بایدها و نبایدهای ثبت دامنه در ایران

آیا تابحال در خرید و ثبت دامنه خود دچار مشکل شده اید؟ اولین و مهم‌ترین گام در راه‌اندازی وب‌سایت، ثبت دامنه است. دامنه، آدرس اینترنتی سایت است که توسط کاربران برای دسترسی به سایت استفاده می‌شود. انتخاب و ثبت دامنه خوب که به یادماندنی باشد ، با پسوند مناسب و مرتبط با محتوای وب‌سایت شما، می‌تواند به افزایش ترافیک و بهبود سئو سایت شما کمک کند. معمولا تشخیص این‌که چه دامنه‌ای مناسب‌تر و به صرفه‌تر است، برای افراد تازه‌ کار سخت است و برای این کار معمولا باید آزمون و خطا انجام دهند. اما در این مطلب ما سعی کرده‌ایم، که بایدها و نبایدها و راه‌های ثبت دامنه را به شما معرفی کنیم و بررسی کنیم که هر دامنه در چه زمینه‌ای کاربرد دارد.

نکات مهم ثبت دامنه ir

یکی از دامنه‌هایی که معمولا در کشورهای مختلف بسیار پرکاربرد است، دامنه‌هایی با پسوند نام کشورهاست. این دامنه‌ها داخلی هستند و در برخی کشورها مثل ایران، داشتن آن‌ها منوط به داشتن مدارک و هویت ایرانی است. دامنه‌ی ایران با پسوند ir. یکی از محبوب‌ترین دامنه‌ها است. این دامنه همچنین یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین دامنه‌هاست که خرید آن تقریبا دردسری ندارد. در این بخش مهم‌ترین نکات ثبت دامنه ir. را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. داشتن ملیت ایرانی: یکی از مهم‌ترین نکات و شروط برای ثبت دامنه ir. این است که شما به عنوان یک شخص ایرانی یا یک شرکت ایرانی فقط می‌توانید این دامنه را دریافت کنید. به این معنا که دامنه‌های ir. مختص اشخاص حقوقی واجد شرایط در ایران هستند. پس به طور کلی، فرایند ثبت دامنه ir. برای اشخاص حقوقی ساکن در ایران یا دارای نماینده قانونی در ایران نسبتاً آسان است.

۲. نام دامنه: برای ثبت دامنه ir. باید نام دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای این‌ کار باید از کاراکترهای حروف انگلیسی، اعداد و خط تیره (-) استفاده کنید. همچنین استفاده از برخی از کلمات ممنوع است  و نمی‌توانید آنها را به عنوان نام دامنه انتخاب کنید. توجه کنید که قبل از ثبت دامنه حتما تکراری نبودن آن یا حتی نزدیکی بیش از حد نام موردنظرتان را با وب‌سایت‌های دیگر چک کنید.

۳. نماینده ثبت دامنه: اگر خود شما در ایران ساکن نیستید یا شرایط لازم برای ثبت دامنه ir. را ندارید، می‌توانید از یک نماینده ثبت دامنه استفاده کنید. نماینده ثبت دامنه یک شرکت یا فرد حقوقی است که برای شما دامنه ir. را ثبت می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد. در این صورت، لازم است با نماینده قرارداد ببندید که شرایط و قوانین مربوط به دامنه را تعیین کنید.

۴. مدارک لازم: برای ثبت دامنه .ir شما باید مدارک مشخصی را ارائه دهید. این مدارک شامل سه بخش مدارک حقوقی، هویتی و تعهدنامه هستند. تعهد نامه در واقع یک فرم است که وب سایت ایرنیک به شما ایمیل می‌کند. مدارک هویتی مورد نیاز شما شامل اسکن رنگی شناسنامه و کارت ملی است، این دو مدرک را باید در بخش مرتبط سایت آپلود کنید.

۵. هزینه ثبت دامنه: هزینه ثبت دامنه در ایرنیک چندان بالا نیست و این دامنه از ارزان‌ترین دامنه‌های موجود به شمار می‌رود. همچنین روند دریافت دامنه بسیار آسان است و نیازی به انجام کارهای اداری طولانی ندارد.

کدام پسوند دامنه بهتر است؟

کدام پسوند دامنه بهتر است؟

دو نوع پسوند دامنه در ایران معمولا استفاده می‌شود، پسوند ir. و پسوندهای بین‌المللی. بین این پسوند‌ها تفاوت‌های زیادی به جز داخلی و خارجی بودن آن‌ها وجود ندارد، با این‌حال قیمت این پسوندها بسیار متفاوت و متغیر است. اگر شما هم مردد مانده‌اید و نمی‌دانید چه نوع دامنه‌ای برای شما مناسب است، ادامه‌ی این بخش را دنبال کنید.

1. پسوند ir

پسوند ir. یک پسوند دامنه کشوری برای ایران است. استفاده از این پسوند به مخاطبان نشان می‌دهد که وبسایت شما مرتبط با ایران است. این پسوند معمولاً توسط سازمان ثبت دامنه‌های ایران (NIC. IR) صادر می‌شود. اگر شما فردی هستید که بیزنسی کوچک در ایران را اداره می‌کنید و مخاطبان شما خارجی نیستند، اصراری بر خرید دیگر دامنه‌های بین‌المللی نیست و صرفا فقط با یک دامنه‌ی ایرانی می‌توانید سایت خود را هندل کنید.

2. پسوند com

این پسوند یکی از پسوندهای بین‌المللی رایج است و در ایران هم استفاده می‌شود. این پسوند معمولا برای وب سایت‌های مختلف مناسب است و باعث دیده شدن آن‌ها در عرصه‌ی بین‌الملل می‌شود. معمولا استفاده از این دامنه به وب سایت‌ شما حرفه‌ای بودن می‌بخشد. با این‌حال نباید فراموش کنید که این دامنه‌های بین‌المللی با فیلترینگ چندان جور نیستند و مشکلاتی سر قضایای اینترنت در ایران پیدا می‌کنند.

3. پسوند net

پسوند net. نیز یکی دیگر از پسوندهای بین‌المللی است که در ایران استفاده می‌شود. این پسوند کوتاه شده‌ی کلمه‌ی  (network) است و اغلب برای وب سایت‌های مرتبط با فناوری، خدمات شبکه و ارتباطات استفاده می‌شود. این پسوند معمولا هزینه‌ای بیشتری نسبت به دو پسوند قبلی دارد.

4. پسوند org

این پسوند کوتاه‌ شده‌ی کلمه‌ی(organization) است. اغلب سازمان‌های غیرانتفاعی، موسسات خیریه و سازمان‌های غیرتجاری از این پسوند استفاده می‌کنند. با انتخاب این پسوند، معمولا شغل و‌ کارایی سایت و تشکیلات مختلف نشان داده می‌شود.

شاید همچنان برای‌تان سوال باشد که کدام دامنه مناسب شما است. چیزی که باید به آن دقت کنید، این است که، انتخاب پسوند دامنه باید با ماهیت و هدف وب‌ سایت شما همخوانی داشته باشد. اگر وبسایت شما مرتبط با ایران است و به مخاطبان ایرانی می‌پردازد، پسوند ir. مناسب است. اما ما پیشنهاد می‌کنیم که حتی در صورتی که نیازی به خرید دامنه‌ی com. نباشد، بهتر است که برای تقویت برندینگ خود، هر دو دامنه، ir. و com. را بخرید. زیرا ممکن است فرد یا شرکت دیگری با نام بیزنس شما دامنه‌ی com. را بخرد و این موضوع باعث مشکل شود.

تمامی نکات خرید و ثبت دامنه

تمامی نکات خرید و ثبت دامنه

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است پیش بیاید، بحث نکات خرید دامنه است. در این بخش به برخی نکات مهم در خرید دامنه اشاره می‌کنیم که می‌توانند برای شما مفید باشند.

انتخاب شرکت قابل اعتماد برای خرید و ثبت دامنه: سعی کنید قبل از استفاده از هر یک از این شرکت های ثبت کننده دامنه، میزان خدمات و پاسخ دهی آن‌ها را بررسی کنید. توجه کنید که هر لحظه ممکن است برای دامنه یا سایت و دایرکت ادمین شما مشکلی پیش بیاید که به پشتیبانی نیاز داشته باشید. بنابراین حتما پشتیبانی مشتری این شرکت های ثبت کننده های دامنه را چک کنید.

بررسی قوانین و محدودیت‌های دامنه: جالب است بدانید که هر پسوند دامنه،  قوانین و محدودیت‌های خاص خود را دارد. بنابراین قبل از خرید و ثبت دامنه، مطمئن شوید که با قوانین و محدودیت‌های تعیین شده، آشنا هستید و اطلاعات لازم را در اختیار دارید.

حفاظت از دامنه: دامنه شما یک دارایی ارزشمند است که کل سایت شما بر پایه‌ی آن بنا شده است. بنابراین حفاظت از آن بسیار مهم است. توجه کنید که هزینه‌ی تمدید دامنه‌ی خود را به موقع بپردازید تا آن را از دست ندهید. همچنین از رمز عبورهای قوی برای حساب کاربری خود در سایت‌های خرید دامنه استفاده کنید.

نتیجه گیری

خرید دامنه همیشه برای صاحبان کسب و کار و طراحان سایت، کاری سخت و دشوار است. برای همه‌ی ما پیش آمده که بخواهیم یک دامنه‌ی خوب بخریم اما ندانیم که کدام نوع دامنه بهتر است. در این مطلب تلاش کردیم که بهترین پسوندهای دامنه را به شما معرفی کنیم و کاربرد هرکدام را توضیح دهیم. چیزی که در خرید و ثبت دامنه بسیار اهمیت دارد، استفاده از سایت‌ها و شرکت های عرضه‌ کننده‌ی دامنه و هاست خوب است. سعی کنید سایتی را انتخاب کنید که پشتیبانی و آفرهای خوبی داشته باشد. یکی از این سایت‌ها برای خرید دامنه، وب رمز است. وب رمز یک سایت خرید هاست و دامنه است که بهترین پشتیبانی و خدمات را برای مشتریانش دارد. خوشحال می‌شویم که نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments