نکات مهم شستشوی نوزاد در اولین روزهای تولدش

نکات مهم شستشوی نوزاد در اولین روزهای تولدش

همواره حمام کردن نوزادان، برای مادرانی که به تازگی اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، امری سخت و چالش برانگیز است. در اولین روزهای تولد نوزاد، از انتخاب شوینده مناسب کودک گرفته تا نحوه صحیح شستشوی، سوالات بسیاری در ذهن والدین شکل می‌گیرد. اما چگونه کودک را بشوییم تا هم به خوبی تمیز و پاکیزه شود و هم آسیبی به او نرسد؟ بهترین شیوه شستشوی نوزاد چگونه است؟

در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه صحیح شستشوی نوزاد و طرز استفاده از شامپو سر و بدن کودک آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه صحیح حمام کردن نوزاد

اگر شما هم از آن دسته والدین هستید که نمی‌دانید موهای نرم و نازک کودک را چگونه شامپو بزنید که چشم‌هایش نسوزد و پوستش خشک نشود، باید بدانید که شامپوهای مخصوص بچه ها، طوری طراحی شده‌اند که هم چشم آن ها را نمی‌سوزاند و هم آسیبی به پوست لطیف‌شان نمی‌زند.

هفته اول و دوم تولد نوزاد، زمانی که هنوز بند ناف قطع نشده است، بهتر است هر سه روز یک بار با اسفنج نرم و مرطوب کودک را تمیز کنید. در واقع بهتر است کودک زیر دوش آب و در معرض ریزش مستقیم آب قرار نگیرد تا به نقاطی از بدنش که حساس‌ترند آسیب نرسد. برای این کار می‌توانید کودک را داخل اتاق با یک حوله و یا دستمال نرم و بزرگ بپیچید، یک تشت آب ولرم کنارتان بگذارید و هر قسمت از بدنش را که می‌خواهید تمیز کنید، از حوله بیرون بیاورید و با اسفنج تمیز کنید.

این کار باعث می‌شود تا هم نوزاد سر نخورد و هم شما کنترل بهتری در نگهداری نوزاد هنگام شستشو داشته باشید.

سر و صورت کودک را در آخرین مرحله تمیز کنید که سرما نخورد. استفاده از شامپو بچه از همان روز اول بدون اشکال است و می‌توانید از شامپو بچه های خیلی ملایم برای شستشو استفاده کنید.

بعد از اینکه بند ناف افتاد می‌توانید در وان یا تشت آب با خیال راحت بچه را حمام کنید. میزان گرمی آب را با ساعد دستتان بسنجید؛ آب باید کاملا ولرم باشد. همچنین وقتی کودک در آب است باید دائم روی بدنش آب بریزید تا احساس سرما نکند؛ فقط همچنان توجه داشته باشید که موهای کودک باید با شامپو بچه و بدن کودک با صابون‌های ملایم یا شامپو بدن کودک شسته شود.

شامپوهایی در بازار وجود دارد که دو کاره هستند؛ هم برای موهای نوزاد مناسب است و هم آسیبی به پوست او نمی‌رساند. شما می‌توانید این محصولات را تحت عنوان شامپو سر و بدن کودک تهیه کنید.

شستشوی موهای نوزاد

شامپو کودک

موهای کودک را می‌توانید هفته‌ای یک الی دوبار با شامپو بچه بشویید. روش کار بدین صورت است که کمی دست خود را به شامپو کودک آغشته می‌کنید و روی سطح سر کودک به آرامی ماساژ می‌دهید. بهتر است برای اینکه کف شامپو مستقیما داخل چشم کودک نرود، دستتان را به حالت گود شده روی پیشانی کودک بگذارید تا کف از اطراف صورتش پایین بریزد.

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از تل‌هایی که در بازار وجود دارد و مخصوص حمام کردن نوزاد است هم استفاده کنید. این تل‌ها اغلب از جنس پلاستیک نرم هستند و دور سر کودک بسته می‌شوند و مانع از ریختن مواد شوینده روی صورت کودک می‌شوند.

نکات مهم حین خرید شامپو سر و بدن کودک

شامپو بچه

هنگامی که یک نوزاد انسان متولد می‌شود، پوست سر بسیار نرم، لطیف و آسیب پذیری دارد و والدین باید مراقب باشند، از چه شامپویی برای شستشو موی نوزاد خود استفاده می‌کنند.

فرمولاسیون شامپو بچه بیشتر شامل نرم کننده و تمیز کننده‌ها است و چون پوست نوزادان پوستی نازک و حساس است باید از خشک شدن پوستشان جلوگیری کرد. برای همین باید از شامپو بدن کودک مناسب استفاده کرد. قبل از خرید شامپوی کودک باید اطلاعات روی محصول را مطالعه کنید.

بعضی از شرکت‌های سازنده محصولات کودک، از اصطلاح هیپوالرژیک بر روی شامپوی خود استفاده می‌کنند تا نشان دهند که آن محصول حاوی عوامل تحریک کننده و حساسیت زا نیست. باید دقت داشته باشید تا روی محصول برچسب ضد حساسیت حتما وجود داشته باشد. بهتر است از شامپو بچه‌ای استفاده کنید که چشمان کودکان را تحریک نکند و باعث سوزش آنها نشود.

بنابراین شامپویی خریداری کنید که چشم را نمی‌سوزاند. اکثر شامپوهای مناسب کودکان از نظر بالینی اثبات شده‌اند و چشم ها را نمی‌سوزانند. در واقع مهم این است از شامپویی استفاده کنید که در عین بی ضرر بودن، موها را تمیز، براق و نرم کند.

اگر چه تنوع بسیار زیادی در محصولات مراقبت از پوست و موی کودک وجود دارد، اما بهتر است از شامپو بچه‌ای استفاده کنید که طبیعی باشد. بسیاری از سازنده ها ادعا می‌کنند که محصولشان طبیعی است اما اکثر آنها دارای مواد شیمیایی هستند که برای کودک مضر است.

به خاطر داشته باشید که تمامی محصولات مرتبط به کودک را، هم لوازم شستشو، هم لوازم تغذیه و هر چیزی که مرتبط به نوزاد است را از مراکز معتبر و مطمئن تهیه کنید. از خرید محصولات متفرقه و بدون اصالت جدا پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای نوزاد در پی داشته باشد.

برای اطمینان خاطر و آسودگی خیال، می‌توانید محصولات کودک خود را از داروخانه های معتبر، مانند داروخانه اینترنتی دارو دات کام تهیه کنید. همچنین می‌توانید از مشاورین و متخصصین مجرب برای تهیه بهترین محصولات کمک بگیرید.

در حال حاضر شامو بچه‌هایی در بازار وجود دارد که فاقد سولفات و سایر مواد شیمیایی است. بهتر است از این محصولات استفاده کنید. اگر محصولی را خریداری کردید و از آن راضی بودید و با پوست و موی کودک دلبندتان سازگاری داشت، بهتر است تا همان محصول را برای دفعات بعدی هم انتخاب کنید. در صورت بروز و مشاهده هرگونه حساسیت کودک به محصولات شوینده، سریعا مصرف آن محصول را قطع کنید و با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments