آموزش حذف ویروس از موبایل یا تبلت‌های اندرویدی

حذف ویروس از اندروید ویروس کشی ANDROID

متاسفانه دستگاه‌های هوشمند اندرویدی هم می‌توانند به ویروس، بدافزار و ابزارهای مخرب این چنینی آلوده شوند. این بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند رویکردهای مختلفی داشته و به شکل‌های خاصی در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال یک ویروس یا بدافزار معمولی می‌تواند با اجرا شدن اتوماتیک در پس زمینه دستگاه میزان مصرف انرژی باتری آن را افزایش دهد. ویروس‌ها و بدافزارهای اندرویدی با اهداف بزرگ‌تری نیز طراحی می‌شوند که در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با آن‌ها ارائه خواهیم کرد. با موبایل کمک همراه باشید.
به طور کلی ویروس‌ها و بدافزارهای اندرویدی از طریق نصب اپلیکیشن‌ها وارد دستگاه می‌شوند. برخلاف تصور اغلب کاربران، ویروسی شدن یک دستگاه اندرویدی می‌تواند پیامدهای جبران نا‌پذیری را به همراه داشته باشد. متاسفانه با گسترش کارایی‌های سیستم عامل اندروید، بسیاری از افراد سودجو و هکرها سعی داشته‌اند که این محصولات را مورد هدف قرار دهند. به عنوان مثال تا چند سال پیش کمتر کسی با استفاده از گوشی یا تبلت اندرویدی خود به خرید آنلاین می‌پرداخت، اما هم اکنون در هر 24 ساعت تعداد بسیار زیادی خرید اینترنتی با استفاده از این محصولات انجام می‌شود. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که هکرها و افراد سودجو به جای تمرکز بر روی سیستم عامل ویندوز به سمت سیستم عامل اندروید گرایش پیدا کرده‌ باشند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات حرفه ای موبایل

حذف ویروس از موبایل

یکی از ویروس‌هایی که چندی پیش در بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی نفوذ کرد، ویروس “Gunpoder” بود. این ویروس از طریق یک شبیه‌سازی بازی‌های نینتندو وارد دستگاه‌های اندرویدی شده بود. این ویروس به اطلاعات پرداخت دستگاه‌های اندرویدی دسترسی پیدا می‌کرد، اما خوشبختانه خیلی زود منحل شد. ویروس Mazar هم یکی از تازه‌ترین ویروس‌هایی محسوب می‌شود که به تازگی در دستگاه‌های اندرویدی مشاهده شده و ظاهرا منبع انتشار آن کشور دانمارک بوده است. به طور کلی هم اکنون ویروس‌ها و بدافزاری مخربی برای سیستم عامل اندروید توسعه داده شده‌اند که باید در قبال آن‌ها آگاهی لازم را داشته باشیم. اما چگونه باید از دستگاه خود در قبال ویروسی شدن محافظت به عمل آوریم؟

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیر گوشی سامسونگ در تهران

چگونه از ویروس شدن دستگاه اندرویدی خود جلوگیری کنیم؟

این جمله را بار‌ها با خود تکرار کنید: «دانلود از استور‌های معتبر مهمترین و بزرگترین آنتی ویروس است». چرا؟ به این خاطر که فروشگاه‌های معتبری مثل «گوگل پلی» و نمونه ایرانی آن «کافه بازار» برای «تأیید» و «انتشار» اپلیکیشن‌ها سلسله مراتبی دارند که تا حد زیادی از ورود بدافزار‌ها جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال، گوگل درون پلی استور، یک سیستم ضد بدافزار به نام Play Protect تعبیه کرده که هدف اصلی آن چک کردن اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه پیش از دانلود آن‌هاست. بازار هم با «سپر امنیت» با ۱۰ نرم‌افزار آنتی‌ویروس مختلف خطر وجود بد افزار را به حداقل می رساند.

سپر امنیت برنامه بازار چیکار می‌کند؟ 

سپر امنیت ده آنتی‌ویروس‌ قدرتمند است که همه برنامه ها را اسکن میکند و در صورت وجود بدافزار در گوشی به شما هشدار میدهد. آنتی‌ویروسی‌های سپر امنیت اعتبار جهانی دارند و تا کنون به دلیل ملاحظات امنیتی فقط نام سه آنتی ویروس اعلام شده است. آنتی ویروس‌های بازار  Lookout، Kaspresky و Bitdefender هستند.

چگونه از ویروس شدن دستگاه اندرویدی خود جلوگیری کنیم؟

حذف ویروس در دستگاه‌های اندرویدی

به منظور حذف ویروس در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی باید ابتدا وارد وضعیت “سیف مد” یا همان “Safe Mode” شوید. ورود به این بخش سبب می‌شود تا اپلیکیشن‌های سوم شخص نصب شده بر روی دستگاهتان قابل اجرا نباشند. برای آموزش رفتن به این حالت مقاله “آموزش ورود به سیف مد (Safe Mode) در دستگاه‌های اندرویدی” را مطالعه نمایید. بنابراین در این وضعیت اپلیکیشن‌های مخرب حامل ویروس یا بدافزار نیز قدرت اجرا نخواهند داشت. به منظور ورود به وضعیت “سیف مد” در اغلب محصولات اندرویدی باید به منوی خاموش کردن یا “Power Off” دستگاه مراجعه کرده و انگشت خود را بر روی گزینه “Power Off” نگه دارید. در این شرایط گزینه‌ای با عنوان “Safe Mode” در لیست موجود ارائه می‌شود.

حذف ویروس از موبایل

گزینه “Safe Mode” را انتخاب کنید تا دستگاهتان ریستارت شده و در وضعیت مذکور اجرا شود دقت داشته باشید که ممکن است در برخی از محصولات اندرویدی ورود به بخش “سیف مد” به شیوه دیگری انجام شود. به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با این موضوع و نحوه ورود به این بخش در دستگاه اندرویدی شما با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. هنگامی که دستگاه اندرویدیتان در وضعیت “سیف مد” اجرا می‌شود، عبارت “Safe Mode” در گوشه‌ای از نمایشگر قابل مشاهده خواهد بود.
حال باید وارد بخش تنظیمات یا همان “Settings” دستگاه اندرویدی خود شوید. سپس گزینه “Apps” را انتخاب کرده و به تب با عنوان “Downloaded” مراجعه کنید. در این قسمت لیستی از اپلیکیشن‌های دانلود شده توسط شما نمایان می‌شود. در این لیست به دنبال نام ویروس یا بدافزار خاصی باشید. اگر نمی‌دانید که دستگاهتان به چه ویروسی آلوده شده، در لیست اپلیکیشن‌های موجود به دنبال نام یک اپلیکیشن یا عامل نفوذی عجیب باشید. پس از شناسایی این عامل آن را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:  تعمیرات ال سی دی موبایل

حذف ویروس از موبایل

حال می‌توانید با استفاده از گزینه “Uninstall” اپلیکیشن یا بدافزار مورد نظر را از دستگاه خود حذف کنید. با حذف اپلیکیشن یا بدافزار مورد نظر دیگر مشکل مربوط به آن برطرف می‌شود و دستگاه اندرویدی شما وضعیت پایداری پیدا می‌کند. ممکن است در برخی از اپلیکیشن‌های آلوده به ویروس یا عامل‌های مخرب، گزینه “Uninstall” غیرفعال باشد. در این شرایط عامل مورد نظر از دسترسی “Administrator” استفاده کرده است. اگر گزینه “Uninstall” عامل مورد نظرتان غیرفعال بود باید به بخش تنظیمات و سپس “Security” دستگاه خود مراجعه کرده و گزینه “Device Administrator” را انتخاب کنید. در این بخش لیستی از اپلیکیشن‌های با دسترسی “Administrator” ارائه شده است. نام عامل مخبر مورد نظرتان هم در این لیست واقع شده است. آن را پیدا کرده و تیک مربوط به آ را غیرفعال کنید.

حذف ویروس از موبایل

حال مجددا به لیست اپلیکیشن‌ها و تب “Downloaded” مراجعه کرده و بدافزار یا عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که گزینه “Uninstall” قابل استفاده می‌شود. این گزین را انتخاب کنید تا اپلیکیشن مخرب مورد نظر از حافظه دستگاه حذف شود. حال گوشی هوشمند یا تبلت اندروید خود را ریستارت کنید و حتما یک اپلیکیشن آنتی‌ویروس کارآمد را بر روی دستگاه نصب نمایید. دقت داشته باشید که فکتوری ریست (Factory Reset) محصولات اندرویدی هم منجر به از بین رفتن ویروس‌ها و بدافزارهای موجود در آن می‌شود. بنابراین این گزینه را هم به عنوان آخرین گزینه موجود در نظر داشته باشید.

آموزش بررسی برنامه‌های اندروید برای یافتن ویروس

بعضی برنامه‌ها با وجود اینکه خودمان آن‌ها را نصب می‌کنیم، دارای ویروس هستند. پس بهتر است جهت امنیت یک برنامه آنتی ویروس برای اسکن برنامه‌ها جهت اطمینان از ویروسی نبودن آن‌ها روی موبایل یا تبلت اندروید نصب کرد.

حذف ویروس از موبایل

برنامه‌های آنتی ویروس بسیار زیادی برای اندروید در فروشگاه‌های نرم‌افزاری مثل گوگل پلی یافت می‌شود که آنتی ویروس پیشنهادی ما Lookout Security است. این آنتی ویروس را دانلود و روی موبایل اندروید خود نصب کنید. برای دانلود برنامه Lookout Security می‌توانید از انتهای همین مطلب و از باکس دانلود، اقدام به دانلود نمایید.

بیشتر بخوانید: تعویض گلس یا شیشه ال سی دی S9 سامسونگ

حذف ویروس از موبایل

پس از راه‌اندازی اولیه، خود برنامه به طور خودکار تمام برنامه‌های موجود روی موبایل یا تبلت اندروید شما را اسکن خواهد کرد تا از عدم وجود ویروس اطمینان پیدا کند. برنامه‌هایی که از این پس نصب خواهید کرد نیز در هنگام نصب توسط این آنتی ویروس بررسی خواهند شد. همچنین هر چند وقت یک بار می‌توانید جهت احتیاط برنامه را اجرا کرده و به طور دستی دستور اسکن برنامه‌ها را بدهید.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

خرید قطعه موبایل

iPhone 11 Pro Max قطعات

قطعات گوشی سامسونگ نوت 9

تعمیرات موبایل

Lookout Security & Antivirus
نام Lookout Security & Antivirus
قیمت رایگان
سیستم عامل اندروید و iOS
سازنده Lookout Mobile Security
منبع pcadvisor

نظرات کاربران (7)

guest
7 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
محمدرضا
محمدرضا
1 سال گذشته

الان دقیقا چه اطلاعات مفیدی عرضه کردین در این مقاله بی سر و ته ؟ فرض بر این گذاشتین که کاربر خودش میدونه ویروس اسمش چیه بعد گفتین برین از تو برنامه ها پاکش کنین؟!!هههههههه واقعا خسته نباشین

مبینا
مبینا
4 سال گذشته

سلام من به گوگل پلی رفتم و در انجاsecurityرا سرچ کردم و یک انتی ویروس دانلود کردم این اسم انتی ویروس را در این سایت پیدا کردم و مراجعه کردم
ولی بعد از پاکسازی تمام عکس ها و اهنگ و فیلم….در کارت حافظه ام پاک شده بود و تمام عکس هایم از دست رفت

معصومه
معصومه
4 سال گذشته

سلام من گوشیم وقتی ویروسی میشه باتری پف میکنه این چهارمین باتری است که خراب میشه کسی راه حلی داره لطفا بنویسید ممنون

محمدرضامهرنیا
محمدرضامهرنیا
4 سال گذشته

با عرض سلام و احترام
عذر خواهی میکنم این برنامه که شما لطف نموده و معرفی کردید برای محافظت از دستگاه باید خدمت محترم عرض کنم که این برنامه در گوگل پلی اجازه دانلود داده نمیشود و نوشته برای کشور شما بسته شده ممنون میشوم اگر منو در این خصوص راهنمایی کنید تشکر از شما عزیزان با این سایت زیبا و پر از محتوا پاینده باشید و خدانگهدار

احمد رضا
احمد رضا
5 سال گذشته

وقتی میخوام گوشی رو سیف مد کنم گوشی هی ریست میشه ولی بالا نمیاد چرا؟
لطفا جواب بدید