آموزش تصویری ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

آموزش تصویری ثبت گوشی مسافرتی در سامانه همتا

سامانه همتا تقریبا به تازگی قابلیتی را ارائه کرده که به موجب آن امکان ثبت گوشی های مسافری به صورت مستقیم از طریق این سامانه امکانپذیر شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش تصویری نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با ثبت و رجیستر گوشی های مسافری

بدون تردید در جریان هستید که طرح رجیستری گوشی های موبایل مدتی است برپا شده و هم اکنون پیروی از قوانین آن الزامی است. برای آشنایی هر چه بیشتر با این طرح و اهداف آن توصیه می‌کنیم حتما مقاله “از صفر تا صد سامانه همتا و رجیستری گوشی موبایل” را مطالعه کنید. هدف اصلی طرح رجیستری موبایل مبارزه و جلوگیری با وارد شدن گوشی های موبایل قاچاق به داخل کشور است.

اما در این بین سوالات و شرایط خاصی هم به وجود می‌آید! یکی از این شرایط مربوط به گوشی های مسافری می‌شود. گوشی های مسافری آن دسته گوشی های موبایلی هستند که فرد در مسافرت های خارج از کشور خود خریداری کرده و آن را به کشورمان ایران آورده است و هم اکنون تمایل دارد از آن گوشی در ایران و با سیم کارت اپراتورهای داخلی استفاده کند. متاسفانه یا خوشبختانه این دسته از گوشی ها هم تحت پوشش طرح رجیستری قرار دارند! یعنی باید این دسته از گوشی ها هم رجیستر شوند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

اما چطور قادر به رجیستر کردن یا ثبت گوشی مسافری هستیم؟ پیش از این در مقاله “روش های رجیستر کردن گوشی مسافری (طرح رجیستری)” اشاره داشتیم که به دو روش می‌توان گوشی های مسافری را در گمرک ثبت کرد و در قابل پرداخت هزینه گمرکی یک قبض معتبر دریافت نمود. در اولین روش فرد باید به صورت حضوری به دفاتر گمرک مراجعه و نسبت به ثبت گوشی مسافری خود اقدام می‌کرد و در روش دوم هم فرد باید از طریق سایت رسمی گمرک و بخشی که برای ثبت گوشی های مسافری ارائه شده بود این کار را انجام می‌داد.

بعد از ثبت گوشی در گمرک و پرداخت حق گمرک قبضی به مخاطب داده می‌شود که حاوی یک کد اختصاصی با عنوان “شناسه پرداخت” است. با داشتن این کد افراد می‌توانند مستقیما از طریق سایت سامانه همتا نسبت به ثبت گوشی مسافری خود وارد عمل شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم به آموزش تصویری نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا بپردازیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید. با ما همراه باشید.

تعمیرات اپل

آموزش ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

نکته: پیش از اقدام به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید ابتدا به سایت گمرک یا یکی از دفاتر گمرکی مراجعه کرده و حق گمرک گوشی را پرداخت نمایید و از قبضی دریافت کنید که دارای یک شماره پرداخت اختصاصی 15 رقمی است.

به منظور رجیستر کردن یا ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا ابتدا وارد لینک زیر شوید تا به سایت رسمی سامانه همتا هدایت شوید.

https://hamta.ntsw.ir

سامانه همتا

حال باید وارد اکانت خود شوید. برای ورود می‌توانید شماره همراه خود را وارد کنید و سپس کد تاییدی که به شماره شما ارسال می‌شود را ارائه نمایید. همچنین امکان ثبت نام در سامانه همتا با استفاده از کد ملی هم وجود دارد. ما در این آموزش قصد دارید به سادگی و با وارد کردن شماره موبایل خود وارد سامانه همتا شویم. بنابراین شماره موبایل خود را وارد و  روی گزینه “ادامه” کلیک می‌کنیم.

کدی که به شماره موبایل ارسال شده را در فیلد اول وارد کرده و کدی امنیتی که توسط سامانه ارائه شده را هم در فیلد دوم به صورت عددی وارد می‌نماییم و روی گزینه “ورود” کلیک می‌کنیم. بدین صورت شما وارد پنل کاربری اختصاصی خود خواهید شد که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

ثبت اطلاعات مسافری گوشی در سامانه همتا

به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید از منوی سمت راست گزینه “ثبت اطلاعات مسافری” را انتخاب کنید. در این شرایطی لیستی از گوشی های مسافری نمایان می‌شود که به نام شما رجیستر شده‌اند. طبیعتا اگر دفعه اولی است که به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا اقدام می‌کنید در لیست مذکور نام هیچ گوشی را مشاهده نخواهید کرد.

ایجاد و ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

روی گزینه “ایجاد” کلید کنید تا دستور ثبت یک گوی مسافری جدید صادر شود.

ثبت درخواست رجیستری گوشی مسافری سامانه همتا

در این مرحله مطابق با عکس بالا باید اطلاعات خاصی را وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی شما، شناسه پرداخت، شماره گذرنامه، نام گمرک مبدا و شناسه IMEI گوشی می‌شوند. پس از پر کردن فیلدهای مورد نیاز روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک کنید.

نکته: اگر گوشی شما از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و دو کد یا شناسه IMEI دارد، با استفاده از آیکون “بعلاوه” کنار گزینه مورد نظر، کد IMEI سیم کارت دوم را هم اضافه نمود.

نکته: بارگذاری تصویر مجوز گمرکی و توضیحات بخش “شرح کالای مسافری” اختیاری بوده و الزامی برای ارائه آن ها وجود ندارد.

نکته: در درج صحیح شناسه پرداخت دقت لازم را صرف کنید. شناسه پرداخت یک کد 15 رفمی است که بعد از پرداخت حق گمرک به موجب یک قبض به شما داده می‌شود. شناسه پرداخت ممکن است با نام های دیگری همچون شماره سفارش، شماره قبض و غیره هم روی رسید گمرک درج گردد. در سه عکس زیر نمونه هایی از شناسه پرداخت را در سه قابل مذکور مشاهده می‌کنید.

آموزش تصویری ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

آموزش تصویری ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

آموزش تصویری ثبت گوشی مسافرتی در سامانه همتا

بعد از درخواست مبنی بر ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید منتظر بمانید تا اطلاع رسانی از سوی سامانه انجام شود. عموما اطلاع رسانی سامانه همتا چیزی در حدود یک هفته طول می‌کشد. اگر عملیات با موفقیت انجام شده باشد، پیامکی دریافت خواهید کرد که از موفقیت آمیز بودن پروسه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا خبر می‌دهد. اما اگر بنا به هر دلیل اطلاعاتی ورودی شما نادرست باشند، درخواست شما توسط سامانه همتا رد خواهد شد که در این حالت هم از سوی این سامانه پیامک دریافت خواهید کرد.

تعمیرات سامسونگ

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل

نکته: پس از ثبت درخواست رجیستر کردن گوشی مسافری در سامانه همتا نمی‌توانید اطلاعات ورودی را ویرایش کنید. بنابراین باید منتظر باشید تا درخواست شما رد شود و سپس مجددا با ایجاد یک درخواست جدید اطلاعات ورودی را تصحیح نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که در مشاهده کردید در این مقاله به آموزش مرحله به مرحله و تصویری نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا پرداختیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

 

لینک های مفید: خرید گوشی آیفون | خرید گوشی سامسونگ | خرید گوشی شیائومی

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (7)

guest
7 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
محمد
4 سال گذشته

یه سوال دوستان، الان برادر خانومم یه گوشی برا خانومم گرفته فرستاده از طریق یکی از دوستاش، الان برای رجیستر کردن حتما باید به اسم کسی که گوشی رو وارد کرده (یعنی دوست برادر خانومم) باشه یا میشه با گذرنامه و سینکارت خانومم هم رجیستر کرد، ممنون میشم پاسخ بدید

مهرداد
مهرداد
4 سال گذشته

سلام ، یکی از اقوام از خارج از کشور یک گوشی ایفون برایم اورده ولی در گمرک فرودگاه ثبت نکرده و چون چندین سال است که خارج زندگی میکنه کارت ملی نداشت و موفق نشدیم سیم کارت به نامش خریداری کنیم حالامشکل اینجاست که برای ثبت در سایت حتما باید سیم کارت بنام مسافر باشه و من نمیدونم چکار کنم! ایا راهی هست که بدون سیم کارت به نام مسافر گوشی رو در سایت ثبت کرد؟

محمد رضازاده
محمد رضازاده
4 سال گذشته

سال من یک گوشی A50از یک موبایل فروشی خریدم با این عنوان که ریجستر گوشی انجام شده و تو سامانه همتا بنام من فعال خواهد شد بعد از گذشت تقریبا ۲۰ روز یک پیام از همتا ارسال شده که

دستگاه با مشخصات زیر به صورت مسافری در سامانه همتا ثبت گردیده است

سئوالم اینه که آیا گوشی که توسط فروشنده بمن فروخته شده مسافری بوده که تو سامانه مسافری ثبت شده و آیا بنام من می تونه مسافری ثبت کنه و اگر چنین کار کرده باشه مشکلی برای من در آینده پیش نخواهد آمد؟ ممنون میشم اگر پاسخ بفرمائید.

مسعود طهمورثی
مسعود طهمورثی
5 سال گذشته

سلام
لطفا پوشش بدین که در حال حاضر نمیشه شناسه گوشی در سامانه گمرکی ثبت کرد.
بجای دکمه ی ادامه، دکمه ی دریافت اطلاعات از سامانه همتا جایگذاری شده که دیگه نمیشه گوشی فعال کرد.
من گوشی قدیمی دارم و تو طرح رجیستری روشن نکردم و الان جزء شناسه های غیرقانونی شناسایی میشه
اون زمان اون همه پول گوشی دادیم، الان میگن ۱۳۰ هم باید پول گمرک بدی تا فعال بشه.
مگه نگفتن گوشی های قدیمی نیازی به رجیستری ندارند؟؟؟؟
لطفا پیگری این موضوع باشید.

علیرضا
علیرضا
5 سال گذشته

سایت عوارض گمرک یه چند روزی هست واسه اتباع خارجی جواب نمیده میزنه خطا در استعلام یا اصلا بالا نمیاد کی درست میشه ؟ و اینکه وقتی عوارض رو پرداخت کردم در سامانه همتا به جایی کد ملی میشه شناسه فراگیر زد یا فقط کد ملی باید باشه ؟ و اینکه اگر مدل گوشی من galaxy s4 sgh_1337m باشه اگه بزنم galaxy s4 sgh_1337 در سایت گمرک مشکل داره یا نه ؟ منتظر پاسخ هستم ممنون .