همه چیز در مورد ویروس آیفون و آیپد و پاک کردن آن از گوشی

همه چیز در مورد ویروس آیفون

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که آیا آیفون و آیپد های اپل هم ویروسی می‌شوند؟ اگر پاسخ مثبت باشد و آیفونی به ویروس آلوده شود، چطور باید آن را از شر ویروس خلاص کرد؟ در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد ویروس آیفون و آیپد های اپل صحبت کرده و نحوه پاک کردن آن را شرح دهیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با ویروس آیفون و آیپد

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله راهنمای جامع پاک کردن ویروس گوشی های اندرویدی به صورت جامع در رابطه با ویروس های اندرویدی صحبت کردیم. همچنین نحوه پاک کردن ویروس های اندرویدی در 3 مرحله ساده را طی مقاله‌ای مجزا با عنوان حذف ویروس اندروید از گوشی در 3 مرحله ساده شرح دادیم. اما حالا می‌خواهیم در مورد ویروس آیفون و آیپد های اپل صحبت کنیم!

به نظر شما آیا آیفون و آیپد های اپل هم به ویروس دچار می‌شوند؟ به بیان دیگر آیا سیستم عامل iOS هم مثل سیستم عامل اندروید ویروسی می‌شود؟ در ادامه این مطلب توضیحات جامعی در رابطه با ویروس آیفون و آیپد های اپل و نحوه پاک کردن آن ها از گوشی ارائه خواهیم کرد. چنانچه در مورد هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از کارشناسان واحد تعمیر موبایل شرکت موبایل کمک راهنمایی بخواهید. با ما همراه باشید.

ویروس آیفون و آیپد چیست؟

از نظر فنی ویروس یک کد مخرب است که در برنامه خاصی نوشته می‌شود و به شیوه های مختلفی می‌تواند در دستگاه اختلال ایجاد کند. برای مثال ممکن است یک ویروس سبب شود که اپلیکیشن خاصی در گوشی به صورت خودکار باز شود و اتفاقی رخ دهد که پیش از این در مقاله جلوگیری از باز شدن خودکار تلگرام و دعوت ناخواسته به کانال‌ها به صورت جامع در مرد آن صحبت کرده بودیم. در سمت مقابل ممکن است ویروس دیگری به شیوه‌ای کدنویسی شده باشد که فقط اطلاعات گوشی را به سرقت ببرد و چندان علائم محسوسی از خود نشان ندهد.

 

بنابراین از نظر فنی تفاوتی مابین ویروس آیفون و ویروس اندروید وجود ندارد و هر دو مورد ساختار یکسانی دارند. اما چطور ممکن است که یک آیفون یا آیپد ویروسی شود؟ به بیان دیگر ویروس های iOS چگونه در آیفون و آیپد های اپل فعال می‌شوند؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل 

آیفون و آیپد های اپل چطور ویروسی می‌شوند؟

تنها راه ویروسی شدن آیفون و آیپد های اپل مثل سیستم عامل اندروید مربوط به نصب اپلیکیشن ها از منابع غیر قابل اعتماد می‌شود. اپل در اپ استور (App Store) بستر امنیتی بسیار دقیقی فراهم کرده است که به جرئت می‌توانیم بگوییم استفاده از این منبع به منظور دانلود اپلیکیشن ها می‌تواند سلامت گوشی شما را تضمین کند. اپلیکیشن هایی که در اپ استور وجود دارند کاملا مورد بررسی قرار گرفته و از نظر امنیتی آنالیز می‌شوند، بنابراین اگر از اپ استور استفاده کنید احتمال اینکه با ویروس آیفون مواجه شوید تقریبا 0 درصد است.

اما وقتی از منابع دیگری غیر از اپ استور به منظور دانلود اپلیکیشن های آی او اسی استفاده کنید، احتمال اینکه آیفون یا آیپدتان ویروسی شود زیادتر می‌شود. اگرچه سیستم عامل iOS در مجموع یک سیستم عامل بسیار امن و دقیق است اما با این حال در حالتی که به منبع دانلود اپلیکیشن ها دقت نشود احتمال ویروسی شدن آن وجود دارد. همچنین در صورتی که آیفون جیلبریک شده باشد و از منابعی مثل سیدیا (Cydia) برای دانلود اپلیکیشن ها استفاده شود، احتمال ابتلای به ویروس آیفون هم افزایش پیدا می‌کند.

تعمیرات اپل

سیستم عامل iOS چقدر در برابر ویروس ها امن است؟

سیستم عامل آی او اس اپل از نظر امنیت نسبت به اندروید قدرتمندتر است. همچنین از آنجایی که کاربران دستگاه های اندرویدی بیشتر بوده و بستر مناسب تری هم برای مبتلا کردن گوشی های این دسته از کاربران به ویروس فراهم است، هکرها و افراد سودجو بیشتر زمان خود را صرف ایجاد کدهای مخرب برای اندروید می‌کنند. اما با این حال نمی‌توان گفت که ویروس آیفون وجود ندارد یا آیفون و آیپدهای اپل هیچوقت ویروسی نمی‌شوند. تا زمانی که از آیفون یا آیپدتان به درستی استفاده کنید و تمام اپلیکیشن های آن را از اپ استور دانلود نمایید، احتمال ویروسی شدن گوشی شما در حدود 0 درصد خواهد بود چون بدین صورت هیچ روزنه امنیتی برای فعال شدن کدهای مخرب یا همان ویروس ها را در گوشی خود ایجاد نمی‌کنید.

همه چیز در مورد ویروس آیفون در موبایل کمک

چگونه از وجود ویروس آیفون و آیپد مطلع شویم؟

اما اگر آیفون یا آیپدمان ویروسی باشد چگونه از این موضوع مطلع شویم؟ به بیان دیگر علائم و نشانه هایی که مشخص می‌کنند آیفون یا آیپدمان ویروسی شده شامل چه مواردی می‌شوند؟ همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم هر ویروس ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشد. برای مثال یک ویروس خاص ممکن است کد دستوری مخربی را شامل گردد که منجر به باز شدن خودکار برنامه‌ای همچون تلگرام شده و شما را در گروه یا کانالی عضو نماید!

یکی دیگر از علائم شایع ویروسی بودن آیفون و آیپدهای اپل مربوط به باز شدن خودکار صفحه وب و انتقال کاربر به سایت خاصی می‌شود. این مسئله یکی از کدهای دستوری مخرب رایج در تمام گوشی های موبایل از جمله گوشی های اندروید و آیفون هاست. همچنین در برخی شرایط دیده شده که برخی از ویروس های آیفون منجر به باز شدن خودکار اپ استور می‌شوند یا کاربر را به صفحه خاصی از اپ استور که مربوط به دانلود یک اپلیکیشن است هدایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 11

هر حرکت مشکوک دیگری که در آیفون یا آیپدتان دیده شود می‌تواند نشان دهنده وجود ویروس آیفون یا آیپد باشد. پس شما باید هر حرکت مشکوکی را تحت نظر داشته باشید. حال تصور کنید که با ویروس آیفون و آیپد مواجه شده‌اید یا به بیان دیگر آیفون یا آیپد شما ویروسی شده است! در این شرایط راه حل چیست؟ چطور باید نسبت به حذف ویروس آیفون اقدام کنیم؟

نحوه پاک کردن یا حذف ویروس آیفون و آیپد

همانگونه که پیش از این هم اشاره شد ویروس آیفون در واقع یک کد دستوری است که از طریق اپلیکیشن های دیگر نصب شده روی گوشی فعال می‌شود. بنابراین همیشه یک اپلیکیشن مخرب وجود دارد که کد دستوری یا همان ویروس را در آیفون شما فعال می‌کند. طبیعی است که با شناسایی و حذف آن اپلیکیشن مخرب قادر به پاک کردن ویروس آیفون خواهید بود! به اپلیکیشن هایی که دارای این نوع کدهای مخرب و ویروسی هستید، اصطلاحا بدافزار (Malware) گفته می‌شود. پس برای حذف ویروس آیفون و آیپد کافیست که اپلیکیشن مخرب یا بدافزار نصب شده روی آن را پیدا کرده و حذف نمایید. به همین سادگی فعالیت کد مخرب یا ویروس گوشی هم متوقف می‌شود و برای همیشه از شر آن خلاص خواهید شد.

همه چیز در مورد ویروس آیفون در موبایل کمک

چگونه بدافزارها یا اپلیکیشن های ویروسی آیفون را پیدا کنیم؟

حال تصور کنید که با ویروس آیفون مواجه هستید و می‌دانید که مشکل از یک اپلیکیشن مخرب نصب شده در آیفونتان است. طبیعتا می‌خواهید در این شرایط اپلیکیشن مورد نظر را شناسایی و حذف کنید، اما چطور باید این اپلیکیشن را شناسایی کرد؟ به بیان دیگر از کجا بفهمیم کدام اپلیکیشن مخرب بوده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آیفون یا آیپدمان شده است؟

برای فهمیدن این موضوع باید کمی فکر کنید. در مرحله اول تمام اپلیکیشن هایی که از اپ استور دانلود کرده‌اید را کنار بگذارید چون شانس ویروسی بودن آن ها بسیار پایین است. پس به سراغ اپلیکیشن هایی بروید که از منابع ثانویه دانلود و در گوشی موبایل نصب شده‌اند. خوب فکر کنید که مشکلات آیفون شما دقیقا از چه زمانی نمایان شده‌اند! سپس فکر کنید که چند روز قبل از نمایان شدن این مشکلات کدام اپلیکیشن را در آیفونتان نصب کرده بودید! به بیان دیگر باید پیدا کنید که بعد از نصب کدام اپلیکیشن مشکلات آیفونتان هم پدیدار شدند!

بدین ترتیب می‌توانید اپلیکیشن مخرب نصب شده روی آیفون یا آیپدتان را شناسایی و نسبت به حذف آن وارد عمل شوید. فراموش نکنید که با حذف اپلیکیشن مخرب یا همان بدافزار، ویروس آیفون و آیپد هم از بین می‌رود و هیچ راهی برای فعالیت مجدد آن باقی نخواهد ماند. اگر نتوانستید دقیقا اپلیکیشن مخرب مورد نظر را شناسایی کنید، توصیه می‌کنیم تمام اپلیکیشن های مشکوک نصب شده روی آیفون یا آیپدتان را حذف کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، تمام اپلیکیشن های دستگاه را حذف کرده و دوباره و تک تک آن ها را از اپ استور دانلود نمایید.

اگر با مشکل باز شدن خودکار صفحات وب در حین وبگردی با مرورگر سافاری مواجه هستید، توصیه می‌کنیم حتما مراحل زیر را طی کنید و بدین ترتیب کوکی ها، تاریخچه مرورگر و سایر اطلاعات ذخیره شده آن را حذف نمایید:

همه چیز در مورد ویروس آیفون در موبایل کمک

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Safari را انتخاب کنید.
  • گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید.
  • دوباره در پنجره کشویی نمایان شده گزینه Clear History and Data را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:  ضمانت گارانتی تعمیرات Apple

بدین ترتیب تمام اطلاعات و داده های مرورگر سافاری گوشی حذف می‌شوند و احتمالا مشکل باز شدن خودکار صفحات خاص در مرور مذکور هم از بین خواهد رفت. با انجام موارد فوق به احتمال خیلی زیاد ویروس آیفون یا آیپد از بین می‌رود و شما به راحتی قادر به استفاده از دستگاهتان خواهید شد و با مشکلات پیشین مواجه نمی‌شوید. اما اگر مشکلات شما همچنان ادامه پیدا کردند باید از گزینه یا راه حل بعدی استفاده کنید که مربوط به ریستور یک بکاپ نسبتا قدیمی تر در گوشی می‌شود.

به منظور ریستور کردن بکاپ می‌توانید از آی‌تیونز (iTunes) یا آی‌کلود (iCloud) استفاده کنید. سعی کنید فایل بکاپی را برای ریستور انتخاب کنید که مربوط به زمانی باشد که مشکلات و اختلال های گوشی شما پدیدار نشده بودند. بدین ترتیب با یک مقایسه ساده مابین اپلیکیشن هایی که در آن زمان روی گوشی نصب بودند و اپلیکیشن های فعلی می‌توانید عامل ایجاد ویروس آیفون را پیدا کنید. اما اگر با ریستور فایل بکاپ قدیمی هم مشکل و اختلال های آیفون برطرف نشد چه کنیم؟

همه چیز در مورد ویروس آیفون در موبایل کمک

اگر هیچ یک از روش های فوق برای حذف یا پاک کردن ویروس آیفون موثر واقع نشدند فقط یک راه حل پیش رویتان قرار می‌گیرد که مربوط به حذف تمام اطلاعات گوشی و باز گرداندن آن به حالت پیش فرض کارخانه می‌شود. با انجام این کار بدون تردید مشکلات و اختلال های دستگاه برطرف می‌شوند و اثری هم از ویروس آیفون باقی نمی‌ماند. برای انجام این کار کافیست که مراحل زیر را طی کنید:

  • به منوی Settings آیفون مراجعه کنید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset را انتخاب کنید.
  • گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب نمایید.

 

در نظر داشته باشید که با انجام این کار تمام اطلاعات و تنظیمات فعلی شما از آیفون حذف می‌شوند و گوشی مثل روز اول خود و زمانی که از کارخانه خارج شده بود اجرا خواهد شد. انجام این کار بدون تردید تمام اختلال های ناشی از ویروس آیفون را از بین می‌برد. همیشه سعی کنید این راه حل را در آخرین مرحله مورد استفاده قرار دهید چون همانطور که اشاره شد منجر به از بین رفتن تمام اطلاعات آیفون یا آیپدتان می‌شود.

تعمیرات اپل

چگونه از ویروسی شدن آیفون و آیپد پیشگیری کنیم؟

اما بهتر است به جای اینکه به دنبال روش های حذف ویروس آیفون باشیم، نکاتی را بیاموزیم که منجر می‌شوند از ویروسی شدن آیفون و آیپد پیشگیری شود. از آنجایی که ویروس آیفون فقط از طریق نصب بدافزار (اپلیکیشن های مخرب) فعال می‌شود، بنابراین با دانلود نکردن اپلیکیشن ها از منابع غیر قابل اعتماد می‌توانید خیلی راحت از ویروسی شدن آیفون یا آیپدتان جلوگیری کنید. پس بهترین کار برای پیشگیری از ویروسی شدن آیفون و آیپدهای اپل این است که اپلیکیشن های مورد نیازتان را فقط از اپ استور دانلود نمایید.

با توجه به این موضوع کاملا مشهود خواهد بود که جیلبریک کردن آیفون و نصب اپلیکیشن از منابعی همچون سیدیا (Cydia) می‌تواند ریسک ابتلای به ویروس آیفون را افزایش دهد. همچنین سعی کنید در حین وبگردی و گشت و گذار در سایت های مختلف تا حد امکان روی لینک های عجیبی که نمی‌دانید شما را به کجا هدایت می‌کنند کلیک نکنید. بدین ترتیب و با توجه به این نکات می‌توانید با خیالی راحت از آیفون خود استفاده به عمل آورده و نگران ویروسی شدن آن نباشید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صورت جامع در رابطه با ویروس آیفون و آیپد های اپل صحبت کردیم و روش های پیشگیری از ویروسی شدن آیفون و همچنین حذف آن را شرح دادیم. چنانچه در مورد هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از کارشناسان واحد تعمیر موبایل کمک راهنمایی بخواهید.

لینک های مفید: قطعات گوشی iPhone 7 Plusقیمت دوربین جلو iPhone XSقیمت گلس iPhone XS Max | خرید موبایل آیفون

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (8)

guest
8 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
سهیلا کاظمی
سهیلا کاظمی
2 سال گذشته

سلام وقتتون بخیر
دوربین گوشیم کار نمیکنه چه کار باید بکنم

ناشناس
ناشناس
2 سال گذشته

سلام گوشى من calendar اش natification داد که viruses detected و viruses founded و پیام هاى بد دیگرى لطفا کمکم کنید لطفا

منصوری
منصوری
2 سال گذشته

سلام از دیروز برای من تو calender خطر هک شدن میومد و الان میگه گوشیم ویروسی شده .calender پاک کردم ولی باز پیغامش از طریق اپ استور میاد باید چیکار کنم؟من برنامه از جایی نگرفتم ممکنه از وب گردی ایجاد بشه؟پیغام میده از calender cleaner استفاده کنم اونم ۱۳۰ دلار میخواد .میخواستم ببینم با پاک‌کردن calender درست نمیشه؟

Hilda hashemi
Hilda hashemi
2 سال گذشته

من توی سافاری بودم که سافاری یه متن با مظنون اینکه ۱۲۹ ویروس تو گوشیته ۱دقیقع وقت داری فلان برنامه و از اپ استور دانلود کنی تا بره وقتیم که دانلود کردم ۱۲۹ دلار میگرفت برای پاک کردن ویروس متن👇🏾
Virus detected on your iPhone – Hackers hijack your calendar, infect your battery, and try to steal your photos. If you do not remove this malware now, it may cause more damage to your device. How to fix this: Step 1: Tap the button below and install AdBlocker and virus protection tool which is free from AppStore. Step 2: Run the program, follow the on-screen instructions to remove the malware and repair the remote phone. Remove the virus detected by Apple in 01 minutes and 33 seconds.

کریمی
کریمی
3 سال گذشته

سلام خسته نباشید ببخشید من هیچ نرم افزاری از هیج جایی به جز اپ استور دانلود نکردم … اما یه مدت بدون اینکه من بخوام سیری بالا میومد بعد از یه مدت سیری رو غیرفعال کردم حالا به جای اون ویس کنترل هی بالا میاد هی میره بعضی وقتاهم میمونه اصلا خیلی کیترسم نمیدونم چه اتفاقی داره میوفته خواهش میکنم راهنماییم کنید ….