وظایف و مسئولیت های رایج تکنسین فنی

وظایف و مسئولیت های رایج تکنسین فنی

وظایف و مسئولیت های رایج تکنسین فنی

اگرچه برخی از کارجویان پشت‌میزنشینی و کار در مشاغل کارمندی را ترجیح می‌دهند، اما برخی دیگر از افراد سروکار داشتن با پیچ و مهره و انجام کارهای فنی را جزء علایق و ترجیحات شغلی خود عنوان می‌کنند. کار کردن در مشاغل فنی می‌تواند درآمد بالا و امنیت شغلی بسیار خوبی را از آن فرد نماید. به همین دلیل در این مقاله، به شرح وظایف تکنسین در آگهی‌های استخدام تکنسین فنی خواهیم پرداخت.

مشاغلی مانند تکنسین نگهداری و تعمیرات، تکنسین برق، تکنسین آزمایشگاه، مسئول امور فنی ساختمان و تکنسین کارگاه عمرانی، همگی جزء مشاغل محبوب و پر تقاضا در بازار کار مناطق مختلف کشور هستند. در این مقاله ضمن معرفی شغل تکنسین فنی، شما را با فعالیت‌های موردتوجه در برخی از مشاغل این حوزه آشنا خواهیم نمود.

منظور از شغل تکنسین فنی چیست؟

فرصت شغلی تکنسین فنی را می‌توان یکی از مشاغلی دانست که در صنایع و بخش‌های اقتصادی مختلف کاربرد فراوانی دارد. تکنسین‌ها افراد ماهری هستند که انجام عملیات نصب، نگهداری، بازسازی و تعمیر تجهیزات و وسایل مختلف را بر عهده دارند.

معمولا افرادی که به‌عنوان تکنسین فنی در شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند، همکاری نزدیکی با نیروهای کار ساده و متخصصان خواهند داشت. به همین دلیل این گروه از نیروهای کاری باید مهارت‌های ارتباطی مناسبی داشته باشند. همچنین یک تکنسین برق صنعتی یا تکنسین عمران، باید بتواند دستورالعمل‌های موجود برای استفاده از وسایل و تجهیزات را به‌خوبی اجرا نماید.

در ادامه، به معرفی برخی از شرایط استخدام تکنسین فنی در شرکت‌های معتبر خواهیم پرداخت. همچنین برای مشاهده انواع مختلفی از آگهی‌های استخدام تکنسین فنی مانند آگهی استخدام تکنسین داروخانه، آگهی شغلی تکنسین آزمایشگاه و آگهی استخدام تکنسین فنی تعمیر و نگهداری، می‌توانید به لینک مورداشاره مراجعه کنید.

شرایط استخدام تکنسین فنی در شرکت‌های معتبر

توانایی انجام چند کار به شکل هم‌زمان و توانایی اولویت‌دهی به کارهای مختلف، ازجمله مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که برای استخدام تکنسین فنی موردتوجه کارفرمایان قرار دارند. این در حالی است که داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب، همواره می‌تواند در پیشرفت شغلی افراد موثر باشد. در ادامه به برخی دیگر از شرایط استخدامی مورداشاره در آگهی‌های استخدام تکنسین فنی اشاره خواهیم کرد:

  • قدرت حل مسئله
  • انعطاف‌پذیری
  • جزئی‌نگری
  • ارائه گواهی‌نامه فنی‌وحرفه‌ای یا مدرک تحصیلی مرتبط
  • تجربه کاری
  • آشنایی با کامپیوتر
  • مهارت‌های فنی موردنیاز

شرح وظایف تکنسین فنی

اگرچه مشاغل مختلف در گروه شغلی تکنسین فنی با همین عنوان کلی شناخته می‌شوند، اما شرح وظایف تکنسین فنی در فرصت‌های شغلی مختلف متفاوت خواهد بود. در ادامه، به شرح وظایف و مسئولیت‌های موردتوجه در برخی از مشاغل این حوزه خواهیم پرداخت.

شرح وظایف تکنسین برق

یک تکنسین برق می‌تواند در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، داروسازی و صنایع غذایی مشغول به کار شود. در ادامه، به نمونه شرح وظایف تکنسین برق صنعتی اشاره خواهیم کرد:

  • مشارکت در انجام تعمیرات و نگهداری تجهیزات و دستگاه‌ها
  • کابل‌کشی برق مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه
  • نصب و جابجایی دستگاه‌ها
  • رعایت کلی امور مرتبط با HSE
  • رفع عیوب تابلوهای برق فرمان و قدرت
  • تعمیر بردهای الکتریکی
  • نگهداری ماشین‌آلات در بهترین شرایط کاری
  • کاهش زمان توقف دستگاه با انجام تعمیرات پیشگیرانه
  • انجام کارها در سریع‌ترین زمان ممکن همراه با قابلیت اطمینان بالا

تکنسین تعمیرات و نگهداری

یک تکنسین تعمیرات و نگهداری ممکن است به انجام تعمیر دستگاه‌های موجود در خط مونتاژ پرداخته یا وظایف مرتبط با تعمیر و نگهداری تأسیسات و دستگاه‌های برقی را بر عهده بگیرد. در حقیقت انجام تعمیرات و نگهداری وسایل و دستگاه‌های مختلف مانند کولرگازی و اسپیلت، جزء وظایف و مسئولیت‌های رایج یک تکنسین تعمیرات و نگهداری است. همچنین عیب‌یابی و نقشه‌خوانی، از دیگر وظایف تعریف‌شده در این حوزه کاری هستند.

شرح وظایف تکنسین عمران

افرادی که به‌عنوان تکنسین فنی عمران فعالیت دارند، معمولا در ساخت و توسعه طرح‌های عمرانی به مهندسان عمران کمک می‌کنند. این افراد بیشتر در قسمت‌های اجرایی پروژه حضورداشته و کمتر با مباحث تئوری و محاسباتی سروکار دارند. انجام ارزیابی‌های دقیق از میزان مصالح موردنیاز و بررسی شرایط کار در محل ساخت پروژه، از وظایف موردتوجه در فرصت شغلی تکنسین عمران است.

تکنسین تأسیسات

انجام اموری مانند بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات تجهیزات و وسایل مرتبط با تأسیسات، بر عهده یک تکنسین فنی تأسیسات خواهد بود. همچنین نگهداری از دستورالعمل‌های تجهیزات به‌منظور استفاده بهینه از آن‌ها در هنگام بروز خرابی، از دیگر وظایفی است که در نمونه شرح وظایف تکنسین تأسیسات مشاهده می‌شود.

نمونه شرح وظایف تکنسین ماشینری

یکی از انواع آگهی‌های استخدام تکنسین فنی، در ارتباط با شغل تکنسین ماشینری یا تکنسین مکانیک است. معمولا با داشتن مدرک کاردانی، امکان کار کردن و کسب درآمد در این حرفه وجود خواهد داشت. یک تکنسین ماشینری با انجام تعمیرات مکانیکی تجهیزات، وظیفه عیب‌یابی دستگاه‌ها را بر عهده خواهد داشت. همچنین بررسی دوره‌ای تجهیزات آزمایشگاهی و تولیدی شرکت، بر عهده یک تکنسین ماشینری خواهد بود.

تکنسین داروخانه

نسخه خوانی و نسخه‌پیچی جزء مهم‌ترین کارهای موجود در یک داروخانه هستند. به همین دلیل معمولا فردی به نام دستیار یا تکنسین داروخانه، مسئولیت انجام نسخه خوانی را بر عهده دارد.

خوب است بدانید که به تکنسین داروخانه، نسخه خوان هم گفته می‌شود. یک تکنسین داروخانه با دریافت نسخه مراجعه‌کنندگان، نسبت به جمع‌آوری‌ داروهای موردنظر از سطح داروخانه اقدام کرده و آن‌ها را به مشتریان تحویل می‌دهد.

نمونه شرح وظایف تکنسین اتاق عمل

یکی دیگر از مشاغلی که با نام تکنسین شناخته می‌شود، تکنسین اتاق عمل نام دارد. علاقه‌مندان به این حرفه با تحصیل در دوره کاردانی و کارشناسی اتاق عمل، می‌توانند خود را برای ورود به بازار کار تکنسین اتاق عمل آماده نمایند.

تکنسین اتاق عمل به‌عنوان یکی از اعضای تیم جراحی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، با تجهیزات و فناوری‌های موجود در اتاق عمل آشنایی کامل دارد. یک تکنسین اتاق عمل با ارائه کمک‌های لازم به تیم جراحی در اتاق عمل، مسئولیت آماده‌سازی وسایل جراحی را بر عهده خواهد داشت.

به همین دلیل می‌توان تکنسین اتاق عمل را در کنار جراحان، پرستاران و متخصصان حوزه هوشبری، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد حاضر در اتاق عمل دانست.

شرح وظایف دستیار دندانپزشک

افراد شاغل در فرصت شغلی دستیار دندانپزشک یا تکنسین دندانپزشکی، به انجام کارهای دندانپزشک کمک می‌کنند. یک دستیار دندانپزشک روند انجام کارهای دندانپزشکی را سرعت بخشیده و وظیفه آماده کردن پرونده بیماران را بر عهده دارد.

همچنین مسئولیت آماده‌سازی وسایل دندانپزشکی، بر عهده دستیار دندانپزشک خواهد بود. از دیگر وظایف یک دستیار دندانپزشک می‌توان به آماده‌سازی مواد دندانپزشکی و ارائه توصیه‌های لازم به بیماران، بعد از پایان کار دندانپزشکی اشاره کرد.

شرح وظایف helpdesk

یکی از مشاغلی که در حوزه فناوری اطلاعات تعریف شده است، کارشناس helpdesk است. یک کارشناس حوزه helpdesk با دریافت نظرات مشتریان، نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصول و جلب رضایت مشتریان دارا است.

به شکلی که یک تکنسین helpdesk با دریافت سوالات مشتریان، راهنمایی‌های لازم را ارائه کرده و در جهت حل مشکلات کاربران فعالیت دارد. به همین دلیل یک تکنسین helpdesk باید اطلاعات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد.

جمع‌بندی

آگاهی از شرح وظایف و مسئولیت‌ها در مشاغل مختلف، می‌تواند به اتخاذ تصمیمات شغلی بهتر کمک فراوانی نماید. در این مقاله با شرح وظایف تکنسین فنی، به معرفی برخی از مشاغل این حوزه کاری پرداختیم. همچنین با معرفی برخی از شرایط استخدامی مهم در این گروه شغلی، شما را با مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای کار در این حوزه آشنا نمودیم.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments