آموزش روش های افزایش امنیت تلگرام

غیر فعال کردن اعلان جوین شدن مخاطبین به تلگرام

یکی از موضوعاتی که این روزها کاربران زیادی در مورد آن سوالاتی دارند مربوط به ضریب امنیت تلگرام می‌شود. به نظر شما تلگرام تا چه اندازه امن است و چه روش هایی برای افزایش امنیت آن وجود دارند؟ در این مقاله قصد داریم به آموزش روش های افزایش امنیت تلگرام بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

مقدمه‌ای در رابطه با روش های افزایش امنیت تلگرام

یکی از موضوعاتی که باعث شده تلگرام در بین کاربران به شدت محبوب شود، مسئله امنیت است. بارها اشاره کردیم که تلگرام به حفظ حریم خصوصی و امنیت آن‌ها کاربران اهمیت بسیار زیادی می‌دهد، اما این موضوع دقیقا به چه معناست؟ به بیان دیگر اصلا چرا تلگرام امن است و چه روش هایی برای افزایش این ضریب امنیت برای کاربران ارائه شده‌اند؟

در این مقاله قصد داریم تا در مورد امنیت تلگرام و روش های افزایش امنیت تلگرام صحبت کنیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

چرا تلگرام امن‌تر اس مسنجرهای دیگر است؟

پیش از هر چیز بگوییم که قصد نداریم چندان وارد جزئیات و موضوعات تخصصی شویم. تلگرام از پروتکل MTProto و الگوریتم‌های پیچیده و در عین حال با سرعت بالا به منظور رد و بدل داده‌ها استفاده می‌کند. پروتکل مذکور برای دسترسی به یک سرور API از جانب تمام دستگاه‌هایی که تلگرام در آن‌ها نصب و استفاده می‌شود طراحی شده است. تلگرام تاکید می‌کند که این سیستم در واقع شبیه به یک صفحه وب در مرورگر است و برای آن برنامه‌ای اختصاصی توسعه داده نشده است. پروتکل MTProto به سه بخش مستقل تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • بخش سطح بالا (API زبان پرس و جو): در این بخش پرس و جو و پاسخ‌های API به پیام باینری تبدیل می‌شوند.
  • بخش رمزنگاری (مجوز): در این بخش پیام های تلگرام با گذر از پروتکل انتقال داده‌ها رمزگذاری می‌شوند.
  • بخش انتقال: در این بخش متودی برای انتقال پیام مابین کلاینت و سرور از طریق پروتکل‌های شبکه موجود نظیر HTTP، HTTPS، TCP و UDP صورت می‌پذیرد.

تلگرام برای رد و بدل داده‌ها و پیام های کاربران از روش رمزنگاری استفاده می‌کند. در حالت عادی یعنی زمانی که شما یک گفتگوی معمولی گروهی یا انفرادی را از طریق تلگرام انجام دهید، از حالت رمزگذاری کلاینت – سرور (Server-Client Encryption) مبتنی بر کلود چت (Cloud Chat) استفاده می‌شود، اما برای گفتگوهای مخفی یا همان سکرت چت های تلگرام از رمزگذاری کلاینت – کلاینت (Client-Client Encryption) به عنوان یک لایه امنیتی مضاعف هم استفاده به عمل می‌آید.

اما توضیحات فوق در یک جمع‌بندی کوتاه به چه معنا هستند؟ هدف از ارائه توضیحات فوق این است که تلگرام تمام اطلاعات کاربران را به هر شکلی که باشند رمزنگاری می‌کند. بنابراین تمام پیام های متنی  و حتی فایل هایی که از طریق تلگرام رد و بدل می‌شوند رمزگذاری شده‌اند. سیستم رمزنگاری تلگرام مبتنی بر رمزنگاری AES متقارن و 256 بیتی، رمزنگاری RSA 2048 بیتی و پروتکل تبادل کلید دیفی – هلمن (Diffie–Hellman) است.

این موضوعات سبب می‌شوند تا تلگرام از نظر امنیت به یک مسنجر فوق‌العاده تبدیل شود. البته شاید توضیحات فوق برایتان کمی گیج کننده باشند، اما باور کنید که تلگرام از نظر امنیتی (حداقل با توجه به اطلاعاتی که به طور عمومی منتشر شده است) یک مسنجر فوق‌العاده امن است. از آنجایی که تمایل نداریم شما عزیزان را خسته کنیم، ترجیحا وارد جزئیات بیشتر این مسئله نمی‌شویم. اگر در مورد هر یک از موضوعات نام برده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن‌ها توضیح بخواهید.

آموزش روش های افزایش امنیت تلگرام

اما بیایید تمام توضیحات فوق را کنار بگذاریم و در جایگاه فعلی خود به عنوان یک کاربر در پی افزایش ضریب امنیت خودمان باشیم. به نظر شما چه روش هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به هر طریق امنیت تلگرام و اکانت خود را افزایش دهیم؟ با موبایل کمک همراه باشید.

روش اول: قرار دادن رمز برای تلگرام (Passcode Lock)

یکی از روش هایی با استفاده از آن می‌توانید ضرب امنیت تلگرام در گوشی یا تبلت خود را فعال دهید، مربوط به فعال کردن قابلیت Passcode Lock تلگرام می‌شود. با فعال سازی این قابلیت، می‌توانید برای تلگرام رمز ورود تعیین کنید. بنابراین هر زمان که هر فردی (حتی شما) تمایل به اجرای این اپلیکیشن در گوشی هوشمندتان داشته باشد، می‌بایست رمز ورودی که تعیین کرده‌اید را وارد کند.

اما چگونه می‌توانیم قابلیت مذکور را فعال کنیم؟ فعال سازی قابلیت Passcode Lock در تلگرام یا همان قرار دادن رمز ورود برای تلگرام به سادگی صورت می‌پذیرد. برای کسب راهنمایی دقیق در مورد نحوه استفاده از این ویژگی امنیتی از مقاله آموزش گذاشتن رمز برای تلگرام (Passcode Lock) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

روش دوم: فعال سازی تایید دو مرحله ای (Two-Step Verification)

این روش یکی از موثرترین روش هایی است که برای افزایش امنیت تلگرام باید از آن استفاده کنید. به شدت تاکید داریم که حتما این قابلیت را در تلگرامتان فعال کنید. قابلیت تایید هویت دو مرحله ای یا همان Two-Step Verification سبب می‌شود تا هیچ فرد ناشناس یا هکری به سادگی نتواند وارد اکانت تلگرام شما شود و برای انجام این پروسه نیازمند تایید هویتی ثانویه گردد که بی‌شک نمی‌تواند با موفقیت از آن عبور کند.

قابلیت مذکور به راحتی در تلگرام و از طریق منوی تنظیمات (Settings) این مسنجر فعال می‌شود. اگر در مورد نحوه فعال سازی این قابلیت نیاز به توضیحات دقیق‌تری داشتید، می‌توانید از مقاله آموزش فعال سازی تایید دو مرحله ای تلگرام (Two Step Verification) استفاده کنید و قابلیت مذکور را برای اکانت خودتان غیر فعال نمایید. این قابلیت تقریبا موثرترین روش موجود به منظور افزایش امنیت کاربران تلگرام محسوب می‌شود.

روش سوم: بررسی لیست دستگاه های متصل به اکانت تلگرام (Active Sessions)

تلگرام یک ویژگی امنیتی جالب و کاربردی دیگر را هم ارائه می‌کند. به موجب این ویژگی شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات اکانت خود نسبت به مشاهده لیست دستگاه هایی که اکانتتان در آن‌ها فعال است وارد عمل شوید. بنابراین به این صورت می‌توانید این دستگاه ها را بررسی و در صورت مشاهده هر مورد مشکوک آن را از لیست حذف کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با نحوه استفاده از این ویژگی که در تلگرام با عنوان Active Sessions معرفی شده است، می‌توانید از مقاله بررسی لیست دستگاه های متصل به اکانت تلگرام (Active Sessions) استفاده کنید. سعی کنید که همواره این لیست را ارزیابی به صورت دقیق ردیابی کنید.

روش چهارم: از سکرت چت (Secret Chat) استفاده کنید

یکی دیگر از روش های خوبی که با هدف افزایش امنیت خود در تلگرام می‌توانید از آن استفاده کنید، مربوط به گفتگو از طریق سکرت چت (Secret Chat) تلگرام می‌شود. همانطور که در بخش‌های پیشین اشاره داشتیم، زمانی که یک سکرت چت را در تلگرام ایجاد می‌کنید، لایه امنیتی مضاعف و ثانویه‌ای به حالت عادی اضافه می‌شود.

ضمنا در سکرت چت تلگرام امکان انهدام اتوماتیک پیام‌ها بدون برجای گذاشتن هیچ ردی وجود دارد. پس اگر بیش از اندازه به امنیت برخی از پیام هایتان در تلگرام اهمیت می‌دهید، حتما آن‌ها را از طریق سکرت چت رد و بدل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این قابلیت تلگرام، می‌توانید از مقاله “آموزش ایجاد گفتگوی مخفی یا سکرت چت تلگرام (Secret Chat)” استفاده کنید.

روش پنجم: چت نکردن با افراد ناشناس

شاید این روش برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما باور کنید که بیش از 50 درصد هکرها افراد سودجویی هستند که با کسب اطلاعات از شما نسبت به هک اکانتتان اقدام می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که تا حد امکان در تلگرام از گفتگوی انفرادی با افراد ناشناس دوری کنید یا حداقل اطلاعات شخصی و امنیتی خود را با آن‌ها اشتراک گذاری نکنید.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت کرد مورد امنیت تلگرام پرداختیم و روش هایی را به منظور افزایش امنیت کاربران ای مسنجر عنوان کردیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

دوربین پشت iPhone XR

دوربین پشت iPhone XS

قطعات آیفون ایکس آر

تعمیرات موبایل

منبع telegram

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments