آشنایی با شهرهای دیدنی سیرجان

آشنایی با شهرهای دیدنی سیرجان

در سفر به استان کرمان دیدن شهرستان زیبا و تاریخی سیرجان خالی از لطف نخواهد بود. این شهر با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چشم هر بیننده‌ای را خیره و فضایی دلپذیر برای گردشگران فراهم می‌کنند. سیرجان در گذشته به‌عنوان شهریجان شناخته می‌شده و از رونق خوبی برخوردار بوده است. علاوه‌بر آثار دیدنی، تنوع فرهنگی و قومی سیرجان را بسیار جذاب‌تر کرده است. برای دیدن سیرجان می‌توان به روش‌های مختلف از جمله خرید بلیط هواپیما سیرجان خود را به این شهر زیبا رساند.

جاذبه‌های سیرجان با مناظر شگفت‌انگیز خودنمایی می‌کنند

سیرجان سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است و هر گردشگری از دیدن آن‌ها لذت خواهد برد. سیرجان با قنات‌‌های بی‌شمارش که در طول تاریخ آب این مناطق را تامین کرده‌اند، شناخته می‌شود. زیبایی و ظرافت را در تمام آثار تاریخی می‌توان دید که نشان‌دهنده موقعیت مهم آن در دوران گذشته است. پاییز و زمستان بهترین فصول برای سفر به این شهر زیبا و دیدنی هستند تا در عین گشت‌و‌گذار بتوان از هوای مطبوع و دلنشین آن استفاده کرد. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر معرفی می‌شوند:

مسجد جامع عضدی

با واردشدن به محوطه مسجد می‌توان ردی از حضور تیموریان و ایجاد ویرانه‌های متعدد در این اثر را دید. این مسجد در 20 کیلومتری شهر سیرجان قرار دارد و از جذاب‌ترین نقاط این شهر به‌شمار می‌رود. بقایای سنگ آهک و سنگ مرمر در پایه‌های ویران‌شده آن به‌خوبی دیده می‌شوند که نشان‌دهنده اهمیت این مکان در زمان خود است. کتیبه‌های موجود در آن هم از دیگر آثاری است که دیدن آن‌ها توصیه می‌شود.

آرامگاه شاه‌فیروز

آرامگاه شاه‌فیروز را نمادی از حقیقت و افسانه می‌دانند؛ چراکه از جلوه‌ای بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد برخوردار است که در کم ‌تر اثری می‌توان دید. معماری این اثر به دوران ایلخانیان برمی‌گردد و شامل بنایی چهارگوش در بلندای یک تپه است. بسیاری از مردم آن را نه یک آرامگاه، بلکه آتشکده‌ای متعلق به زمان زرتشت می‌دانند.

قلعه‌سنگ

قلعه‌سنگ که از زمان ساسانیان به‌جا مانده است با وجود آسیب‌های زیاد همچنان یکی از جذاب‌ترین آثار این خطه از کشور به‌شمار می‌رود. قلعه‌سنگی از سه بخش تشکیل شده است که شامل یک صخره سنگی و دو حصار در اطراف آن می‌شوند. این سازه از خشت خام ساخته شده است، بااین‌حال بخش‌هایی از آن پس‌از هزاران سال همچنان پابرجا مانده‌اند. بقایای مسجد سنگی هم در نزدیکی این اثر وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

باغ سنگی

محال است کسی به این باغ سربزند و مجذوب زیبایی آن نشود. باغ سنگی از زمان اصلاحات ارضی به‌جا مانده است و متعلق به درویش خان اسفندیارپور است. درویش خان در اعتراض به خشک‌شدن درخت‌هایش از آن‌ها سنگ آویزان می‌کند و همین عامل موجب مشهور‌شدن باغش می‌شود. در سفر به سیرجان نباید از دیدن این باغ غافل شد.

عمارت صدرزاده

کمتر کسی را می‌توان یافت که به دیدن عمارت صدر‌زاده برود و مبهوت آن حجم از زیبایی و شگفتی نشود. این اثر مربوط به دوران قاجار است و از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی و فرهنگی سیرجان به‌شمار می‌رود. با وارد‌شدن به فضای این خانه دو طبقه، احساسی سرشار از آرامش وجود فرد را در‌‌بر می‌گیرد. حیاطی بزرگ که باغ پسته در وسط آن زیبایی منحصر‌به‌فردی را به خانه داده است و خودنمایی می‌کند. این درختان همچنان ثمر دارند و در عین حال مانع ورود نور به داخل اتاقک‌‌ها می‌شوند. علاوه‌بر پسته، درختان زیادی در حیاط بزرگ این خانه وجود دارند و فضایی دلنشین برای آن فراهم کرده‌اند. مشخص نیست که مالک این عمارت چه کسی بوده است، اما از معماری بی‌نظیرش می‌توان حدس زد که به فرد یا شاهزاده‌ای شناخته‌شده تعلق داشته است.

کاروانسرای آقا ابراهیم

از آثاری که در سفر به سیرجان حتما باید به آن سر زد می‌توان به کاروانسرای آقا ابراهیم اشاره کرد. این کاروانسرا در زمان صفویان ساخته شده است و معماری زیبای آن با روح و روان هر گردشگری بازی می‌کند. برای دیدن این کاروانسرا باید از بازار قدیمی سیرجان گذشت که در انتهای آن قرار دارد. به محض وارد‌شدن به فضای آن دو در ورودی که به‌صورت دو طبقه ساخته شده‌اند، نگاه بیننده را به خود جذب می‌کند. با وجود اینکه بنا یک طبقه است این دو در و آن طراحی خیره‌کننده در ذهن هر گردشگری ثبت می‌شود. دور‌تا‌دور حیاط کاروانسرا حجره‌هایی دیده می‌شوند که پس‌از بازسازی‌های متعدد در اختیار کسبه قرار گرفته‌اند و خود جزء جاذبه‌های این بخش محسوب می‌شوند.

موزه عشایری

حتی اگر اهل موزه‌گردی نیستید، توصیه می‌شود که از دیدن این موزه جالب غافل نشوید. دست‌سازه‌های عشایری مهم‌ترین و اصلی‌ترین آثار این موزه به‌شمار می‌روند که نشان‌دهنده ذوق و سلیقه ستودنی آن‌ها است. از مهم‌ترین این دست‌سازه‌ها گلیم‌های سنتی هستند که با طرح و نقش‌های خاص بیننده را مجذوب می‌کنند. نکته جالب توجه این است که هیچ قیمتی روی گلیم‌های موزه قرار داده نشده است که ارزش بسیار بالای آن‌ها را نشان می‌دهد.

آرامگاه میر‌ زبیر

این آرامگاه مربعی‌شکل در شرق سیرجان قرار دارد و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. قلوه‌سنگ، گچ و ملات از مهم‌ترین متریال‌های به‌کار‌رفته در ساخت آن هستند که ظاهری خاص و دیدنی به آن داده‌اند. براساس سنگ نوشته‌ها و ادعای مردم این منطقه آرامگاه میر زبیر به دوران پیش‌از اسلام برمی‌گردد. در سال 1375 این محل به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

باغ بمید

باغ بمید در قسمت شمالی شهر سیرجان قرار دارد و گشت‌و‌گذار در آن خاطره‌ای دل‌انگیز را برای هر گردشگری به ارمغان می‌آورد. سیرجان یک آب انبار و همین‌طور یخدانی قدیمی و محبوب دارد که برای دیدن آن‌ها باید به این باغ مراجعه کرد. باغ بمید در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بازدید از این باغ نه‌تنها به‌عنوان یک جاذبه طبیعی بلکه به‌عنوان محلی برای استراحت شدیدا به گردشگران توصیه می‌شود.

سفر به سیرجان را باید با فلای‌تودی تجربه کرد

پیش‌از آمادگی برای سفر به سیرجان باید این نکته را در نظر داشت که فصول سرد مانند پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به این شهر هستند. پس از برنامه‌ریزی درست برای سفر، باید از افراد یا مراکزی که در این زمینه کار می‌کنند، کمک گرفت. فلای‌تودی اینجاست تا در مسیریابی، رزرو هتل، رزرو بلیط هواپیما سیرجان و تمام اقدامات پیش و پس‌از سفر به گردشگران کمک کند. بدون شک با حضور افرادی متخصص این حوزه در کنار خود سفری دلچسب و به‌یادماندنی را تجربه خواهید کرد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments