آموزش روش های به روز رسانی اندروید (آپدیت عمده و جزئی)

روش های به روز رسانی اندروید

گوگل همواره آپدیت یا به روز رسانی هایی را برای سیستم عامل اندروید خود منتشر می‌کند. در کنار این آپدیت‌ها، گاها شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی هم آپدیت‌های خاصی را برای برخی دستگاه‌های خود عرضه می‌کنند. اما چگونه می‌توانیم آپدیت‌های مختلف سیستم عامل اندروید را در دستگاهمان نصب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم که به معرفی روش های به روز رسانی اندروید بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با روش های به روز رسانی اندروید (آپدیت‌های عمده و جزئی)

به روز رسانی یا انتشار آپدیت یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که منجر می‌شود سیستم عامل‌های موبایلی روز به روز بهبود کیفیت یابند. گوگل سعی می‌کند که همواره سیستم عامل اندروید را به روز نموده و نسخه‌های آپدیت شده آن را عرضه کند تا از هر نظر پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. گوگل هر سال یک آپدیت یا به روز رسانی عمده را برای اندروید منتشر می‌کند که این به روز رسانی تغییرات جامعی را شامل می‌شود. در کنار آن آپدیت‌های کوچک دیگر هم منتشر می‌شوند که عمدتا به منظور از بین بردن باگ‌های خاص و افزایش ضریب امنیت سیستم عامل عرضه خواهند شد. هنگامی که یک به روز رسانی از سوی گوگل منتشر شود، برخی از دستگاه‌های رده بالایی که چند وقت پیش معرفی شده بودند هم قادر به استفاده از آن به روز رسانی خواهند بود. به عنوان مثال گلکسی اس 7 سامسونگ به طور پیش‌فرض از اندروید 6 مارشمالو بهره می‌برد، اما امکان به روز رسانی اندروید 7 نوقا را دارد.

علاوه بر این به روز رسانی های مستقیمی که از سوی گوگل برای سیستم عامل اندروید عرضه می‌شوند و البته کمی طول می‌کشد تا توسط شرکت‌های سازنده محصولات اندرویدی بهینه‌سازی شده و منتشر گردند، به روز رسانی های دیگری هم وجود دارند که گاها خود شرکت‌های سازنده به طور مستقل عرضه می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است شرکتی نظیر اچ‌تی‌سی پس از عرضه یک گوشی هوشمند متوجه شود که باگ نرم افزاری خاصی در آن وجود دارد و برای برطرف کردن آن یک به روز رسانی اختصاصی را برای دستگاه خود منتشر کند. به روز رسانی اندروید به هیچ وجه پروسه پیچیده‌ای را به همراه ندارد. شما با استفاده از روش های خاص و متنوعی می‌توانید نسبت به به روز رسانی اندروید وارد عمل شوید. اما گاها انتشار این به روز رسانی با محدودیت‌های جغرافیایی همراه است. بدین سبب برخی از کاربران در برخی مناطق دنیا دیرتر و برخی دیگر زودتر قادر به به روز رسانی سیستم عامل اندروید دستگاه خود می‌شوند.

این موضوع ممکن است تا حد کمی ایجاد سردرگمی کند. به نظر ما برای به روز رسانی اندروید می‌توانید از سه روش کلی و کارآمد استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم که به شرح این سه روش به روز رسانی اندروید بپردازیم و به شکل مختصر شرایط استفاده از هر روش نام برده شده را خدمت شما عزیزان عنوان کنیم. بنابراین اگر تمایل دارید که با روش های به روز رسانی اندروید آشنا شوید، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل در محل

