مزایا و معایب شغل پرستاری

مزایا و معایب شغل پرستاری

پرستاری، یکی از زیر گروه‌های رشته‌ علوم پزشکی است و به دلیل بازار کار خوبی که دارد، در سال‌های اخیر علاقه‌مندان زیادی به آن گرایش پیدا کرده‌اند. داوطلبان برای ورود به این رشته باید در کنکور گروه علوم تجربی شرکت کرده و پس از قبولی، رشته‌ی پرستاری را انتخاب کنند. دانشجویان‌ گروه علوم‌ پزشکی بعد از اتمام تحصیلات خود در مقاطع کارشناسی، ارشد یا دکترا از طریق قبولی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت و درمان، به کار در بیمارستان‌‌ها یا سایر مراکز درمانی مشغول می‌شوند.

پرستاری جزء‌ مشاغل سخت محسوب می‌شود، زیرا سختی کار زیادی دارد.‌ اما عشق به هم نوعی که در پرستاران وجود دارد باعث می‌شود که از پس این کار سخت و طاقت فرسا برآیند. در این مقاله به مزایا و معایب شغل پرستاری و همچنین معرفی کتاب‌های استخدامی پرستاری پرداخته شده است.

شرایط لازم برای ورود به شغل پرستاری

همان طور که در بخش مقدمه گفته شد، فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری، برای این که بتوانند به عنوان‌ پرستار در مراکز درمانی مشغول به کار شوند، باید در آزمون استخدامی وزارت بهداشت یا علوم پزشکی شرکت کنند. این داوطلبان بعد از کسب حد نصاب نمره قبولی، به گزینش و مصاحبه اختصاصی دعوت می‌شوند ‌و در نهایت بعد از گذراندن تمام مراحل استخدام، می‌توانند به عنوان پرستار کار خود را در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی دیگر شروع کنند. حال سوال اینجاست که داوطلبان برای قبولی در آزمون استخدامی پرستاری چه اقداماتی باید انجام دهند؟ اولین راهکار برای قبولی در آزمون استخدامی این است که متقاضیان مجموعه کتاب‌های استخدامی پرستاری را تهیه نموده و مطالعه نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه بخش زیر را مطالعه نمایید.

مجموعه کتاب‌های استخدامی پرستاری

مجموعه کتاب‌های استخدامی پرستاری

این مجموعه شامل کلیه نمونه سوالات آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته و همچنین جزوات و خلاصه دروس پرستاری است. در مجموعه کتاب‌های پرستاری، نکات تستی و مهم، به صورت نموداری و طبقه‌بندی شده وجود دارد. از مهم‌ترین کتاب‌های استخدامی پرستاری می‌توان به کتاب پرستاری میترا ذوالفقاری، اسدی نوقابی، نسترن رنجبر، گنجینه سوالات استخدامی پرستاری، جعبه سیاه پرستاری اشاره کرد. کتاب‌های معرفی شده همگی برای آمادگی در آزمون ارشد پرستاری نیز کاربرد دارند. برای قبولی در این آزمون، علاوه بر مطالعه دروس تخصصی، مطالعه دروس عمومی مانند زبان، ریاضی، آمار، کامپیوتر، معارف و ادبیات نیز تاثیرگذار است.

انتخاب بهترین کتاب استخدامی پرستاری

اکثر داوطلبان آزمون‌های استخدامی تصور می‌کنند کتاب‌هایی که عنوان استخدامی بر روی جلد آن‌ها است، بهترین گزینه برای کسب آمادگی در آزمون استخدامی هستند. در صورتی که همیشه این طور نیست بلکه در انتخاب یک کتاب استخدامی باید محتوا و موضوعات آموزشی داخل کتاب مدنظر قرار بگیرد.‌ نکته‌‌ی قابل توجه در طرح سوالات آزمون استخدامی پرستاری، استفاده از سوالات کنکور ارشد است. در واقع مناسب‌ترین منابع آزمون استخدامی پرستاری، کتاب‌های مورد استفاده برای آمادگی کنکور ارشد پرستاری است. بنابراین اگر داوطلبان بر محتوای درسی این منابع مسلط شوند و نکات ریز تست زنی را نیز بلد باشند، قطعا در آزمون استخدامی موفق خواهند شد. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده و خرید اینترنتی بهترین کتاب های پرستاری به بخش کتاب استخدامی پرستاری در فروشگاه اینترنتی آوا کتاب مراجعه نمایید.

سرفصل‌های مهم در کتاب‌های استخدامی پرستاری

در کتاب‌های استخدامی پرستاری از جمله، کتاب پرستاری تالیف فلاحی و همچنین طاهره صادقی خلاصه و شرح هر فصل، سوالات تالیفی و نمونه سوالات آزمون‌های گذشته آمده است. سرفصل‌های موضوعی این کتاب‌ها شامل موارد زیر است:

  • مبحث پرستاری بیماری‌های کودکان
  • انواع بیماری‌های داخلی و جراحی
  • بیماری‌های روانی و روحی
  • بهداشت مادران و نوزادان
  • مباحث مربوط به بهداشت همگانی

توجه: فصل آخر این منابع، شامل سوالات فصل‌های قبل و همچنین نمونه سوالات مطرح شده در آزمون‌های استخدامی ادوار گذشته است. 

 

وظیفه پرستار چیست؟

وظیفه پرستار چیست؟

بعد از آنکه با مجموعه کتاب‌های استخدامی پرستاری آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که وظایف یک پرستار را بشناسید. یک پرستار در کنار وظایفی که دارد، باید خیلی صبور و مهربان باشد تا مرهمی برای زخم بیماران شود. به طور کلی وظایف پرستار شامل موارد زیر است:

  • مراقبت و‌ شنیدن شرح حال بیمار
  • دادن یک سری آموزش‌ها به بیمار جهت بهتر شدن وضع او
  • تزریق به موقع سرم و آمپول بیمار و همچنین داروهای بیمار
  • برقراری رابطه احساسی و عاطفی با بیمار
  • مسئول مدیریت و کنترل بیماران بخش تحت نظر
  • نظارت بر غذای بیمار طبق رژیم مناسب با حال او

مزایای شغل پرستاری

شغل پرستاری با تمام سختی‌هایی که دارد، از یک سری مزایا و ویژگی‌ها برخوردار است. در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای شغل پرستاری اشاره شده است:

  • حقوق و درآمد نسبتا خوب برای پرستاران رسمی و قراردادی
  • اضافه‌کاری‌های زیاد به ازای هر شیفت کاری
  • داشتن شغل دوم به عنوان پرستار سالمند یا کودک
  • داشتن شان و منزلت اجتماعی در جامعه

معایب شغل پرستاری

در کنار تمام مزایایی که پرستاری دارد، این رشته دارای معایبی نیز است. برخی از این معایب عبارتند از:

  • فشرده بودن شیفت‌ها و ساعات کاری
  • در تماس مستقیم بودن با انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها
  • دارای شیفت‌های شب کاری و لانگ
  • مجبور به سر کار رفتن در روزهای تعطیل رسمی مانند عیدها و …
  • تحت فشار بودن از نظر روحی و جسمی

یک پرستار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک پرستار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

پرستاران همواره با بیماران سروکار دارند از این رو باید بسیار خوشرو و خوش خنده باشند تا بتوانند انرژی مثبت را به بیماران منتقل کنند. یک پرستار به دلیل رویارویی با بیماران بدحال همواره لازم است از روحیه بالایی برخوردار باشد تا بیمار احساس افسردگی نکند.‌ از خصوصیات دیگری که پرستار باید داشته باشد می‌توان به روابط عمومی قوی، صبور، با گذشت و قدرت بیان بالا اشاره کرد. پرستاران همچنین به دلیل شغل پر مسئولیتی که دارند، باید بسیار منظم و دقیق باشند.

جمع بندی

پرستاری یکی از رشته‌‌های تحصیلی گروه علوم پزشکی است. برای تحصیل در رشته پرستاری، داوطلبان باید در گروه علوم تجربی کنکور بدهند و رتبه لازم برای انتخاب رشته پرستاری را کسب کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری بعد از فارغ‌التحصیلی، با شرکت در آزمون استخدامی پرستاری و قبولی در آن، جذب مراکز بهداشت و درمان می‌شوند. ما در این مقاله مجموعه برگزیده‌ای از کتاب‌های پرستاری را که برای قبولی در آزمون استخدامی پرستاری مورد نیاز است معرفی کردیم. داوطلبان استخدامی با مطالعه این منابع و همچنین تکرار و تمرین انواع نمونه سؤالات کنکور ارشد پرستاری و نیز آزمون استخدامی سال‌های قبل، قطعا در آزمون استخدامی پرستاری پذیرفته خواهند شد.‌

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments