چگونه در رشته مدیریت مالی موفق شویم؟

چگونه در رشته مدیریت مالی موفق شویم؟

رشته مدیریت مالی یکی از انواع گرایش‌های رشته مدیریت است. در رشته‌ی مدیریت مالی، تمامی آموزش‌های لازم در زمینه حسابداری، مالیاتی، سرمایه‌گذاری و … به دانشجویان ارائه می‌شود. بدون شک وجود یک مدیر مالی خوب در موفقیت یک شرکت یا سازمان، فوق‌العاده تاثیرگذار است.کارشناسان رشته‌ی مدیریت مالی، برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق، باید از تمام مهارت‌ها، توانایی‌ها، استعدادها و نیز توان بالقوه خود استفاده کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، یک مدیر مالی موفق همواره بر اطلاعات و دانش خود اضافه می‌کند. برای این که با راه‌های موفقیت در رشته مدیریت مالی بیشتر آشنا شوید، ادامه مطالب ارائه شده در بخش‌های زیر را دنبال نمایید.

چگونگی شروع تحصیل در رشته‌ مدیریت مالی

برای تحصیل در رشته مدیریت مالی، می‌توان در هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی آزمون ورود به دانشگاه‌ها را شرکت کرد. داوطلبان رشته مدیریت مالی بعد از قبولی در آزمون با توجه به رتبه خود می‌توانند رشته مدیریت مالی را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند. دوره کارشناسی مدیریت مالی چهار سال یا همان 8 ترم است. دانشجویان در این دوره، ملزم به گذراندن 135 واحد درسی هستند که از آن، 21 واحد عمومی، 42 واحد شامل دروس پایه، 26 واحد دروس اصلی، 8 واحد اختیاری و 40 واحد به دروس تخصصی اختصاص یافته است.

دروس اصلی و پایه رشته مدیریت مالی

برخی از دروس پایه در رشته مدیریت مالی شامل اصول حسابداری 1 و 2، اقتصاد خرد و کلان، حقوق بازرگانی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، حسابداری صنعتی، روش‌های تحقیق در مدیریت و روان‌شناسی کار است. از دروس اصلی می‌توان به اصول مدیریت مالی 1 و 2، نهادهای پولی و مالی بین‌الملل، مبانی ریسک و مدیریت بیمه، متون مالی 1 و 2، بازار پول و سرمایه اشاره کرد. سیستم‌های اطلاعاتی مالی، تجزیه و تحلیل فنی، مالیه عمومی، اصول تهیه و تنظیم و کنترل بودجه دولتی جزء دروس اختیاری محسوب می‌شوند.

برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق، چه کارهایی باید انجام داد؟

دروس اصلی و پایه رشته مدیریت مالی

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در صورتی که بتوانند مهارت خود را در این رشته به اثبات برسانند، از بازار کار خوبی برخوردار خواهند شد. بنابراین یک مدیر مالی موفق باید سعی کند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را روز به روز افزایش دهد. برای این‌ کار نیاز به مطالعه، پشتکار و تحقیق بسیار است. از راهکارهای مهم دیگر برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق، مطالعه و بررسی مقاله‌های به روز ایرانی و خارجی در زمینه مدیریت مالی است. برای دسترسی به مقالات معتبر مدیریت مالی بهتر است به سایت رسمی مقالات ایرانی و خارجی ارائه شده در این زمینه مراجعه کرد. برای مشاهده جدیدترین یافته ها در زمینه مدیریت مالی مشاهده بخش مقالات انگلیسی مدیریت مالی (با خدمات دانلود رایگان مقالات) در سایت isidl توصیه می شود.

یک مدیر مالی موفق چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

برای این که یک‌ مدیر مالی بتواند در وظایف خود به بهترین نحو عمل کند باید یک سری ویژگی‌های خاص داشته باشد. در زیر به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک‌ مدیر مالی کارآمد و حرفه‌ای اشاره شده است:

  • علاقه‌مند به حسابداری و مباحث مالی
  • مقتدر و با اراده بودن
  • ریسک پذیر بودن
  • توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
  • در صورت امکان مسلط به چندین زبان خارجه
  • مسلط به نرم‌افزارهای کاربردی مدیریت مالی مانند LabView،Mathematica، Mathcad، Minitab، SAS ، SPSS، MATLAB

وظایف مدیر مالی

مدیر مالی در شرکت‌ها و سازمان‌های مالیاتی دارای وظایف مهمی است. فهرستی از مهم‌ترین وظایف یک مدیر مالی در بخش زیر آمده است:

  • تصمیم‌گیری به منظور تخصیص قسمتی از سرمایه در معاملات سود ده و تنظیم کردن سرمایه‌گذاری‌ها
  • نظارت و هماهنگی در فعالیت‌های مهم حسابداری سازمان و همچنین نگهداری اسناد و مدارک مالی شرکت
  • ناظر بر حسابداری طرح‌های اجرایی بلند مدت شرکت
  • کنترل و مدیریت موجودی‌های حقیقی و حقوقی، درآمدها و هزینه‌های مالی شرکت
  • اجرای عملیات حسابرسی و برآورد‌های مالی شرکت جهت تعیین میزان درآمدزایی، سوددهی و هزینه‌های تحمیلی شرکت
  • توانایی تامین کسری بودجه شرکت از طریق عرضه سهام، اوراق قرضه و تسهیلات بانکی با ارائه طرح مناسب به بانک‌ها
  • ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه‌های مالی شرکت و همچنین کنترل هزینه‌های جاری و غیر جاری

 

بازار کار، آینده شغلی و میزان درآمد مدیر مالی

بازار کار، آینده شغلی و میزان درآمد مدیر مالی

رشته مدیریت مالی از نظر بازار کار، در موقعیت نسبتا خوبی قرار دارد، زیرا هر شرکت یا موسسه‌ای دارای یک بخش مالی است که در آن بخش نیاز به یک یا چند مدیر مالی دارد. سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی مرتبط با امور بانکی، سازمان‌ بورس، بیمه، شرکت‌های سرمایه‌گذار، وزارت دارایی و اداره مالیات همگی به مدیر مالی نیاز دارند. میزان حقوق مدیران مالی با توجه به سابقه کاری و مهارت آن‌‌ها مشخص می‌شود.

به این‌ معنا که هر چقدر مدیر مالی در کار خود خبره‌ و توانمندتر باشد از مزایا و امتیازات بیشتری بهره‌مند می‌شود. در واقع می‌توان گفت شرکت ها و سازمان‌های بزرگ تجاری برای مدیر متخصص و حرفه‌ای در امور مالی، امتیازات و حقوق بیشتری در نظر می‌گیرند.

مزایا و معایب رشته‌ مدیریت مالی

همان طور که در بخش بالا اشاره شد رشته‌ مدیریت مالی به دلیل ظرفیت پذیرش کم در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، بازار کار نسبتا خوبی دارد. به طور کلی می‌توان گفت مشاغلی که با سرمایه‌های پولی در ارتباط هستند، درآمد خوبی دارند. تحصیل در رشته‌ مدیریت مالی، در زندگی شخصی و مالی فرد نیز تاثیر گذار است.

رشته مدیریت مالی با وجود دارا بودن مزایای زیاد، معایبی نیز دارد. یک مدیر مالی به دلیل در ارتباط بودن با حساب‌های بزرگ مالی و مسئولیتی که در قبال سرمایه‌های یک شرکت دارد، همواره دارای نوعی اضطراب و نگرانی است.

تفاوت عمده رشته حسابداری و مدیریت مالی

با وجود آن که رشته حسابداری و مدیریت مالی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند ولی از نظر نوع فعالیتی که هر کدام دارند کاملا متفاوت هستند. کارشناسان حسابداری در شرکت‌ها تنها به عنوان یک حسابدار یا حسابرس می‌توانند مشغول به کار شوند‌. در حالی که یک مدیر مالی، در بخش‌های مهم‌تری مانند قسمت‌های امور مالی و سرمایه‌گذاری به فعالیت می‌پردازد. یک مدیر مالی قادر به ارزیابی انواع بازارهای سرمایه مانند بورس و فرابورس است. مدیران‌ مالی با انواع هیجانات موجود در بازارهای سرمایه کاملا آشنا هستند و خیلی حرفه‌ای با این نوع هیجانات برخورد می‌کنند. در شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، تصمیم گیری نهایی در مورد امور مالی شرکت، بر عهده مدیر مالی است.

جمع بندی

مدیریت مالی،‌ یکی از انواع گرایش‌های رشته مدیریت است که نسبت به سایر گرایش‌های آن، از بازار کار خوبی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت مالی برای این که بتوانند در کار خود موفق شوند باید همواره اطلاعات و دانش خود را بروزرسانی کنند. مطالعه و همچنین نقد و بررسی مقاله‌های ایرانی و خارجی منتشر شده در این زمینه به مدیران مالی کمک شایانی خواهد کرد. یک مدیر مالی موفق باید بتواند از عهده وظایف مهم بخش‌های مالی شرکت یا سازمان مربوطه برآید. برخی از مهم‌ترین وظایف مدیر مالی شامل نظارت و کنترل بر دارایی‌ها، درآمدها، هزینه‌های جاری و غیر جاری شرکت است.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments