آموزش کنترل خانواده در اندروید و محدود کردن دسترسی برنامه‌ها

آموزش تنظیم کنترل parent control

علاقه و استقبال کودکان از تکنولوژی‌های روز افزایش چشمگیری داشته و حتی یک کودک نو پا با تسلط کامل و شاید بهتر از خانواده خود از یک موبایل یا تبلت اندرویدی استفاده می‌کند. اما این‌ها مشکلاتی را نیز به همراه دارند که می‌توان به خرید بی‌اجازه از فروشگاه‌های نرم افزاری و یا دسترسی به محتوایی که مناسب سن آن‌ها نیست اشاره کرد. برای آموزش تنظیم کنترل خانواده در اندروید و محدود کردن دسترسی به برنامه‌ها با موبایل کمک همراه باشید.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل

یکی از تغییراتی که اندروید 4.2 (Jelly Bean) به همراه داشت اضافه شدن امکان تنظیم حساب­‌های کاربری محدود شده به تبلت­‌ها (نه اسمارتفون‌ها) بود. تبلت‌­های مجهز به نسخه 4.2 یا بالاتر اندروید این امکان را دارند که به دستگاهی برای استفاده تمام خانواده تبدیل شوند و هر فرد با حساب کاربردی خودش از آن تبلت اندرویدی استفاده کند. همچنین می‌توانید برای حساب کاربری فرزندتان دسترسی به بعضی برنامه‌­ها را محدود، و محیط امنی را برای او فراهم کنید. اما با معرفی اندروید 5 (Lollipop) این قابلیت به تلفن‌­های اندرویدی نیز اضافه شد البته با این تفاوت که روی موبایل نمی‌توان دسترسی به برنامه‌‎ها را محدود کرد. در این مطلب به شما نحوه تنظیم کنترل خانواده در اندروید 5.0 به بالا و محدود کردن دسترسی به برنامه‌ها را آموزش خواهیم داد.
در موبایل‌ها کمی با آنچه در تبلت‌ها می‌بینیم متفاوت است، اما موبایل‌ها الان حداقل امکان تعریف حساب کاربری در تنظیمات را دارند.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

هنگامی که وارد بخش کاربران در تنظیمات (Settings > Users) شوید، تنها حساب خود، و یک حساب مهمان دیده می‌شود.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

حساب مهمان (Guest) برای دادن موبایل خود به یک کودک بدون نیاز به تنظیم چیز خاصی بسیار مناسب است. اما اگر می‌خواهید موبایل خود را به شخصی برای تماس گرفتن بدهید، از تنظیمات حساب مهمان (علامت چرخ­دنده) گزینه Allow phone calls را فعال کنید تا آن شخص با وجود عدم دسترسی به لیست مخاطبین شما، امکان تماس گرفتن داشته باشد.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

برای ساخت و تنظیم یک کاربر جدید Add user را انتخاب کنید.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

سیستم ساخت حساب کاربری جدید به گونه‌ای طراحی شده که با حضور شخصی که می‌خواهید برای او حساب جدید بسازید انجام شود تا آن شخص اطلاعات خود را هنگام ساخت حساب وارد کند. اگر می‌خواهید اکنون حساب کاربری را بسازید SET UP Now و در غیر این صورت NOT NOW را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: نمایندگی گوشی سامسونگ تهران

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

اندروید سیستم تغییر کاربر سریعی دارد و حتی هنگامی که در حال استفاده از اکانت خودتان هستید، با تغییر کاربر، برنامه­‌های در حال اجرای شما بسته نخواهند شد.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

هنگام ساخت کاربر جدید در اندروید، دستگاه از شما اطلاعاتی مانند نام و اکانت گوگل شخص مورد نظر را درخواست می‌کند.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

پس از اتمام ساخت کاربر جدید، وارد محیط جدید که مربوط به آن کاربر است خواهید شد. همانند حساب مهمان که بالاتر گفتیم از تنظیمات می‌توانید اجازه تماس گرفتن و SMS دادن را به آن حساب ندهید.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

متاسفانه در این حساب نمی‌توان برای اضافه کردن اکانت گوگل و دسترسی به فروشگاه پلی استور محدودیت ایجاد کرد، اما همیشه می‌توانید از حساب کاربری خودتان حساب دیگر افراد را حذف کنید. برای جابجایی میان حساب‌ها علاوه بر راه عادی که از تنظیمات (Settings > Users) است، می‌توانید از محیط نوتیفیکیشن آیکون دایره ای شکل در گوشه بالایی تصویر را لمس و حساب مورد نظر را انتخاب کنید.

تنظیم کنترل خانواده در اندروید

شما هم باید متوجه شده باشید که اضافه کردن و مدیریت حساب‌های کاربری در اندروید 5.0 بسیار آسان است، اما متاسفانه همانطور که مشاهده کردید در موبایل‌ها چندان محدودیت خاصی را نمی‌توان اعمال کرد. خوشبختانه در تبلت‌ها وضعیت متفاوت است و می‌توان محدودیت‌های بیشتری اعمال کرد.

بیشتر بخوانید:  تعمیر ال سی دی موبایل 

حساب‌های کاربری محدود در تبلت‌های اندروید

حساب‌های کاربری محدود در تبلت‌های مجهز به اندروید 5.0 به بالا امکانات بیشتری نسبت به موبایل‌ها دارند. برای ساخت یک حساب کاربری جدید در تنظیمات و بخش Users گزینه Add user or profile را لمس کنید.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، برخلاف موبایل، تبلت امکان ساخت حسابی به نام Restricted profile یا همان پروفایل محدود شده را به ما می‌دهد که می‌توانیم دسترسی آن به محتوا و برنامه‌های موجود روی حساب خودمان را محدود کنیم. در واقع شما مدیریت می‌کنید که دیگر اعضا به چه بخش‌هایی دسترسی داشته باشند.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

با انتخاب Restricted profile لیست برنامه‌های موجود روی تبلت را مشاهده خواهید کرد. در حالت پیش‌فرض دسترسی به تمامی این برنامه‌ها مسدود شده و شما می‌توانید با فعال کردن گزینه مقابل هریک از آن‌ها اجازه دسترسی بدهید. با لمس آیکون سطل آشغال در گوشه بالا سمت راست نیز می‌توانید این حساب کاربری را حذف کنید.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

حال می‌توانید با لمس حساب کاربری مورد نظر در Settings > Users یا در صفحه قفل وارد آن شوید.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

پس از ورود به حساب کاربری محدودی که ساختید در لیست برنامه‌ها فقط می‌توان برنامه‌های اجازه داده شده را مشاهده کرد. فروشگاه پلی استور نیز با وجود این که در لیست قرار دارد اما کار نمی‌کند.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

اما اگر نگران دسترسی کاربران به تنظیمات تبلت اندرویدی خود هستید باید بگوییم که در آن جا هم به موارد مهم دسترسی ندارند. برای مثال در بخش Users که مربوط به حساب‌های کاربری است تنها می‌توانند بین حساب‌ها جابجا شوند و اگر برای حساب خودتان رمز عبور تنظیم کرده باشید نمی‌توانند وارد حساب شما هم بشوند. همچنین آن‌ها نمی‌توانند روی تبلت اندرویدی شما برنامه‌ای نصب کنند.

حساب های کاربری محدود در تبلت های اندروید

بیشتر بخوانید:  تعمیر گوشی گلس شکسته 

به همین سادگی موفق شدید تبلت اندروید خود را برای در اختیار کودکان قرار دادن تنظیم کنید. از این پس با خیال راحت می‌توانید تبلت خود را در اختیار کودکان یا مهمان‌ها قرار دهید و نگران دسترسی‌های آن‌ها نباشید.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

قطعات گوشی آیفون 11

قطعات گوشی سامسونگ اس 20 اولترا

خرید قطعه موبایل

 

تعمیرات موبایل

منبع howtogeek

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
رامین
رامین
6 سال گذشته

سلام
مرسی از آموزش ها یک خواهش دارم اینکه آموزش های متنی رو ویدیو یا پی دی اف قرار بدین رویسایتتون یا کانال تلکرام تون مرسی