تفاوت حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون چیست؟

حافظه آیکلود آیفون

بدون تردید با واژه آیکلود (iCloud) برخورد داشته‌اید! اما شاید ندانید که آیکلود دقیقا چیست و حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات در سرویس آیکلود چه تفاوتی با حافظه داخلی آیفون دارد! در این مقاله قصد داریم که در رابطه با تفاوت حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون صحبت کنیم، بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌

در ابتدا و پیش از هر چیز باید شما عزیزان را سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری یا Cloud Storage آشنا کنید. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در واقع سرویس‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات اینترنتی و قابل حمل استفاده کرد. هر کاربر می‌تواند در این سرویس‌ها یک اکانت اختصاصی بسازد. سپس وی می‌تواند در اکانت خود فایل‌های ذخیره شده در حافظه دستگاه‌های مختلف را آپلود کند. برای انجام این عمل کافیست که دستگاهی که حاوی اطلاعات مد نظر است به اینترنت متصل باشد. بنابراین اطلاعاتی که در اکانت وی آپلود شده‌اند همواره قابل دانلود مجدد خواهند بود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

فرض کنید که برای آیفون خود یک اکانت ابری در اختیار دارید و عکس‌ها ویدیوهای خود را در آن آپلود می‌کنید. حال می‌توانید با استفاده از هر دستگاه هوشمند دیگری به اکانت خود در سرویس ابری مورد نظر مراجعه کرده و نسبت به دانلود فایل‌هایی که قبلا آپلود کرده بودید بپردازید. به این نوع سرویس‌ها به اصطلاح سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری گفته می‌شود.

حافظه آیکلود (iCloud) آیفون چیست؟

هم اکنون هر یک از کمپانی‌های بزرگ نظیر گوگل، مایکروسافت و… سرویس ذخیره‌سازی ابری اختصاصی خود را دارند. در این بین سرویس ذخیره‌سازی ابری اپل، آیکلود (iCloud) نام دارد. هنگامی که شما در آیفون یا آیپد خود اپل آیدی را وارد می‌کنید، به طور اتوماتیک قادر به استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری آیکلود اپل هم خواهید شد. اپل آیدی فعال در آیفون یا آیپدتان در واقع همان اکانت شما در سرویس آیکلود است.

اپل برای هر یک از کاربران محصولاتش حجم ذخیره‌سازی ابری رایگانی معادل با 5 گیگابایت را در سرویس آیکلود ارائه می‌کند. بنابراین به محض اینکه اپل آیدی شما در آیفونتان فعال شود، 5 گیگابایت حجم رایگان سرویس ذخیره‌سازی آیکلود هم در اختیارتان قرار داده می‌شود. اما مفهوم 5 گیگابایت حجم رایگان سرویس آیکلود چیست؟

منظور از حجم رایگان 5 گیگابایتی سرویس آیکلود در واقع این است که شما می‌توانید تا سقف 5 گیگابایت محتوا را در اکانت آیکلود خود آپلود کنید. به منظور در اختیار داشتن فضای ذخیره‌سازی بیشتر از 5 گیگابایت باید با پرداخت هزینه نسبت به خرید اشتراک سرویس آیکلود اقدام کنید. از سرویس آیکلود علاوه بر آپلود فایل‌های ویدیویی، عکس و … می‌توانید به منظور ذخیره‌سازی فایل بک آپ از محتوای دستگاه هم استفاده کنید. قابلیت بک آپ و ریستور اطلاعات از طریق سرویس آیکلود بسیار کاربردی و جالب توجه است.

تعمیرات اپل

حافظه داخلی (Internal Storage) چیست؟

تقریبا همگی ما می‌دانیم که حافظه داخلی گوشی یا تبلت چیست! حافظه داخلی در واقع ظرفیتی از فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است که دستگاه به طور پیش‌فرض ارائه می‌کند. به عنوان مثال ممکن است آیفون یا آیپد شما از حافظه داخلی 16 گیگابایتی، 32 گیگابایتی، 64 گیگابایتی، 128 گیگابایتی یا حتی 256 گیگابایتی بهره‌مند باشد.

بهره‌مندی یک آیفون از حافظه داخلی 16 گیگابایتی به آن معناست که می‌توانید تا سقف 16 گیگابایت اطلاعات را در حافظه داخلی آن ذخیره کنید. البته فراموش نکنید که بخشی از حافظه داخلی دستگاه توسط خود سیستم عامل و فایل‌های سیستمی آن اشغال می‌شود. بنابراین یک آیفون 16 گیگابایتی هیچوقت 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات کامل را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. بنابراین تفاوت حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون کاملا مشخص شد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل اپل

بررسی وضعیت حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون

شما با استفاده از آیفون یا آیپدتان می‌توانید نسبت به بررسی وضعیت حافظه داخلی و حافظه آیکلود خود اقدام کنید. بدین منظور باید مسیر زیر را در دستگاه خود طی کنید:

  • به بخش تنظیمات یا همان Settings آیفون خود مراجعه کنید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • حال گزینه Storage & iCloud Usage را انتخاب کنید.

حافظه آیکلود آیفون

همانطور که مشاهده می‌کنید در این بخش اطلاعات جامعی در رابطه با وضعیت ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون یا آیپدتان ارائه شده است. در بخش Storage اطلاعات مربوط به حافظه داخلی آیفونتان ضمیمه شده است. گزینه Used میزان حجم استفاده شده از حافظه داخلی دستگاه را نمایش می‌دهد. گزینه Available هم میزان حجم یا فضای ذخیره‌سازی قابل استفاده و باقی مانده دستگاه را نمایش می‌دهد. در بخش iCloud هم به همین ترتیب اطلاعاتی ارائه شده است. عبارت Total Storage کل فضای ذخیره‌سازی ابری قابل استفاده کاربر را نمایش می‌دهد که معادل با 5 گیگابایت حجم رایگان این سرویس است. گزینه Available هم حجم باقی مانده این سرویس را نشان می‌دهد.

تعمیرات اپل

تفاوت حافظه داخلی و حافظه آیکلود

با مطالعه بخش‌های پیشین به طور کاملا تفاوت حافظه داخلی و حافظه آیکلود را درک خواهید کرد. در ادامه لیستی از تفاوت‌های این دو حافظه را ارائه می‌کنیم.

  • حافظه داخلی آیفون همواره با خرید گوشی در اختیارتان قرار می‌گیرد اما برای استفاده از حافظه آیکلود آیفون نیاز به وجود یک اپل آیدی دارید.
  • حافظه آیکلود تنها با اتصال به اینترنت قابل استفاده است اما حافظه داخلی دستگاه به اتصال اینترنت ارتباطی ندارند.
  • از حافظه آیکلود آیفون یا آیپدتان می‌توانید به منظور بک آپ گیری از محتوای حافظه داخلی و کل تنظیمات آیفون به صورت ابری استفاده کنید. این موضوع در حافظه داخلی دستگاه معنایی ندارد.
  • انتقال اطلاعات و محتوا مابین دستگاه‌های مختلف با استفاده از حافظه آیکلود به سادگی انجام می‌شود اما انتقال اطلاعات از حافظه داخلی دستگاه با اتصال کابل و سایر موارد این چنینی به مراتب پردردسرتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون XS Max

چگونه حافظه داخلی آیفون را بهتر مدیریت کنیم؟

با حذف محتوا و اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی آیفون یا آیپدتان می‌توانید نسبت به بهینه‌سازی آن اقدام کنید. اما یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند به شدت در اشغال حافظه داخلی دستگاه موثر باشد، استفاده از حافظه آیکلود آیفون به منظور ذخیره‌سازی عکس‌ها و ویدیوها است. شما می‌توانید ویدیو و عکس‌های ضبط شده از طریق دوربین دستگاه که حجم بالایی دارند را در حافظه آیکلود آیفون یا آیپدتان آپلود کنید و سپس آن‌ها را از حافظه داخلی دستگاه حذف کنید. بدین صورت بهینه‌سازی حافظه داخلی دستگاه به شکل موثرتری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:  گارانتی خدمات تعمیر ایفون اپل

جمع‌بندی

در این مقاله سعی داشتیم که به تفاوت‌های مابین حافظه داخلی و حافظه آیکلود آیفون و آیپدهای اپل اشاره داشته باشیم. توصیه می‌کنیم که به منظور استفاده هرچه بهتر از دستگاه خود، حتما از هر دو حافظه داخلی و حافظه آیکلود استفاده کنید. کاربردهای حافظه آیکلود با دسترسی داشتن شما به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت حجمی بیش از پیش خواهند شد. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی

ال سی دی آیفون 11

تاچ ال سی دی سامسونگ S20 Ultra

قطعات گوشی iPhone XS

تعمیرات موبایل

منبع apple

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
Mohammad
Mohammad
6 سال گذشته

اهنگایی که تو ایکلود سیو کردم و همونجا دانلود کردم و میخونه میخواستم ببینم هر دفعه که من با نت روشن اونارو گوش میدم ایا حجم بسته ام کم میشه یا نه