مزایا و معایب برنامه نویسی اندروید با پایتون

مزایا و معایب برنامه نویسی اندروید با پایتون

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم عامل‌هایی که امروزه بر روی گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم عامل اندروید نام دارد. متن باز بودن این سیستم‌ عامل شرایط را برای توسعه دهندگان فراهم کرده که بتوانند در ساختار آن تغییرات لازم را ایجاد کنند. این ویژگی همچنین بستری را فراهم کرده که برنامه‌نویسان بتوانند به راحتی نرم‌افزارهای مورد نظر خود را طراحی کرده و بر روی اندروید اجرا کنند. یکی زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه برای اندروید مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، پایتون نام دارد. تا چند وقت پیش این زبان برای ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی غیر معمول بود و کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما ویژگی‌های آن باعث شده که امروزه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اگر به آموزش پایتون علاقه دارید در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب استفاده از این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید آشنا شویم.

زبان برنامه نویسی پایتون

آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و شیء گرا است که می‌تواند از کدهای ساخت یافته به صورت کامل پشتیبانی کند. سطح بالا بودن این زبان باعث می‌شود که دستورات آن ساده بوده و یکی از ساده‌ترین زبان‌ها برای یادگیری محسوب شود؛ به طوری که در میان دوره‌های آموزش برنامه نویسی این زبان به کودکان آموزش داده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم زبان برنامه‌نویسی پایتون این است که به خوبی با سخت‌افزارها و سیستم‌های عامل جدید وفق پیدا کرده است. در صورتی که از این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید استفاده شود، امکانات فراوانی به منظور ساخت وب اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های تحت وب در دسترس است. به همین دلیل پایتون یکی از بهترین زبان‌ها برای ساخت برنامه‌های کاربردی موبایل سازگار با سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود. این زبان از کدها و دستورات ساده‌ای برخوردار است که از سردرگمی برنامه‌نویس جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان با پایتون اپلیکیشن موبایلی ساخت؟

در دوره مقدماتی پایتون به این موضوع اشاره می‌شود که این زبان به صورت مستقیم قابلیت توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی و برنامه‌نویسی اندروید را ندارد؛ اما با استفاده از فریم ورک‌ها و کتابخانه‌هایی مانند کیوی (Kivy) و کتابخانه Toga در فریم ورک Beeware می‌توان نقش مهمی در ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی ایفا کرد.

چرا برنامه نویسی اندروید با پایتون محبوب است؟

در ادامه مبحث آموزش پایتون باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت استفاده از این زبان، الگوریتم خطایابی قدرتمند آن است. این الگوریتم برای تست کردن نرم‌افزار بر روی اندروید بسیار کارآمد است. یکی از سریع‌ترین راهکارها برای توسعه یک اپلیکیشن، استفاده از زبان پایتون برای برنامه‌نویسی اندروید است. با استفاده از این زبان،‌ این امکان برای برنامه‌نویس وجود دارد که پروژه خود را تا زمان اجرا بر روی سیستم عامل اندروید پیش ببرد.

تعداد ترفندهای زیاد را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت برنامه‌نویسی اندروید با پایتون دانست. این مزیت پایتون به برنامه‌نویش کمک می‌کند که بتواند به راحتی مشکلات برنامه‌نویسی و محدودیت‌ها را برطرف کرده و به این شکل بتواند از قابلیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری گوشی هوشمند به بهترین شکل در برنامه بهره ببرد. در دوره‌های آموزش برنامه نویسی پایتون به این موضوع اشاره می‌شود که فضای کدنویسی بسیار زیادی در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه از دستورات بیشماری برخوردار است، تعداد خطوط دستوری به حداقل می‌رسد که این موضوع باعث افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها می‌شود.

برنامه نویسی اندروید با پایتون 

چرا برنامه نویسی اندروید با پایتون اهمیت دارد؟

زمانی برنامه‌نویسی اندروید با پایتون امکان‌پذیر شد که فریم ورک‌های متعددی برای این زبان ساخته و معرفی گردید. در دوره پایتون مقدماتی این نکته مورد تأکید قرار می‌گیرد که پایتون یک زبان چندمنظوره برده و به همین دلیل برای ساخت انواع نرم‌افزارهای موبایلی یک گزینه‌ ایده‌آل محسوب می‌شود. بهترین راه شروع برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، طراحی و ساخت برنامه‌های تحت وب است. در مرحله بعد می‌توان از این زبان برای طراحی بازی‌های ساده موبایلی استفاده کرد.

استفاده از پایتون در برنامه نویسی اندروید چه مزایایی دارد؟

در مبحث آموزش پایتون باید به این موضوع اشاره کرد که مزایای استفاده از این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید به شرح زیر است:

  • در این زبان بر خلاف سایر زبان‌ها، خطایابی به صورت تفسیری انجام می‌شود که این روش خطایابی در مقایسه با کامپایلرها عملکرد سریع‌تری دارد.
  • با استفاده از زبان پایتون می‌توان راحت‌تر نسخه آزمایشی یک نرم‌افزار را ایجاد کرده و سپس نسخه نهایی را با توسعه نسخه آزمایشی طراحی کرد.
  • این زبان دارای کتابخانه‌های گسترده‌ای بوده و این امکان وجود دارد که از کامپوننت‌ها بتوان در بدنه اصلی بدنه کدهای برنامه استفاده کرد.
  • این زبان برای سال‌های زیادی است که در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار دارد که به همین دلیل این افراد آشنایی خوبی با آن داشته و می‌توانند در برطرف کردن مشکلات احتمالی کمک کنند. این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت برنامه‌نویسی اندروید با پایتون در نظر گرفت.
  • توانایی ایجاد کد پایه یا Codebase یکی دیگر از مزایای زبان برنامه‌نویسی پایتون به حساب می‌آید. این کد می‌تواند به برنامه‌نویس در توسعه چند پلتفرمی کمک کرده و امکان ارائه نرم‌افزار برای پلتفرم‌های مختلف مانند اندروید و iOS را نیز فراهم می‌کند.

استفاده از پایتون در برنامه نویسی اندروید

استفاده از پایتون در برنامه نویسی اندروید چه معایبی دارد؟

اگر علاقمند به شرکت در دوره‌های آموزش برنامه نویسی پایتون هستید، آگاهی از معایب استفاده از این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید ضرورت دارد. از مهم‌ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد کند و ضعیف: پایتون در دسته زبان‌ها مفسری قرار می‌گیرد که همین ویژگی باعث شده در مقایسه با زبان‌هایی مانند C++، Java و Objective-C عملکرد کندتری داشته باشد. این ویژگی در حالت‌هایی که امکان ترجمه کد به زبان دیگری مانند جاوا وجود ندارد، بیشتر مشهود خواهد بود.
  • ابزارهای محدود: یکی از معایب برنامه‌نویسی اندروید با پایتون، عدم وجود ابزارهای اختصاصی برای توسعه اندروید است. Kivy و Pygame کتابخانه‌هایی هستند که برای توسعه اندروید استفاده می‌شوند اما در حد ابزارهای توسعه اندروید بومی قدرتمند نیستند.
  • مشکل در ادغام با Android SDK: یکی از معایبی است که چالش‌های زیادی برای توسعه‌دهندگان به همراه دارد.
  • مشکل در توسعه گسترده: در صورتی که بخواهید از این زبان برای اپلیکیشن‌های حرفه‌ای و بزرگ استفاده کنید، راهکار و کتابخانه کافی در دسترس نیست زیرا پایتون برای چنین پروژه‌هایی ایجاد نشده است.
  • عملکرد ضعیف در محاسبات در موبایل: پایتون زبان برنامه‌نویسی است که به منظور توسعه نرم‌افزارهای دسکتاپ و سرور توسعه یافته و در این حوزه عمکلرد فوق‌العاده‌ای دارد. اما بر روی موبایل عملکرد محاسباتی آن ضعیف بوده و به همین دلیل برای طراحی اپلیکیشن زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
  • خطاهای اجرا: با توجه به اینکه بسیاری از خطاهای پایتون در زمان اجرای برنامه مشاهده می‌شود، به همین دلیل توسعه اپلیکیشن با این زبان به زمان و تست‌های بیشتری نیاز دارد.

جمع‌بندی

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند است که از تقریبا دو دهه قبل به وجود آمده و تا به امروز تغییرات زیادی را تجربه کرده است. این زبان می‌تواند امکانات و قابلیت‌های فراوانی را در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار دهد که همین امر باعث شده بتوان از پایتون برای برنامه‌نویسی اندروید و ساخت اپلیکیشن‌ها بر روی این سیستم عامل استفاده کرد. همانطور که در دوره پایتون مقدماتی اشاره می‌شود، انتخاب این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید در کنار همه مزایا بی‌هزینه نبوده و معایبی نیز دارد. به همین منظور در صورتی که قصد استفاده از این زبان برای برنامه‌نویسی اندروید دارید، باید مزایا و معایب آن را به صورت دقیق بررسی کرده و مورد توجه قرار دهید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments