معرفی اکسس پوینت های سازمانی پپلینک و مقایسه آن با آروبا

معرفی اکسس پوینت های سازمانی پپلینک و مقایسه آن با آروبا

اکسس پوینت از مولفه‌های کاربردی در دنیای شبکه‌های کامپیوتری است که به کلاینت‌های بی‌سیمی که دور از روتر قرار دارند اجازه می‌دهند به شبکه سازمانی متصل شوند. اکسس پوینت‌های بی‌سیم به دو گروه برون و درون سازمانی تقسیم می‌شوند که هر یک مزایای خاص خود را دارند. امروزه، شرکت‌های مختلفی در حوزه ساخت اکسس پوینت‌ها به فعالیت اشتغال دارند که پپلینک و آروبا از شرکت‌های فعال در این زمینه هستند که در این مقاله با اکسس پونیت‌های این دو شرکت و ویژگی‌های کلیدی که دارند، آشنا خواهیم شد.

 

اکسس‌پوینت‌های وای فای آروبا

اکسس‌پوینت‌های وای فای آروبا

اکسس پوینت‌های وای‌فای آروبا مکانیزم اتصال ساده، سریع و ایمن را ارائه می‌کند تا کاربران و تجهیزات اینترنت اشیا بدون مشکل قادر به اتصال به آن باشند. اکسس‌پوینت‌های آروبا ویژگی‌های شاخصی همچون عملکرد بالا، کاربری ساده و قیمت بالایی را در قالب یک محصول خوش‌ساخت در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند از مزایای Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 در شعب، سازمان‌ها و غیره استفاده کنند. اکسس‌پوینت‌هایی که توانایی پاسخ‌گویی به طیف وسیعی از کاربران را دارند و همان‌گونه که اشاره شد در مقایسه با نمونه‌های مشابه در بازار قیمت بالایی دارند.

هنگامی که صحبت از ویژگی‌های فنی اکسس پوینت‌ها به میان می‌آید نباید از هوش شبکه داخلی و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند بهینه‌سازی RF، تقسیم‌بندی پویا، تضمین خدمات و گزینه‌های مدیریت هوشمند با هدف بهبود عملکرد فناوری اطلاعات و تجربه کاربری بهتر غافل شد. تجمیع این فناوری‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا پهنای باند شبکه به شکل بهینه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، تاخیر به حداقل برسد و کاربران در زمان کوتاهی فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات را مدیریت کنند.

یکی از نکات مهمی که هنگام استفاده از اکسس‌پوینت‌ها باید به آن توجه داشته باشیم مقوله تامین امنیت است. اکسس‌پوینت‌های آروبا با پشتیبانی از فناوری رمزنگاری WPA3 و Enhanced Open به کاربران شبکه این اطمینان خاطر را می‌دهند که اطلاعات آن‌ها توسط هکرها شنود نمی‌شود و حتی اگر هکری به شبکه سازمانی نفوذ کند بازهم قادر به استراق سمع اطلاعات نخواهد بود. همچنین، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اکسس پوینت‌های وای‌فای آروبا با استفاده از ماژول فایروال، PEF (Policy Enforcement Firewall) برای کنترل امنیت و DPI (Deep Packet Inspection) برای جداسازی و بخش‌بندی (segment) ترافیک ابر دیتا استفاده می‌کند. Aruba ESP بر مبنای مفهوم امنیت شبکه اعتماد صفر برای دستگاه‌ها و تجهیزات اینترنت اشیا نقش مهمی در پیاده‌سازی یک شبکه مطمئن و به دور از تهدیدات سایبری دارد. لازم به توضیح است که تجهیزات اینترنت اشیا در مقایسه با تجهیزات شبکه امنیت ضعیف‌تری دارند و از این‌رو هنگام استفاده از آن‌ها در شبکه‌ها حتما باید تمهیدات امنیتی در نظر گرفته شود.

 

اکسس پوینت‌های پپ‌لینک

اکسس پوینت‌های پپ‌لینک

اکسس پوینت‌های پپلینک در گروه تجهیزات بی‌سیم سازمانی این شرکت قرار دارند که راهکاری مطمئن، سریع و مدیریت‌پذیر برای استقرار شبکه‌های وایرلس در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. به طور مثال، اکسس پوینت‌های فضای داخلی این شرکت به لطف توان عملیاتی بالایی که دارند به کلاینت‌ها اجازه می‌دهند بدون مشکل به شبکه ساخته شده توسط اکسس‌پوینت متصل شوند و کارهای روزمره را انجام دهند. این اکسس‌پوینت‌ها به واسطه طراحی‌های استانداردی که دارند به راحتی قابلیت استقرار در محیط‌های سازمانی را دارند. یکی از مزایای شاخص اکسس‌پوینت‌های این شرکت توانایی تقویت سیگنال است که باعث می‌شود تا نقاط کور در محیط سازمانی و شرکتی به حداقل برسد. این اکسس‌پوینت‌ها قادر هستند در همه کانال‌ها سیگنالی با قدرت بالا ارسال کنند و علاوه بر این، راهکاری برای گزارش‌گیری و مدیریت متمرکز در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهند و به لطف طراحی خوش‌ساخت و مولفه‌های با کیفیتی که دارند قادر به انجام کار در محیط‌های مختلف هستند.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه در ارتباط با اکسس پوینت‌های پپلینک تنوع در محصولات و البته ابعاد است. به طور مثال، AP One AC Mini از کوچک‌ترین اکسس پوینت‌های موجود در جهان هستند که توانایی پشتیبانی از استاندارد 802.11ac wave2 را دارند و مجهز به فناوری‌های کارآمدی مثل فناوری مایمو چند ورودی و چند خروجی MIMO سرنام MU-MIMO هستند که از چند آنتن در فرستنده و گیرنده برای انتشار امواج استفاده می‌کنند.

همچنین، اکسس پوینت‌های پپلینک را میتوان با کابل شبکه برای ارسال و دریافت بسته‌ها و دریافت برق استفاده نمود. یکی دیگر از ویژگی‌های شاخصی که اکسس پوینت‌های این شرکت در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهد مدیریت دسترسی کاربران به شبکه است. به بیان دقیق‌تر، کارشناسان شبکه می‌توانند از طریق گروه‌بندی کاربران به آن‌ها اجازه دهند بر مبنای گروهی که به آن تعلق دارند و بر مبنای پهنای باند تعریف شده به شبکه سازمانی متصل شوند. همچنین، تعریف شبکه میهمان باعث می‌شود تا کاربران و میهمانان به شبکه‌‌های مخصوص به خود متصل شوند و به این شکل امنیت شبکه بی‌سیم افزایش پیدا کند. اکسس پوینت‌های سازمانی پپلینک به لطف فناوری رادیو دوگانه (Dual radio) و پشتیبانی از استاندارد مخابراتی 4X4 MU-MIMO در فرکانس‌ها 2 و 5 گیگاهرتز توانایی پوشش‌دهی منطقه وسیعی را دارند.

همچنین، بسته به نوع اکسس پوینتی که انتخاب می‌شود می‌توان سرعت انتقال تا 1148Mbps در باند فرکانس 2.4GHz و 2400Mbps در باند فرکانسی 5.8GHz را ارائه ‌کنند که جوابگوی نیازهای بسیاری از کسب و کارها هستند. یکی دیگر از فناوری‌های قدرتمند به کار گرفته شده در اکسس پوینت‌های این شرکت Simultaneous Dual Band است که با هدف کاهش تداخل در شبکه‌های وای‌فای طراحی شده‌اند. وای فای دوبانده تعبیه شده روی این اکسس پوینت‌ها قابلیت دسترسی همزمان به دو شبکه مستقل را امکان‌پذیر می‌کنند تا کلاینت‌ها بتوانند به شبکه‌ای که کمترین نویز و اختلال را دارد، متصل شوند. در نهایت باید به این نکته اشاره داشته باشیم که طراحی یکپارچه و خوش‌ساخت اکسس‌پوینت‌های پپلینک به لطف plenum-rated در برابر حرارت مقاوم هستند و از این‌رو گزینه مناسبی برای استقرار در محیط‌های داخلی هستند.

مدیران شبکه می‌توانند از طریق روترهای پپلینک و یا داشبود مدیریتی مبتنی بر فضای ابری به نظارت و مدیریت یکپارچه اکسس پوینت‌ها بپردازند که نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای مدیریتی دارد.

 

مقایسه اکسس پوینت‌های سازمانی پپ‌لینک و آروبا

مقایسه اکسس پوینت‌های سازمانی پپ‌لینک و آروبا

اکنون اجازه دهید تا تفاوت روتر و اکسس پوینت این دو شرکت را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید به شکل دقیق‌تری گزینه مورد نظر را خریداری کنید.

پپلینک و آروبا دو شرکت پیشرو در زمینه ساخت تجهیزات شبکه هستند که اکسس پوینت‌های سازمانی را نیز در سبد محصولات خود دارند. اکسس‌پوینت‌ها پپلینک توانایی پشتیبانی از طیف وسیعی از قابلیت‌ها را دارد که از آن جمله باید به پشتیبانی از استانداردهای 802.11ax، 802.11ac و 802.11n اشاره کرد. همچنین، از الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته مثل WPA3 پشتیبانی می‌کنند و مایمو 4×4روی هر دو فرکانس 2.4 و 5  گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. همچنین، این شرکت اکسس پوینت‌های خود را با قیمتی رقابتی به بازار عرضه می‌کند که خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان است. به طور مثال، خرید اکسس پوینت AP One AX را باید یکی از تصمیمات درست در زمینه گسترش‌پذیری شبکه‌های بی‌سیم توصیف کنیم.

در سویی دیگر اکسس پوینت‌های آروبا قرار دارد. آروبا اکسس پوینت های خود را در مدل‌های مختلفی مثل Instant On 1830، Instant On 1430 و غیره به بازار عرضه می‌کند. به طور کلی، سری Instant On برای محیط‌های تجاری کوچک تا بزرگ مناسب هستند و توانایی پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کلاینت‌ها را دارند. اکسس پوینت‌های آروبا نیز مجهز به انواع مختلفی از ویژگی‌های امنیتی و مخابراتی هستند که از آن جمله باید به پشتیبانی از استانداردهای 802.11ax، 802.11ac و 802.11n اشاره کرد. بنابراین، این اکسس پوینت‌ها مشکلی از بابت تعریف شبکه‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز ندارند. همچنین، از استاندارد امنیتی WPA3 به همراه SAE/WPA2 پشتیبانی می‌کنند تا ضریب امنیت شبکه بی‌سیم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. در سویی دیگر، کاربران می‌توانند از طریق پلتفرم مدیریتی ابرمحور Aruba Central به نظارت و مدیریت بر اکسس پوینت‌ها بپردازند که نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای مدیریتی دارد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم هر دو شرکت در زمینه ساخت اکسس پوینت‌های سازمانی با کیفیت و با قیمت رقابتی مناسب در سطح یکسانی هستند و از این‌رو انتخاب بین این دو شرکت به نیازهای خاص تجاری بستگی دارد. اگر به دنبال اکسس پوینت‌هایی با عملکرد عالی و قابلیت‌های امنیتی پیشرفته هستید، هر دو شرکت محصولات خوبی دارند. با این‌حال، اگر به دنبال اکسس پوینت‌هایی با قیمتی مقرون  به صرفه هستید، آروبا گزینه بهتری است.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments