بهترین کارت صداهای استودیویی مقرون‌به‌صرفه

بهترین کارت صداهای استودیویی مقرون‌به‌صرفه

چکیده : در طی چند ماه اخیر، ما چندین آدیو اینترفیس یا کارت صدای استودیویی را مورد آزمایش و بررسی قرار دادیم تا فهرستی کامل و معتبر از بهترین و ارزنده‌ترین کارت صداهای استودیویی ‌مقرون‌به‌صرفه تدوین کنیم. اکثر محصولات نام‌برده در این فهرست، قیمتی کمتر از دویست دلار دارند و از باکیفیت‌ترین گزینه‌ها در محدوده قیمتی خود محسوب می‌شود؛ بنابراین، تمامی این کارت صدا‌های استودیویی می‌توانند انتخابی عالی برای افرادی باشند که قصد خرید اولین کارت صدای حرفه‌ای خود و یا شروع آهنگسازی را دارند.

بهترین کارت صداهای استودیویی مقرون‌به‌صرفه

در طی چند ماه اخیر، ما چندین آدیو اینترفیس یا کارت صدای استودیویی را مورد آزمایش و بررسی قرار دادیم تا فهرستی کامل و معتبر از بهترین و ارزنده‌ترین کارت صداهای استودیویی ‌مقرون‌به‌صرفه تدوین کنیم.

اکثر محصولات نام‌برده در این فهرست، قیمتی کمتر از دویست دلار دارند و از باکیفیت‌ترین گزینه‌ها در محدوده قیمتی خود محسوب می‌شود؛ بنابراین، تمامی این کارت صدا‌های استودیویی می‌توانند انتخابی عالی برای افرادی باشند که قصد خرید اولین کارت صدای حرفه‌ای خود و یا شروع آهنگسازی را دارند. تنها چند محصول که در این مطلب نام آنها ذکر شده است، قیمتی بیش از دویست دلار دارند تا در صورتی که بودجه‌ای بیشتر را برای خرید این وسیله در نظر گرفته‌اید، بازه انتخابی شما کمی وسیع‌تر شود.

 

روش انتخاب بهترین کارت صداهای استودیویی توسط ما

مهمترین مولفه‌ها در انتخاب محصولات در این مطلب، عملکرد و ارزش قیمتی آنها بوده است؛ در واقع، کارت صداهای استودیویی معرفی‌شده در این فهرست، همگی می‌توانند وسیله‌هایی بسیار کاربردی برای تقریباً تمامی آهنگسازان باشند و کیفیتی بسیار خوب را در محدوده قیمتی خود ارائه کنند.

البته که قیمت به شکل یک مؤلفه واحد در انتخاب هیچ‌یک از محصولات این فهرست در نظر گرفته نشده است و تمامی این کارت صداها، می‌توانند کیفیتی را ارائه کنند که حتی برای استفاده آهنگسازان حرفه‌ای و باتجربه نیز کاملاً کافیست.

پس چه یک آهنگساز مبتدی باشید و قصد خریداری اولین کارت صدای خود را داشته باشید و چه یک آهنگساز حرفه‌ای که قصد خرید کارت صدایی خوش‌قیمت برای استودیوی خانگی خود را دارد، محصولات نام‌برده در این فهرست می‌توانند برای شما بسیار مناسب باشند.

در ادامه، برترین کارت صداهای ‌مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد و ویژگی‌های آنها را نیز به‌صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که آدیو اینترفیس‌ها در این فهرست با هیچ اولویت خاصی ترتیب‌بندی نشده‌اند و هیچ‌یک برتری قطعی بر دیگری ندارد. پس در هر سبکی که آهنگسازی می‌کنید و هر میزان که در این زمینه مهارت و تجربه دارید، تمامی این کارت صداها می‌توانند برای شما بسیار مناسب و کاربردی باشند.

 

Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen

یک کارت صدای همه‌فن‌حریف 

 

مزایا

  • کیفیت صدای عالی
  • پری‌امپ‌های باکیفیت، با قابلیت Air برای صدایی درخشان‌تر

 

معایب

  • عدم برخورداری از اتصالات MIDI

 

اگر قصد خرید کارت صدای استودیویی را داشته باشید، یکی از اولین گزینه‌هایی که توسط تقریباً تمامی متخصصین این زمینه به شما پیشنهاد می‌شود، محصولات سری Scarlett شرکت انگلیسی فوکوسرایت (Focusrite) است. این آدیو اینترفیس تقریباً در تمامی زمینه‌ها از عملکردی بسیار خوب برخوردار است و می‌تواند کیفیت صدا و کیفیت ساختی عالی را در کنار ارزش قیمتی بالا و امکانات مناسب به کاربر خود ارائه کند.

نسخه 2i2 از سری کارت صداهای Scarlett، یک کارت صدای استودیویی رومیزی با دو ورودی و دو خروجی آنالوگ است که دو ورودی آن، جک‌هایی از نوع دوگانه XLR/TRS هستند. هر دو ورودی‌ها به قابلیت فانتوم پاور 48 ولت مجهز هستند و می‌توانند میزبان تجهیزاتی همچون گیتار الکتریک، گیتار بیس و سازهای دیگر و انواع میکروفون باشند.

Focusrite Scarlett 2i2 در تقریباً تمامی زمینه‌ها عملکردی بسیار خوب از خود به نمایش می‌گذارد و با مبدل‌های باکیفیت و داینامیک رنج 110.6 دسی‌بلی خود، می‌تواند ضبط‌هایی بسیار باکیفیت را برای شما رقم بزند.

اما نکته‌ای که این سری از محصولات فوکوسرایت را نسبت به رقبایشان متمایز می‌سازد، قابلیت Air Mode است. این قابلیت در واقع افکتی ویژه در بخش پری‌امپ کارت صداهای اسکارلت است که با هدف شبیه‌سازی عملکرد صوتی پری‌امپ‌های مشهور ISA فوکوسرایت طراحی شده است و می‌تواند گرما و درخششی جذاب به سیگنال ضبط‌شده بیفزاید.

اما به‌جز این ویژگی، Scarlett 2i2 3rd Gen کارت صدایی بسیار ساده است که از هیچ امکانات دیجیتال و متفاوتی برخوردار نیست و تنها وظیفه خود را به نحو احسن انجام می‌دهد. به‌عبارتی دیگر، با استفاده از این دستگاه می‌توانید با صرف هزینه‌ای کم، با کیفیتی بالا به ضبط و تولید محتوای صوتی بپردازید.

اما نقطه ضعف اصلی این محصول، عدم برخورداری آن از اتصالات MIDI است که اتصال انواع میدی کنترلر، سینتی‌سایزر و تجهیزات مشابه به آن را غیرممکن می‌سازد. بنابراین، در صورتی که یک ستاپ سینتی‌سایزر در اختیار دارید و می‌خواهید آنها را از طریق یک میدی کنترلر بنوازید، Scarlett 2i2 گزینه‌ای مناسب برای شما نخواهد بود.

 

Audient iD4 Mk2

یک کارت صدای جمع‌وجور با پری‌امپ‌هایی شگفت‌انگیز

 

مزایا

  • پری‌امپی با کیفیت بی‌رقیب
  • داینامیک رنج عالی و بالاتر از نسل قبلی

 

معایب

  • اتصالات و امکانات محدود

 

کارت صدای iD4 Mk2 از شرکت انگلیسی آدینت (Audient)، دستگاهی ساده و کوچک با بدنه‌ای فلزی است که شاید از امکانات چندان گسترده‌ای برخوردار نباشد؛ اما پری‌امپ‌های آن به‌قدری باکیفیت هستند که حتی اگر در دستگاهی ساده‌تر نیز با همین قیمت قرار داشتند، ارزش قیمتی بالایی به آن می‌بخشیدند. این کارت صدای جمع‌وجور از داینامیک رنج عالی 120 دسی‌بل و بازه گین 58 دسی‌بل برخوردار است که ارقامی تقریباً بی‌رقیب در محدوده قیمتی آن به شمار می‌روند.

اما بیاید کمی در مورد پری‌امپ iD4 Mk2 که در مدار ورودی آنالوگ آن قرار گرفته است و مهمترین بخش آن به شمار می‌رود، صحبت کنیم. پری‌امپ به‌کاررفته در نسل دوم کارت صدای استودیویی آدینت iD4، از طراحی و مداری بسیار شبیه به پری‌امپ‌های کنسول استودیویی مشهور Audient ASP8024-HE برخوردار است که به کیفیت صدای عالی خود شهره است؛ اما این کنسول استودیویی بسیار گران‌قیمت است که امروز برای خرید آن، بسته به محل زندگی خود، باید مبلغی در حدود چهل الی صد هزار دلار بپردازید! می‌توان به‌جرأت گفت که به‌کارگیری این پری‌امپ در یک کارت صدا با قیمتی کمتر از دویست دلار، یکی از معجزه‌های صنعت تجهیزات ساخت موسیقی است. این پری‌امپ صدایی بسیار خنثی و شفاف دارد و میزان نویز آن در محدوده قیمتی iD4 Mk2 کاملاً بی‌رقیب است.

در نهایت، در بحث کیفیت صدا می‌توان گفت که Audient iD4 Mk2 یکی از باکیفیت‌ترین و برترین کارت صداهای استودیویی در محدوده قیمتی خود است و می‌تواند در این زمینه با رقبای گران‌قیمت‌تر از خود نیز به‌خوبی رقابت کند.

 

Arturia MiniFuse 2

یک کارت صدای استودیویی بسیار ساده با عملکرد صوتی عالی

 

مزایا

  • عملکرد بسیار خوب
  • گزینه‌ای عالی برای آهنگسازان مبتدی

 

معایب

  • امکانات نه‌چندان زیاد

 

کارت صدای استودیویی آرتوریا MiniFuse 2 را می‌توان انتخابی عالی برای آهنگسازانی دانست که قصد دارند اولین کارت صدای استودیویی خود را خریداری کنند. این دستگاه ساده می‌تواند کیفیت صدایی عالی را با صرف مبلغی کم به کاربر ارائه کند. MiniFuse 2 در حالی که از هیچ امکانات اضافه‌ای جز ورودی‌ها و خروجی‌های آنالوگ خود برخوردار نیست، اما کیفیت صدایی بسیار خوب دارد و می‌تواند با تمامی دیگر محصولات ذکرشده در این فهرست رقابت کند و برخی از آنها را نیز شکست دهد!

MiniFuse 2 به دو ورودی آنالوگ در قالب جک‌های دوگانه XLR/TRS و دو خروجی TRS برای اتصال اسپیکرهای مانیتورینگ مجهز است و همچنین می‌توان آن را یکی از ارزان قیمت ترین کارت صدا‌های استودیویی موجود در بازار دانست که از اتصالات MIDI برخوردار است. به‌علاوه، مبدل‌های این کارت صدای ساده و باکیفیت می‌توانند فایل‌های صوتی با عمق بیت حداکثر 24 بیت و نرخ نمونه‌برداری حداکثر 192 هرتز را ضبط و پخش کنند و به شما در ساخت موسیقی با کیفیتی عالی کمک کنند.

در نهایت، اگر به دنبال یک کارت صدای ساده و ‌مقرون‌به‌صرفه اما باکیفیت هستید که بتواند میزبان ستاپ سینتی‌سایزرتان نیز باشد، Arturia MiniFuse 2 برترین گزینه موجود در بازار برای شماست.

 

Motu M2

یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در میان کارت صداهای رومیزی ‌مقرون‌به‌صرفه

 

مزایا

  • کیفیت ضبط فوق‌العاده
  • پری‌امپ‌های باکیفیت

 

معایب

  • جک خروجی RCA به جای TRS

 

Motu M2 یک کارت صدای استودیویی بسیار باکیفیت است که می‌تواند با ویژگی‌هایی که نسبت به قیمت خود ارائه می‌کند، بسیاری از آهنگسازان را شگفت‌زده کند. این آدیو اینترفیس متفاوت، امکاناتی بیش از اغلب رقبای خود ارائه می‌کند و می‌تواند کیفیت ضبط و پخشی عالی را برای شما رقم بزند. M2 از دو ورودی و دو خروجی آنالوگ برخوردار است و می‌تواند فایل‌هایی با حداکثر کیفیت 192 کیلوهرتز/24 بیت را ضبط و پخش کند.

دیگر ویژگی فنی چشمگیر موتو M2، داینامیک رنج 120 دسی‌بلی آن است که رقمی بسیار عالی به شمار می‌رود و کمتر محصول مشابهی از آن برخوردار است. کیفیت و فناوری مبدل‌های به‌کاررفته در این محصول نیز مشابه با مدل‌های بسیار گران‌قیمت‌تر از شرکت Motu است و می‌توان گفت که در این محدوده قیمتی، تقریباً بی‌رقیب است.

اما تنها نقطه ضعف قابل توجه در M2، نوع خروجی‌های آنالوگ آن است. این دستگاه به جای جک‌های بالانس TRS که امروزه در اکثر کارت صداهای استودیویی وجود دارد، از جک‌های سینگل اند RCA بهره می‌برد. این نکته، ضعفی چندان بزرگ در این محصول به شمار نمی‌رود؛ اما می‌تواند تأثیری محسوس در کیفیت پخش این دستگاه از طریق اسپیکرهای مانیتورینگ داشته باشد. البته در مقابل، در بخش خروجی هدفون، Motu M2 یکی از بهترین کارت صداهای موجود در بازار است و عملکرد آن در این بخش، مورد تحسین متخصصین قرار گرفته است. بنابراین در صورتی که ابزار اصلی شما برای مانیتورینگ، هدفون است، M2 یک کارت صدای استودیویی بی‌نقص برای شماست.

 

Native Instruments Komplete Audio 6 Mk2

کارت صدایی بسیار خوش‌ساخت و بادوام

 

مزایا

  • اتصالات فراوان
  • کیفیت ضبط عالی
  • کیفیت ساخت بالا

 

معایب

  • عدم برخورداری ورودی شماره چهار و پنج از قابلیت کنترل گین

 

Komplete Audio 6 Mk2 از شرکت مشهور نیتیو اینسترومنتز (Native Instruments)، قیمتی کمی بالاتر از سایر کارت صداهای نام‌برده در این فهرست دارد؛ اما در عوض، ارائه‌کننده کیفیتی استثنایی است و به عقیده ما، محصولی بسیار ارزنده به شمار می‌رود.

این کارت صدای استودیویی از بازه‌ای بسیار وسیع از اتصالات برخوردار است که شامل دو ورودی آنالوگ XLR/TRS، دو ورودی لاین TRS، چهار خروجی TRS (دو خروجی استریو)، اتصالات MIDI و اتصالات دیجیتال S/PDIF می‌شود. همچنین مبدل‌های سیگنال در این دستگاه می‌توانند فایل‌هایی با حداکثر کیفیت 192 کیلوهرتز/24 بیت را ضبط و پخش کنند.

Native Instruments Komplete Audio 6 Mk2 نه‌تنها گزینه‌ای بسیار مناسب و ارزنده برای آهنگسازان مبتدی است، بلکه اتصالات و امکانات متعدد آن باعث می‌شود که پس از گذشت چند سال و کسب مهارت در آهنگسازی، نیازی به ارتقای کارت صدای خود پیدا نکنید. در حالی که آدیو اینترفیس‌هایی همچون Scarlett 2i2 مشهور، اولین انتخاب اکثر آهنگسازان تازه‌کار هستند، اما امکانات و اتصالات محدود آنها باعث می‌شود که کاربر با توسعه حرفه خود و کسب مهارت در آن، نیاز به کارت صدایی کامل‌تر پیدا کند و مجبور به ارتقای دستگاه فعلی خود شود. بنابراین اگر در حرفه خود جدی هستید و قصد دارید تا سالیان سال آن را ادامه دهید، یک کارت صدای استودیویی کامل همچون Komplete Audio 6 Mk2 می‌تواند با امکانات متعدد خود، تا سالها و در تمامی شرایط به‌عنوان قلب تپنده استودیوی شما به کار ادامه دهد و نیاز به ارتقای این بخش از استودیو را برای مدتی طولانی برطرف سازد.

 

M-Audio AIR 192|6

یک کارت صدای خوش‌قیمت و باکیفیت

 

مزایا

  • عملکرد صوتی عالی
  • پری‌امپ‌های باکیفیت

 

معایب

  • بسته نرم‌افزاری نه‌چندان کامل

 

با اینکه کارت صدای استودیویی AIR 192|6 از شرکت M-Audio قیمتی چندان بالا ندارد، اما عملکرد صوتی آن باعث می‌شود که فکر کنید با یک محصول بالارده روبرو هستید. این دستگاه به پری‌امپ‌هایی باکیفیت تجهیز شده است و از کیفیت ضبط و ساختی بسیار بالا نیز برخوردار است.

M-Audio AIR 192|6 با بهره‌مندی از دو جک ورودی XLR/TRS، دو ورودی TRS، یک خروجی لاین استریوی TRS و اتصالات MIDI، یکی از ارزنده‌ترین کارت صداهای استودیویی موجود در بازار در بحث تنوع اتصالات است و بازه‌ای وسیع از ورودی‌ها و خروجی‌ها را با قیمتی بسیار مناسب به آهنگسازان ارائه می‌کند. ورودی‌های میکروفون در این آدیو اینترفیس نیز همانطور که گفته شد، از پری‌امپ‌هایی باکیفیت ساخت ام-آدیو موسوم به Crystal برخوردارند که ضبط‌هایی با شفافیتی عالی و نویزی بسیار پایین را برای شما رقم می‌زنند.

 

M-Audio M-Track Solo

ارزان‌ترین کارت صدای باکیفیت موجود در بازار

 

مزایا

  • قیمت عالی
  • کیفیت صدای رضایت‌بخش
  • بسته نرم‌افزاری جامع و کاربردی عرضه‌شده همراه با محصول

 

معایب

  • کیفیت ساخت پایین بدنه

 

کارت صدای استودیویی M-Track Solo از شرکت M-Audio را می‌توان ارزان قیمت ترین کارت صدای موجود در بازار دانست که از کیفیت صدایی رضایت‌بخش برخوردار است. طبیعتاً این دستگاه را نمی‌توان محصولی بی‌نقص دانست؛ اما قیمت نزدیک به پنجاه دلاری آن باعث می‌شود که از اکثر نقاط ضعف آن چشم‌پوشی کنیم. قیمت عالی این کارت صدای استودیویی، آن را به گزینه‌ای عالی برای آهنگسازان مبتدی تبدیل می‌کند.

M-Track Solo از یک ورودی آنالوگ در قالب جک دوگانه XLR/TRS و یک ورودی اینسترومنت در قالب جک TS برخوردار است و در بخش خروجی نیز به یک خروجی استریو با جک‌های RCA تجهیز شده است. کار با این دستگاه و تنظیم آن بسیار آسان است. به‌علاوه، مبدل‌های سیگنال این دستگاه نیز از کیفیتی بسیار خوب برخوردارند و از انتظار شما از یک کارت صدای پنجاه دلاری بسیار بهتر عمل می‌کنند.

اما در کنار تمام این مزایا، M-Audio M-Track Solo همراه با یک بسته نرم‌افزاری بسیار کاربردی عرضه می‌شود که ارزشی بیش از دو برابر قیمت خود این محصول دارد و شامل دو نرم‌افزار آهنگسازی (DAW)، چند پلاگین ساز نرم‌افزاری و 20 پلاگین رایگان از شرکت Avid می‌شود.

در نهایت، این کارت صدا را می‌توان ارزان‌ترین کارت صدای موجود در بازار دانست که با استفاده از آن، می‌توانید آثاری با کیفیت مناسب تولید کنید!

 

جمع‌بندی

در نهایت، هیچ کارت صدایی به‌طور مطلق بی‌نقص نیست و هر یک از محصولات موجود در بازار از این دسته، حتی گران قیمت‌ترین‌های آنها، نقایصی جزئی دارند؛ بنابراین بهتر است که بسته به بودجه، شرایط و سلیقه خود، کارت صدایی را انتخاب کنید که از امکانات و ویژگی‌های مورد نظرتان برخوردار است و در عین حال، نکات منفی آن اهمیت خاصی برای شما ندارند. در نظر داشته باشید که حتی حرفه‌ای‌ترین موزیسین‌ها نیز مدام در حال آزمون‌وخطا در زمینه تجهیزات ساخت موسیقی هستند و به‌مرور زمان، در صورت نیاز آنها را ارتقاء می‌دهند.

اگر پس از مطالعه این مطلب نیز نتوانستید تصمیمی قطعی بگیرید و کارت صدای مورد نظر خود را بیابید، پیشنهاد می‌کنیم از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شما می‌توانید با تماس با یک فروشگاه معتبر تجهیزات موسیقی همچون گیتار ایران، مشاوره‌ای تخصصی در مورد کارت صدای استودیویی یا هر تجهیزات مربوط به موسیقی دریافت کنید و در نهایت نیز کالای مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

اما فراموش نکنید که مهمترین نکته در ساخت موسیقی، نه تجهیزات مورد استفاده در ساخت آن، بلکه هنر و خلاقیت شماست و این ایده‌های ارزشمند شما هستند که یک اثر موسیقی را شکل می‌دهند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments