انواع مشکلات در رشد کودکان که والدین باید بدانند

انواع مشکلات در رشد کودکان که والدین باید بدانند

انواع مشکلات در رشد کودکان که والدین باید بدانند

 

سرعت رشد در همه کودکان متفاوت است و اغلب آن‌ها با یک روند یکسان فرآیند رشد را پشت سر نمی‌گذارند. تا جایی که این روند در برخی از آن‌ها تندتر و در برخی کندتر است. در نتیجه هر تاخیر یا رشد زودرس به معنی مشکلات رشد کودکان نیست. اما با این حال فاکتورهای زیادی هستند که فرزند دلبند شما را در معرض خطر اختلالات رشد قرار می‌دهند. سرعت رشد کودکان به قدری متفاوت است که حتی یک خواهر و برادر هم سرعت یکسانی در رشد ندارند و ممکن است یکی از دیگری سریع‌تر این پروسه را پشت سر بگذارد. ما در این مطلب قصد داریم تا انواع مختلف مشکلات رشد را بررسی کنیم. برخی از رایج‌ترین اختلالاتی که شما باید به عنوان والدین از آن‌ها آگاهی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

تصویری از کودکی که در مقایسه با کودک دیگر قد کوتاه‌تری دارد.

رشد طبیعی کودکان یعنی چه؟

در دنیای پزشکی مفهومی به اسم رشد نرمال یا طبیعی داریم. موضوعی که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تمامی کودکان در بازه‌های سنی مختلفی که پشت سر می‌گذارند دارای یکسری فاکتورهای مشخص هستند. فاکتورهایی که نشان دهنده روند رشد طبیعی آن‌ها است.

  • نوزادان تا 12 ماهگی باید قدی حدود 25 سانتی متر داشته باشند. البته که این موضوع بسته به تغذیه کودک می‌تواند متفاوت باشد.
  • کودکان 1 تا 2 سال نرخ رشد قدی 12 سانتی متری دارند. از طرفی عوامل هورمونی نقش اساسی در رشد و تکامل کودک دارد.
  • کودکان 2 تا 3 سال سالانه حدود 9 سانتی متر رشد قدی دارند.

قبل از اینکه سراغ ادامه ماجرا برویم باید به یک موضوع اشاره کنیم. زمانی که از رشد کودکان صحبت می‌کنیم صرفا تنها منظورمان رشد فیزیکی نیست. رشد کودکان شامل رشد عاطفی، رشد جنسی، رشد اجتماعی و در نهایت رشد فیزیکی می‌شود. اما در این مطلب بیشتر روی صحبت ما بر روی رشد فیزیکی و جسمی است.

علت مشکلات رشد کودکان چیست؟

فاکتورهایی زیادی هستند که احتمال بروز اختلالات رشد کودکان را افزایش می‌دهند. در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

بیماری غدد درون ‌ریز

سیستم غدد درون ریز وظیفه تولید، تنظیم و توزیع هورمون‌ها در تمامی بدن را بر عهده دارند. زمانی که این سیستم دچار اختلال شود رشد و توزیع هورمون‌ها هم به بن بست می‌خورد. در نتیجه هورمون‌هایی که برای رشد کودک ضروری هستند به اندازه به بدن او نمی‌رسند که کودک شما در نتیجه این اتفاق اختلالات رشدی را تجربه می‌کند. اختلال سیستم غدد درون ریز حتی ممکن است بر روی غده هیپوفیز مغز که مسئول تولید هورمون رشد است تاثیر منفی بگذارد. برای اطمینان از وضعیت طبیعی کودک خود می‌توانید با یک دکتر غدد در این زمینه مشورت کنید.

تاخیر در رشد

تاخیر در رشد یا همان رشد تاخیری شرایطی بوده که در آن کودک سرعت رشد طبیعی داشته اما قد کوتاه‌تری از حد متوسط بقیه هم سن و سالان خود دارد. در این وضعیت استخوان‌های کودک با سرعت کمتری نسبت به بقیه کودکان به بلوغ می‌رسند. موضوعی که دلیل آن اختلالات هورمونی و کم کاری تیریوئد در کودکان است.

محدودیت رشد داخل رحمی

یکی دیگر از مشکلات رشد در کودکان محدودیت رشد داخل رحمی است. در این اختلال جنین رشد ضعیفی در رحم مادر دارد که در نتیجه آن در زمان زایمان کوتاه‌تر بوده و وزن کمتری هم دارد.

اختلالات ژنتیکی

اختلالات ژنتیکی هم یکی دیگر از علل بروز مشکلات رشد در کودکان هستند. سندروم ترنر، سندروم داون و آکندروپلازی از جمله این اختلالاتی هستند که می‌توانند در روند رشد کودک تاثیر منفی بگذارند.

  • سندروم ترنر: سندروم ترنر زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از کروموزم‌های X به طور کلی یا جزئی از بین رفته باشند.
  • سندروم داون:سندروم داون زمانی در کودک دیده شده که یکی از کروموزم‌های 21 اضافی باشند.
  • آکندروپلازی: آکندروپلازی یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی استخوانی است. شرایطی که باعث شده استخوان پاها و دست‌های کودک کوتاه باشند. همچنین در این بیماری جمجمه و سر کودک بزرگ‌تر از حالت طبیعی است.

تصویری از کودکی که سندروم داون دارد.

بلوغ زودرس

بلوغ زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که کودک در سنین پایین سرعت رشد سریعی داشته و استخوان‌ها زودتر از زمان طبیعی به بلوغ می‌رسند. در نتیجه در همان سنین پایین رشد کودک متوقف شده و این باعث می‌شود که در سنین بالاتر کوتاه قد باشد.

از دیگر دلایل مشکلات و اختلالات رشد در کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استرس شدید
  • تغذیه نامناسب
  • بیماری‌های کلیوی، قلبی یا ریوی
  • انواع خاصی از کم خونی، بخصوص کم خونی داسی شکل
  • و…

علائم و نشانه‌های مشکلات رشد کودکان کدام‌اند؟

برخی از علائم مشکلات رشد کودک بلافاصله در بدو تولد قابل تشخیص است، به این خاطر که نوزاد نسبت به وضعیت نرمال سبک‌تر بوده و جثه کوچک‌تری هم دارد. اما به این نکته دقت کنید که همه اختلالات رشدی در زمان تولد مشخص نمی‌شوند و بعد از گذشت چند سال از زندگی کودک شناسایی می‌شوند. درست زمانی که کودک نسبت به همسالان خود قد کوتاه‌تری دارد، یا اینکه هر سال نسبت به سال گذشته تغییر فیزیکی بخصوصی نداشته باشد. به طور کلی اکثریت علائم اختلالات رشدی بعد از سن 5 سالگی به وضوح قابل رویت هستند. با این حال از علائم و نشانه‌های رایج مشکلات رشد کودک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تاخیر در مهارت‌های اجتماعی و ذهنی
  • رشد آهسته مهارت‌های فیزیکی مانند راه رفتن، نشستن، ایستادن و…
  • رشد آهسته ناشی از بیماری‌های گوارشی که با اسهال، یبوست و حالت تهوع همراه است

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

اگر که از زمان تولد شاهد روند غیر طبیعی رشد فرزند خود هستید یا اینکه در سنین 2 تا 3 سالگی تغییر چندانی در وضعیت فیزیکی و جسمی کودک مشاهده نمی‌کنید بهتر است که با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. به طور کلی پیشنهاد ما این است که از همان ابتدای بارداری زیر نظر دکتر زنانباشید و بعد از زایمان هم به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید تا هم سلامت خودتان و هم سلامت فرزندتان در معرض خطر قرار نگیرد. به علاوه اگر که با یک پزشک در ارتباط باشید و به صورت منظم جلسات معاینه خود را دنبال کنید سریع‌تر می‌توانید هر اختلال و مشکلی را تشخیص دهید. این موضوع به روند درمان و پیشگیری کمک بسزایی می‌کند.

تصویری از متخصص اطفال در حال معاینه کودک.

درمان مشکلات رشد در کودکان

درمان مشکلات رشد در کودکان به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. متدهای درمانی با توجه به شدت بیماری، نوع اختلال رشد و وضعیت سلامت کلی کودک دنبال می‌شوند. به طور کلی متدهای درمانی شامل دارو درمانی و تزریق هورمون است.

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که اختلالات و مشکلات رشد در کودکان تنوع زیادی داشته که هر کدام هم به دلایل مختلفی در کودک دیده می‌شوند. همان طور که گفتیم این مشکلات گاها در بدو تولد قابل تشخیص بوده و برخی اوقات هم تا سن 5 سالگی در فرد قابل رویت هستند. با این حال پیشنهاد ما به شما معاینه منظم فرزندتان از شروع تولد است. اگر هم که به دنبال متخصص اطفال و دکتر زنان در تهران هستید می‌توانید از سایت درمانکده کمک بگیرید. درمانکده لیست کاملی از پزشکان معتبر را در اختیارتان می‌گذارد. به علاوه دارای یک مجله پزشکی بروز است که در زمینه‌های مختلف پزشکی و سلامت مقالات متنوع و کارآمدی را منتشر می‌کند.

 

برچسب ها : دکتر غدد,دکتر زنان

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments