مقایسه دو گوشی M3 و M3 Pro 5G از کمپانی پوکو

مقایسه دو گوشی M3 و M3 Pro 5G از کمپانی پوکو

کمپانی چینی پوکو در سال 2020 و با استقلال از برند شیائومی پا به عرصه تولید موبایل گذاشت و خیلی سریع توانست که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین برند‌های تولیدکننده گوشی در جهان شود. در همان ابتدای کار در شرکت پوکو مدل m3 را در ماه نوامبر 2020 معرفی کرد و آن را به سرعت برای فروش در اختیار بازار قرار داد. در ادامه اما با گذشت حدود 6 ماه این کمپانی مدل قدرتمند‌تر M3 Pro 5g را معرفی و به بازار عرضه کرد تا با دربرگرفتن تمام طیف سلیقه‌ها به رقابت با برند‌های مطرح مانند؛ سامسونگ، شیائومی و هوآوی برود.

این دو گوشی از کمپانی پوکو که با هدف قدرتمندی در کنار قیمت مناسب طراحی، تولید و به بازار عرضه شده‌اند، توانستد در مدت زمان بسیار کوتاهی به گوشی محبوب در بازار تبدیل شوند و به فروش نسبتا بالایی دست پیدا کنند؛

اما نکته‌ای که قابل توجه است این موضوع است که در نگاه اول کاربر این دو دستگاه را هم تراز و مشابه هم می‌داند، پس برای خرید این دستگاه ممکن است دچار سردرگمی شده و به درستی متوجه نشود که کدام یکی از این دو مدل که در فاصله زمانی بسیاری کوتاهی هم از معرفی شده‌اند مناسب‌تر است.

سایز نسبتا مشابه دو دستگاه، وزن سبک هر دو دستگاه که حدودا برابر است و نیز صفحه نمایش حدودا یک اندازه و با کیفیت که در هر دو گوشی پوکو استفاده شده‌است به آسانی می‌تواند باعث اشتباه کردن خریداران در انتخاب گوشی شود. اما با ما همراه باشید تا با نگاهی دقیق‌تر به اجزا داخلی این دو دستگاه به تفاوت‌های بین m3 و m3 pro 5g پی ‌ببریم.

مقایسه طراحی دستگاه‌ها

اولین نکته‌ای در هر دو دستگاه M3 و M3 Pro 5G توجه ما را به خود جلب می‌کند طراحی ظاهری دستگاه است. شباهت بسیار بالا این دستگاه در طراحی از رو‌به‌رو به راحتی ما را به اشتباه می‌اندازد اما با بررسی دقیق‌تر عقب این دو دستگاه و با تفاوت در قسمت دوربین‌ها اطمینان خاطر پیدا می‌کنید که کدام یکی از این گوشی‌ها را در دست گرفته‌اید.

جنس پلاستیکی بدنه، اما با کیفیت بالا

کمپانی پوکو هم در m3 و هم در m3 pro 5g از جنس پلاستیک در طراحی بهره برده ‌است. فریم دور گوشی و نیز قاب پشتی هر دو دستگاه از جنس پلاستیک بوده اما همراه با سبکی، دارای مقاومت و کیفیت بسیار بالایی هم است. جلو هر دو دستگاه نمایشگر 6.5 اینچی به همراه لنز دوربین سلفی با فناوری ناچ تعبیه شده و روی این دو با شیشه مقاوم با فناوری کورینگ گوریلا گلس 3 پوشیده شده تا دستگاه را از خطر خط و خش در امان نگه‌ دارد. در کناره‌های هر دو دستگاه دکمه کم و زیاد کردن صدا و نیز دکمه قفل صفحه تعبیه شده ‌است و حسگر اثرانگشت با دقت نسبتا خوب و مناسب در هر دو این دستگاه‌ها در زیر دکمه قفل در کنار گوشی قرار گرفته تا امنیت دستگاه را برای شما فراهم کند. در حاشیه بالایی این دو دستگاه درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه و در حاشیه پایینی هم بلندگو و درگاه جک 3.5 میلیمتری تعبیه شده که در مقایسه این گوشی با بسیاری از هم‌قمیت‌های خود در بازار وجود جک 3.5 میلیمتری یک نقطه قوت برای دستگاه محسوب می‌شود. در پشت دستگاه هم تنها شاهد دوربین دوگانه در M3 و دوربین سه‌گانه در M3 Pro 5g هستیم.

ابعاد مناسب اما نابرابر

نکته بعدی در مقایسه طراحی m3 و m3 pro 5g ابعاد این دو گوشی است. در همین ابتدا باید به این موضوع دقت کنیم که هر دو گوشی در عین اینکه بسیار خوش‌دست هستند، تفاوت جزئی در ابعاد دارند. گوشی m3 pro 5g برای کسانی که گوشی نسبت کوچکتری دوست دارند مناسب‌تر است. این دستگاه در ابعاد 161.8*75.3*8.9 میلیمتر طراحی و تولید شده و از برادر بزرگ‌تر خود نسبتا کوچک‌تر است. مدل m3 در ابعادی بزرگ‌تر معادل 162.3*77.3*9.6 میلیمتر طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌است.

وزن سبک و حدودا برابر هر دو دستگاه

با اینکه در ساختار بدنه این دو گوشی از پلاستیک استفاده شده ‌است، اما باز هم هر دو دستگاه بسیار سبک هستند که هم باعث خوش‌دستی این دو گوشی شده و هم در کار کردن طولانی مدت با دستگاه دست را خسته نخواهد کرد. وزن Poco M3 198 گرم و در حدود 8 گرم سنگین‌تر از همتای خود یعنی؛ M3 Pro 5G است. پس در مقایسه وزن دو دستگاه نسخه پرو این سری امتیاز بالا‌تری کسب می‌کند.

پلاستیک مقاوم در پوسته دستگاه‌ها

کمپانی پوکو از آنجایی که به دنبال گوشی قدرتمند اما خوش‌قیمت ‌است، پس در طراحی و تولید هر دو این دستگاه‌ها از جنس آلومینیوم چشم‌پوشی کرده و پلاستیک مقاوم را جایگزین آن کرده است. البته با توجه به بازه قیمتی این دو دستگاه این موضوع، امری طبیعی است که نمی‌توان به سبب آن به کمپانی POCO خرده گرفت. فریم M3 و M3 Pro 5G و همینطور قاب پشتی هر دو دستگاه از جنس پلاستیک است اما روی دستگاه‌ها برای محافظت بیشتر از نمایشگر و لنز دوربین سلفی از شیشه مقاوم گوریلا گلس 3 استفاده شده تا خیال کاربر را در برخود گوشی با دیگر وسایل در داخل کیف و یا جیب راحت کند.

 

مقاومت در برابر آب

هر دو دستگاه m3 و m3 pro 5g دارای گواهی و استاندارد مقاومت در برابر آب هستند. اما با این حال باز هم نباید انتظار مقاومت بسیار بالایی در برابر آب از این دو دستگاه داشته باشیم.

رنگ‌بندی 

هر دو مدل کمپانی پوکو دارای سه رنگ متنوع آبی و زرد و مشکی هستند تا مانند دیگر گوشی‌های میان‌رده در بازار سلیقه‌های خاص را هم در برگیرد.

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
ابعاد 9.6*77.3*162.3 161.8*75.3*8.9
وزن 198 gr 190 gr
ساخت فریم و قاب پشتی پلاستیک فریم و قاب پشتی پلاستیک
محافظت مقاومت در برابر پاشش آب

کورینگ گوریلا گلس 3

مقاومت در برابر پاشش آب

کورینگ گوریلا گلس 3

سیم‌کارت دو سیم‌کارته (نانو سیم) دو سیم‌کارته (نانو سیم)
رنگ مشکی، آبی، زرد مشکی، آبی، زرد

 

مقایسه نمایشگر M3 و M3 Pro 5G

یکی از مهمترین بخش‌ها در هر گوشی موبایلی نمایشگر آن است. زیرا تنها بخش برای استفاده از موبایل و دستگاه است. در این قسمت به بررسی نمایشگر این دو مدل از پوکو می‌پردازیم. در این بخش هم کمپانی پوکو چیزی کم نگذاشته و تلاش کرده تا هم در m3 و هم در نسخه پرو این مدل از نمایشگری با کیفیت و وضوح بالا با فناوری به‌روز IPS استفاده کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نگاهی دقیق عملکرد و تفاوت نمایشگر‌های این دو گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

فناوری جدید IPS، اما بدون شفافیت بالا

کمپانی پوکو در هر دو مدل  M3 و M3 Pro 5G از نمایشگری با فناوری ips استفاده کرده‌است. این موضوع در مقایسه با نمایشگر امولد یک مزیت قابل توجه دارد که به دلیل وجود پنل نوری پشت نمایشگر، انرژی کمتری در دستگاه استفاده می‌شود. اما وجود همین پنل در دستگاه باعث می‌شود تا شما تصاویر و رنگ‌ها را با وضوح نه چندان بالا و شفافت زیادی مشاهده کنید. در هر حال به طور کلی می‌توان گفت که در نوع فناوری نمایشگر هر دو دستگاه یکسان و برابر هستند و هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری ندارد. اما با بررسی نسبت نمایشگر به بدنه گوشی M3 Pro 5G در حدود 0.3 درصد از M3 برتری دارد و در نتیجه شما در جلوی دستگاه حاشیه بدون استفاده کمتری را مشاهده خواهید کرد. در این دو مدل بر خلاف بسیاری از میان رده‌های سامسونگ و شیائومی خبری از فناوری HDR نیست که می‌توان در مقایسه این دو مدل با رقبا موجود در بازار، نقطه ضعفی برای دستگاه در نظر گرفت.

نمایشگر بزرگ‌تر در برابر برادر بزرگ‌تر

وقتی بخواهیم این دو مدل گوشی از برند پوکو را از نظر اندازه نمایشگر بررسی کنیم، برادر کوچک‌تر به احترام برادر بزرگ‌تر کنار رفته و تنها با اختلاف حدود 0.03 اینچ، M3 با ابعاد 6.53 در مقایسه با 6.5 اینچ برنده می‌شود. البته در گوشی M3 Pro 5G این تفاوت بسیار اندک اصلا به چشم نمی‌آید. پس این مورد نمی‌تواند موضوعی باشد که شما را برای انتخاب هر یک از این دو مدل به شک بندازد. با بررسی نسبت نمایشگر به بدنه گوشی M3 Pro 5G در حدود 0.3 درصد از M3 برتری دارد و در نتیجه شما در جلوی این مدل حاشیه بدون استفاده کمتری را مشاهده خواهید کرد.

نسبت تصویر بهتر در نسخه جدید‌تر

در مقایسه نسبت تصویر و رزولوشن این دو دستگاه با یکدیگر باید این موضوع را بیان کرد که M3 Pro 5G با نسبت تصویر 20:9 تصاویر را با رزولوشن 2400 در 1800 و نیز تراکم پیکسلی 405 به شما نمایش می‌دهد که امر در مقایسه با M3 که تصاویر 19.5:9 را با دقت 2340 در 1080 و با تراکم 395 پیکسل در اینچ به نمایش می‌گذارد، باعث عقب افتادن و شکست برادر بزرگ‌تر می‌شود.

روشنایی برابر روی کاغذ

در بررسی میزان روشنایی دو دستگاه با یکدیگر poco m3 و poco m3 pro 5g هر دو روی کاغذ تصاویر را با روشنایی 400 نیت در اخیتار کاربر قرار می‌دهند اما به دلیل تراکم پیکسلی بیشتر در دستگاه m3 pro تصاویر با شفافیت و روشنایی نسبتا بیشتری به نمایش درمی‌آیند.

محافظ شیشه‌ای نسل 3

کمپانی پوکو در هر دو این مدل‌ها مانند دیگر برند‌ها و رقبا از شیشه محافظ کورینگ گوریلا گلس 3 استفاده کرده تا جلوی ضربات و خط خش جزئی روی نمایشگر گرفته شود.

کمپانی پوکو برای هر دو این مدل‌ها در بخش تنظیمات 3 حالت نمایشگر را به صورت پیش‌فرض آماده کرده شما می‌توانید با استفاده از هر کدام از آنها تنظیم رنگی خاصی را متناسب با شرایط محیطی انتخاب کنید.

 

عملکرد نه چندان بد در کاربری روزمره

در کاربری روزانه و روزمره ابتدا به بررسی m3 می‌پردازیم. این دستگاه برخلاف آنچه پوکو ادعا کرده در حداکثر روشنایی دارای حدود 210 نیت روشنایی تصویر است و این موضوع باعث می‌شود تا در استفاده از دستگاه در محیط‌های باز و روشن دچار مشکل شوید. حداقل این روشنایی اما حدودا 1 نیت بوده که سبب می‌شود تا در تاریکی چشم‌های شما اذیت نشود. اما برای m3 pro 5g شرایط متفاوت است و این اعداد خیلی به اعداد اعلامی از جانب کمپانی نزدیک‌تر است در نتیجه شما در استفاده از این دستگاه در محیط باز و با نور زیاد مشکل زیادی نخواهید داشت.

 

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
نوع نمایشگر IPS LCD IPS LCD
سایز 6.53 اینچ 6.5 اینچ
رزولوشن 2034 در 1080 2400 در 1800
محافظ کورینگ گوریلا گلس 3 کورینگ گوریلا گلس 3
سایر ویژ‌گی‌ها نسبت تصویر 19.5:9

روشنایی 400 نیت

نسبت تصویر 20:9

روشنایی 400 نیت

 

مقایسه دوربین M3 و M3 Pro 5G

اولین و مهمترین نکته در مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر تعداد لنز‌های دوربین عقب دستگاه است. در نسخه پرو یک لنز بیشتر از m3 وجود دارد و دوربین سه‌گانه m3 pro عملکرد بهتری در ثبت لحظات شما خواهد کرد.

سه‌گانه‌های عقبی دستگاه

در poco m3 در عقب دستگاه 3 لنز به عنوان دوربین عقب با کیفیت 48، 2 و 2 مگاپیسل قرار دارد. در بخش پشتی دستگاه m3 pro 5g که حدودا نیمی از قاب پشتی هم پوشیده شده، دوربین 3 گانه واید، ماکرو و عمق‌سنج به ترتیب با کیفیت 48،2،2 مگاپیکسل قرارداده شده تا نسبت به برادر بزرگ‌تر تصاویر با کیفیت‌تری را به ثبت برساند. در m3 لنز 48 مگاپیکسلی از نوع واید بوده ولی در m3 pro 5g این لنز از نوع 26 میلی‌متری است. هر دو دستگاه دارای قابلیت فوکوس خودکار و تشخیص فاز هستند و در نتیجه در تشخیص موضوع خاص برای ثبت تصاویر و جداسازی زمینه و موضوع از هم عملکرد مشابهی به جا می‌گذارند. لنز 2 مگاپیکسلی این دو گوشی هم وظیفه تشخیص عمق را با فاصله کانونی 2.4 بر عهده دارد.

دوربین سلفی یکسان در هر دو برادر

هم در m3 و هم در m3 pro 5g از یک لنز 8 مگاپیکسلی واید استفاده شده‌است. اما این لنز در نسخه m3 دارای فاصله 2.1 است که در مقایسه با 2.0 در m3 pro 5g اندکی بهتر است و در جذب نور عملکرد مناسب‌تری دارد.

فیلمبرداری معمولی و نه چندان منحصر‌ به فرد

همانطور در قبل اشاره کردیم هر دو مدل دارای لنز سه‌گانه مشابه هستند و در نتیجه در عملکرد هم مشابه هم عمل می‌کنند. هر دو این دوربین‌ها در فیلمبرداری آنچنان کیفیت بالایی از خود جای نمی‌گذارند و کارایی معمولی برای شما فراهم می‌کنند. فلش دوگانه LED و قابلیت HDR و پانوراما ویژگی‌های هستند که می‌توان در مدل پرو به آنها اشاره کرد. M3 هم تمامی این ویژگی‌ها را دارا است اما به جای فلش دوگانه تنها یک فلش led را در کنار لنز‌های خود دارد. محیط نرم‌افزاری استفاده از دوربین دستگاه هم مانند رابط کاربری در شیائومی است و به شما حالت‌های مختلفی مانند، اسلوموشن، تایم لپس، حالت شب و حالت پرتره را ارائه می‌دهد. دوربین M3 تنها قابلیت ضبط تصاویر را با کیفیت 1080 و سرعت 30 فریم دارا است اما نسخه پرو این مدل علاوه بر این مورد قابلیت ضبط فیلم را با کیفیت 4k و سرعت 30 فریم در اختیار شما قرار می‌دهد. عکاسی و فیلمبرداری در طول روز در هر دو گوشی خوب و با کیفیت است و رنگ‌ها نسبتا شفاف و واضح دیده می‌شوند اما این موضوع در شب بسیار بد و همراه با نویز فراوان است. البته این موردی است که پوکو سعی کرده تا در نسخه پرو دستگاه آن را برطرف کند و این نویز‌ها نسبتا کمتر هم شده اما باز هم هنوز آنچنان کیفیت بالایی را مشاهده نمی‌کنیم.

 

عملکرد نسبتا خوب دوربین سلفی

در دوربین جلویی دستگاه هم هر دو مدل دارای مشخصات تقریبا یکسان هستند و در نتیجه همین امر هر دو در فیلمبرداری 1080 با سرعت 30 فریم و یا عکاسی پرتره سلفی در نور زیاد و روشنایی مناسب کار می‌کنند اما این عکاسی و فیلمبرداری در نور شب ضعیف شده و آنچنان مناسب نیست.

 

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
دوربین اصلی 48 مگاپیکسل (لنز واید، 1/2.0 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز) 2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4) 2 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4) 48 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/2.0 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8) 2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4) 2 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق، f/2.4)
قابلیت‌ها  فلش LED، پانوراما، HDR فلاش دوگانه‌ی LED، پانوراما، HDR
فیلمبرداری دوربین اصلی 1080p/30fps 4K/30fps،

 1080 /30/60/120fps

مشخصات دوربین سلفی 8 مگاپیکسل (لنز واید، 1/4.0 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.1) 8 مگاپیکسل (لنز واید، f/2.0)
فیلمبرداری دوربین سلفی 1080/30fps 1080/30fps

 

سخت‌افزار دستگاه‌ها

در یک کلام در رابطه با این دو دستگاه می‌توان گفت که پوکو به عنوان یک میان‌رده رد این دو دستگاه کوتاهی نکرده ‌است و ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای را در آنها اجرا کرده‌است. استفاده از تراشه با کیفیت مدیاتک در نسخه پرو تنها می‌تواند نقطه ضعف این مدل در برابر برادر بزرگ‌تر خودش باشد.

تراشه قدرتمند‌تر در برادر بزرگ‌تر

در مقایسه پردازنده مرکزی این دو دستگاه ابتدا به بررسی تراشه این دو مدل می‌پردازیم. کمپانی پوکو در m3 از پردازنده اسنپ دراگون با فناوری 11 نانومتری استفاده کرده و 8 هسته را کنار هم قرار داده است. در این پردازنده 4 هسته سرعت 2.0 و 4 هسته دیگر 1.8 گیگاهرتز سرعت در پردازش داده‌ها را خواهند داشت. اما در طرف دیگر رینگ m3 pro 5g قرار دارد که از تراشه 7 نانومتری مدیاتک با دو هسته 2.2 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتزی بهره می‌برد. به طور کلی این مشخصات در پردازش داده‌ها روی کاغذ بسیار مناسب و قابل قبول است اما در عملکرد واقعی دستگاه همانطور که قبلا هم مشخص بوده تراشه اسنپ دراگون کارایی بهتری را از خود به جا خواهد گذاشت.

پردازنده گرافیکی

پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در m3 و m3 pro به ترتیب از نوع Adreno 610 و Mali-G57 MC2 است که هر دو از بهترین پردازنده‌های گرافیکی در دنیای موبایل هستند. 

عملکرد خوب پردازنده‌ها 

در رابطه با ترکیب این تراشه‌ها و پردازنده‌های گرافیکی در این دو گوشی باید گفت که هر دو به آسانی می‌توانند کاربر را برای استفاده روزمره راضی کنند اما به دلیل تراشه مدیاتک در نسخه پرو، شاید در اجرای بازی‌های نسبتا سنگین مانند COD Mobile و یا حتی بازی‌های ساده‌تر اما با گرافیک بالا لگ و کندی تصویر را به میزان خیلی کم احساس کنید.

مشکلی در ذخیره و پردازش داده‌ها نخواهید داشت

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
سیستم عامل در زمان عرضه اندروید 10، MIUI 12 اندروید 11، MIUI 12
تراشه
Qualcomm SM6115 Snapdragon 662 (یازده نانومتری)
MediaTek MT6833 Dimensity 700 5Gهفت نانومتری
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.0 گیگاهرتز Kryo 260 Gold و چهار هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Kryo 260 Silver) 8 هسته‌ای (دو هسته‌ی 2.2 گیگاهرتز Cortex-A76 و شش هسته‌ی 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکی Adreno 610 Mali-G57 MC2

موضوع بعدی که در بررسی و مقایسه m3 و m3 pro 5g باید به آن حتما توجه کرد حافظه این دو دستگاه است. POCO M3 در 4 نسخه 64GB/4، 64GB/6، 128GB/4 و 128GB/6 طراحی و عرضه می‌شود. در این دستگاه درگاه اختصاصی برای کارت حافظه microSDXC تعبیه شده. در طرف دیگر اما POCO M3 Pro 5G تنها در دو نسخه 64 گیگابایت با رم 4 و نیز 128 گیگ با رم 6 عرضه می‌شود و دارای درگاه اختصاصی برای کارت حافظه نیست، اما قابلیت نصب microSDXC را دارد. فناوری حافظه در M3 با رم 4 ار نوع UFS 2.1 و رم 6 درست مانند M3 PRO 5G از نوع UFS 2.2 است. تفاوت این دو نسل از فناوری هم تنها در سرعت پردازش داده‌ها مشخص می‌شود که در عملکرد مشخص شد که نسخه رم 6 و M3 Pro دارای سرعت بهتری در پردازش اطلاعات و فایل‌های شما است.

نرم‌افزار‌های گوشی 

از آنجایی که پوکو یک شرکت زیرمجموعه در کمپانی شیائومی بوده، تفاوت آنچنانی با رابط کاربری شیائومی ندارند و دقیقا از رابط کاربری MIUI 12 بهره می‌برد. در هر دو مدل M3 و M3 PRO 5G ما به ترتیب شاهد نسخه 10 و 11 از سیستم‌ عامل اندروید هستیم که در کنار رابط کاربری سریع دستگاه، ما مشکلی در اجرای برنامه‌ها نخواهیم داشت. تنها در کار مداوم با دستگاه و یا عکاسی مکرر و پشت‌سر‌هم با این M3 ممکن است بر خلاف M3 PRO مقداری کندی احساس کنید.

مقایسه باتری‌ها

باتری با ظرفیت بالا و نیز فناوری شارژ سریع 18 وات و 22.5 وات معکوس در M3 باعث شده تا در مقایسه با نسخه پرو که ظرفیت کمتر و تنها قابلیت شارژ سریع 18 واتی را داراست، خریدار به سمت مدل M3 بیشتر جذب شود. اما در ادامه با ما همراه باشید تا دقیق‌تر به باتری این دو دستگاه نگاه کنیم.

ظرفیت بالا برای استفاده مداوم

کمپانی پوکو مانند شیائومی در تمامی گوشی‌های خود باتری‌های با ظرفیت بسیار بالا استفاده می‌کند و این مورد هم مانند یک امضای اختصاصی از این برند روی گوشی‌های آن قرار گرفته‌است. پوکو در M3 از یک باتری لیتیوم-پلیمر غیرقابل تعویض با ظرفیت 6000 میلی‌آمپر استفاده کرده‌است که در مقایسه با باتری M3 Pro 5G که باتری 5000 میلی‌آمپری دارد ویژگی بهتری محسوب می‌شود. 

 

مقایسه بر اساس مصرف انرژی و نگهداری شارژ

مهمترین نکته در استفاده از یک گوشی برای باتری آن، مدت زمان کارکردن گوشی و نیز نگهداری شارژ آن است. طبق ادعای کمپانی M3 حدودا 17 ساعت برای پخش فیلم، 196 ساعت برای پخش موسیقی و نیز 40 ساعت برای مکالمه آماده به کار است و بر اساس آزمایشات انجام شده در واقعیت این دستگاه توانسته حدودا 16 ساعت فیلم را با روشنایی 200 نیت پخش کند. تنها مشکل و نقطه ضعف M3 نسبت به M3 PRO این موضوع است که شارژر داخل جعبه از نوع معمولی است و شارژر سریع همراه دستگاه نیست و در نتیجه برای هر بار شارژ کامل دستگاه باید حدودا 3 ساعت زمان صرف کنید. در رابطه با M3 PRO  می‌توان گفت که حدودا در آزمایشات ما نتیجه‌ای مشابه برادر بزرگتر خود به جا گذاشته است و تفاوت چشم‌گیری نداشته‌است.

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
نوع و ظرفیت باتری لیتیوم پلیمر: 6000 میلی‌آمپر لیتیوم پلیمر: 5000 میلی‌آمپر
سرعت شارژ 18 واتی شارژ سریع

شارژ معکوس 22.5 وات

18 واتی شارژ سریع

 

جمع بندی مقایسه؛ کدام گوشی را بخریم؟

در قسمت پایانی این بررسی قصد داریم تا با نگاهی اجمالی به این دو دستگاه به سوالات محتلفی برای خرید دستگاه پاسخ دهیم. در این بررسی ما در یک طرف POCO M3 را با قابلیت‌های مانند نمایشگر IPS، باتری 6000 میلی‌آمپری، پردازنده اسنپ دراگون 11 نانومتری و پردازنده گرافیکی Adreno را داشتیم. در طرف دیگر این مقایسه نسخه جدیدتر این دستگاه یعنی؛ POCO M3 PRO 5G را داشتیم که در مواردی مانند پردازنده گرافیکی Mali و یا ابعاد کوچک‌تر و خوش دست‌تر بودن از نسخه دیگر جلو می‌زند آن را پشت سر می‌گذارد. اما هر خریدار برای خرید باید بر اساس کاربری که از گوشی خواهد داشت، دستگاه را مورد بررسی قرار دهد. اگر کاربر قصد دارد تا از گوشی به صورت روزمره استفاده کند و برای کاربری عادی قصد خرید گوشی را دارد، با توجه به قیمت مناسب‌تر M3 باید به سمت خرید این نسخه برود اما، اگر قصد دارد تا از این گوشی برای تماشا ویدئو و پخش فیلم و فایل صوتی استفاده کند، نسخه پرو این دستگاه انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین اگر قصد عکاسی و یا فیلمبرداری را دارید با اینکه این دو گوشی انتخاب خیلی مناسبی برای شما نخواهند بود اما در مقایسه این دو مدل بهتر است تا M3 PRO را انتخاب کنید. برای استفاده از این گوشی در کاربری گیمینگ هم بهتر است تا M3 را خریداری کنید. همچنین اگر شما کاربری هستید که شدیدا در دنیای اینترنت به گذشت و گذار می‌پردازید قطعا باید نسخه پرو این دستگاه را انتخاب کنید زیرا وجود شبکه 5G در این دستگاه، می‌تواند  کمک شایانی به شما داشته باشد. اما به عنوان کلام پایانی می‌توان گفت که این دو دستگاه به عنوان یک میان‌رده، جذاب، کاربردی و خوش‌قیمت‌ خواهد بود.

POCO M3 POCO M3 Pro 5G
تکنولوژی شبکه 2G/3G/4G 2G/3G/4G/5G
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث
5.0، A2DP، LE
5.1.، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS بله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
NFC خیر بسته با بازار
رادیو رادیو اف ام رادیو اف ام
USB
USB Type-C 2.0، پشتیبانی از OTG
USB Type-C 2.0
اسپیکر اسپیکر دوگانه اسپیکر ساده
جک 3.5 میلیمتری دارد دارد
حسگر‌ها حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، سنسور مجاورت، قطب‌نما، مادون قرمز جهت استفاده به عنوان ریموت کنترل حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments