اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

بررسی سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. متاسفانه امکان بررسی این موضوع به طور پیش فرض توسط سیستم عامل آی او اس ارائه نمی‌شود. بنابراین چگونه می‌توانیم از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون خود مطلع شویم؟ با موبایل کمک همراه باشید.

منظور از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون چیست؟

باتری‌های لیتیوم یونی که هم اکنون در دستگاه‌های هوشمند موبایلی از آن‌ها استفاده می‌شود به مرور زمان با افت کیفیت عملکرد و ظرفیت شارژ همراه خواهند شد. متاسفانه بروز این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است. شک نداشته باشید که باتری گوشی هوشمندتان در روز اولی که خریداری شده بود نسبت به حال توان شارژدهی و ظرفیت بیشتری را ارائه می‌کرد. ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند اما این موضوع توسط سیستم عامل دستگاه هوشمند نمایش داده نمی‌شود! برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.
تصور کنید که باتری آیفون شما ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتی دارد. هنگامی که آیفونتان را خریداری می‌کنید، تمام ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتی باتری آن شارژ شده و قابل استفاده خواهد بود. در این شرایط وقتی سیستم عامل دستگاه از شارژ بودن 100% باتری خبر می‌دهد، یعنی ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتی آن کاملا شارژ است. اما به مرور زمان ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال ممکن است بعد از شش ماه ظرفیت باتری آیفون شما به 1400 میلی آمپر کاهش یافته و 315 میلی آمپر ساعت از ظرفیت آن کاملا سوخته و غیرقابل استفاده شود. در این شرایط اگر آیفون خود را به شارژ بزنید، باز هم سیستم عامل دستگاه از شارژ شدن 100% باتری آن خبر می‌دهد، در حالی که ظرفیت باتری کاهش یافته و به 1400 میلی آمپر ساعت رسیده است. بنابراین در این شرایط 100% از ظرفیت 1400 میلی آمپر ساعتی باتری شارژ است.

متاسفانه این موضوع و کاهش کیفیت و سلامت باتری‌های لیتیوم یونی غیرقابل جلوگیری است. اپل عنوان داشته که باتری لیتیوم یونی آیفون‌ها و آیپدهایش را به گونه‌ای تولید می‌کند که ظرفیت آن‌ها به مرور زمان از 80 درصد کل توان اولیه باتری کمتر نشود. به عنوان مثال با توجه به ادعای اپل، اگر باتری آیفون شده ظرفیت 1715 میلی آمپر ساعتی داشته باشد و به مرور زمان از آن استفاده کنید. ظرفیت آن نهایتا به 80 درصد کل ظرفیت باتری که برابر با 1372 میلی آمپر ساعت است کاهش می‌یابد و دیگر کاهش ظرفیت بیشتری را در باتری دستگاه شاهد نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

عامل اصلی کاهش سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون چیست؟

اما چه عاملی منجر به کاهش ظرفیت و سلامت باتری آیفون یا هر دستگاه هوشمند دیگر بهره‌مند از باتری‌های لیتیوم یونی می‌شود؟ عامل اصلی که بر روی سلامت و کیفیت عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی تاثیر منفی دارد، گرما است. داغ شدن بدنه گوشی منجر به کاهش توان شارژدهی باتری و سلامت آن می‌شود. اگر دقت کرده باشید، هنگامی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید، گرمای زیادی در بدنه دستگاه تولید می‌شود و این موضوع بر روی سلامت باتری آن تاثیر سوء دارد. از آنجایی که جلوگیری از مواجه شدن با این گرما تقریبا غیر ممکن است، محاسبه تعداد سیکل‌های شارژ کمک به سزایی در تشخیص میزان سلامت باتری دستگاه ایفا می‌کند.
اما چگونه می‌توانیم از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون خود مطلع شویم؟ همچنین چگونه قادر به محاسبه و مشاهده تعداد سیکل‌های شارژ باتری آیفون هستیم؟ ما در این مقاله قصد داریم که به آموزش نحوه بررسی کیفیت و سلامت باتری آیفون‌ها و همچنین مشاهده تعداد سیکل‌های شارژ باتری آن بپردازیم. به منظور بررسی کیفیت و سلامت باتری آیفون‌ها از یک اپلیکیشن اختصاصی استفاده کرده و برای مشاهده تعداد سیکل‌های شارژ آن از برنامه‌ای استفاده می‌کنیم که برای اجرای آن نیاز به یک کامپیوتر ویندوزی یا مک‌بوک دارید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های مجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

چگونه سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون را بررسی کنیم؟

همانطور که اشاره داشتیم، به منظور بررسی سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون‌های اپل از یک اپلیکیشن اختصاصی استفاده می‌کنیم. این اپلیکیشن Battery Life نام دارد. با استفاده از آیکون زیر می‌توانید نسبت به دانلود این اپلیکیشن کارآمد و نصب آن در آیفون خود اقدام کنید.
دانلود اپلیکیشن Battery Life از اپ استور (App Store):
https://itunes.apple.com/us/app/battery-life-check-internal/id1080930585?mt=8

تعمیرات اپل

با نصب برنامه مورد نظر و اجری آن به صفحه‌ای شبیه به تصویر فوق منتقل می‌شوید. در این بخش میزان کیفیت عملکرد و سلامت باتری آیفونتان نمایش داده می‌شود. اگر نیاز به جزئیات دقیق‌تری داشتید، به صورت زیر اقدام کنید.

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

از طریق آیکون منوی اپلیکیشن مورد نظر به بخش Raw Data مراجعه کنید.

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

با انتخاب گزینه Raw Data با اطلاعاتی شبیه به عکس فوق مواجه می‌شوید. در این صفحه گزینه با عنوان Battery Charge میزان شارژ باتری آیفونتان را در لحظه مورد نظر نمایش می‌دهد. اما گزینه Capacity ظرفیت باتری دستگاه را نمایش می‌دهد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. همانطور که اشاره کردیم، باتری‌های لیتیوم یونی به مرور زمان با افت ظرفیت مواجه می‌شوند. به عنوان مثال در تصویر فوق ظرفیت باتری که معادل با 1751 میلی آمپر ساعت بوده به 1700 میلی آمپر ساعت کاهش یافته است. این موضوع بدان معناست که باتری آیفون ما به مرور زمان 3 درصد از ظرفیت خود را از دست داده است. بنابراین هنوز از نظر سلامت و کیفیت عملکرد در وضعیت مناسبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

اپلیکیشن Battery Life همچنین اطلاعات جامعی در مورد نحوه استفاده از دستگاه و مصرف شارژ باتری آن ارائه می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید از طریقه این برنامه مجموع زمان‌هایی که با استفاده از دستگاه به تماشای ویدئو، موزیک و … پرداخته‌اید و یا با استفاده از اتصال LTE به وبگردی پرداخته‌اید را مشاهده کنید. با وجود تمام این تفسیر از نظر ما بهترین قابلیت و ویژگی برنامه نامبرده شده مربوط به نمایش ظرفیت باتری دستگاه می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون خود را بررسی کنید. در صورت وجود هر سوالی می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

تعمیرات اپل

 

چگونه تعداد سیکل‌های شارژ باتری آیفون خود را بررسی کنیم؟

اپلیکیشن Battery Life قابلیت نمایش تعداد سیکل‌های شارژ باتری آیفون‌ها را ندارد. به منظور دستیابی به این اطلاعات باید از برنامه‌های دیگری استفاده کنید که بر روی کامپیوتر یا مک بوک‌ نصب نمی‌شوند. برنامه iBackupBot یک نمونه از بهترین و ساده‌ترین این برنامه‌ها است. با استفاده از آیکون زیر می‌توانید به دانلود این برنامه پرداخته و آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.
دانلود برنامه iBackupBot:
http://www.icopybot.com/download.htm

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

پس از دانلود و نصب برنامه مورد نظر، آیفون خود را به کامپیوتری که برنامه iBackupBot را در آن نصب کرده‌اید متصل کنید. برنامه را اجرا کرده و از منوی سمت چپ به بخش با عنوان Devices مراجعه کنید. در این قسمت آیکون مربوط به آیفونتان نمایان می‌شود. بر روی این آیکون کلیک کنید.

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل

با انتخاب آیکون مربوط به آیفون خود با محیطی شبیه به عکس فوق مواجه می‌شوید که حاوی اطلاعات دقیقی از دستگاه شماست. بر روی گزینه با عنوان More Information کلیک کنید.

اطلاع از سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون

با انتخاب گزینه More Information به بخشی منتقل می‌شود که حاوی اطلاعات فوق است. در بخش اول این قسمت که با عنوان CycleCount مشخص شده می‌توانید مجموع سیکل‌های شارژ باتری دستگاه را مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید، آیفون مورد نظر ما تا کنون 313 سیکل شارژی را پشت سر گذاشته است. همچنین ظرفیت کلی باتری آن 1751 میلی آمپر ساعت بوده و ظرفیت فعلی آن 1700 میلی آمپر ساعت عنوان شده که با اطلاعات پیشین تطابق کامل دارد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به آموزش نحوه بررسی سلامت و کیفیت عملکرد باتری آیفون‌های اپل پرداختیم. مطلع بودن از کیفیت و سلامت باتری گوشی‌های هوشمند بسیار حائز اهمیت است. فراموش نکنید که افت ظرفیت شارژدهی باتری لیتیوم یونی این محصولات طبیعی بوده و امری اجتناب ناپذیر است. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

ال سی دی آیفون آیفون اس ای 2020

ال سی دی Samsung A6 Plus 2018

قطعات آیفون 6 اس

تعمیرات موبایل

منبع howtogeek

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments