معرفی روش های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تبلت یا گوشی اندرویدی خود را به تلویزیون متصل کرده و محتوای آن را بر روی نمایشگر تلویزیون به تصویر بکشید. در این مقاله قصد داریم که به معرفی انواع روش های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

تماشا کردن فیلم و ویدیو از طریق گوشی‌های هوشمند امکانپذیر است. این امر زمانی که از یک تبلت استفاده کنید بیش از پیش دلپذیر می‌شود، چرا که صفحه نمایش تبلت ابعاد و اندازه بزرگ‌تری نسبت به نمایشگر گوشی دارد. طبق همین روال، طبیعی است که تماشای فیلم و ویدیو در نمایشگر بزرگ تلویزیون‌ها به مراتب از تماشای ویدیو در گوشی یا تبلت ساده‌تر و دلنشین‌تر باشد. بنابراین چقدر جالب می‌شد اگر می‌توانستیم، محتوای صفحه نمایش تبلت یا گوشی اندرویدی خود را در تلویزیون آینه و پخش کنیم! تصور کنید که یک فیلم را در حافظه داخلی گوشی اندرویدیتان ذخیره کرده‌اید و حال بتوانید که با اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون نسبت به پخش آن از طریق نمایشگر بزرگ تلویزیون وارد عمل شوید! آیا این امر هم اکنون امکانپذیر است؟

خوشبختانه این امر امکانپذیر است و روش های مختلفی برای انجام این عمل وجود دارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان “وصل کردن آیفون به تلویزیون و آینه کردن نمایشگر آیپد و آیفون” به انواع روش های اتصال آیفون به تلویزیون و نمایشگر محتوای آن پرداخته بودیم، اما حال نوبت به تبلت و گوشی‌های اندرویدی می‌رسد. در این مقاله قصد داریم که شما عزیزان را با انواع روش های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون آشنا کنیم و به شکل نسبتا مختصری در رابطه با هر یک از این روش ها صحبت نماییم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: شرکت تعمیرات موبایل

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون از طریق HDMI

اگر تلویزیون خود را طی دهه اخیر خریداری کرده باشید به احتمال زیاد پورت HDMI را به همراه دارد. واژه HDMI مخفف عبارت “High Definition Multimedia Interface” به معنای “رابط چند رسانه‌ای با وضوح بالا” است و به موجب آن می‌توان اطلاعات مولتی‌مدیا را مابین دو دستگاه پشتیبانی کننده از آن رد و بدل کرد. این روزها اغلب دوربین‌های فیلمبرداری، کنسول‌های بازی و غیره قابلیت پشتیبانی از این پورت و تعامل با آن را ارائه می‌کنند. یکی از مزیت‌های HDMI مربوط به همگام‌سازی یا تطبیق همزمان ویدیو و صدای اچ‌دی می‌شود. هنگامی که با استفاده از پورت HMDI مابین دو دستگاه نظیر گوشی و تلویزیون خود ارتباط برقرار کنید، به طور همزمان ویدیو و صدای مد نظر توسط دستگاه مقصد پخش می‌شود. بنابراین اگر با استفاده از پورت HDMI تبلت خود را به تلویزیون متصل کنید و یک ویدیو پخش کنید، صدا و تصویر به طور همزمان توسط دستگاه مقصد (تلویزیون) پخش می‌شوند و تبلت شما تنها نقش یک منبع را ایفاء می‌نماید.

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

اما پورت‌های HDMI دارای سه شکل و نوع مختلف هستند. نوع اول که به آن HDMI Type A یا نوع اول HDMI می‌گوییم را در سمت چپ عکس فوق مشاهده می‌کنید. این پورت از نظر ابعاد و اندازه نسبت به سایر نوع‌های پورت HDMI بزرگ‌تر است و احتمالا در لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های این چنینی آن را دیده‌اید. نوع دوم پورت HDMI را با عنوان Mini HDMI یا HDMI Type C می‌شناسیم که در عکس فوق در وسط تصویر مشاهده می‌شود. نوع سوم پورت‌های مورد نظر هم Micro HDMI یا HDMI Type D نام دارند که یک نمونه از آن‌ها در بخش سمت راست عکس فوق قابل مشاهده است.  تبلت و گوشی‌های اندرویدی عموما به یکی از دو نوع پورت Mini HDMI یا Micro HDMI مجهز هستند و شما تنها با خرید یک کابل رابط HDMI مناسب برای گوشی یا تبلت خود قادر به اتصال آن به تلویزیون خواهید بود. البته بار دیگر اشاره می‌کنیم که به منظور استفاده از این روش برای اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون، حتما باید تلویزیون شما هم پورت اتصال HDMI را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیرگاه مرکزی موبایل سامسونگ 

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون از طریق MHL/SlimPort

استفاده از HDMI یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید مابین گوشی یا تبلت اندرویدی و تلویزیون خود ارتباط برقرار کنید. اما متاسفانه همه تبلت و گوشی‌های هوشمند به پورت HDMI مجهز نیستند و شاید بنا به دلایل خاص دیگری شما تمایلی نسبت به استفاده از این روش برای اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون نداشته باشید. در این شرایط روش دیگری وجود دارد که به آن MHL/SlimPort می‌گوییم. واژه MHL مخفف عبارت “Mobile High Definition Link” است که به آن “پیوند اچ دی موبایل” گفته می‌شود. همچنین SlimPort هم از دیگر روش های نسبت مشابه اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون محسوب می‌شود. با استفاده از این دو روش شما می‌توانید از پورت میکرو یو اس بی (Micro USB) گوشی یا تبلت خود به عنوان خروجی استفاده کنید. اما در این میان به یک رابط اختصاصی یا اصطلاحا دانگل نیاز دارید که نمونه‌ای از آن در عکس زیر نمایش داده شده است.

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

عملکرد پورت MHL و SlimPort از نظر نحوه انتقال داده‌های صوتی و تصویری مشابه با HDMI است. بنابراین انتقال صوت و ویدیو در حین استفاده از MHL/SlimPort به طور همزمان انجام می‌شود و مشکلی به منظور پخش همزمان صدا و ویدیو از طریق تلویزیون به وجود نخواهد آمد. همانطور که اشاره داشتیم به منظور استفاده از این روش اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون می‌بایست یک دانگل خریداری کنید. این دانگل منجر می‌شود که داده‌های ارسالی از گوشی شما مستقیما از خروجی میکرو یو اس بی برای دریافت در تلویزیون و ورودی HDMI آن سازگار شوند. بنابراین هزینه‌ای که ضمن استفاده از این روش باید صرف شود نسبت به هزینه‌ای که در روش اول معرفی شد بیشتر است. اما MHL نسخه‌های مختلفی دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید.

هم اکنون MHL شامل سه نسخه مختلف می‌شود که در جدیدترین و بهترین نسخه آن محتوای با وضوح تصویر 4K قابل انتقال می‌شود. روند و شرایط مشابه برای حالت SlimPort هم وجود دارد. بنابراین از نظر تکنیکی و فنی دو حالت MHL و SlimPort بسیار شبیه به هم هستند. به همین سبب ما هم از آن‌ها در قالب یک روش اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون یاد کرده‌ایم. در این بین یکی از برتری‌های محسوس MHL مربوط به پشتیبانی آن از تلویزیون‌های ساخته شده توسط برندهای متنوع می‌شود. برای بررسی پشتیبانی تلویزیون خود از اتصال MHL به سوکت‌ها و پورت‌های اتصال آن نگاه کنید. پورت HDMI را بیابید. اگر در زیر آن عبارت MHL هم ضمیمه شده باشد، تلویزیون شما می‌تواند با MHL ارتباط برقرار کند. بنابراین در این شرایط می‌توانید به طور مستقیم پورت میکرو یو اس بی گوشی خود را با استفاده از کابل مناسب به پورت HDMI یا بهتر بگوییم MHL تلویزیون متصل کنید و به این صورت ارتباط مابین گوشی یا تبلت و تلویزیون خود را برقرار سازید.

بیشتر بخوانید:  تعمیر ال سی دی گوشی

اما اگر تلویزیون شما از MHL پشتیبانی نکند و لوگوی آن در زیر پورت HDMI ضمیمه نشده باشد باید از یک آداپتور یا تبدیل و دانگل SlimPort استفاده کنید. ضمن استفاده از SlimPort شما دیگر نیازی به وجود یک منبع قدرت خارجی نخواهید داشت. این دانگل انرژی مورد نیاز خود که البته ناچیز است را از دستگاهتان دریافت می‌کند. نکته‌ای که در حین استفاده از این دو روش اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون باید به آن توجه کنید مربوط به این است که گوشی یا تبلت اندرویدی شما با کدام روش سازگاری دارد! به عنوان مثال تبلت گلکسی تب 3 سامسونگ از قابلیت MHL پشتیبانی می‌کند اما نکسوس 5 گوگل با SlimPort سازگاری دارد. بنابراین حتما پیش از انتخاب یکی از دو روش MHL یا SlimPort به منظور اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون به سازگاری دستگاهتان با روش مد نظر دقت کنید.

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون به صورت بیسیم یا وایرلس

اما روش های بیسیم یا وایرلس مختلفی هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها تحت شرایط خاص می‌توانید اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون را برقرار نموده و از آینه کردن محتوای دستگاه اندرویدی بر روی صفحه نمایش تلویزیون لذت ببرید. یکی از روش های موجود این چنینی میراکست (Miracast) نام دارد. میراکست را می‌توان به‌کارگیری وایرلس رابط HDMI به شمار آورد. میراکست یک شبکه Ad-hoc را مابین دو دستگاه فرستنده (گوشی یا تبلت) و گیرنده (تلویزیون) ایجاد می‌کند. برای استفاده از این قابلیت باید حتما تلویزیون شما از آن پشتیبانی کند. خوشبختانه این روزها اغلب تلویزیون‌های مدرن از قابلیت Miracast یا میراکست پشتیبانی می‌کنند و بدین سبب برای اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون نیازی به وجود هیچ قطعه سخت افزاری واسطی نخواهیم داشت.

میراکست از H.264 به منظور انتقال ویدیو استفاده می‌کند. بنابراین ضمن استفاده از این قابلیت فشرده سازی کارآمد و مناسبی صورت می‌پذیرد. میراکست همچنین ازDigital Rights Management یا DRM پشتیبانی می‌کند و به موجب آن می‌تواند با سرویس‌هایی نظیر iPlayer و Youtube تعامل مستقیم داشته باشد. نکته‌ای که در این بین و به منظور استفاده از میراکست باید حتما به آن توجه کنید مربوط به این می‌شود که دستگاه اندرویدی شما برای پشتیبانی از این قابلیت باید از سیستم عامل اندروید 4.2 یا نسخه‌‌های بالاتر آن بهره‌مند باشد. اما میراکست (Miracast) تنها روش بیسیم موجود به منظور اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون محسوب نمی‌شود!

اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون

بیشتر بخوانید:  تعویض گلس و تعمیر ال سی دی شکسته موبایل سامسونگ

شما بدین منظور می‌تواند از روش دیگری هم استفاده کنید که به واسطه وجود یک دانگل اختصاصی تحت عنوان کروم کست (Chromecast) در دسترس قرار می‌گیرد. کروم کست دانگلی سیار کوچک و شبیه به یک فلش مموری محسوب می‌شود. که گوگل نسخه‌هایی از آن را روانه بازار کرده است. این دانگل ضمن اتصال به تلویزیون شما و سپس ارتباط برقرار کردن با یک شبکه وای فای می‌تواند منجر به اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون و نمایش محتوای آن بر روی صفحه نمایش تلویزیون شود. چنانچه تمایل دارید که در رابطه با نحوه استفاده از دانگل کروم کست گوگل اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید، توصیه می‌کنیم که مقاله با عنوان “وصل کردن گوشی به تلویزیون با دانگل کروم کست و برنامه گوگل هوم” را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که برای استفاده از کروم کست و اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون حتما باید دستگاه اندرویدی شما حداقل از سیستم عامل اندروید 4.4.2 بهره‌مند باشد.

دو روش میراکست و استفاده از دانگل کروم کست گوگل دو نمونه از کارآمدترین روش های بیسیم یا وایرلس اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون محسوب می‌شوند. به طور کلی روش های متعددی به منظور اتصال بیسیم گوشی یا تبلت به تلویزیون وجود دارد که البته برخی از آن‌ها توسط دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی نمی‌شوند. به عنوان مثال اپل روش اتصالی تحت عنوان ایرپلی (AirPlay) را به منظور اتصال آیفون و آیپدهای به تلویزیون‌ها ارائه می‌کند. شرکت اینتل هم یک روش اتصال بیسیم اختصاصی تخت عنوان WiDi را ارائه کرده است. به طور کلی اگر تمایل دارید که با انواع روش های اتصال بیسیم گوشی (اندروید، آیفون و ویندوزفون) به تلویزیون آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که به مطالعه مقاله “انواع روش های اتصال وایرلس (بیسیم) گوشی به تلویزیون” بپردازید.

بیشتر بخوانید: تعمیر یا تعویض ال سی دی S20 سامسونگ 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی و شرح روش های اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون اشاره کردیم. شما می‌توانید بنا به سلیقه شخصی و شرایط خود هر یک از این روش های نامبرده شده را به منظور اتصال گوشی اندرویدی به تلویزیون انتخاب کنید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی

خرید قطعه موبایل

گلس آیفون ایکس آر

تاچ ال سی دی اس 10

تعمیرات موبایل

منبع pcadvisor

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
اشکان بسیمی
اشکان بسیمی
2 سال گذشته

اطلاعات عالی بود فقط شماره کارشناسان نو که آخر مطلب فرموده بودین نگفتین از کجا میتونیم دسترسی داشته باشیم