تفاوت ۴G و ۵G چیست؟

تفاوت اینترنت 4g و 5g

تا به حال به حرف G  در کلمات 4G  و 5G دقت کرده‌اید؟ G مخفف کلمه Generation  به معنای نسل است. پس وقتی از 4G حرفی زده می‌شود منظرو نسل چهارم ارتباطات است! به همین صورت نسل پنجم ارتباطات موبایل را 5G نام‌گذاری کردند. با حضور نسل پنجم گوشی‌های همراه در بازار، دانستن تفاوت 4G و 5G ضروری به‌نظر می‌رسد. برای اینکه بدانید گوشی 5G بخرید یا گوشی 4G، باید مقایسه 4G با 5G را بخوانید. در این مطلب می‌خواهیم این دو نسل را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم گوشی‌های جدید با فناوری 5G ارزش خرید دارند یا نه؟

سرعت 5G دربرابر 4G؛ تا 100 برابر سریع‌تر!

انتظار ما از شبکه جدید ارتباطات سرعت بالاست! نسل پنجم به ما قول داده تا خواسته ما را عملی کنید! برای اینکه بدانیم سرعت نسل پنجم ارتباطات چقدر است بهتر است مقایسه‌ای بین سرعت 4G و 5G داشته باشیم.

با توجه به گزارش‌های شرکت اوپن سیگنال، میانگین سرعت شبکه 4G در کشورهای جهان متفاوت است. بهترین جایگاه برای کره جنوبی با سرعت 50 مگابایت در ثانیه است. آمریکا نیز با 21.3 مگابایت در ثانیه در جایگاه دوم است. اهیمیت این گزارش در این است که یعنی شبکه 4G در حال حاضر و در بهترین شرایط به نصف ظرفیت اصلی خود؛ یعنی 100 مگابایت بر ثانیه، نیز نرسیده است!

در حقیقت میانگین جهانی شبکه 4G بین 10 تا 20 مگابایت در ثانیه است؛ این امار نشان داد که 4G بااستاندارادی که برای خود تعیین کرده است، فاصله زیادی دارد. اما وضعیت برای شبکه نسل پنجم ارتباطات متفاوت است. توسعه‌دهندگان فناوری 5G قول سرعت 10 گیگابایت در ثانیه را داده‌اند! این یعنی سرعتی 100 برابر بیشتر نسبت به نسل قبل! روی کاغذ 5G می‌تواند تا 30 گیگابایت در ثانیه نیز اوج بگیرد؛ اما فقط روی کاغذ!

نسل سرعتفناوریویژگی‌ها
2G9.6 تا 14.4 کیلوبایت در ثانیهTDMA, CDMAتماس صوتی و جابه‌جایی داده
3G3.1 مگابایت در ثانیهCDMA 2000
(1XRTT, EVDO, UMST, EDGE)
جستجو در اینترنت با سرعت بالا و تماس ویدئویی
3.5G14.4 مگابایت در ثانیهHSPAسرعت بالاتر نسبت به 3G
4G100 تا 300 مگابایت در ثانیهWiMax
LTE
سرعت دانلود بالا و امکان پخش زنده
5G10 تا 30 گیگابایت در ثانیهدرحال توسعهتا 100 برابر سرعت بیشتر!

سرعت 5G در عمل

تا به حال در دنیای واقعی اوضاع به گونه دیگری بوده است. کره‌جنوبی جزو اولین کشورهایی بود که فناوری 5G را راه‌اندازی کرد. آیا فناوری فعلی نسل پنجم، به وعده‌هایش عمل کرده است؟ میانگین سرعت ثبت شده نسل پنجم در کرده جنوبی 111.8 مگابایت در ثانیه بود! این عدد اختلاف زیادی با وعده‌ها دارد! در واقع سرعت 4G با 5G در حال حاضر تفاوت آنچنانی ندارد! اما قطعا در آینده نزدیک این سرعت به مراتب بیشتر خواهد شد.

تفاوت سرعت 4g و 5g

برای مثال معاون مدیر ارتباطات و معماری رادیوی شرکت AT&T  در کنفرانس 5G  بروکلین در نیویورک گفته بود: مهندسان این شرکت در سایت ازمایشی در شرکت آستین تگزاس به سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه دست یافتند .جالب است بدانید که با این سرعت می‌شود فیلم 4K  را با حجم 100 گیگابایت را تنها در 2.5 دقیقه دانلود کرد.

بیشتر بخوانید: فناوری 5G چیست؟

تاخیر شبکه؛تفاوت 4G و 5G

یکی از شاخصه‌های مهم برای یک شبکه ارتباطی، نرخ تاخیر پایین است؛ یعنی زمانی که بین ارسال و دریافت اطلاعات وجود دارد. هرچه این زمان کمتر باشد، تجربه کاربری و سرعت شبکه بیشتر خواهد بود. زمان تاخیر در شبکه 4G تا 200 میلی‌ثانیه است و اگر میانگین آن را در نظر بگیریم حدود 50 میلی‌ثانیه خواهد بود. جالب است بدانید برای انسان 250 میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا یک تغییر بصری را متوجه شود!

حالا زمان تاخیر برای شبکه 5G چقدر است؟ تنها 1 میلی‌ثانیه! البته این هدف فناوری 5G است و تا رسیدن به آن راه درازی پیش رو است. این سرعت بالا و تاخیر پایین در ارسال و دریافت اطلاعات در توسعه فناوری‌های نوپا مانند خودروهای‌های متصل (خودرویی که همواره به اینترنت متصل است)، بازی‌های واقعیت مجازی و حتی جراحی از راه دور، بسیار موثر خواهد بود.

پوشش5G چگونه است؟

پوشش فناوری 5G نسبت به برادرهای بزرگ‌ترش یعنی 4G، 3G و حتی 2G بسیار کمتر است. دلیل پوشش کم 5G، فرکانس بالای و طول موج پایین امواج شبکه نسل پنجم است. به همین دلیل فرستنده‌های 5G را به جای برج‌های بلند باید در مکان‌هایی نزدیک به زمین نصب کرد! امواج 5G توانایی عبور از موانعی مانند درخت و دیوار را ندارند؛ برای رفع این مشکل، فرستنده‌های 5G را در کافی‌شاپ‌ها، پارک‌ها و فرودگاه‌ها نصب کرده‌اند.

باسیل الکادی مدیر بازاریابی کوالکام در این مورد گفته: ” شما 5G را ابتدا در مراکز خرید‌ وپارک‌ها خواهید دید!”

در رقابت پوشش بین 4G و 5G، مسلما برنده 4G است چون امواج 4G نسبت به 5G قوی‌تر هستند و مسافت بیشتری را طی می‌کنند.bدر مجموع نباید انتظار داشت که در آینده نزدیک فناوری 5G همه جا را پوشش دهد. همانظور که در حال حاضر شبکه 4G نتوانسته تمام مناطق موجود را پوشش دهد.

مقایسه اینترنت 4g و 5g

مصرف باتری 5G در برابر 4G

یک شاخصه مهم دیگر برای مقایسه شبکه 4G با 5G، مصرف باتری است.شرکت‌های سازنده گوشی موبایل همیشه سعی می‌کنند محصولات جدیدشان عمر باتری بهتری داشته باشد اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل، فاصله زیادی دارند. یکی از معیارهای تاثیرگذار در مصرف باتری، شبکه ارتباطی آن است.

برای مثال تحقیقات و تجربه کاربری روزمره ثابت کرده است که شبکه 4G در مقابل 3G مصرف باتری بیشتری دارد. آیا برای نسل پنجم ارتباطات نیز اینگونه است؟ در این زمینه 2 فاکتور مهم را می‌توان بررسی کرد؛ سرعت و پوشش! این دو نقش مهمی در مصرف باطری دارند.

از آنجایی که شبکه 5G سرعت به مراتب بالاتری دارد، ارسال و دریافت فایل‌های حجیم با سرعت بیشتری انجام می‌شود و زمان کمتری برای این کار لازم است، پس مصرف انرژی نیز کمتر است.  از طرف دیگر پوشش شبکه 5G به مراتب کمتر از 4G است. پس گوشی شما زمان زیادی را صرف پیداکردن شبکه نسل پنجم خواهد کرد و این یعنی مصرف بیشتر باتری!

در مجموع با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت شبکه 5G مصرف انرژی بیشتری از شبکه 4G خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ساخت اپل آیدی رایگان با ۱+۳ روش عملی!

گوشی‌های 5G که تا کنون به بازار عرضه شدند

حالا که تفاوت 4G و 5G را متوجه شدیم وقت آن است که گوشی‌های 5G بازار را بررسی کنیم. اگر ویژگی‌ها و امکانات شبکه 5G برای شما جذاب است، برای استفاده از آنها باید یک گوشی 5G داشته باشید. اما در حال حاضر کدام شرکت‌ها گوشی‌های 5G تولید می‌کنند؟

گوشی 5G اپل: اپل نسبت به برندهای دیگر دیرتر وارد بازار گوشی‌های 5G شد اما ورود باشکوهی داشت! دلیل تاخیر اپل مانند همیشه تلاش برای ساخت یک گوشی بی‌نقص و فوق‌العاده بود. سری آیفون 12 اولین گوشی شرکت اپل با پشتیبانی از فناوری 5G است.

گوشی 5G سامسونگ: سامسونگ همواره یکی از قطب‌های صنعت موبایل در سراسر جهان بوده و جزو اولین شرکت‌هایی بود که فناوری 5G را وارد گوشی‌های هوشمند خودش کرد. گوشی‌های مجهز به 5G که سامسونگ وارد بازار کرده است عبارتند از:GALAXY S20 ULTRA 5G، GALAXY S20 PLUS ،GALAXY S 20، GALAXY NOTE 10 5G GALAXY S10 5G  GALAXY FOLD، GALAXY A90 5G.

گوشی 5G هواوی: هواوی هم برای عقب نماند از قافله گوشی‌های 5G، گوشی‌های جدیدش را با فناوری نسل پنجم روانه بازار کرد. مهمترین گوشی‌های هواوی خانواده میت 40 است.

گوشی 5G شیائومی:شرکت چینی شیائومی در نمایشگاه MWC 2019 اولین مدل گوشی 5G خود را با نام نام XIAOMI MI MIX 3 5G  به نمایش گذاشت. شیائومی در ادامه لیست بلند بالایی از گوشی‌های 5G را روانه بازار کرد که مهمترین آنها سری 10 Mi، Redmi Note 9 5G، Redmi K40 Pro، Poco F3 Pro و Redmi K30 5G هستند.

 علاوه بر این گوشی‌ها شرکت‌های دیگر مانند وان پلاس، موتورلا و ال‌جی نیز گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری 5G خودشان را به بازار عرضه کردند. با توجه به توسعه این فناوری احتمالا در آینده تمام گوشی‌ها از فناوری نسل پنجم ارتباطات پشتیبانی خواهند کرد.

نسل پنجم ارتباطات اینجاست!

فناوری 5G که تا چند سال پیش در حد یک رویا بود حالا اینجاست؛ در دستان شما! ورود به نسل پنجم ارتباطات درهای جدید را به روی توسعه‌دهندگان و فناوری‌های جدید باز می‌کند. حالا سوال مهم این است که تفاوت 4G با 5G چیست؟ آیا فناوری جدید آنقدر بهتر و سریع‌تر است که ما را متقاعد کند تا گوشی‌های 5G را بخریم؟ در این مطلب به مقایسه 4G و 5G پرداختیم و این 2 فناوری ارتباطی را از نظر سرعت، پوشش شبکه و سرعت تاخیر مقایسه کردیم.

نظر شما درباره فناوری 5G چیست؟ به نظر شما نسل پنجم ارزش این را دارد که گوشی 4G خودمان را به 5G تبدیل کنیم؟

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
آراد
آراد
1 سال گذشته

من گوشیم فورجیه ولی سرعت دانلودش ۵۰۰ کیلوبایت بر ثانیه اس