قابلیت برقراری تماس در تلگرام ؛ مکالمه صوتی تلگرام!

جلوگیری از دریافت تماس صوتی تلگرام از طرف افراد ناشناس

امکان برقراری تماس تلفنی و مکالمه صوتی به نسخه بتای برنامه تلگرام اضافه شد. این موضوع نشان می‌دهد که بدون تردید در آینده شاهد انتشار این قابلیت برای نسخه اصلی و عمومی تلگرام خواهیم بود. در این مقاله قصد داریم که شواهد موجود در مورد قابلیت برقراری تماس در تلگرام و امکان مکالمه صوتی از طریق آن را بررسی کنیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با قابلیت برقراری تماس در تلگرام و امکان مکالمه صوتی

تلگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان فعلی موجود برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که حداقل در بین ما ایرانی‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از اصلی‌ترین دلالی که منجر شده تلگرام بسیار محبوب شود مربوط به آپدیت‌های مکرر و دقیقی است که برای آن منتشر می‌شوند. تیم توسعه دهنده تلگرام دائما سعی دارد که به موجب به روز رسانی‌های مختلف، قابلیت‌ها و امکانت جدیدی را به مسنجر تلگرام اضافه کند و به این صورت آن را به اپلیکیشنی متفاوت و برتر تبدیل نمایند.

بیشتر بخوانید: تعمیرگاه تخصصی موبایل

یکی از ویژگی‌هایی که شاید خلا آن در تلگرام حس می‌شد، قابلیت برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی مستقیم بود. این قابلیت پیش از این در برنامه‌هایی همچون وایبر (Viber) و واتساپ (WhatsApp) ارائه شده است و عدم پشتیبانی تلگرام از آن یکی از نقاط ضعف این برنامه پیام رسان محسوب می‌شد. در ماه ژانویه سال 2017 آقای پاول دورف (Pavel Durov) مدیر عامل تلگرام در پاسخ به یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر اشاره رسما اشاره کرد که قابلیت برقراری تماس و مکالمه صوتی به تلگرام اضافه می‌شود اما وی اشاره‌ای به زمان دقیق ارائه این قابلیت در تلگرام نکرد و شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که به این زودی شاهد رسیدن این قابلیت به مرحله آزمایشی و بتا باشیم!

برقراری تماس در تلگرام

بله! قابلیت برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی به جدیدترین نسخه بتا این برنامه پیام رسان اضافه شده است و هر روز عکس‌ها و اسکرین‌شات‌های مختلفی از آن منتشر می‌شود. بنابراین این امر نشان می‌دهد که بی‌شک در آینده شاهد ارائه این قابلیت در نسخه اصلی و عمومی تلگرام خواهیم بود. این امر سبب می‌شود تا تلگرام دیگر در مقایسه با برنامه‌هایی همچون واتساپ و وایبر نقطه ضعف چندانی نداشته باشد، اگرچه برقرار تماس تصویری هم می‌تواند از دیگر موضوعات قابلیت بحث موجود به شمار آید اما در هر حال ارائه قابلیت برقراری تماس در تلگرام و امکان مکالمه صوتی یک قدم رو به جلوی فوق‌العاده برای آقای دورف و تیم توسعه دهنده تلگرام محسوب می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این موضوع ارائه می‌کنیم و چندین اسکرین‌شات را هم برایتان به تصویر می‌کشیم.

تماس و مکالمه صوتی تلگرام از سیستم رمزگذاری سر تا سری (End to End Encryption) بهره‌مند است!

در تصاویری که تا کنون منتشر شده می‌توان به وضوح مشاهده کرد که تلگرام در قابلیت برقراری تماس و مکالمه صوتی هم توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی کاربران و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرفی در این مکالمات دارد. با توجه به اسکرین‌شات‌هایی که تاکنون منتشر شده‌اند، مشخص است که قابلیت برقراری تماس در تلگرام به سیستم رمزگذاری سر تا سری مجهز می‌شود. این موضوع به آن معناست که مکالمات شما به شکل کاملا امن و غیر قابل ردیابی تکمیل می‌شوند.

برقراری تماس در تلگرام

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی آیفون

همانگونه که در عکس فوق مشاهده می‌کنید در حین برقراری تماس در تلگرام آیکون قفلی در گوشه بالا و سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود که بیانگر امن بودن سیستم مکالمه و رمزگذاری سر تا سری آن است. همچنین سه آیکون هم در بخش زیرین صفحه نمایش داده شده که به ترتیب امکان قطع صدای میکروفون (Mute)، بازگشت به پنجره مکالمه متنی یا چت و قرار دادن صدا بر روی اسپیکر را محقق می‌کنند. دکمه قرمز رنگ موجود هم مربوط به قطع تماس می‌شود. این عکس از دستگاهی گرفته شده که نسخه بتای تلگرام در آن نصب است و سعی در برقراری تماس دارد.

برقراری تماس در تلگرام

در عکس فوق و سمت چپ اسکرین‌شاتی از دستگاهی گرفته شده که دریافت کننده تماس صوتی تلگرام است. مشخص است که در این دستگاه دو قابلیت رد تماس و قبول کردن آن وجود دارد. در عکس سمت راست هم نحوه نمایش تماس از دست رفته و برقرار شده در پنجره گفتگوی کاربران به تصویر کشیده شده است. همانطور که می‌بینید اگر تماس از دست رفته‌ای از سوی یک مخاطب تلگرام داشته باشید، در پنجره گفتگوی آن یک پیام با مضمون فوق ارائه می‌شود و ای امر را اطلاع‌رسانی می‌کند.