روش اول: به روز رسانی اندروید به روش OTA

اصلی‌ترین روش به روز رسانی اندروید که می‌توانید از آن استفاده کنید مربوط به روش OTA می‌شود. واژه OTA مخفف عبارت “Over The Air” است و به گونه‌ای آپدیت سیستم عامل گفته می‌شود که از منوی تنظیمات دستگاه قادر به شناسایی، دانلود و نصب آن خواهیم بود. آپدیت‌ها یا به روز رسانی هایی که به صورت OTA منتشر می‌شوند، کاملا رسمی بوده و توسط گوگل یا شرکت‌های سازنده دستگاه ارائه شده‌اند. عموما زمانی که یک نسخه جدید از سیستم عامل اندروید توسط گوگل منتشر می‌شود، کمی طول می‌کشد تا آپدیت آن به روش OTA برای گوشی و تبلت‌های اندروید شرکت‌های سازنده محصولات اندرویدی عرضه شود، چرا که این کمپانی‌ها باید نسخه جدید سیستم عامل اندروید که به طور خام در اختیارشان قرار داده شده را با رابط کاربری اختصاصی خود همگام‌سازی کنند. بنابراین با دلیل تاخیر عرضه به روز رسانی اندروید به روش OTA آشنا شدید. فراموش نکنید که به روز رسانی اندروید به روش OTA مزیت‌های بسیار خوبی نظیر رسمی و قابل اعتماد بودن آپدیت و همچنین عدم نیاز به انجام هیچ اقدام جانبی به منظور نصب آن را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. به منظور به روز رسانی اندروید به روش OTA کافیست که مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد منوی تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندرویدی خود شوید.
  • گزینه About Phone را انتخاب کنید.
  • گزینه Software Update را لمس نمایید.
  • سپس گزینه Check or Updates را لمس کنید.

اگر آپدیت یا به روز رسانی رسمی برای دستگاهتان عرضه شده باشد، پیامی برایتان ارسال می‌شود و از وجود این آپدیت خبر خواهد داد. در این شرایط گزینه‌ای تحت عنوان Download پیش رویتان قرار می‌گیرد که با انتخاب آن پروسه دانلود به روز رسانی اندروید آغاز می‌شود. پس از اتمام دانلود به روز رسانی باید گزینه Install را انتخاب کنید تا به روز رسانی اندروید در دستگاهتان نصب شود. در نظر داشته باشید که به روز رسانی های OTA همواره به روز رسانی های عمده‌ای نیستند. گاها به روز رسانی های کوچکی هم به منظور رفع باگ‌های خاص به این صورت برای دستگاه‌های اندرویدی منتشر می‌شوند. سعی کنید که همواره با طی کردن مسیر تقریبی که عنوان کردیم، وضعیت سیستم عامل دستگاهتان را بررسی کنید و جدیدترین و آخرین نسخه سیستم عامل اندروید را بر روی دستگاهتان نصب نمایید.

بیشتر بخوانید: نمایندگی گوشی سامسونگ در تهران

روش دوم: به روز رسانی اندروید از طریق سایت سازنده دستگاه

شرکت‌های مختلف تولید کننده تبلت و گوشی‌های اندرویدی عموما به محض انتشار آپدیت‌های OTA، فایل اصلی آن‌ها را در سایت رسمی خود هم قرار می‌دهند. بنابراین شما به منظور به روز رسانی اندروید در دستگاه خود می‌توانید از روش OTA صرف نظر کنید و با مراجعه به سایت شرکت سازنده دستگاهتان و دانلود فایل به روز رسانی منطبق با دستگاه خود نسبت به دانلود و نصب دستی آن وارد عمل شوید. این روش دو عیب بسیار بزرگ برای اغلب کاربران به همراه دارد! عیب اول مربوط به این می‌شود که شما باید برای دانلود فایل آپدیت مناسب حتما مدل دقیق گوشی هوشمند خود را بدانید. البته شناسایی مدل دقیق گوشی پروسه پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود و شما به راحتی قادر به شناسایی آن خواهید بود، اما با این حال یکی از معایب این روش محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شماره مدل گوشی خود می‌توانید از کارشناسان موبایل کمک یاری بخواهید.

دومین عیب این روش مربوط به نصب دستی به به روز رسانی اندروید در دستگاه می‌شود. برخلاف روش OTA که تمام مراحل به صورت خودکار در آن انجام می‌شد، در این روش شما باید پس از دانلود فایل آپدیت مناسب و سازگار با دستگاه خود، آن را به حافظه داخلی گوشی یا تبلت خود منتقل کنید. سپس با استفاده از اپلیکیشن فایل منیجر (File Manager) یا مدیریت فایل دستگاه به محل فایل آپدیت مراجعه کنید و با لمس آن و انتخاب گزینه Install دستور نصب به روز رسانی اندروید را صادر کنید. این پروسه ممکن است کمی به طور بیانجامد، بنابراین صبور باشید و اجازه دهید تا پروسه به روز رسانی اندروید تکمیل شود. در نظر داشته باشید که آپدیت‌هایی که در سایت شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌شوند، همگی آپدیت‌های رسمی هستند. بنابراین با مراجعه به سایت شرکت تولید کننده تبلت یا گوشی اندرویدی خود قادر به دانلود آپدیت‌های غیر رسمی موجود برای دستگاهتان نخواهید بود.

روش سوم: به روز رسانی اندروید از طریق سایر سایت‌های قابل اعتماد

روش سومی که می‌توانید از آن به منظور به روز رسانی سیستم عامل اندروید دستگاه خود استفاده کنید مربوط به مراجعه به سایت‌های قابل اعتمادی می‌شود که آرشیوی از به روز رسانی اندروید را ارائه می‌کنند. با کلیک بر روی این قسمت می‌توانید به یک نمونه از این سایت‌ها مراجعه کنید که آرشیو آن کامل و قابل اعتماد است. شما برای جستجوی آپدیت‌های موجود برای دستگاه مد نظرتان در این سایت باید نام یا شماره مدل تبلت یا گوشی هوشمندتان را جستجو کنید. در این روش هم باید حتما به شماره مدل دستگاه توجه داشته باشید و به روز رسانی اندروید دانلود شده باید حتما مربوط به شماره مدل دستگاهتان باشد. می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات (Settings)، انتخاب گزینه About و سپس بررسی گزینه Mode Number به شماره مدل دستگاهتان دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از اینگونه سایت‌های واسط قادر به دانلود و نصب به روز رسانی هایی رسمی و غیر رسمی خواهید بود. به عنوان مثال ممکن است آپدیتی در این سایت‌ها ارائه شود که هنوز کمپانی سازنده دستگاه شما آن را به صورت رسمی در سایت خود یا به طور OTA منتشر نکرده است. بنابراین یکی از مزیت‌های این روش مربوط به امکان نصب سریع جدیدترین به روز رسانی اندروید، که البته غیر رسمی هستند، می‌شوند. باید در نظر داشته باشید که عموما این به روز رسانی ها با باگ و مشکلات خاصی همراه خواهند بود اما بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی به این مشکلات توجه نمی‌کنند و این روش به روز رسانی اندروید را بهترین روش ممکن می‌دانند. در این روش هم پس از دانلود آپدیت باید به صورت دستی نسبت به نصب آن وارد عمل شوید. بدین منظور می‌توانید از برنامه‌هایی همچون ادین (Odin) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی S20

آموزش‌های نصب رام رسمی یا فلش کردن گوشی:

آموزش فلش کردن گوشی های هواوی ؛ نصب رام رسمی روی گوشی هواوی

آموزش نصب رام در گوشی و تبلت سامسونگ؛ فلش کردن گوشی‌ سامسونگ

آموزش نصب رام در گوشی های اندرویدی بلک بری

 

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش های به روز رسانی اندروید (آپدیت‌ عمده و جزئی) پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی

خرید قطعات موبایل

تاچ ال سی دی آیفون 8

قیمت تاچ ال سی دی Samsung J7

تعمیرات موبایل

منبع updato

نظرات کاربران (3)

guest
3 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مجیدهلیچی
مجیدهلیچی
1 سال گذشته

باتشکرازاین برنامه خوب والای وباامنیت بسیارخوب ومتمان وسازنده عزیزاین برنامه تشکروسپاسگذاری مکنیم .باتشکر

ماری
ماری
2 سال گذشته

من وقتی اندروید گوشی رو به روز رسانی میکنم صفحه گوشیم سیاه میشه. بهم گفتن بخاطر ناسازگاری اندروید با ال سی دی گوشیته…نمیدونم واقعا همین دلیلشه یا نه

امیرحسین
امیرحسین
3 سال گذشته

سلام لطفا پاسخ سوالم را بدهید ممنون
من از روش OTA میرم توی قسمت About تبلتم و دانلود نسخه جدید رو میزنم دانلود که تموم میشه گوشی خاموش میشه و مشغول نصب نسخه جدید میشه اما وسط نصب متوقف میشه و خطا میده و دوباره گوشی روشن میشه و نسخه جدید دستگاه نصب نمیشه لطفا بگید چیکار کنم.
تبلت Lenovo A3300-HV