راهنمای جامع خرید ویدئو پروژکتور | چگونه پروژکتور مناسب پیدا کنیم؟

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور  مانند تهیه  بسیاری از تجهیزات مصرفی خرید ویدئو پروژکتور نیز می‌توان کار بسیار ساده‌ای باشد در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.  اگر با مشخصات کلی ویدئو پروژکتور ها آشنایی داشته باشید می توانید به راحتی خرید ویدئو پروژکتور را انجام دهید.  در این مطلب سعی کنیم مطالب جامعی در مورد راهنمای خرید ویدئو پروژکتور ارائه کنیم.

برای مثال تصویری که توسط ویدئو پروژکتور نمایش داده می شود متناسب با فاصله ای است که ویدئو پروژکتور از پرده نمایش دارد.  با دانستن همین موضوع ساده می توانید به راحتی انواع  پروژکتور  و فاصله تصویر آنها را تشخیص دهید.

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

 ویدئو پروژکتور چیست

ویدئو پروژکتور می توانند یک دوربین عکاسی معکوس در نظر گرفت که به جای دریافت نور را از دل خارج می کند.  ویدئو پروژکتور های دیجیتال عملکرد مشابهی با تلویزیون و مانیتور دارند و در عین حال مزیت های فراوانی را ارائه می کنند.  از جمله موارد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  اندازه تصویر فوق العاده بزرگ
  •  قابلیت حمل و نقل ساده
  •  امکان نصب در محیط های مختلف

با اینکه ویدئو پروژکتور ها در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند اما به صورت کلی می توان آنها را در چهار دسته تقسیم بندی کرد:

  •  ویدئو پروژکتور جیبی قابل حمل
  •  ویدئو پروژکتور خانگی
  •  ویدئو پروژکتور اداری
  •  ویدئو پروژکتور های فوق العاده بزرگ مناسب سینماها و سالن های کنفرانس

البته در این بین می توان محصولاتی را پیدا کرد که با یکدیگر همپوشانی دارند. برای مثال برخی از ویدئو پروژکتور های خانگی قابلیت استفاده در محیط های اداری را دارند.

انواع ویدئو پروژکتور

راهنمای انتخاب ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور جیبی یا قابل حمل

ویدئو پروژکتور های جیبی از پروژکتور های هستند که قابلیت حمل و نقل بالایی دارند. اندازه برخی از این ویدئو پروژکتور ها برابر با یک گوشی موبایل است،  به همین دلیل می توانید به راحتی آنها را در جیب یا کیف خود قرار داده و حمل و نقل آن را انجام دهید‌.  می توان این ویدئو پروژکتور ها را جایگزین خوبی برای مانیتور یا تلویزیون های کوچک در نظر گرفت. از آنجا که معمولاً از لامپ های ال ای دی برای جلوگیری از مصرف انرژی بالا و بی نیاز شدن سیستم خنک کننده استفاده می کنند، اندازه تصویر خیلی بزرگی ندارند. این محصولات معمولا دارای روشنایی بین ۲۵ الی ۱۵۰۰ انسی لومن هستند. با این حال ویدئو پروژکتور های خانگی یا پروژکتور های اداری روشنایی بیشتری را ارائه می کنند. این پروژکتور ها همچنین دارای قابلیت زوم اپتیکال نیستند و برای نصب و تنظیم اندازه تصویر باید و جابجایی پروژکتور را انجام دهید و ممکن است شرایط محیطی، محدودیت هایی را برای شما به وجود بیاورد. به صورت کلی خرید پروژکتور جیبی برای افرادی که دائم در حالت جا به جایی هستند مناسب می باشد.

پروژکتور های چند رسانه ای

به صورت کلی پروژکتور های چندرسانه‌ای، دسته ویدئو پروژکتور های اداری و خانگی را در خود جای میدهد.  می توان گفت این محصولات برای انواع کاربردهای مورد استفاده قرار می‌گیرند جزو پرفروش ترین پروژکتورهای بازار هستند. این پروژکتورها روشنایی قسمت بیشتری را در مقایسه با پروژکتور های قابل حمل ارائه می کنند و معمولاً لنزهای زوم دارند که فعالیت نصب را بسیار ساده تر خواهد کرد.

البته با توجه به تنوع گسترده ای که در مشخصات این محصولات وجود دارد، باید در هنگام خرید ویدئو پروژکتور های چند رسانه ای دقت داشته باشید. این پروژکتور ها معمولا از وضوح کامپیوتر به جای وضوح تصویری sd یا hd پیروی میکند. این موضوع ها شامل svga (800*600) , xga (1024*768) , wxga (1280*800) , wuxga (1920*1200) هستند.

ویدئو پروژکتور ها از نظر صفحه نمایش و نسبت پرتاب

ویژگی های ویدئو پروژکتور

یکی از مشخصات مهم ویدئو پروژکتور نسبت پرتاب آنها می باشد.  نسبت پرتاب با دو مقدار فاصله پروژکتور از صفحه نمایش و پهنای پرده نمایش رابطه مستقیم دارد.

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور   بنابراین یکی از اولین اقدامات برای خرید ویدئو پروژکتور، در نظر گرفتن نسبت پرتاب و اندازه صفحه نمایش می باشد. زمانی که این کار را انجام دهید احتمالاً انتخاب‌های شما به محصولات کمتری محدود خواهد شد.

انواع ویدئو پروژکتور از نظر نسبت پرتاب

از نظر نسبت پرتاب می توان ویدئو پروژکتور در سه گروه دسته بندی کرد:

  1.  پروژکتور های استاندارد
  2.  پروژکتور های پرتو کوتاه
  3.  پروژکتور های فوق العاده کوتاه

ویدئو پروژکتور های پرتاب استاندارد دارند رایج ترین نوع پروژکتور ها به شمار می روند. معمولا این پروژکتور ها نسبت پرتابی بین ۱.۵:۱ تا ۲:۱ دارند. بنابراین برای هر فوت تصویر، پروژکتور باید ۱.۵ تا ۲ فوت دورتر از پرده نمایش قرار بگیرد.  همچنین پروژکتورهای پرتاب استاندارد نبودن دارای یک لنز ثابت هستند که در محفظه مناسب تعبیه شده قابل تغییر نیست.

قابلیت های ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور های پرتاب کدام نمودار نسبت پرتاب ۰.۳۸:۱ تا ۱.۴:۱ می‌باشند.  این محصولات برای ارائه در کلاس های درس یا اتاق های کنفرانس در محیط های اداری بسیار مناسب هستند زیرا می توانند نزدیکتر به صفحه نمایش قرار گیرد و از ایجاد سایه در تصویر جلوگیرز میکنند زیرا در فاصله نزدیک تری به پرده نمایش قرار خواهند داشت.

ویدئو پروژکتور هایی با برد فوق العاده کوتاه،  معمولا در محیط های آموزشی و گاهی در سینمای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این پروژه ها معمولا به صورت مستقیم در پایین پرده نمایش یا در بالای پرده نمایش قرار می گیرند و اجازه می‌دهند با فاصله پرتابی بسیارکم تصویر بزرگی تولید شود. استفاده از این میدان پروژکتورها مزایای بسیار زیادی نسبت به انواع دیگر پروژکتور دارد.

قابلیت های اصلی ویدئو پروژکتور

در هنگام خرید دیتا پروژکتور باید به ویژگی هایی که هر محصول دارد دقت کنید. روشنایی، وضوح تصویر، نسبت کنتراست، تکنولوژی تصویر و …. از جمله این ویژگی ها هستند. هر کدام از این ویژگی ها می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی کیفیت تصویر تاثیر گذار باشند و همچنین در صورتی که بتوانید درک درستی از این ویژگی ها داشته باشید، می توانید پروژکتور منابتری را برای فعالیت های خود انتخاب کنید.

روشنایی ویدئو پروژکتور

شاید اولین و مهمترین چیزی که می توانید در راهنمای خرید ویدئو پروژکتور به شما بگوییم، آشنایی با روشنایی ویدئو پروژکتور باشد! پروژکتور ها دارای منابع نوری مختلف از جمله لیزر، لامپ یا LED هستند و در هر صورت این منابع نوری، نور را با کمک لنز پروژکتور به سمت بیرون پرتاب می کنند. برای اینکه بتوانید تصاویر واضحی را در پروژکتور مشاهده کنید، باید روشنایی پروژکتور را با توجه به محلی که در آن نصب می شود در نظر بگیرید. روشنایی با واحد انسی لومن اندازه گیری می شود. اگر در محیط های تاریک از پروژکتور استفاده می کنید، نیازی نیست تا بر روی روشنایی حساس شوید و معمولا تمام پروژکتور ها حتی محصولات ارزان قیمت نیز می توانند در محیط های تاریک نیاز شما را برطرف کنند.

راهنمای انتخاب دیتا پروژکتور

اما در صورتی که ویدئو پروژکتور را در محیط هایی که تاریک نیستند استفاده می کنید، باید روشنایی مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که محیط مورد نظر نور زیادی نداشت، می توانید پروژکتوری با روشنایی بین 1000 الی 2000 انسی لومن را برای خرید در نظر داشته باشید. همچنین اگر پروژکتور را برای محیط هایی مانند کلاس درس، سالن های اداری پر نور و … تهیه می کند، بهتر است تا از پروژکتور هایی با روشنایی بیش از 3000 انسی لومن استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که ویدئو پروژکتور هایی با روشنایی بالاتر، از قیمت بیشتری نسبت به محصولات مشابه با روشنایی پایین تر برخوردار هستند.

وضوح تصویر پروژکتور

وضوح تصویر در پروژکتور به صورت مستقیم بر روی کیفیت تصویر تاثیر گذار خواهد بود. وضوح تصویر در اصل تعداد پیکسل های یک تصویر را نشان می دهد و با در نظر گرفتن این موضوع که همه تصویر پروژکتور، از پیکسل ها ساخته میشوند، تعداد پیکسل های بیشتر میتواند کیفیت بالاتری از تصویر را به ما ارائه کند. رزولوشن یا همان وضوح تصویر، به صورت ضرب تعداد پیکسل های افقی و پیکسل های عمودی نشان داده می شود؛ در نتیجه می توان گفت هرچه تعداد پیکسل های تصویر بیشتر باشد کیفیت نیز بیشتر خواهد بود و می توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید.

دو وضوح بسیار رایج در ویدئو پروژکتور ها، FullHD می باشد که با عدد 1080p نیز نمایش داده می شود. یک تصویر فول اچ دی دارای تعداد پیکسل 1080*1920 است. وضوح 4K نیز که معمولا با UHD آن را نمایش می دهیم، دارای تعداد پیکسل 3840*2160 می باشد. البته در این میان ممکن است با پروژکتور های HD 720p نیز رو به رو شوید. البته در این پروژکتور ها معمولا کیفیت تصویر بالایی در اختیار نخواهید داشت و می توانید پیکسل های تصویر را به راحتی مشاهده کنید.

نسبت کنتراست دیتا پروژکتور

از دیگر مواردی که باید در راهنمایی خرید ویدئو پروژکتور به آن اشاره شود، نسبت کنتراست پروژکتور می باشد. با استفاده از کنتراست می توان مشخص کرد که یک پروژکتور کیفیت بالایی دارد یا خیر.

به صورت ساده می توان گفت نسبت کنتراست، نسبت بین نور بازتاب شده از یک تصویر تمام سفید و یک تصویر کاملا سیاه است. بنابراین اگر یک پروژکتور سینمایی دارای نسبت کنتراست 3000:1 باشد، یک تصویر سفید در آن، 3000 برابر روشن تر از یک تصویر سیاه است. در نظر داشته باشید که نسبت کنتراست بالاتر باعث می شود تا جزییات بیشتری در تصویر قابل مشاهده باشد. پس بهتر از برای خرید ویدئو پروژکتور ، محصولی را انتخاب کنید که نسبت کنتراست بالاتری داشته باشد. البته برخی از شرکت های سازنده پروژکتور معمولا اعداد بسیار بالاتری از نسبت کنتراست واقعی را برای محصولات خود ارائه می کنند و بهتر است تا گول تبلیغات را نخورید. بهترین راه این است که قبل از خرید ویدئو پروژکتور، نظرات و بررسی های محصول مورد نظر را بررسی کنید.

تکنولوژی تصویر

تکنولوژی تصویر، فناوری است که باعث می شود یک ویدئو پروژکتور کار کند. چیپست ها در این بخش مهمترین نقش را دارند. چیپست ها تراشه هایی هستند که ویدئوهای مشاهده شده پروژکتور را می توانید با استفاده از آنها مشاهده کنید. معمولا ویدئو پروژکتور هایی که می توانید در بازار پیدا کنید دارای چیپست های DLP, LCD و LCoS هستند.

تکنولوژی DLP

چیپست های DLP از آینده های کوچک و یک چرخه رنگی برای ایجاد تصویری که روی پرده نمایش مشاهده میکنید، استفاده می کنند.

تکنولوژی LCD

چیپست های LCD از سه پنل کریستال مایع استفاده می کنند که هر کدام از آنها، تصویری با رنگ های اصلی (قرمز، سبز، آبی) ایجاد می کنند. با کنار هم قرار دادن همه این تصاویر، یک تصویر منسجم بر روی صفحه نمایش داده می شود.

تکنولوژی LCoS

چیپست های LCoS از تراشه های کریستال مایع با پشتوانه آینه ای استفاده می کنند. بنابراین، سیستم مورد بحث نیز مانند DLP یک سیستم منعکس کننده است. البته در این سیستم نور با استفاده از کریستال مایع مانند LCD مسدود می شود.

به صورت کلی در این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور سعی کردیم که شما را با مهمترین قابلیت های دیتا پروژکتور آشنای کنیم. در صورتی که قصد خرید ویدئو پروژکتور را دارید، بهتر است فروشگاه های معتبر ویدئو پروژکتور مانند پروژکتور برتر، خرید انواع ویدئو پروژکتور را انجام دهید. در این فروشگاه می توانید انواع پروژکتور را با گارانتی معتبر و بهترین قیمت خریداری کنید و در عین حال 7 روز زمان استرداد برای محصولات در نظر گرفته شده است.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments