تفاوت جیلبریک و آنلاک کردن آیفون چیست؟ آنلاک و جیلبریک آیفون

تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون

بسیاری از افراد نمی‌دانند که جیلبریک (Jailbreak) و آنلاک (Unlock) آیفون چه معنا و مفهومی دارند. عده بسیار زیادی هم در مورد تفاوت بین جیلبریک و آنلاک این دو موضوع سوال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم که به شرح تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون پرداخته و مفهوم آنلاک و جیلبریک آیفون را شرح دهیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

شاید تا کنون با اصطلاح جیلبریک یا آنلاک آیفون برخورد نکرده باشید! شاید هم با این دو اصطلاح برخورد کرده باشید اما چندان در پی درک دقیق آن‌ها نبوده‌اید. احتمالا به گوش شما هم خورده که فلان آیفون آنلاک است! یا ممکن است با مقالات آموزشی متعددی مواجه شده باشید که روش جیلبریک کردن آیفون‌های مختلف را شرح می‌دهند! اما به واقع جیلبریک کردن و آنلاک کردن آیفون چه مفهومی دارد؟ تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون در چیست؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

در این مقاله قصد دریم که توضیحات نسبتا جامعی در رابطه با تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون ارائه کنیم. کاملا طبیعی است که پیش از شرح تفاوت‌های مابین این دو موضوع، ابتدا باید عملکرد و مفهوم هر یک از آن‌ها را شرح دهید. اگر تمایل دارید که در رابطه با تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون و مفهوم این دو مقوله اطلاعات جامعی داشته باشید با موبایل کمک همراه شوید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.تعمیرات اپل

جیلبریک آیفون چیست؟

جیلبریک در واقع پروسه‌ای است که به موجب آن تغییراتی در فریمور (Frimware) دستگاه ایجاد می‌شود و بدین صورت امکان دسترسی کاربر به فایل‌های سیستمی فراهم خواهد شد که در شرایط پیش فرض و مد نظر اپل، کاربر به آن‌ها دسترسی ندارد. هنگامی که یک آیفون را جیلبریک کنید، برنامه‌های واسط غیر رسمی نظیر Cydia یا Icy در آن نصب می‌شوند که امکان دانلود و نصب سایر برنامه‌های غیر رسمی و خارج از اپ استور (App Store) را برای کاربر فراهم می‌کنند. بنابراین آیفون جیلبریک شده آیفونی است که تا حدی شرایط مشابه با دستگاه‌های اندرویدی روت شده را دارد.

آیا جیلبریک کردن آیفون قانونی است؟

شاید برایتان این سوال پی بیاید که آیا جیلبریک کردن آیفون اقدامی قانونی است یا خیر؟ برای این سوال نمی‌توانیم پاسخ قطعی در نظر بگیریم. به تازگی ایالات متحده، جیلبریک کردن آیفون را امری قانونی دانسته است، با این حال شرکت اپل در قبال این موضوع عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهد و مدعی است که جیلبریک کردن آیفون‌ها ممکن است به نوعی منجر به پایمال شدن حق کپی رایت شود. بنابراین اپل جیلبریک کردن آیفون را تایید نمی‌کند.

تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون

چرا آیفون خود را جیلبریک کنیم؟

اصلی‌ترین دلیلی که می‌تواند شما را برای جیلبریک کردن آیفون متقاعد کند مربوط به نصب برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های سوم شخص و تایید نشده اپ استور می‌شود. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که در آیفون‌های جیلبریک شده اپل قابلیت‌های ویژه‌ای را ارائه می‌کنند. اپل برای اپل استور (App Store) محدودیت‌های گسترده‌ای را لحاظ کرده و بدین سبب اپلیکیشن‌های این چنینی قادر به تایید و ارائه در اپ استور نیستند. با جیلبریک کردن آیفونتان می‌توانید به تمام این برنامه‌ها دسترسی پیدا کنید. این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل موجود به منظور جیلبریک آیفون محسوب شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی آیفون

چرا آیفون خود را جیلبریک نکنیم؟

همانطور که اشاره کردیم اپل چندان با جیلبریک کردن آیفون هایش موافق نیست. به همین دلیل اگر شما آیفون خود را جیلبریک کنید، گارانتی آن از بین می‌رود و اپل هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات بعدی احتمالی بر عهده نخواهد داشت. البته باید اشاره کنیم که این روزها جیلبریک کردن آیفون تقریبا به حالت کاملا پایدار رسیده و بدون بروز هیچ مشکلی انجام می‌شود.

تعمیرات اپل

آیا در صورت بروز مشکل در حین جیلبریک آیفون می‌توانیم به شرایط پیشین بازگردیم؟

بروز مشکل در حین جیلبریک آیفون امر بسیار نادری است و به احتمال زیاد شما در حین جیلبریک آیفون خود با مشکلی مواجه نمی‌شوید. با این حال هر زمان که تمایل داشته باشید، می‌توانید با استفاده از برنامه آیتیونز (iTunes) و قابلیت بازیابی (Restore) آن نسبت به فکتوری ریست (Factory Reset) دستگاه یا بازگرداندن آن به شرایط پیش فرض کارخانه اقدام کنید.

آنلاک کردن آیفون چیست؟

آنلاک کردن آیفون با جیلبریک کردن آن تفاوت عمده‌ای دارد. آنلاک کردن آیفون هیچ ارتباطی با از بین بردن محدودیت‌های نرم افزاری دستگاه ندارد و تنها مربوط به محدودیت‌های سیم کارت دستگاه می‌شود. آیفون‌های اپل اغلب تحت قرارداد با اپراتورهای مختلفی در سراسر دنیا تولید و عرضه می‌شوند. این موضوع به آن معناست که آیفون مورد نظر تنها با سیم کارت و سرویس اپراتوری که تحت قرارداد با آن است قابل استفاده خواهد بود. در این شرایط اصطلاحا گفته می‌شود که آیفون مد نظر لاک شده یا قفل شده توسط آن اپراتور است.

بنابراین آیفونی که از نظر سیم کارت و قابلیت ارتباطی دچار محدودیت باشد یک آیفون لاک یا قفل نامیده می‌شود. حال این امکان وجود دارد که شما با استفاده از روش‌های خاصی نسبت به رفع محدودیت سیم کارت و اپراتور ارتباطی تحت قرارداد با آیفون اقدام کنید و بدین صورت امکان نصب و استفاده هر سیم کارتی را در دستگاه فراهم آورید. به این عمل اصطلاحا آنلاک کردن آیفون گفته می‌شود. آنلاک آیفون‌ها با استفاده از دو روش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می‌شود.

تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون

آیا آنلاک کردن آیفون قانونی است؟

پاسخ این سوال را نمی‌توانیم به طور قطعی ارائه کنیم اما بر روی کاغذ و از نظر قانونی مطمئا آنلاک کردن آیفون امر غیر قانونی محسوب می‌شود. بدون تردید اگر بدون اطلاع رسانی به اپراتوری که با آیفونی تحت قرارداد است نسبت به قفل گشایی آن اقدام کنید و به نوعی آیفون را هک کنیم، این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی خواهد بود چرا که اپراتور مورد نظر برای ارائه سرویس اختصاصی خود در آیفون‌ها به اپل وجه نقد پرداخت کرده است. با این حال تقریبا هیچ کاربری به این مسئله اهمیتی نمی‌دهد و اپراتورهای تحت قرارداد با اپل هم از کاربرانی که آیفون‌های این چنینی را آنلاک می‌کنند شکایت نمی‌کنند. به طور کلی شاید بتوان گفت که قانون اجرایی کاملا دقیقی به منظور مقابله با آیفون‌های آنلاک شده وجود ندارد. البته باید خاطرنشان کنیم که ممکن است شرایط و ضوابط قانونی مرتبط با این موضوع در مناطق و کشورهای مختلف، متفاوت باشد.

تعمیرات اپل

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی اپل واچ

چرا آیفون خود را آنلاک کنیم؟

پاسخ این سوال کاملا مشخص است! شما برای استفاده از آیفونی که تحت قرارداد با اپراتور خاصی باشد یا اصطلاحا لاک شده باشد، مجبور به آنلاک کردن آن هستید. به عنوان مثال تصور کنید که یکی از اقوام شما از خارج کشور برایتان آیفونی هدیه می‌آورد که توسط اپراتور خاصی لاک شده است! در این شرایط تکلیف چیست؟ به منظور استفاده از سیم کارت‌های داخلی در آن آیفون مجبور به این هستید که دستگاه را آنلاک کنید، در غیر این صورت آیفون مورد نظر هیچ کاربری برایتان نخواهد داشت.

تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون چیست؟

حال به مسئله یا سوال اصلی این مقاله می‌رسیم. تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون چیست؟ مطمئنا اگر توضیحات پیشین ما را مطالعه کرده باشید، پاسخ این سوال را درک می‌کنید. تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون کاملا محسوس و مشخص است. جیلبریک آیفون مربوط به ایجاد تغییر و اصطلاحات در فریمور دستگاه می‌شود و کاربر را قادر به دستیابی به فایل‌های سیستمی و نصب اپلیکیشن‌های تایید نشده اپل و خارج از اپ استور می‌کند اما آنلاک کردن آیفون مربوط به رفع محدودیت‌های سیم کارت آن می‌شود. بنابراین به طور کامل تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون را درک کردیم.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون صحبت کردیم و هر یک از این دو موضوع را شرح دادیم. به صورت کلی تفاوت بین جیلبریک و آنلاک کردن آیفون کاملا محسوس و قابل درک است. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

قطعات گوشی آیفون 6s Plus

قطعات گوشی سامسونگ A21 اس

ال سی دی سامسونگ A21 اس

منبع idownloadblog

نظرات کاربران (2)

guest
2 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
mehdi hamzavi
mehdi hamzavi
3 سال گذشته

سلام. میخواستم بدونم ایا به غیر از مطمئن شدن از عدم وجود اپلیکیشن cydia و یا اتصال ایفون به pc راه دیگه ای هم برای بررسی جیلبریک بودن یا نبودن ایفون هست؟

matin
matin
6 سال گذشته

آیا آنلاک سخت افزاری ( بوسیله گیوی سیم) گارانتی گوشی رو پاک میکنه؟