چگونه بهترین نوع قهوه را انتخاب کنیم؟

آشنایی با بهترین انواع قهوه

 چگونه بهترین نوع قهوه را انتخاب کنیم؟

قهوه انواع مختلفی دارد که حتی قهوه‌خورهای حرفه‌ای هم شاید تفاوت آنها را ندانند. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. برای بسیاری از افراد، تصور شروع یک روز بدون قهوه، سخت است. اگر شما هم عاشق قهوه هستید، احتمالاً می‌دانید که نوع قهوه‌ای که برای شروع روز استفاده می‌کنید می‌تواند احساس متفاوتی در شما ایجاد کند. یک علاقه‌مند واقعی قهوه باید بداند که از کدام نوع قهوه استفاده کند. هرنوع قهوه، طعم منحصر به فردی دارد که علاوه بر نوع قهوه، نحوه آسیاب و نوع رست آن نیز در طعم نهایی تاثیرگذار است.

دانه قهوه چیست؟

قهوه عربیکا درکنار روبوستا، لیبریکا و اکسلسا چهار نوع مختلف قهوه هستند. بین 60 تا 70 درصد قهوه تولیدی جهان، عربیکاست. اعتقاد بر این است عربیکا یکی از اولین گونه‌های قهوه است که به 1000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. این قهوه طعم شیرین‌تر و ملایم‌تری دارد و کافئین آن کمتر است. قیمت عربیکا از قهوه روبوستا بیشتر است زیرا نیاز به شرایط خاصی برای کشت دارد.

چگونه بهترین نوع قهوه را انتخاب کنیم؟

اکثر باریستاها معتقدند عربیکا بهترین نوع قهوه است. اما برای انتخاب بهترین نوع قهوه باب پسندتان، بهتر است ترجیحات شخصی خود را بشناسید. دانستن ترکیب، نام تجاری و طعم مورد علاقه خود، راه خوبی برای شروع است. مثلا اینکه طعم عربیکا را بیشتر می‌پسندید یا روبوستا را. برای این کار می‌توانید طعم‌های مختلف را امتحان کنید. اگر علاقه و ذائقه خود را به خوبی بشناسید، بهترین نوع قهوه را برای خود انتخاب کنید.

قهوه‌های ترکیبی برای قهوه با شیر بهترین گزینه هستند در حالیکه قهوه تک‌منشا (سینگل اورجین)، بهترین گزینه برای قهوه سیاه است. قهوه‌های تک‌منشا، طعمی لطیف و منحصر‌به‌فرد و قهوه‌های ترکیبی طعم پیچیده‌ای دارند. قهوه‌های ترکیبی برای قهوه‌های همراه شیر مانند کافی میکس، کاپوچینو و لته عالی هستند.

قهوه آریا، یکی از برترین فروشگاه‌های آنلاین خرید قهوه در تهران است که محصولات بسیار متنوعی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند.

چگونه بهترین نوع قهوه را انتخاب کنیم؟

چه طعمی از قهوه را ترجیح می‌دهید؟

طعم قهوه پیچیده است. این یکی از دلایل جذاب و پرطرفدار بودن آن است. اکثر دوستداران قهوه می‌توانند عناصری مانند تلخی یا اسیدیته را تشخیص دهند. برای بیشتر مردم، این تنها چیزی است که برای انتخاب قهوه مناسب ذائقه خود نیاز دارند.

اگر طرفدار طعم تلخ نیستید و طعم میوه‌ای را دوست دارید، قهوه‌های رست لایت گزینه خوبی است. اگر با اسیدیته بیشتر راحت هستید، قهوه‌های آفریقایی انتخاب خوبی هستند. اگر قهوه کلاسیک با طعمی خوب و اسیدی کم را ترجیح می‌دهید، رست مدیوم بهترین گزینه است. قهوه‌های آمریکای مرکزی و جنوبی اغلب طعم‌های خوبی دارند.

اگر از اسیدیته بیزارید اما از طعمی قوی لذت می‌برید یا قهوه را با شیر دوست دارید، دانه‌های قهوه رست دارک را انتخاب کنید. قهوه‌های آسیایی بهترین انتخاب برای شما هستند. قهوه‌های طعم‌دار نیز قابل توجه هستند. طعم‌هایی مانند وانیل، نارگیل، کارامل، فندق و… اگر هنوز به قهوه علاقه پیدا نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم برای شروع، به دنبال قهوه 100 درصد عربیکا باشید که کیفیت بالاتر و طعم نرم‌تری دارد. نوع رست قهوه تا حد زیادی طعم آن را تعیین می‌کند.

آشنایی با انواع رست قهوه

چهار نوع رست وجود دارد: رست لایت، رست مدیوم، رست مدیوم- دارک و رست دارک.

رست لایت: به دلیل زمان برشته شدن کوتاه‌تر، رست‌ لایت، بیشتر طعم اصلی دانه قهوه را حفظ می‌کند. رست‌های سبک معمولاً دارای نت‌های میوه‌ای و اسیدیته بیشتر همراه با محتوای کافئین بالاتر هستند. دانه‌های قهوه رست لایت را از انواع عربیکا یا اکسلسا ​​انتخاب کنید تا طعم اصلی دانه‌ها را حفظ کنید.

رست مدیوم: با افزایش دمای برشته شدن، دانه‌های قهوه شروع به از دست دادن اسیدیته می‌کنند. رست‌های مدیوم ​​به دلیل طعم متعادلی که دارند به خوبی با دانه‌های قهوه عربیکا و اکسلسا ترکیب می‌شوند. رست مدیوم یک انتخاب رایج برای دم‌کردن انواع قهوه است.

رست دارک: رست دارک یک گزینه عالی برای ارائه طعمی قوی و غنی است و به خوبی با انواع دانه‌های عربیکا ترکیب می‌شوند. رست دارک یک انتخاب محبوب برای قهوه‌های دم‌شدنی مانند اسپرسو است که باعث می‌شود دانه‌های تلخ مانند روبوستا یا لیبریکا خوش طعم‌تر شوند.

بهترین راه برای دم‌کردن قهوه چیست؟

قهوه را می‌توانید به روش‌های مختلف، دم کنید. راحت‌ترین روش استفاده از دستگاه‌های اسپرسو ساز است. اما با شناخت انواع دم‌کردن قهوه، می‌توانید یک فنجان قهوه عالی درست کنید.

روش چکه‌ای: رایج‌ترین روش دم‌کردن قهوه، دم‌کردن چکه‌ای است. هنگام دم‌کردن قهوه با دستگاه قطره‌چکان، دمای آب و سرعت جریان آن به تعیین میزان قوی یا ضعیف بودن طعم قهوه کمک می‌کند.

قهوه سرد‌دم: تهیه قهوه به روش سرد‌دم گزینه‌ای عالی برای تهیه نوشیدنی‌های سرد یا قهوه‌هایی با طعم اسیدی کم است. از آنجا که در این روش از حرارت استفاده نمی‌شود، عطر و طعم به دست آمده یکدست و عالی است.

فرنچ‌پرس: دم‌کردن قهوه با فرنچ‌پرس گزینه محبوبی برای تهیه قهوه است. در این روش بیشترین طعم دانه‌های قهوه استخراج می‌شود و نسبت به روش چکه‌ای، دانه‌های قهوه مدت زمان بیشتری در معرض آب داغ قرار می‌گیرند و طعم قهوه، غنی‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

آیا نوع آسیاب قهوه، تفاوتی در طعم آن ایجاد می‌کند؟

نوع آسیاب می‌تواند بر طعم دانه‌های قهوه تاثیر بگذارد.

آسیاب ریز: آسیاب ریز برای روش‌های دم‌کردن سریع و تحت فشار مانند اسپرسو، انتخاب مناسبی است. از آنجایی که آب به سرعت از داخل سطح عبور می‌کند، افزایش سطح آسیاب‌های ریز، استخراج مناسب را تضمین می‌کند.

آسیاب متوسط: آسیاب‌های متوسط انتخاب خوبی برای زمانی است که می‌خواهید به دم‌نوش ملایم‌تر و در‌عین‌حال پربادی برسید. هنگام استفاده از روش دم‌کردن پوراور یا چکه‌ای از آسیاب متوسط استفاده کنید.

آسیاب‌ درشت: دانه‌های قهوه آسیاب شده درشت، سطح کمتری نسبت به آسیاب‌های ریز دارند و نیازمند قرارگرفتن در معرض آب بیشتری هستند. آسیاب درشت بهتر است در روش‌های دم‌کردن مانند استفاده از فرنچ‌پرس یا سرددم استفاده شود.

فاکتورهای دیگر برای انتخاب نوع قهوه

معده حساس

اسیدهای موجود در قهوه همان چیزی است که به آن طعمی جذاب می‌دهند. اما کسانی که به اسید قهوه، حساسیت دارند ممکن است عواملی مانند سوزش سر دل، رفلاکس معده یا پوسیدگی دندان را تجربه کنند. افرادی که معده حساس دارند بهتر است قهوه‌های با اسیدیته کمتر مصرف کنند.

علاقه به کافئین بالا

آیا دوست دارید قوی‌ترین قهوه دنیا را امتحان کنید؟ اگر می‌خواهید با قهوه‌ای سرشار از کافئین، انرژی خود را افزایش دهید، برخی از دانه‌ها در مقایسه با سایر قهوه‌ها مقادیر زیادی کافئین دارند. بنابراین بهتر است قهوه‌های پرکافئین را امتحان کنید.

نگران سلامتی خود هستید؟

اگر نگرانی‌های سلامتی، شما را از لذت بردن از قهوه کافئین‌دار باز می‌دارد، یا اگر می‌خواهید در شب، قهوه بنوشید بدون اینکه خواب شما را مختل کند، قهوه‌های بدون کافئین را امتحان کنید. قهوه‌های بدون کافئین حدود 3 درصد درمقایسه با قهوه‌های کافئین دار، از این ماده را در خود دارند.

آیا معمولا عجله دارید؟

اگر همیشه عجله دارید، قهوه فوری را پیشنهاد می‌کنیم. قهوه فوری گزینه ارزان و آسان برای کسانی است که به یک قهوه بی‌دردسر و سریع نیاز دارند. اگر کافئین بر شما تأثیر منفی می‌گذارد و محدودیت زمانی دارید، قهوه بدون کافئین فوری یکی از گزینه‌های پیش روی شماست.

سخن پایانی

نوع قهوه به عواملی مانند ترجیحات شخصی شما، نوع دانه، نوع رست و آسیاب، کشور و منطقه محل کشت و نوع دم‌کردن بستگی دارد. انتخاب رست مناسب، برای دست یافتن به طعم‌ها و عطرهای لذیذ به سلایق شخصی شما بستگی دارد.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments