چرا سری A موبایل سامسونگ ارزان‌تر است؟

گوشی سامسونگ دارای سری‌های مختلفی مانندA ، S ، J ، M ، Z و… است. سری A  از انواع گوشی موبایل سامسونگ در میان تمامی گوشی‌ها برجسته‌تر و پرمخاطب‌تر است. گوشی سامسونگ سری A به اندازه گوشی‌های سری S و Z  سامسونگ گران نیست ولی مشخصات بالاتری دارد. علاوه بر این، مشخصات این سری نیز بهتر از گوشی های سری M و J است.

حال شاید با خود بگویید که پس «چرا سری A موبایل سامسونگ ارزان‌تر است؟»

برخی می‌گویند که ارزان‌تر بودن قیمت این سری از موبایل سامسونگ، به علت کیفیت پایین ساخت آن‌ها، دارا بودن مشخصات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پایین و یا به‌صرفه ‌بودن آن‌ها به عنوان یک گوشی میان رده و پایین رده برای کاربران است. بایستی کمی دقیق‌تر به‌ موضوع نگاه کنیم. با ما همراه شوید تا اصلی‌ترین دلایل ارزان بودن سری A گوشی سامسونگ را بررسی کنیم.

بررسی کیفیت ساخت سری A از موبایل سامسونگ

طبق نظرهای کاربران و بررسی متخصصین سری S و Z  از گوشی موبایل سامسونگ از کیفیت ساخت بسیار بهتری برخوردار هستند. از مهم‌ترین دلایل وجود این کیفیت ساخت بالا می‌تواند این باشد که سامسونگ از شیشه و فلز برای ساخت این سری از گوشی‌ها استفاده می‌کند. برعکس، با بررسی کیفیت ساخت گوشی سامسونگ سری A متوجه شدیم که این کیفیت چندان عالی نیست. تمامی گوشی‌های این سری، دارای قاب پلاستیکی و بعضاً دارای قاب آلیاژی بی‌کیفیتی هستند که می‌تواند دلیل عمده‌ای بر این باشد که موبایل سامسونگ سری A با قیمت ارزان‌تری ارائه شود.

با این وجود، این کیفیت ساخت پایین کاملاً عمدی است. مانند هر گوشی دیگری سری A از گوشی سامسونگ برای مخاطب خاص خود طراحی و ساخته‌ شده‌ است. این سری از موبایل سامسونگ برای کاربران اقتصادی در نظر گرفته شده است که می‌خواهند با پرداخت هزینۀ کمتری، یک تلفن همراه با ویژگی‌های بهتر یا برابر سری‌های گران‌تر یا پرچم‌داران آن سری تهیه کنند.  بنابراین، قیمت این تلفن‌ها باید کمتر از سری‌هایی مانند سری S  باشد. تنها راهی که سامسونگ می‌توانست به ساخت چنین موبایلی دست بزند این بود که بدنۀ آن‌ را از جنس پلاستیک بسازد.

 

چرا سری A موبایل سامسونگ ارزان‌تر است؟

 

نگاهی به پردازندۀ موبایل‌ سامسونگ سری A

پردازنده‌های گوشی سامسونگ سری A ضعیف‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ هستند. این سری از گوشی موبایل سامسونگ یا از پردازنده‌های نسل قبلی Snapdragon یا پردازندۀ متوسطِ ​​Mediatek استفاده می‌کنند. بسته به بازار‌، گاهی اوقات آن‌ها همچنین با استفاده از پردازندۀ Exynos  سامسونگ،گوشی‌های خود را تولید می‌کنند. این در واقع دومین علت ارزان بودن سری A است.

وجود پردازندۀ ضعیف در گوشی سامسونگ چیز بدی نیست. جالب است که بدانید پردازندۀ موبایل‌های امروزی از پردازنده‌های رایانه‌ای ما در سال 2010 قدرتمندتر است. اما این موضوع می‌تواند به دلیل وجود سیستم عامل اندروید کمی مشکل‌ساز باشد.

Android یک سیستم‌عامل تلفن ‌همراه منبع فشرده است. به این معنا که این سیستم‌عامل مسئول پشتیبانی منبع قابل‌توجهی از اطلاعات و دسترسی به حجم بالایی از داده‌ها در یک پکیج کوچک و فشرده است. اگرچه سامسونگ این سیستم‌عامل را بهینه‌سازی می‌کند، اما پس از چندین سال که پردازنده ضعیف می‌شود‌، مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

اگر شما نیز یکی از کاربران گوشی موبایل سامسونگ بوده باشید، احتمالاً متوجه این شده‌اید که یک گوشی سامسونگ جدید بسیار سریع کار می‌کند اما بعد از 12 تا 13 ماه کندتر می‌شود. این موضوع به این دلیل است که پردازندۀ متوسط ​​با گذشت زمان قدرت محاسباتی خود را از دست می‌دهد.

مشکلات دیگری پس از این مدت زمانی نیز ممکن است به وجود بیایند که حاصل یک حادثه و یا استفادۀ نامناسب از گوشی سامسونگ بوده باشند. از این مشکلات می‌توان به مواردی چون: ایراد تاچ صفحه، شارژ خالی کردن، داغ کردن گوشی، مشکل ویبره و… اشاره کرد. این مشکلات، رایج و معمول هستند که بیشتر بر اثر یک اتفاق و یا نوع استفادۀ نادرست پیش می‌آیند.

برای بررسی دقیق‌تر پردازنده‌ی گوشی سامسونگ موردنظرتان، کافی است که به وب‌سایت موبایل‌ کمک، سر بزنید. همچنین می‌توانید گوشی‌های برند موردنظرتان به‌صورت تفکیک‌‌شده از سایر برندها ببینید. در این قسمت می‌توانید انواع‌ مدل‌های گوشی موبایل سامسونگ از جمله سری A را مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید هرکدام می‌توانید ابتدا نگاهی اجمالی از طریق مشاهدۀ سریع مشخصات بیندازید و سپس در صورت تمایل خرید خود را تکمیل کنید.

نمایشگر سری A گوشی موبایل سامسونگ

سری Galaxy S و Z از گوشی موبایل سامسونگ همیشه با صفحه‌نمایش Super AMOLED پیشروی خود ارائه می‌شوند. مخصوصاً سری Z موبایل سامسونگ که از صفحه‌نمایش تاشو استفاده می‌کند.

این در حالی است که در سری A، سامسونگ از انواع نمایشگرها از IPS LCD گرفته تا AMOLED استفاده می‌کند. قیمت این نمایشگرها کمتر از صفحه‌نمایش Super AMOLED  پرچم‌داران یا گوشی‌های تاشو است. در نتیجۀ کم بودن قیمت این نمایشگرها در گوشی سامسونگ، قیمت نهایی این سری نیز برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد.

باید به یاد داشته باشیم که همۀ انواع صفحه‌نمایش در گوشی موبایل سامسونگ از نظر کیفیت برابر نیستند. به همین ترتیب، همۀ نمایشگرهای Super AMOLED از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، پردازندۀ Octacore Exynos و پردازندۀ Octacore Snapdragon در موبایل سامسونگ عملکرد یکسانی ندارند. همۀ ما می‌دانیم که پردازنده‌های Snapdragon از Exynos برتری دارند و سیستم مدیریت حرارتی بهتری نسبت به Exynos دارند.

صفحه‌نمایش‌های Super AMOLED که سامسونگ در سری A  از گوشی سامسونگ استفاده می‌کند با نمایشگرهای سری S متفاوت هستند. درایورهای نمایشگر، واحد مدیریت حرارت، مصرف برق و غیره و به‌طورکلی همه‌چیز در سری A پایین‌تر است.

 

نمایشگر سری A گوشی موبایل سامسونگ

 

بررسی دیگر اجزاء و ذکر نکات پایانی دربارۀ سری A از گوشی موبایل سامسونگ

سری A گوشی سامسونگ، علاوه بر دارابودن صفحه‌نمایشی به‌مراتب پایین‌تر از سری‌  S، از دوربین ضعیف‌تری نیز برخوردار است. اشتباه نکنید؛ حتی اگر در مشخصات آن به 64 مگاپیکسلی‌بودن دوربین اشاره شده باشد، بهتر است بدانید همه‌چیز مگاپیکسل نیست. کیفیت حسگر، سنسورهای مختلف و دیگر عوامل نیز برای بالابردن تصویر یک موبایل سامسونگ نیز لازم‌اند که این ویژگی‌ها در گوشی سامسونگ سری A ضعیف‌تر است.

نکتۀ دیگری که بایستی دربارۀ این سری از گوشی موبایل سامسونگ بدانید این است که این گوشی‌ها دارای پشتیبانی طولانی مدتی نیستند. این موضوع حتی در پرچم‌داران و مدل‌های بالاتر گوشی سامسونگ نیز دیده می‌شوند اما طبیعتاً این میزان از پشتیبانی در سری A نیز کمتر و کوتاه‌مدت‌تر است. دلیل اصلیِ آن هم این است که سامسونگ در یک سال، تعداد زیادی تلفن همراه به بازار ارائه می‌کند و پشتیبانی این تعداد و تنوع زیاد از گوشی سامسونگ خود کار بسیار هزینه‌بر و زمان‌بری برای این شرکت به‌شمار می‌رود که با وجود قیمت پایین این تلفن‌ها، به‌صرفه نخواهد بود.

بررسی‌های دیگر حاکی از این هستند که سخت‌افزار یا نرم‌افزار آسیب‌دیده نیز از دیگر مشکلات رایجی است که برای این سری از موبایل سامسونگ پیش می‌آید که دلایل مختلفی دارد. برای مثال همۀ مدل‌های این سری ضد آب و ضد گردوغبار نیستند.

نتیجه

با بررسی سری  A گوشی موبایل سامسونگ دیدیم که این گوشی‌ها به این دلیل ارزان‌اند که از کیفیت ساخت پایین‌تر، پردازندۀ متوسط، دوربین ضعیف‌تر، نمایشگر رده پایین‌تر، رم و حافظۀ کمتر برخوردار هستند و دارای پشتیبانیِ طولانی‌مدت از نرم‌افزار نیستند. با این حال در صورت مدنظر قراردادن بودجه‌ای کم برای خرید گوشی، می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. دقت کنید که حتماً در هنگام خرید از فروشگاه‌های معتبری چون موبایل‌کمک، خرید خود را انجام دهید. شما با خرید از فروشگاه گوشی موبایل‌ کمک، از امکانات ویژه‌ای برخوردار می‌شوید. پشتیبانی 24 ساعته، ضمانت اصل بودن کالا و ضمانت بازگشت 7 روزه از جمله امکانات ویژه‌ای است که به آن‌ها اشاره کردیم. همچنین علاوه‌بر آن، تضمین رجیستری هر محصولی که از موبایل‌کمک خریداری می‌کنید نیز همراه با آن است.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments