چطور یک دستگاه تصویه هوای خوب بخرید؟!

چطور یک دستگاه تصویه هوای خوب بخرید؟!

چطور یک دستگاه تصویه هوای خوب بخرید؟!

چطور یک دستگاه تصویه هوای خوب بخرید؟!

یکی از اتفاقاتی که در روزهای زمستان رخ می‌دهد، وارونگی دما است که بر اساس آن، هوا قابلیت سرعت کاملی برای بالا رفتن ندارد و علت آن‌هم افزایش سرما است. شاید این تعریف ازنظر جغرافیایی چندان مهم نباشد؛ اما زمانی که با افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و تهران روبرو می‌شویم، بیشتر مفهوم وارونگی دما را درک می‌کنیم. افزایش آلاینده‌ها و سرد شدن هوا دست به دست هم می‌دهند تا موارد آلوده به‌راحتی به سمت آسمان حرکت نکنند و در نزدیکی سطح زمین باقی بمانند. به مرور زمان نیز بر شدت آن‌ها افزوده شده و فقط در صورت بارش باران و برف یا بادهای شدید، هوا دوباره تمیز می‌شود.

شاید بهترین تدبیر در این شرایط این باشد که از خانه بیرون نرویم، اما موضوع این است که آلودگی هوا از بین پنجره‌ها نفوذ می‌کند و به هر صورت مقداری از آن وارد خانه می‌شود. به همین دلیل در طول زمستان، حساسیت‌های تنفسی افزایش پیدا می‌کند. بهترین راه‌حل استفاده از تصفیه‌کننده هوای خانگی است تا از شدت آلودگی هوا در خانه کم کنید. در حال حاضر برندهای مختلفی انواع دستگاه تصفیه هوایی خانگی را تولید می‌کنند. اما پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، نکات مهم درباره خرید این وسیله را مطالعه کنید. در ادامه این صفحه این موضوع را باهم بررسی می‌کنیم.

قبل از هر چیز میزان نیاز خودتان را تعیین کنید

بهتر است قبل از خرید این دستگاه از خودتان بپرسید که چه کاربردی از این وسیله انتظار دارید. آیا می‌خواهید که با کمک آن گردوغبار و سموم موجود در هوای اتاق‌خواب یا آشپزخانه را از بین ببرید یا برای جذب دود از آن استفاده می‌کنید؟ چقدر در طول روز وقت دارید که دستگاه تصفیه هوا را تمیز کنید و آیا حوصله عوض کردن فیلتر آن را در موقعیت‌های مختلف دارید؟ درعین‌حال آیا دوست دارید این ابزار قابل‌حمل  و هوشمند باشد یا خیر؟ جواب دادن به تمامی این سوالات باعث می‌شود که خرید عاقلانه و بهتری داشته باشید و بودجه خودتان را برای یک وسیله غیرکاربردی هدر ندهید. در ضمن می‌توانید با خرید کالا قسطی به گزینه‌های بهتری فکر کنید.

دستگاهی با سیستم فیلتر مناسب بخرید

موضوع مهم بعدی این است که دستگاه دارای فیلتر مناسب باشد و قابلیت جذب بهتر آلودگی، گردوغبار و دود را داشته باشد. فیلترهای کربن فعال بهترین انتخاب برای جذب و از بین بردن دود در آشپزخانه است و به‌راحتی بقیه بوهای بد را هم از بین می‌برد.

علاوه بر آن اگر دستگاه تصویه هوا دارای یونیزکننده و لامپ UV نیز باشد، به‌طور موثر می‌تواند ذرات گردوغبار را در خانه حذف کرده و باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین برخی از این دستگاه‌ها با فناوری فیلتراسیون مانند ژنراتورهای ازن عرضه می‌شوند. این فناوری کمک می‌کند که کپک را از بین ببرد و بهترین انتخاب برای قرار دادن در کنار بیمارانی است که از بیماری‌های مزمن ریوی و تنفسی رنج می‌برند.

به فاکتور CADR  و ACH توجه کنید

برای توضیح این دو فاکتور در دستگاه تصفیه هوا باید گفت که ACH تغییرات هوا در ساعت را اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر دستگاه با داشتن این فاکتور می‌تواند تعداد دفعاتی که هوای آلوده در محیط تمیز شده را نمایش می‌دهد. هرچه این امتیاز و عدد بیشتر باشد، به این معنا است که هوای اتاق بهتر شده و دستگاه به شکل خوبی کار خود را انجام داده است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ابعاد و متراژ اتاق هم در عملکرد تصفیه هوا و اعداد ACH تاثیرگذار است و هرچه اتاق بزرگ‌تر باشد، این عدد نیز کمتر خواهد شد.

فاکتور بعدی نرخ تحویل هوای پاک یا همان CADR است که نشان‌دهنده توانایی دستگاه در حذف سه نوع آلاینده هوا شامل دود، غبار و گردوخاک است. این رتبه‌بندی هم هرچه اعداد بزرگ‌تر و بیشتری را نشان دهد، به معنای کارآمدتر بودن دستگاه است.

حوصله تمیز کردن دستگاه را دارید یا خیر؟!

نکته دیگری که در خرید تصویه هوا باید به آن دقت کنید، شرایط نگهداری آن است. در حال حاضر نمونه‌ها و طرح‌های مختلفی از این دستگاه در بازار یافت می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود رادارند. برخی از آن‌ها نیازی به تمیز کردن مرتب یا تعویض فیلتر ندارند، اما برخی دیگر دائما باید تمیز شود و فیلترهای کهنه را با نو عوض کنید. اگر دستگاه نیاز به نگهداری و دقت بالایی داشته باشد، به معنای هزینه‌های اضافی است. درعین‌حال تعداد عوض کردن فیلتر هوا هم به میزان آلودگی هوا بستگی دارد. هرچه آلاینده‌ها بیشتر باشد، به‌تبع آن باید در زمان کوتاه‌تری فیلترها را عضو کنید. اما به‌صورت معمول بهترین زمان برای تعویض فیلتر هر 4 ماه یکبار است. همچنین فیلتر HEPA نیز حدود 6 ماه یا حتی بیشتر کارایی دارد و نیاز به تعویض آن در کمتر از این زمان ندارید.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا هشدار تعویض فیلتر دارد یا خیر؟

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا به نشانگر تعویض فیلتر مجهز هستند. به همین دلیل با نزدیک شدن به تاریخ تعویض و قبل از رسیدن تاریخ آن، نشانگر به‌صورت خودکار روشن می‌شود. این نشانگر برای افرادی که حافظه ضعیفی دارند یا دغدغه کاری زیادی دارند، بهترین انتخاب است..

مصرف انرژی دستگاه چقدر است؟

زمانی که قصد خرید وسایل برقی داریم، توجه به سطح انرژی مصرفی در دستگاه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا هیچ‌کدام از ما دوست نداریم که در زمان استعلام قبض برق با اعداد نجومی روبرو شویم. خوشبختانه مصرف انرژی در دستگاه‌ تصفیه هوا  نسبت به سایر وسایل برقی خانگی بسیار کمتر و محدودتر است و بنابراین از این نظر می‌توانید با خیال راحت هر مدلی را برای خرید انتخاب کنید.

سطح نویز دستگاه چقدر است؟

برخی از انواع تصفیه هوا خانگی صدای زیادی تولید می‌کنند و باعث عملکرد نامناسب دستگاه می‌شود. درعین‌حال بالا بودن سطح صدای دستگاه باعث می‌شود که از آن فقط در طول روز استفاده شود یا در محیطی مانند اتاق کودک و بزرگ‌سالان کمتر به کار برود. بنابراین بهتر است موقع خرید به سطح صدای آن دقت کنید که در اندازه‌ای بین 40 تا 50 تعریف شده باشد تا با خیال راحت آن را در تمام اتاق‌ها و در طول شب استفاده کنید.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments