نکات مهم قبل از خرید سیم برق

نکات مهم قبل از خرید سیم برق

سیم برق یکی از مهم ترین ملزومات الکتریکی است. این تجهیزات از یک هادی جریان برق، عایق یا روکش تشکیل شده اند. وظیفه اصلی سیم، انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است. همچنین به کمک سیم ها اتصال میان تجهیزات مختلف برقرار می شود.

در اغلب مجموعه ها همچون منازل مسکونی، فروشگاه ها، اداره ها، انبارها، کارخانه ها و دیگر موارد از انواع سیم استفاده می شود. سیم ها در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این محصولات از نظر ابعاد، کاربرد، نوع هادی و جنس به چند دسته تقسیم بندی می شود. پیش از خرید سیم برق باید به نکات زیادی همچون جنس سیم، نوع کاربرد، اندازه سیم و دیگر موارد توجه کرد.

اگر قصد خرید سیم و کابل دارد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی نکات مهم قبل از خرید سیم برق می پردازیم.

انواع سیم برق

سیم ها به دو صورت روکشدار و بدون روکش به بازار عرضه می شوند. سیم های روکش دار همان سیم های برقی هستند که در مجموعه های مختلف به کار گرفته می شوند.

سیم بدون روکش در واقع همان مفتول مسی یا آلومینیومی است که در ساخت سیم پیچ ها، الکتروموتور، نصب تابلو برق و دیگر موارد از آن استفاده می شود. نوع سیم باید با توجه به کاربرد مورد انتظار شما خریداری شود.

روکش سیم های برق روکشدار اغلب از جنس PVC ساخته شده است. البته برخی از سیم ها با روکش های نسوز LSZH نیز به بازار عرضه شده اند. یکی از نکات مهمی که پیش از خرید سیم برق باید به آن توجه کرد، جنس روکش سیم است.

نکات مهم قبل از خرید سیم برق

جنس هادی سیم برق

سیم های برق روکشدار و همچنین مفتول های بدون روکش در دو جنس هادی مسی و آلومینیومی به بازار عرضه می شوند. هرکدام از این سیم ها کاربرد به خصوصی دارد.

مس هدایت الکتریکی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد، به همین دلیل سیم مسی عملکرد بهتری ارائه می دهد. در مقابل سیم های آلومینیومی قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به سیم های مسی دارند.

سیم آلومینیومی زودتر از سیم مسی گرم می شود. همچنین سیم مسی نسبت به سیم آلومینیومی در یک متراژ مشخص، سنگین تراست.

نوع هادی سیم برق

مفتول های مسی و آلومینیومی بدون روکش همانطور که از نام آن ها پیدا است، به صورت مفتولی و خشک ارائه می شوند. سیم های برق روکشدر می توانند با هادی هایی یه شکل زیر عرضه شوند:

  • سیم افشان

سیم افشان از چند رشته نازک مس در هم تابیده تشکیل شده است. این سیم ها انعطاف پذیری بالایی دارند. در جاهایی که نیاز به خمش وجود دارد، از این سیم استفاده می شود. سیم های افشان مسی از سطح مقطع ۰.۲۵ میلی متر مربع تا ۳۰۰ میلی متر مربع تولید می شوند. آلومینیوم فلزی خشک است و نمی توان آن را به افشان تبدیل کرد. به همین دلیل سیم های افشان موجود در بازار مسی هستند. این سیم ها رنگ بندی های متنوعی تا سطح مقطع ۱۶ میلی متر مربع دارند.

  • سیم مفتول

سیم مفتولی روکش دار اغلب  تا سطح مقطع ۶ میلی متر مربع تولید می شود. البته سیم هایی با سطح مقطع بزرگ تر نیز به بازار عرضه می شود که به اصطلاح به صورت نیمه افشان یا خشک هستند. این نوع سیم ها اغلب کاربرد زمینی دارند. سیم های مفتولی می توانند از نوع آلومینیوم و مس یا آلیاژی از آن ها باشند.

جنس هادی سیم برق

عایق سیم برق

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید سیم برق و نکاتی که قبل از خرید سیم باید به آن توجه کنید، جنس عایق سیم ست. برخی از سیم ها داخل دیوار و زیر گچ نصب می شوند. به همین دلیل باید عایقی محکم و مرغوب داشته باشند.

سیم های برق از نظر عایق می توانند در انواع زیر به بازار عرضه شوند:

  • سیم با عایق  PVC
  • سیم با عایق  TPR
  • عایق پلی اتیلن XLPET
  • عایق لاستیک

کاربرد سیم برق

سیم هایی که برای ساختمان از آن ها استفاده می شود، باید با توجه به مکان و نوع کاربرد انتخاب شوند. سیم های مسی و آلومینیومی هر دو می توانند در سیستم های روشنایی، دزدگیر، سیم کشی کلید و پریز، سیستم اعلام حریق و دیگر موارد استفاده شوند. سیم برق روکشدار از نظر کاربرد به چند دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • سیم لاکی:

    سیم لاکی نوعی سیم برق پرکاربرد است که از یک رشته سیم و هادی تشکیل شده است. بر روی این رشته هادی یک لایه نازک عایق قرار گرفته است. به دلیل نازک بودن عایق این سیم ها، در سیم پیچی های موتور، ترانسفورماتور و دیگر موارد از آن ها استفاده می شود. به این سیم ها سیم ترانس نیز گفته می شود.

  • سیم آنتن:

    این سیم اطلاعات، سیگنال های صوتی و تصویری را انتقال می دهد و از آن به عنوان رابط در سیستم های صوتی و تصویری استفاده می شود. هادی این سیم ها اغلب به صورت مفتولی طراحی شده است. یک لایه شیلد به صورت بافته شده دور هادی این سیم ها قرار گرفته است تا از اثرات نویز جلوگیری شود.

  • سیم ارت:

    یکی از پرکاربردترین سیم های موجود در بازار، سیم ارت است. از این سیم ها برای افزایش ایمنی استفاده می شود. سیم ارت یک سیم اضافه در مدارهای الکتریکی است. این سیم جریان برق نشتی از وسایل الکتریکی را به زمین انتقال می دهد. همین موضوع سبب می شود تا ایمنی افزایش و خطر برق گرفتی نیز کاهش پیدا کند. سیم ارت عایق سبز و زرد دارد و در اندازه ها و سطح مقطع های مختلف به بازار عرضه می شود.

  • سیم نایلونی

    : نوع دیگری از سیم های برق که بسیار پرکاربرد هستند، سیم نایلونی است. این سیم ها درواقع سیم های دولا با روکش سفید رنگ هستند که به صورت موازی به یکدیگر چسبیده اند. یک رشته از این سیم به فاز و رشته دیگر آن به نول متصل می شود. به این سیم ها سیم بند تخت نیز گفته می شود. از این سیم ها اغلب در هنگام نصب لوستر استفاده می شود و معمولاً تا سطح مقطع ۴ میلی متر مربع تولید می شوند.

    کاربرد سیم برق

    سخن پایانی

    برای مشاهده لیست قیمت سیم برق همچون سیم ارت می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های سیم برق را با هم مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشگاه ها در ارتباط باشید. راندنو امکان مشاهده قیمت سیم برق و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می کند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments