همه چیز در مورد جیلبریک کردن آیفون و آیپد اپل

جیلبریک کردن آیفون

بدون تردید با واژه جیلبریک (Jailbreak) برخورد کرده‌اید. جیلبریک کردن پروسه‌ای است که به موجب آن امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی و ریشه‌ای سیستم عامل آی او اس (iOS) فراهم می‌شود. در این مقاله قصد داریم که به شکل مفصل در رابطه با جیلبریک کردن آیفون و آیپدهای اپل صحبت کنیم. با موبایل کمک همراه باشید.

جیلبریک چیست؟

جیلبریک کردن پروسه‌ای است که با انجام آن تغییرات یا اصلاحات در سیستم عامل آی او اس پیش فرض نصب شده در دستگاه اعمال می‌شود و بدین صورت کاربر می‌تواند با فایل‌های سیستمی و ریشه‌ای دسترسی یابد که به طور پیش فرض اپل امکان دسترسی به آن‌ها را ارائه نمی‌کند. بنابراین به صورت کلی می‌توانید جیلبریک کردن را پروسه‌ای نسبتا مشابه با روت کردن دستگاه‌های اندرویدی دانست.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

با جیلبریک کردن آیفون خود می‌توانید نسبت به نصب اپلیکیشن‌های غیر رسمی و خارج از اپ استور (App Store) اقدام کنید. دقت داشته باشید که در دستگاه‌های آی او اسی اپل برخلاف دستگاه‌های اندرویدی، تنها با جیلبریک کردن قادر به نصب اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور خواهید بود. پس از جیلبریک کردن دستگاه یک اپلیکیشن اختصاصی سیدیا (Cydia) در دستگاه نصب می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید به لیست عظیمی از اپلیکیشن‌های غیر رسمی و خارج از اپ استور دسترسی پیدا کنید.

اپلیکیشن‌هایی که پس از جیلبریک کردن آیفون می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عموما قابلیت‌های منحصر به فرد و متفاوتی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به بخش‌هایی از تنظیمات دستگاه دسترسی پیدا کرده و آن را بهینه یا کنترل کنند که در شرایط پیش فرض اپل اجازه دسترسی اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور به آن بخش‌ها را نمی‌دهد. بنابراین با جیلبریک کردن آیفون خود می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را در آیفون، آیپد یا آیپاد تاچ خود نصب کنید که در اپ استور موجود نبوده و قابلیت‌های خاصی را ارائه می‌کنند.

جیلبریک کردن آیفون

آیا جیلبریک آی او اس 10 امکانپذیر است؟

خیر در حال حاضر جیلبریک کردن دستگاه‌های آی او اسی که به نسخه 10 این سیستم عامل و نسخه‌های بالاتر آن مجهز هستند امکانپذیر نیست اما بدون تردید در آینده نزدیک و شاید هم اکنون که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید جیلبریک آی او اس 10 امکانپذیر شده باشد. تیم‌های قدرتمندی برای ارائه ابزارهای مناسب جیلبریک نسخه‌های مختلف سیستم عامل آی او اس تلاش می‌کنند و همواره بهترین ابزارهای مورد نیاز را ارائه می‌نمایند. بدون تردید جیلبریک کردن آی او اس 10 و نسخه‌های بالاتر این سیستم عامل در آینده نزدیک امکانپذیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات Apple با گارانتی اصلی  

چرا نسبت به جیلبریک کردن آیفون اقدام کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارند که می‌توانند شما را به منظور جیلبریک کردن آیفون متقاعد سازند اما در این بین امکان نصب اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های غیر رسمی و خارج از اپ استور که قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند، می‌تواند اصلی‌ترین دلیل قانع کننده موجود به منظور جیلبریک کردن آیفون محسوب شود. شاید تصور کنید که تعداد اپلیکیشن‌های این چنینی و غیر رسمی موجود ناچیز است، اگر همچنین تصویر دارید کاملا در اشتباه هستید. هم اکنون بیشتر از هزاران هزار اپلیکیشن سوم شخص خارج از اپ استور با قابلیت‌های ویژه به منظور نصب در آیفون‌های جیلبریک شده موجود هستند.

با ذکر یک مثال موضوع را بیشتر برای شما تشریح می‌کنیم. اپل در حالت پیش فرض این امکان را در اختیار کاربران آیفون و آیپدهای قرار نمی‌دهد تا نسبت به تغییر آیکون اپلیکیشن‌ها یا رابط کاربری دستگاه اقدام کنند. اما با جیلبریک کردن آیفون یا آیپد خود می‌توانید این امور را انجام دهید. اپلیکیشن‌هایی نظیر WinterBoard در این زمینه کاملا شناخته شده و محبوب هستند. این اپلیکیشن که به منظور نصب آن دستگاهتان باید جیلبریک شده باشد، می‌تواند شخصی‌سازی‌های فوق‌العاده جالبی را در رابط کاربری آیفون یا آیپدتان اعمال کند. همچنین با جیلبریک کردن آیفون و آیپد می‌توانید قابلیت‌های منحصر به فردی را هم به دستگاه اضافه کنید. بنابراین موضوع تنها به نصب اپلیکیشن‌های کاربردی و استفاده از آن‌ها ختم نمی‌شود.

جیلبریک کردن آیفون

یکی دیگر از مزیت‌های جیلبریک کردن آیفون مربوط به ایجاد بستر اولیه مناسب برای آنلاک نرم افزاری دستگاه می‌شود. اگر قصد داشته باشید که نسبت به آنلاک نرم افزاری آیفون خود وارد عمل شوید باید حتما پیش از انجام این کار آیفونتان را جیلبریک کنید. توصیه می‌کنیم که به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آنلاک کردن آیفون‌های اپل نسبت به مطالعه مقاله “آنلاک کردن آیفون چیست و شامل چه روش‌هایی می‌شود؟” اقدام کنید. در نظر داشته باشید که یک آیفون لاک یا قفل شده نمی‌تواند از سیم کارت و اپراتورهای مورد نظرتان پشتیبانی کند و عملا یک آیفون بلااستفاده خواهد بود. با آنلاک کردن آن می‌توانید محدودیت‌های ارتباطی دستگاه را از بین ببرید. در این بین آنلاک نرم افزاری آیفون نیازمند جیلبریک بودن آن خواهد بود. پس یکی دیگر از مزیت‌های جیلبریک کردن آیفون مربوط به ایجاد بستر مناسب در راستای آنلاک نرم افزاری دستگاه می‌شود.

آیا جیلبریک کردن آیفون و آیپدهای اپل قانونی است؟

هم اکنون جیلبریک کردن آیفون در ایالات متحده امر قانونی محسوب می‌شود، اما تا چند سال پیش انجام این عمل غیرقانونی بود. به طور دقیق در جولای سال 2010 دولت ایالات متحده به طور رسمی اعلام کرد که جیلبریک کردن آیفون و آیپدهای اپل قانونی شده است. در مورد سایر کشورها و مناطق مختلف دنیا شاید قوانین موجود متفاوت باشد، اما در اغلب کشورها به جیلبریک کردن آیفون اهمیتی داده نمی‌شود. به عنوان مثال در کشور ما بحثی در رابطه با قانونی یا غیرقانونی بودن جیلبریک کردن آیفون مطرح نشده و احتمالا هم نخواهد شد، بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که جیلبریک کردن آیفون در داخل کشور ما هم قانونی است.

بیشتر بخوانید:  نمایندگی اپل در ایران

آیا جیلبریک کردن آیفون منجر به ابطال گارانتی دستگاه می‌شود؟

علیرغم اینکه جیلبریک کردن آیفون قانونی است، اپل در قبال انجام این موضوع به شدت موضع‌گیری می‌کند. اپل عقیده دارد که جیلبریک کردن آیفون منجر به افزایش ریسک هک شدن دستگاه می‌شود که البته ادعای کاملا درستی است. بنابراین اپل اشاره می‌کند که گارانتی دستگاه‌های آی او اسی که جیلبریک شده باشند ابطال می‌شود و کاربران این محصولات قادر به استفاده از سرویس‌های تحت گارانتی اپل نخواهند بود. با این حال در این میان یک راه حل جالب وجود دارد!

اگر شما نسبت به جیلبریک کردن آیفون تحت گارانتی خود اقدام کرده باشید و حال قصد داشته باشید که بنا به هر دلیلی از گارانتی آن استفاده کنید، می‌توانید از طریق برنامه آیتیونز (iTunes) نسبت به ریستور و باز گرداندن وضعیت دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه اقدام کنید و سپس آیفون خود را به مراکز خدمات‌دهی اپل منتقل نمایید. در این شرایط آن‌ها به هیچ وجه قادر به تشخیص جیلبریک شدن آیفونتان نمی‌شوند و بدین صورت قادر به استفاده از خدمات تحت گارانتی دستگاه خواهید بود. بنابراین دقت کنید که هیچگاه به منظور استفاده از گارانتی، جیلبریک کردن آیفون را به مراکز خدمات‌دهی اپل منتقل نکنید و حتما پیش از انتقال دستگاه نسبت به ریستور اطلاعات آن از طریق برنامه آیتیونز وارد عمل شوید.

آیا احتمال بریک شدن در حین جیلبریک کردن آیفون وجود دارد؟

احتمالا داستان‌های دلهره‌آوری در رابطه با بریک شدن آیفون‌ها در حین جیلبریک شنیده‌اید! اما ما به شما توصیه می‌کنیم که دیگر نگران این موضوع نباشید. ابزارهای کنونی به قدری قدرتمند هستند که تقریبا احتمال بریک شدن در حین جیلبریک کردن آیفون را غیرممکن می‌کنند. در بدترین شرایط، ممکن است آیفونتان گیرپاژ کند و در قبال دستورات شما عکس‌العملی را ارائه ننماید. در این شرایط شما با استفاده از برنامه آیتیونز می‌توانید نسبت به ریستور آیفون و به کار انداختن مجدد آن وارد عمل شوید. بنابراین هر زمان که در جریان فرآیند جیلبریک کردن آیفون یا آیپد با مشکل مواجه شدید، کافیست که با استفاده از برنامه آیتیونز نسبت به ریستور یا بازیابی اطلاعات آن اقدام نمایید.

جیلبریک کردن آیفون

تفاوت جیلبریک کردن آیفون یا آنلاک آیفون در چیست؟

جیلبریک کردن آیفون با آنلاک کردن آن تفاوت محسوسی دارد و این دو موضوع از نظر عملکرد کاملا دو امر متفاوت هستند. با این حال همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم شما به منظور آنلاک کردن آیفون خود باید ابتدا نسبت به جیلبریک دستگاه اقدام نمایید. آنلاک کردن آیفون مربوط به حذف محدودیت‌های ارتباطی و مربوط به سیم کارت دستگاه می‌شود، در حالی که جیلبریک کردن آیفون با بستر نرم افزاری و دسترسی به فایل‌های سیستمی و اصلی آن مرتبط است. به منظور کسب اطلاعات جامع‌تر در رابطه با این موضوع نسبت به مطالعه مقاله “تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون چیست؟ آنلاک و جیلبریک آیفون” اقدام کنید.

آیا بعد از جیلبریک کردن آیفون همچنان می‌توانیم از آیتیونز (iTunes) و اپ استور (App Store) استفاده کنیم؟

این سوال یکی از سوالاتی است که اغلب کاربران پیش از جیلبریک کردن آیفون خود به آن می‌اندیشند و به نوعی نگران این امر هستند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله شما پس از جیلبریک کردن آیفون یا آیپد خود همچنان می‌توانید از برنامه آیتیونز و قابلیت‌های آن و همچنین اپ استور رسمی اپل در دستگاه آی او اسی خود استفاده کنید. با جیلبریک کردن آیفون هیچ تغییری در عملکرد برنامه آیتیونز و اپ استور ایجاد نمی‌شود. تنها تغییری که بعد از جیلبریک کردن آیفون یا آیپدتان آن را احساس می‌کنید مربوط به نصب شدن اتوماتیک یک برنامه جدید با نام سیدیا (Cydia) در آیفونتان است.

برنامه سیدیا (Cydia) چیست؟

به طور مختصر باید بگوییم که سیدیا (Cydia) اپلیکیشنی شبیه به اپ استور (App Store) است و بعد از جیلبریک کردن آیفون در اختیارتان قرار می‌گیرد. به بیان دیگر سیدیا (Cydia) یک منبع دانلود اپلیکیشن‌های غیر رسمی و نیازمند جیلبریک بودن دستگاه محسوب می‌شود. با استفاده از این برنامه یا اپلیکیشن می‌توانید به لیست عظیمی از برنامه‌های مختلف و غیر رسمی دسترسی پیدا کنید و با نصب آن‌ها در آیفون جیلبریک شده خود از قابلیت‌های منحصر به فرد آن‌ها لذت ببرید. دقت کنید که برنامه سیدیا (Cydia) پس از جیلبریک کردن آیفون یا آیپد به طور اتوماتیک در دستگاه نصب می‌شود.

آیا پس از جیلبریک کردن آیفون می‌توانیم سیستم عامل آن را آپدیت یا به روز رسانی کنیم؟

جیلبریک کردن آیفون خللی در آپدیت یا به روز رسانی سیستم عامل آن ایجاد نمی‌کند. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از برنامه آیتیونز نسبت به آپدیت سیستم عامل آیفون یا آیپد جیلبریک شده خود اقدام کنید. در این شرایط پس از نصب آپدیت یا به روز رسانی مورد نظر، تنظیمات دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه تغییر داده می‌شوند و به نوعی دستگاهتان آنجیلبریک می‌شود (از حالت جیلبریک خارج می‌شود). در این شرایط باید با توجه به نسخه‌ای از سیستم عامل آی او اسی که در دستگاهتان نصب شده نسبت به جیلبریک مجدد آن اقدام کنید. اگر ابزار جیلبریک مورد نیاز برای سیستم عامل مورد نظر ارائه نشده باشد باید صبر کنید تا این ابزار توسط هکرها و تیم‌ها متخصص ارائه شود. به عنوان مثال در حال حاضر ابزار جیلبریک مناسب برای سیستم عامل آی او اس 10 اپل ارائه نشده اما بدون تردید در آینده نزدیک شاهد ارائه آن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:  ضمانت گارانتی تعمیرات Apple

جیلبریک کردن آیفون و آیپد به چند روش امکانپذیر است؟

به طور کلی جیلبریک کردن شامل سه نوع مختلف می‌شود که به ترتیب تدر جیلبریک (Tether Jailbreak)، نیمه تدر جیلبریک (Semi-Tether Jailbreak) و آنتدر جیلبریک (Untether Jailbreak) نام دارند. این سه نوع جیلبریک به ترتیب مفهوم زیر را به همراه دارند:

  • تدر جیلبریک (Tether Jailbreak): تدر جیلبریک (Tether Jailbreak) به نوعی از جیلبریک گفته می‌شود که ناپایدار است. با انجام تدر جیلبریک (Tether Jailbreak)، دستگاه جیلبریک می‌شود و آیکون برنامه سیدیا (Cydia) نمایان خواهد شد و تمام قابلیت‌های یک دستگاه جیلبریک شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما بخش ناپایدار تدر جیلبریک (Tether Jailbreak) مربوط به خاموش کردن دستگاه می‌شود. پس از انجام تدر جیلبریک (Tether Jailbreak) به محض خاموش کردن و روشن کردن آیفون خود با مشکل مواجه می‌شوید و به منظور راه‌اندازی مجدد دستگاه باید آن را بار دیگر جیلبریک کنید یا با استفاده از برنامه آیتیونز دستگاه را ریستور نمایید.
  • نیمه تدر جیلبریک (Semi-Tether Jailbreak): نیمه تدر جیلبریک (Semi-Tether Jailbreak) نوعی از جیلبریک است که در آن پس از انجام جیلبریک قادر به خاموش و روشن کردن دستگاه می‌شوید اما نمی‌توانید از تمام قابلیت‌هایی که توسط اپلیکیشن‌های مرتبط با سیدیا (Cydia) در اختیارتان قرار داده شده استفاده کنید. در جیلبریک نیمه تدر (Semi-Tether Jailbreak) پس از ریستارت دستگاه تنها قادر به انجام اموراتی همچون برقراری تماس، ارسال پیامک، استفاده از دوربین و سایر موارد این چنینی می‌شوید.
  • آنتدر جیلبریک (Untether Jailbreak): جیلبریک نوع آنتدر ی جیلبریک پایدار است. با انجام آنتدر جیلبریک (Untether Jailbreak) می‌توانید به سادگی از دستگاه آی او اس خود استفاده کنید و حتی نسبت به ریستارت آن اقدام نمایید و با هیچ مشکل عملکردی مواجه نشوید.

آیا جیلبریک کردن آیفون یا آیپد امر ساده‌ای است؟

بله در مجموع جیلبریک کردن آیفون یا آیپدها اپل فرآیند بسیار ساده‌ای را به همراه دارد. شما باید یک نرم افزار مورد نیاز را دانلود و در کامپیوترتان نصب کنید. سپس آیفون یا آیپدتان را به کامپیوتر نصب نموده و مراحل مورد نیاز را طبق شرایط عملکرد و دستورات ارائه شده در نرم افزار دنبال کنید. در نظر داشته باشید که ویدیوهای آموزش مختلفی بدین منظور در اینترنت وجود دارند که می‌توانید با یک جستجوی ساده از آن‌ها کمک بگیرید. همچنین به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با مراحل جیلبریک کردن آیفون می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیقی بخواهید.

بهترین برنامه یا ابزار موجود به منظور جیلبریک کردن آیفون کدام است؟

نمی‌توان به طور قطع اشاره داشت که یک ابزار یا برنامه بهترین ابزار موجود به منظور جیلبریک کردن آیفون محسوب می‌شود. اما با این حال برخی از برنامه‌ها یا ابزارها نظیر برنامه Pangu، TaiG، RedSn0w و… در این زمینه کاملا شناخته شده و قابل اعتماد هستند.

آیا جیلبریک کردن آیفون هزینه دارد؟

خیر جیلبریک کردن آیفون به طور مستقیم شامل هزینه‌ای نمی‌شود. مطمئنا اگر شما آیفون خود را به منظور جیلبریک کردن در اختیار فرد خاصی قرار دهید، ممکن است در قبال انجام این عمل مبلغی از شما دریافت کند اما به طور کلی جیلبریک کردن آیفون شامل هزینه مستقیمی نمی‌شود و ابزارهای جیلبریک به طور رایگان عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تعمیر گوشی سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله اطلاعات بسیار جامعی در رابطه با جیلبریک کردن آیفون خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید: 

خرید موبایل

قطعات گوشی آیفون SE

قطعات گوشی سامسونگ A31

ال سی دی سامسونگ A31

تعمیرات موبایل

منبع idownloadblog

نظرات کاربران (5)

guest
5 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
Ahmadwalihotak
Ahmadwalihotak
1 سال گذشته

میشه ایفون ۱۱ پرومکس راه جیلبرک بسازیم

بهار
بهار
6 سال گذشته

من میخام هک وای فای رو گىشی اپلم داشته باشم باید جکار کنم اصلا برنامه ای هست

ابوالفضل
ابوالفضل
6 سال گذشته

سلام
من یک ایپد خریدم دسته دو وقتی روشن میکنم این نوشته میاد
‌This iPad is linked to an apple ID
Enter the apple ID and password that were used to set up this iPad
هر کاری میکنم نمیشه رو صفحه اصلی نمیره

االل
االل
6 سال گذشته

چطور سیدیا رو دانلود کنم

ناصر یزدی
ناصر یزدی
6 سال گذشته
پاسخ به  االل

درود؛
با جیلبریک کردن بصورت خودکار سیدیا نصب میشه.