جزئیات حجم مصرفی اینترنت به واسطه برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی قابل مشاهده خواهد بود!

نکته دیگری که در عکس‌های منتشر شده قابل درک است مربوط به این می‌شود که کاربران قادر به مشاهده جزئیات حجم مصرفی اینترنت به واسطه برقراری تماس در تلگرام خواهند بود. به بیان دیگر شما می‌توانید مشاهده کنید که تاکنون چند تماس برقرار کرده‌اید و چند تماس با شما برقرار شده است و میزان حجم بسته اینترنتی که در این بین مصرف کرده‌اند چقدر است! این ویژگی دقیقا مانند ویژگی است که هم اکنون در بخش Data and Storage تلگرام برای هر دو حالت اتصال به وای فای (Wi-Fi Data Usage) و موبایل دیتا (Mobile Data Usage) ارائه شده است. احتمالا در نسخه‌های بعدی تلگرام، زیرشاخه‌ای تحت عنوان Calls به مجموعه زیرشاخه‌های این بخش اضافه می‌شود. برای درک بهتر موضوع به عکس زیر توجه کنید.

برقراری تماس در تلگرام

 بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ در تهران  

در تصور فوق نشان داده شده که کاربر 2 تماس را دریافت کرده است و به واسطه این دو تماس که مجموعه 2 دقیقه و 51 ثانیه به طور انجامیدند، حجمی معادل با 0.6 مگابایت اطلاعات ارسالی و 0.5 مگابایت اطلاعات دریافتی را داشته است. منابعی که قابلیت برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی در نسخه بتای تلگرام را بررسی کرده‌اند اشاره می‌کنند که این قابلیت کیفیت بسیار عالی دارد و بدون تردید در نسخه اصلی و عمومی تلگرام هم کیفیت آن بیش از پیش بهبود پیدا خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که شاید در مراحل ابتدایی انتشار این قابلیت به دلیل برقراری تماس‌های متعدد از سوی کاربران تلگرام در نقاط مختلف دنیا با کمی مشکل و احتمالا تاخیر مواجه شویم.

کاربر می‌تواند برقراری تماس از سوی افراد ناشناس را غیر ممکن کند!

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در عکس‌های منتشر شده می‌توان به آن توجه ویژه‌ای داشت مربوط به تنظیمات اختصاصی و مرتبط با حرمی خصوصی (Privacy) می‌شوند که تلگرام برای قابلیت برقراری تماس و مکالمه صوتی ارائه می‌کند. به موجب این تنظیمات کاربر می‌تواند دقیقا تعیین کند که تمایل دارد تا چه کسانی قادر به برقراری تماس صوتی با وی باشند. گزینه‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته شده‌اند دقیقا مشابه با گزینه‌هایی هستند که هم اکنون در بخش تنظیمات Last Seen تلگرام قابل اعمال هستند. برای درک بهتر موضوع به عکس زیر توجه کنید.

برقراری تماس در تلگرام

ظاهرا در منوی Privacy and Security نسخه‌های آینده تلگرام زیرشاخه‌ای تحت عنوان Calls ارائه می‌شود. با مراجعه به این زیرشاخه قادر به تعیین شرایط دریافت تماس از طریق سایر کاربران تلگرام خواهید بود. می‌توانید با انتخاب گزینه Everybody دریافت تماس تلگرام از سوی تمام کاربران را فعال باقی نگه دارید. با انتخاب گزینه My Contacts برقرار تماس فقط از سوی افرادی امکانپذیر می‌شود که در لیست مخاطبین شما حضور داشته باشند. با انتخاب گزینه Nobody هم قابلیت برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی از سوی سایر کاربران کاملا غیر فعال می‌شود. ضمنا دقیقا مشابه با تنظیمات بخش Last Seen برای تنظیمات بخش Calls هم بخش اختصاصی برای مستثنا کردن برخی کاربران خاص ارائه شده است.

برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی چه زمانی به طور عمومی ارائه می‌شود؟

بسیاری از افراد عقیده دارند که زمان طولانی مابین بررسی قابلیت برقراری تماس در نسخه بتای تلگرام و عرضه عمومی لازم نخواهد بود! اما نباید این امر را فراموش کنیم که ارائه قابلیتی این چنینی به این سادگی‌ها امکانپذیر نیست و قرار گرفتن آن در مرحله آزمایشی دلیلی بر نهایی شدن آن محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال مابین انتشار خبرهای رسمی ایجاد قابلیت برقراری تماس و مکالمه صوتی در واتساپ و عرضه نهایی آن چیزی در حدود 1 سال زمان صرف شد! بنابراین شاید قابلیت برقراری تماس در تلگرام به این زودی‌ها به شکل عمومی عرضه نشود! اما تلگرام نشان داده که از تیم توسعه دهنده قدرتمندی برخوردار است و شاید بتواند به نحو بهتری از پس این موضوع برآید!

بیشتر بخوانید:  تعمیرات ال سی دی ایفون

جمع‌بندی

بنابراین کاملا مشخص است که دیر یا زود شاهد ارائه قابلیت برقراری تماس در تلگرام و مکالمه صوتی به واسطه این اپلیکیشن پیام رسان محبوب خواهیم بود. مطمئنا ارائه این قابلیت می‌تواند پتانسیل تلگرام را بیش از پیش تقویت کند و آن را به بهترین گزینه موجود برای کاربران تبدیل نماید. شما در رابطه با قابلیت برقراری تماس در تلگرام چه نظری دارید؟

بیشتر بخوانید:

خرید گوشی

قیمت دوربین پشت آیفون ایکس آر

قیمت تاچ ال سی دی سامسونگ A10

قطعات گوشی A20

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments