کدام خودروها به ایران وارد می‌شوند؟

کدام خودروها به ایران وارد می‌شوند؟

چندسالی است که بحث از سرگیری واردات خودرو مطرح می‌شود. از سال ۱۳۹۷ تاکنون زمزمه‌هایی درباره این موضوع به گوش‌ می‌رسد اما به‌نظر می‌رسد که این شروع مجدد در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود. در حوالی اردیبهشت بود که دولت چراغ سبزی به ورود خودروهای خارجی نشان داد و اعلام شد که ظاهرا با شروطی، چنین طرحی دوباره رقم خواهد خورد. اما پیرامون این خبر، پرسش‌های زیادی وجود دارد. کدام خودروها به ایران وارد خواهند شد؟ برندها و شرکت‌هایی که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند، کدامند؟ کلیدخوردن طرح واردات خودرو می‌تواند بازارهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار بدهد؟ باید دید که با اجرایی‌شدن طرح واردات، اوضاع بازار به چه سمت‌وسویی می‌رود.

طرح واردات خودرو چیست؟

آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده است و طبق اخبار اعلام‌شده از نمایندگان مجلس، خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰هزار دلار و تعرفه‌ای زیر ۲۰درصد روانه کشور خواهند شد. البته این تعرفه، برای خودروهای 10 تا 20 هزار دلار، بین 40 تا 75 درصد خواهد بود. هنوز درباره تعداد خودروهای وارداتی حرفی در میان نیست اما با برآوردی که نسبت به قیمت ارز انجام می‌شود، نرخ این خودروها در حدود ۱۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود. با تصویب طرح واردات خودرو، تعادل قیمت‌ها که از بازار ایران رخت بربسته بود، تاحدی می‌تواند در صورت مدیریت درست به حالت مطلوبی بازگردد. قرار است، طرح واردات خودرو در شهریورماه اجرایی شود. البته نظرات ضدونقیضی درباره طرح آزادسازی خودروهای وارداتی در کشور وجود دارد. برخی موافقان معتقدند که التهابات بازار خودرو با وجود چنین طرحی به حالت تعادل می‌رسد. برخی هم امیدی به تغییر وضعیت بازار ندارند و بر این باور هستند که مشکلات حوزه خودرو در ایران عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر از آن است که با وجود چنین طرحی درمانی برای التهاباتش به‌وجود بیاید.

 

آخرین اخبار واردات خودرو را می‌دانید؟

آخرین اخبار واردات خودرو را می‌دانید؟

اخبار متنوعی درباره واردکردن خودروهای خارجی به‌ ایران به گوش می‌رسد. در طرح واردات خودرو محدودیت‌هایی هم برای ورود وجود دارد. برای مثال، قید شده است، کشورهایی که در اعمال تحریم علیه ایران با آمریکا همکاری داشته‌اند، در فهرست واردکننده‌ها قرار نخواهند گرفت. متقاضیان واردکردن خودرو هم باید تا ۱۹ شهریور در سامانه‌ای مخصوص به همین کار اقدام به ثبت‌نام کنند. خودروهای وارداتی باید ویژگی‌هایی در چارچوبی مشخص هم داشته باشند. برای مثال، حجم موتورشان از حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد. همه این‌ها بازه‌هایی حدودی هستند و امکان دارد که در بدو تسهیل شرایط ورود، پای خودروهایی با ویژگی‌های دیگر هم به‌میان بیاید. برای نمونه، در خصوص مقوله قیمت، این‌طور اعلام شده که خودروها باید ارزشی در بازه قیمتی ۷ تا ۲۰هزار دلار داشته باشند. با این حال، براساس ثبت سفارش‌ها احتمال بروز نوسان و تغییراتی در این بازه اعلامی هم وجود دارد.

آنچه با مرور اخبار دریافت می‌شود، این است که مسئولان رویکرد تازه‌ای در حوزه واردات خودرو در نظر گرفته‌اند. بنا به اظهارنظرهایی که از مقام‌های مسئول در این حیطه شنیده می‌شود، دولت به‌دنبال واردکردن خودروهای اقتصادی است. در واقع، رویکرد حاضر فراهم‌کردن بستری است که در آن، عموم مردم امکان خرید و استفاده خودروهای وارداتی را داشته باشند. خبرهایی که در خصوص واردات خودرو به گوش می‌رسد، بسیار متنوع و بعضی اوقات، جالب هستند. برای نمونه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که امکان واردکردن خودرو با پرداخت رمزارزهایی پذیرفته‌شده مانند بیت‌کوین هم وجود دارد. به‌گفته او، مراکز استخراج رسمی ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین می‌توانند با هماهنگی‌های با بانک مرکزی اقدام به واردات خودرو با این رمزارز معروف کنند.

کدام برند ها و شرکت های خودرویی به ایران می‌آیند؟

بنا به رویکرد دولت برای ورود خودروهایی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای عموم، به‌نظر می‌رسد که پای برندهایی نظیر موارد زیر به کشور باز شود:

  • نیسان
  • هیوندای
  • کیا
  • سوزوکی
  • رنو
  • میتسوبیشی
  • ام‌جی

قیمت خودرو در این برندها با بازه اعلامی از سوی دولت هم‌خوانی دارد و همکاری‌های پیشین ایران با آنها هم راه را برای بازگشت مجددشان باز می‌کند. شرکت سایپا هم برای ورود به عرصه واردات پا پیش گذاشته و اعلام کرده است که مذاکرات با شرکت رنو برای واردکردن خودروهای اقتصادی را در دستور کار خودش قرار داده است. پای نام برندهای دیگری هم به‌میان است و شنیده می‌شود که احتمالا، شرکت سیتروئن هم برای همکاری اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

کدام خودرو ها  و مدل های ماشین به ایران وارد می‌شوند؟

کدام خودرو ها  و مدل های ماشین به ایران وارد می‌شوند؟

گزینه‌هایی که از میان خودروهایی با طیف قیمت اعلامی دولت امکان بیشتری برای ورود به کشور دارند به شرح زیر هستند:

  • نیسان کیکس
  • کیا ریو ۲۰۲۲
  • هیوندای ونیو ۲۰۲۲
  • سوزوکی سلریو
  • هیوندای آئورا
  • کیا سول ۲۰۲۲ ال‌ایکس
  • داچیا داستر جورنی
  • فولکس واگن پولو لایف
  • کیافورته
  • هیوندای اکسنت
  • فیات ۵۰۰
  • نیسان سنترا ۲۰۲۲
  • تویوتا کرولا

 

قیمت خودروهای احتمالی برای ورود به کشور مشخص نیست. در واقع، در آینده‌ای نزدیک معلوم می‌شود که خودروهای منتخب برای ورود به بازار کشور با چه قیمتی در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو های داخلی چیست؟

یکی از دلایلی که درباره صدور دوباره مجوز واردات خودرو مطرح می‌شود، تعدیل قیمت بازار کنونی است. با نبود رقابت میان خودروهای داخلی و خارجی، قیمت بازار تولیدات وطنی به‌شدت افزایش پیدا کرد. با این حال، بعضی از کارشناسان معتقدند که نابه‌سامانی قیمت در بازار تولیدات داخل نمی‌تواند با ورود خودروهایی خارجی مدیریت شود. به‌عقیده آنها، تفاوتی که میان طیف قیمتی محصولات خارجی و ایرانی است، امکان رقابت و ایجاد تعادل در بازار را ناممکن می‌کند. عوامل متعددی در افزایش قیمت خودروهای ایرانی نقش داشته‌اند. هزینه‌های بالای تولید که در نتیجه رکود تورمی به تولیدکنندگان تحمیل شده از دلایل مهمی است که با بازشدن پای خودروهای وارداتی هم سایه سنگینش را از بازار برنخواهد داشت. تا زمانی که میان تولیدات محصولات داخلی و قیمتی که به‌فروش می‌رسند، تعادلی به‌وجود نیاید، هیچ عاملی از جمله ورود خودروهای خارجی هم اثری در تغییر وضعیت بازار نخواهد داشت.

برای آگاهی از لیست قیمت خودرو می‌توانید نگاهی به فهرست قیمتی موجود در سایت کارنامه داشته باشید. اطلاعات کارنامه به‌روز و دقیق هستند و مرجعی مناسب برای قرارگرفتن در جریان قیمت‌ها در بازار به‌حساب می‌آیند.

بهترین گزینه های خرید چیست؟

با قوت‌گرفتن واردات خودرو به کشور، این پرسش پیش می‌آید که کدام موارد گزینه‌های بهتری برای خرید هستند. از میان گزینه‌های موجود به‌سراغ انتخاب موردی بروید که ارزش خرید بالایی دارد. منظور از ارزش خرید بالا چیست؟ از مصادیق قرارگرفتن محصولی زیر چتر این عنوان می‌توان به تناسب قیمت با ظاهر، امکانات جانبی، قدرت موتور، ظرفیت پیشرانه و سواری وسیله اشاره کرد. آن خودرویی ارزش خرید بالا دارد که ویژگی‌های مطلوبی در این زمینه‌ها داشته باشد و ضمناً هزینه‌های نگهداری آن دشواری‌های زیادی به شما تحمیل نکند.تولیدات شرکت معروف کیا و هیوندا همیشه سابقه خوبی در بازار ایران داشته‌اند و با ورود مجددشان به ایران می‌توانند گزینه‌های جذابی برای خرید باشند.

در آخر

تصویب طرح واردات خودرو با ورود دوباره محصولاتی از برندهای معروفی چون کیا و هیوندا در ایران همراه خواهد بود. برخی معتقدند که بازار مخدوش‌شده تولیدات داخلی با ورود خودروهای خارجی تکانی نخواهد خورد. در واقع، انحصار و نبود رقابت تنها دلیل ضعف بازار و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نیست. با این حال، این طرح طرفدارانی هم دارد که ورود خودروهای خارجی با قیمت‌هایی مقرون‌به‌صرفه را می‌پسندند و معتقدند که با حضور آنها، بازار رخوت‌زده خودرو می‌تواند جانی دوباره بگیرد. برای در جریان‌ قرارگرفتن از وضعیت بازار، نگاهی به لیست قیمت روز خودرو سایت کارنامه به نشانی اینترنتی https://karnameh.com/car-price هم خالی از لطف نیست.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments