آزار از پشت تلفن

مزاحمت تلفنی یکی از جرایمی است که بسیار در جامعه رایج است. این مزاحمت‌ها معمولا انواع مختلفی دارد، گاهی مزاحمت برای اشخاص عادی است و گاهی برای ارگان‌های دولتی. حتی سازمانی مثل اورژانس که با جان مردم سروکار دارد نیز از این جرم در امان نیست.

قانون، مزاحمت تلفنی در برخی شرایط را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات مختلفی از حبس تا شلاق را تعیین کرده است. بنابراین اگر کسی با این مشکل مواجه شود، می‌تواند از مزاحم شکایت کرده و خواستار مجاز او شود. در ادامه با جرم مزاحمت تلفنی، نحوه شکایت و مجازات آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

جرم مزاحمت تلفنی به چه چیزی گفته می‌شود؟ آیا صرف چند تماس تلفنی و پیامک می‌توان گفت این جرم واقع شده است یا خیر؟ مسلما برای اینکه مزاحمت تلفنی را در دایره جرائم قرار دهیم، باید شرایط خاصی داشته باشد.

زمانی مزاحمت تلفنی واقع شده است که فردی در یک بازه زمانی خاصی به صورت مدام تماس بگیرد یا پیامک بفرستد. به طوری باعث سلب آسایش از افراد شده و یا ضرر و خسارتی را به آن‌ها وارد نماید. در این صورت می‌توان برای تنظیم شکواییه و شکایت به دادگاه مراجعه کرد.

مواردی که باعث مجازات مزاحم تلفنی می‌شود

اگر مزاحمت تلفنی مشمول یکی از موارد زیر شود، قانون شخص را مجازات خواهد کرد:

  1. سلب آسایش و آرامش فرد حتی اگر بدون تهدید باشد.
  2. تماس‌های پشت سرهم در یک بازه زمانی خاص و همراه با آزار و اذیت مثل تهمت زدن، فحاشی و غیره.
  3. تهدید به قتل
  4. تهدید به اخاذی
  5. تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  6. تهدید به افشای اسرار خانوادگی و شخصی فرد

انتقال خبر کذب و دروغ مثل آتش گرفتن محل کار یا فوت فرد به طوری که باعث ترس شدید، سکته و یا مرگ فرد شود. یا باعث ایجاد مشکلات فراوان در میان خانواده گردد.

جرم مزاحمت تلفنی چیست؟

مجازات جرم مزاحمت تلفنی

قانونگذار به صراحت درباره جرم مزاحمت تلفنی صحبت کرده و در ماده 641 قانون مجازات اسلامی، درباره مجازات این جرم گفته است: «هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.»

در تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات به مسئله مزاحمت تلفنی پرداخته و مجازات این جرم را در به سه بخش تقسیم کرده است:

«هرکس وسیله مخابراتی خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یه هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم پس از کشف ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود و برای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به سلب امتیاز از او می‌کند»

بنابراین مجازات مزاحمت تلفنی در قانون مخابرات قطع دائم سیم کارت است. اگر فردی با شماره شخص دیگری اقدام به این کار کند، شخص ثالث باید بعد از دریافت اخطاریه به مخابرات رفته و ثابت کند در آن زمان سیم کارت در اختیار شخص دیگری است.

اما از آنجایی که مزاحمت تلفنی جز جرایم تعزیری است، مجازات جرم تعزیری نیز علاوه بر قطع سیم کارت شامل او خواهد شد. همچنین اگر مزاحمت همراه با فحاشی، تهمت، افترا و تهدید باشد، مجرم به دلیل ارتکاب تعدد جرم به اشد مجازات محکوم می‌شود.

نکته دیگر در بحث مجازات جرم مزاحمت تلفنی این است که از جرائم غیرقابل گذشت بوده و حتی با گذشت شاکی خصوصی نیز همچنان به آن رسیدگی شده و مرتکب مجازات خواهد شد. اما احتمالا مجازات کمتری برای وی درنظر گرفته می‌شود.

علاوه بر همه این موارد اگر مزاحم تلفنی با این کار اقدام به نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی نماید، به مجازات 2 ماه تا 2 سال حبس همراه با 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مزاحمت تلفنی برای ارگان‌های دولتی

یکی از مواردی که زیاد اتفاق می‌افتد، ایجاد مزاحمت تلفنی برای ارگان‌های دولتی است. که از این میان ارگان‌هایی مانند آتش نشانی، پلیس 11، اورژانس  غیره بیشترین آمار مربوط به مزاحمت را دارند.

اگر فردی اقدام به مزاحمت در طولانی مدت یا یک بازه زمانی خاص کند، علاوه بر مجازات ذکر شده در قانون، احتمال تشدید مجازات نیز برای این افراد وجود دارد.

مزاحمت تلفنی برای ارگان‌های دولتی

چگونگی اثبات جرم مزاحمت تلفنی

برای جرم مزاحمت تلفنی، باید بتوان آن را به کمک وکیل پایه یک دادگستری اثبات کرد. بدون اثبات نه تنها فرد مجازات نخواهد شد، بلکه شاکی به جرم افترا نیز ممکن است محکوم شود.

ادله اثبات این جرم نیز مانند بسیاری دیگر از جرائم است. مدارک، شواهد و اماره قضایی به صدور حکم کمک می‌کند. امروزه به مدد پیشرفت تکنولوژی می‌توان به راحتی صدای مزاحم را ضبط کرد یا از پیامک‌ها اسکرین شات گرفته و به پرونده اضافه کرد.

اما اگر هیچ کدام از موارد را نداشته باشید، می‌توانید با مراجعه به مخابرات پرینت تماس و پیامک‌ها را دریافت کرده و به عنوان مدرکی محکم ارائه کنید. بر اساس قانون، اداره مخابرات موظف است تا 6 ماه، داده‌های اطلاعاتی تماس‌ها و پیامک‌ها را ذخیره کند.

نحوه کار مخابرات نیز بدین صورت است که بعد از تکمیل فرم درخواست کشف مزاحمت تلفنی، نرم افزاری روی گوش او فعال می‌شود. سپس کدی به فرد داده می‌شود تا هنگام تماس فرد مزاحم، آن کد را وارد گوشی خود کند.

سپس شماره مزاحم در مخابرات ثبت شده و ظرف مدت 24 ساعت شناسایی شده و برایش اخطاریه اول صادر می‌گردد.

چگونگی اثبات جرم مزاحمت تلفنی

چگونگی شکایت از مزاحمت تلفنی

اگر شاکی صرفا بخواهد که مزاحم را توبیخ کرده و با ترساندن او مانع از ادامه مزاحمت شود، می‌تواند به مخابرات محل خود مراجعه نماید.

در همان ساعات اولیه اخطاریه مخابرات برای فرد صادر می‌گردد و اگر او به اخطارها توجه کند، احتمالا مشکل مزاحمت تلفنی حل خواهد شد.

اما گاهی فرد از این راه توبیخ نمی‌شود و یا مزاحمت به شاکی ضررها و خسارات مالی یا حتی جانی وارد کرده است. بدیهی است در این خصوص باید اقدامات بیشتر و جدی‌تری انجام داد. امروزه دادخواست شکایت در دفاتر خدمات قضائی الکترونیک ثبت شده و سپس به دادسرا ارسال می‌شود.

هنگام تکمیل فرم شکایت، باید ذکر شود که مزاحمت از طریق تماس بوده یا پیامک یا هر دو می‌باشد. همچنین اگر مزاحمت همراه با توهین، تهمت و افترا بوده باشد، شاکی می‌تواند درخواست اعاده حیثیت را نیز مطرح نماید.

چنانچه مزاحم ناشناس باشد، باید حتما در فرم ذکر شود تا دستور پیگیری قضایی از طریق مخابرات برای شناسایی مزاحم صادر گردد. این کار معمولا با ارسال مستقیم نامه قاضی به اداره مخابرات یا کلانتری و نیروی انتظامی انجام می‌شود.

سپس پرونده به یکی از شعب دادیاری ارسال شده و پیگیری‌های بعدی به وسیله نیروی انتظامی انجام خواهد شد. در این مرحله کلانتری لیس مکالمات و پیامک‌ها را از مخابرات استعلام کرده و ضمیمه پرونده می‌کند.

اگر مزاحم آشنا باشد، باید در همان برگه شکایت مشخصات کامل او و محل سکونتش نیز قید شود. دادگاه با مشاهده پرونده در صورت تایید جرم برای او اخطاریه صادر خواهد کرد. اگر او تا 3 بار از حضور در دادسرا خودداری کرد، حکم جلبش صادر می‌گردد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments