تفاوت زوم سامسونگ و شیائومی؛ S21 Ultra دربرابر Mi 11 Ultra

روزگاری بود که داشتن یک دوربین 2 مگاپیکسلی، برگ برنده یک گوشی موبایل در بازار بود اما حالا گوشی‌های موبایل نه‌تنها چندین دوربین را در دل خود جای داده‌اند بلکه با سنسورهای بزرگ و متنوع خود وعده بزرگ‌نمایی‌های فضایی را به شما می‌دهند! در این میان سامسونگ و شیائومی جزو اولین شرکت‌هایی بودند که زوم بالای 100 برابر را در محصولات خود بکار بردند. پرچم‌داران شیائومی و سامسونگ با استفاده از ماژول‌های قدرتمند یکی از بهترین‌های دنیای عکاسی موبایل هستند که تمرکز زیادی روی زوم دوربین‌های خود دارند و تبلیغات زیادی هم روی این بخش از دوربین گوشی‌های خود می‌کنند. حالا این سوال بوجود می‌آید که تفاوت زوم گوشی سامسونگ و شیائومی چیست؟ کدام گوشی قدرت زوم بیشتری دارد؟

برای مقایسه زوم گوشی سامسونگ و شیائومی ما بهترین و جدیدترین پرچم‌دار هر برند را انتخاب کردیم و قرار است قدرت زوم این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم. با مقایسه دوربین‌های Galaxy S21 Ultra و Mi 11 Ultra می‌توانیم برنده مبارزه بزرگ‌نمایی دوربین سامسونگ و شیائومی را مشخص کنیم! گوشی سامسونگ با وعده زوم 100 برابری و دوربین شیائومی با وعده زوم 120 برابری دوربین به بازار عرضه شده‌اند. حالا بیایید این اعداد را در دنیای واقعی مقایسه کنیم.

مشخصات دوربین شیائومی می 11 اولترا و سامسونگ اس 21 اولترا

قبل از مقایسه زوم گوشی شیائومی و سامسونگ بهتر است مشخصات دوربین‌های اس 21 اولترا و می 11 اولترا را بررسی کنیم؛ البته لنز تله‌فوتوی این گوشی‌ها را. زیرا تمام داستان بزرگ‌‌نمایی‌ها وظیفه لنز تله‌فوتوی گوشی‌های هوشمند است. گلکسی اس 21 اولترا 2 لنز تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی دارد. اولین لنز بزرگ‌نمایی نوری یا اپتیکال 3 برابری را برای دوربین اس 21 فراهم می‌کند و دومین لنز می‌تواند تا 10 برابر روی سوژه‌ها زوم کند. لنز تله‌فوتوی دوم به اس 21 اولترا امکان زوم دیجیتال 100 برابری را می‌دهد.

مشخصات لنز تله‌فوتوی اول اس 21 اولترا:

  • سنسور: 10 مگاپیکسل
  • بزگ‌نمایی اپتیکال: 3 برابر
  • بزرگ‌نمایی دیجیتال: 9.9 برابر
  • گشودگی دیافراگم: f/2.4
  • لرزش‌گیر نوری: دارد

مشخصات لنز تله‌فوتوی دوم اس 21 اولترا:

  • سنسور: 10 مگاپیکسل
  • بزگ‌نمایی اپتیکال: 10 برابر
  • بزرگ‌نمایی دیجیتال: 100 برابر
  • گشودگی دیافراگم: f/4.9
  • لرزش‌گیر نوری: دارد

در طرف مقابل می 11 اولترا تنها یک دوربین تله‌فوتو از نوع پیروسکوپ دارد که توانایی زوم اپتیکال 5 برابری را برای این پرچم‌دار شیائومی فراهم کرده است. البته ماژول دوربین شیائومی می 11 اولترا با استفاده از همین دوربین می‌تواند به زوم دیجیتال 120 برابر دست پیدا کند.

مشخصات لنز تله‌فوتوی شیائومی می 11 اولترا:

  • سنسور: 48 مگاپیکسل
  • بزگ‌نمایی اپتیکال: 5 برابر
  • بزرگ‌نمایی دیجیتال: 120 برابر
  • گشودگی دیافراگم: f/4.1
  • لرزش‌گیر نوری: دارد

حالا وقت آن است که این اعداد وارقام را آزمایش کنیم و ببینیم آیا این گوشی‌ها واقعا همانطور که در تبلیغات گفته شده توانایی بزرگ‌نمایی دارند؟ بررسی ما در 2 بخش خواهد بود؛ در بخش اول قرار است زوم شیائومی و سامسونگ را در شرایط نوری خوب و در نور روز مقایسه کنیم. در بخش دوم هم می‌خواهیم سوژه‌های عکاسی را در شرایط نوری کم و شب عکاسی کنیم تا توانایی زوم اس 21 اولترا و می 11 اولترا را در هر شرایطی بسنجیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو مکس

مقایسه زوم 10 برابر شیائومی و سامسونگ در روز

آزمایش خودمان را با بزرگ‌نمایی 10 برابر آغاز می‌کنیم. در این تست هردوگوشی از لزهای تله‌فوتوی خودشان استفاده می‌کنند و خبری از زوم دیجیتال سنسور اصلی نیست؛ اتفاقی که در بزرگ‌نمایی‌های کمتر رخ می‌دهد.

تفاوت زوم گوشی شیائومی یا سامسونگ

با مشاهده اولین تصاویری که با دوربین‌های گوشی شیائومی و سامسونگ ثبت شده است، جزئیات بسیار خوبی قابل رویت است. هر دو گوشی توانسته‌اند رنگ‌ها را طبیعی تولید کنند اما عملکرد گلکسی اس 21 اولترا در ثبت رنگ‌های طبیعی بهتر است.

تفاوت زوم گوشی شیائومی و سامسونگ

در بخش دوم آزمایش می‌خواهیم قدرت بزرگ‌نمایی این دوگوشی را در فضای باز و نور طبیعی بسنجیم. همانطور که در تصاویر پیداست S21 Ultra و Mi 11 Ultra عملکرد بسیار خوبی در ثبت جزئیات و رنگ‌ها دارند و از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند.

مقایسه زوم 20 برابر شیائومی و سامسونگ در روز

حالا وقت دقت بیشتر است. با بزرگ‌نمایی 20 برابر، گوشی‌های سامسونگ و شیائومی کماکان می‌توانند تمرکز خود را سوژه حفظ کنند. برنده این بخش اس 21 اولترا است که تصویری بی‌عیب و نقص را ثبت کرده است. گل‌ها و برگ‌ها در این تصویر با جزئیات خوب قابل مشاهده است. در می 11 اولترا تصویر کمی تار اما هنوز قابل قبول است.

مقایسه زوم شیائومی و سامسونگ

سوژه دوم عکاسی ما یک خودرو است. برنده در این قسمت گوشی است که بیشترین جزئیات در قسمت تاریک را ثبت کند. در این بخش هر دو گوشی عملکرد یکسانی دارند و نمی‌توان برنده‌ای مشخص کرد اما بازهم طبیعی‌تر بودن رنگ‌ها در عکس اس 21 اولترا مشخص است.

مقایسه زوم شیائومی و سامسونگ

بیشتر بخوانید: آیا گوشی‌های هوشمند به چندین دوربین نیاز دارند؟

مقایسه زوم 40 برابر شیائومی و سامسونگ در روز

در ادامه بزرگ‌نمایی را دوبرابر می‌کنیم؛ سوژه همان گل است. بازهم بهترین عملکرد برای گوشی سامسونگ است؛ اس 21 اولترا جزئیات را به‌خوبی ثبت کرده و توانسته سوژه و پس‌زمینه را به‌خوبی تفکیک کند. گوشی شیائومی نیز عملکرد ستودنی دارد اما بافت‌ها در تصویر ثبت شده تا حد زیادی ازبین رفته است.

مقایسه دوربین شیائومی و سامسونگ

اما در به سراغ خودرو رفتیم تا بزرگ‌نمایی 40 برابر سامسونگ و شیائومی را مقایسه کنیم. در این سطح از زوم هردو گوشی جزئیات خوبی را ثبت کرده‌اند. تصویر ثبت شده با سامسونگ جزئیات را بهتر نشان می‌دهد و تصویر شیائومی نوردهی بهتری دارد. هر دو گوشی نمره کامل این بخش را می‌گیرند.

مقایسه زوم 60 برابر شیائومی و سامسونگ در روز

در این سطح از بزرگ‌نمایی، کار گوشی‌ها برای ثبت تصاویر بدون نویز و باکیفیت سخت است. همانطور که در تصاویر مقایسه زوم شیائومی و سامسونگ پیداست دوربین شیائومی در این زوم عملکرد مطلوبی ندارد و سوژه و پس‌زمینه درست تفکیک نشده‌اند و جزئیات گل و برگ‌ها هم کافی نیست. در طرف مقابل سامسونگ در این بزرگ‌نمایی هم عملکرد خوبی دارد و جزئیات قابل قبولی ثبت می‌کند.

مقایسه زوم شیائومی و سامسونگ

برتری زوم سامسونگ را در سوژه دوم یعنی خودرو هم می‌توان دید. کماکان جزئیات تصویر بخصوص لوگوی خودرو به‌خوبی ثبت شده است. شیائومی می 11 اولترا اینجا عملکرد بهتری نسبت به سوژه قبلی دارد اما بازهم بافت سوژه از بین رفته است.

بزرگنمایی گوشی سامسونگ در برابر شیائومی

هر دو گوشی توانایی زوم بیشتر را هم دارد؛ اس 21 اولترا تا 100 برابر و می 11 اولترا تا 120 برابر توانایی بزرگ‌نمایی دارند اما در این مقیاس عملکرد هر دو گوشی بیشتر تبلیغاتی است و عکس‌هایی که با این میزان بزرگ‌نمایی گرفته می‌شود کیفیت مطلوبی ندارند. تا اینجای مقایسه زوم گوشی سامسونگ و شیائومی، اس 21 اولترا عملکرد بسیار بهتری داشته است. البته عملکرد زوم می 11 اولترا هم تا حدی قابل قبول است اما به اندازه اس 21 اولترا موفق نیست. در ادامه مقایسه زوم گوشی سامسونگ و شیائومی می‌خواهیم عملکرد دوربین‌های این دو گوشی را در شرایط نوری کم بررسی کنیم.

بیشتر گوشی‌های هوشمند برای عکاسی در شرایط نوری کم به لنز اصلی خودشان تکیه می‌کنند زیرا لنزهای اصلی سنسورهای بزرگ‌‌تری دارند و نور بیشتری جذب می‌کنند. برای همین گزینه‌ بهترین نسبت به لنزهای تله‌فوتو در عکاسی در شب هستند. اما در شرایطی که نور محیط کافی باشد، گوشی برای بزگ‌نمایی به صورت خودکار با لنزهای تله‌فوتو عکاسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لنز و دوربین گوشی موبایل

مقایسه زوم 10 برابر سامسونگ و شیائومی در نور کم

مقایسه زوم گوشی شیائومی و سامسونگ را با بزرگ‌نمایی 10 برابر در محیط بیرون آغاز می‌کنیم. در این بخش سامسونگ به‌جای استفاده از بزرگ‌نمایی نوری 10 برابر خود، از زوم 3 برابر استفاده کرده و آن را به‌صورت دیجیتالی ال 10 برابر بزرگ کرده است که نتیجه خیلی خوبی نداشته اشت. تصویر ثبت شده با می 11 اولترا هم کیفیت متوسطی دارد ولی جزئیات کمتری نسبت به اس 21 اولترا ثبت کرده است.

در عکس‌های ثبت شده در محیط داخلی، وضعیت متفاوت است. اینجا می 11 اولترای شیائومی عملکرد بسیار بهتری نسبت به اس 21 اولترا دارد و برنده این قسمت است.

 زوم شیائومی و سامسونگ

مقایسه زوم 20 برابر سامسونگ و شیائومی در نور کم

اگر بزرگ‌نمایی را دوبرابر کنیم و با زوم 20 برابر عکاسی کنیم ورق برمی‌گردد. گوشی سامسونگ در این بخش به مراتب عملکرد بهتری نسب به گوشی شیائومی دارد و بهترین جزئیات را با کمترین نویز ثبت می‌کند. تصویر ثبت شده با شیائومی وضوح کافی را ندارد و تا حدی تار است. برنده این قسمت سامسونگ است.

سامسونگ در برابر شیائومی

با بازگشت به محیط داخلی بازهم شیائومی عملکرد بهتری دارد و می‌تواند بهترین عکس با بزرگ‌نمایی 20 برابر را ثبت کند. تصویر ثبت شده با اس 21 نویز زیادی دارد و تار است.

مقایسه زوم 40 برابر شیائومی و سامسونگ در نور کم

در مقایسه زوم 40 برابری گوشی سامسونگ و شیائومی در نور کم و فضای بیرونی، بازهم برنده سامسونگ است. اگرچه در این مقیاس تصاویر ثبت شده کیفیت بالایی ندارند اما بازهم سامسونگ است که تواسنته جزئیات بیشتری ثبت کند. تصاویر می 11 اولترا در زوم 40 برابر نویز زیادی دارد.

مقایسه زوم شیائومی و سامسونگ

در محیط داخلی هم عملکرد گوشی ساموسنگ بهتر از شیائومی است زیرا تصویر نویز کمتری دارد و رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است. در تصویر ثبت شده با می 11 اولتر شاید در ظاهر جزئیات بیشتری به‌چشم بیاید اما نویز زیاد تصویر باعث شده کیفیت کلی تصویر پایین باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت 4G با 5G

مقایسه زوم 60 برابر سامسونگ و شیائومی در نور کم

باتوجه به نتایج بدست آمده با دوربین‌های گوشی هوشمند توصیه می‌کنیم از زوم بیشتر از 40 برابر استفاده نکنید زیرا تصاویر نویز زیادی خواهند داشت و عملا قابل استفاده نخواهد بود اما اگر تصمیم‌گرفتید با بزرگ‌نمایی 60 برابر عکاسی کنید، اس 21 سامسونگ را انتخاب کنید. هرچند جزئیات تصاویر بالا نیست اما عکس‌های ثبت شده با گوشی سامسونگ نسبت به گوشی شیائومی کیفیت بالاتر و نویز کمتری دارد.

بزرگنمایی گوشی سامسونگ در برابر گوشی شیائومی

در محیط داخلی نیز عملکرد دوربین گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در زوم 60 برابر معمولی است و نباید انتظار ثبت تصاویر واضحی را داشته باشد. با این حال بازهم عملکرد کلی زوم سامسونگ نسبت زوم شیائومی بهتر است و نویز کمتر تصاویر برتری نسبی را برای پرچم‌دار سامسونگ بوجود آورده است.

نتیجه‌گیری و اعلام برنده زوم سامسونگ و شیائومی

پرچم‌داران جدید سامسونگ و شیائومی با دوربین‌های بزرگ و قدرتمند خود ادعا می‌کنند بهترین بزرگ‌نمایی موجود در بین گوشی‌های جهان را دارند! برای همین تبلیغ زیادی روی قدرت زوم گوشی‌های خودشان داشتند. سامسونگ برای گلکسی اس 21 اولترا زوم 100 برابری و شیائومی برای می 11 اولترا زوم 120 برابری را درنظر گرفته است. اعدادی که روی کاغذ بسیار جذاب و وسوسه‌ برانگیز هستند نوید تجربه ناب عکاسی را می‌دهند.

اما در عمل و دنیای واقعی داستان متفاوت است. درست است که این دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در بخش عکسی و فیلم‌برداری دارند اما زوم 100 و 120 برابری بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا ویژگی کاربردی! اگر این مقدار را نصف کنید و به‌دنبال زوم 50 تا 60 برابری باشید می‌توانید روی این دوگوشی حساب کنید. در این مطلب تفاوت زوم گوشی شیائومی و سامسونگ را مطرح کردیم و قدرت بزرگ‌نمایی گلکسی اس 21 اولترا و شیائومی می 11 اولترا را بررسی کردیم. نتیجه مقایسه برتری کامل گلکسی اس 21 در عکاسی در روز و برتری نسبی این گوشی در زوم در نور شب است. پس اگر بزرگ‌نمایی دوربین گوشی برای شما مهم است، پرچمدار قدرتمند سامسونگ را انتخاب کنید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
حسن اباذرپور
حسن اباذرپور
1 سال گذشته

سلام ۵۰درصد نوشته هایتان با تصاویر صادق بود و مابقی یا اشتباه کردید یا خدای ناکرده جانبداری من نه سامسونگ دارم و نه شیا ئومی مثلا در تصویر اول و آخرین تصویر کیفیت شیائومی بلاشک بهتر و زیباتر است اما شما عکس آن را نتیجه گرفتید اگر قرا بود گوشی بخریم بین این دو شیائومی را انخاب می کردم