تتر و دلار چه تفاوت ها و شباهتی با یکدیگر دارند؟

تتر و دلار چه تفاوت ها و شباهتی با یکدیگر دارند؟

دلار (Dollar) که نماد USD شناخته می‌شود، یکی از ارزهای فیات پیشرو در جهان به شمار می‌رود. تتر (Tether) با نماد USDT یک استیبل کوین یا رمز ارز پایدار مبتنی بر بلاک چین است که برای معامله با 1 دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت تفاوت عمده آن‌ها در مفهوم بازار غیرمتمرکز نهفته است.

اهمیت رمزارزها در بازارهای بزرگ جهانی را نمی‌توان انکار کرد. ویژگی‌های قابل‌توجه این ارزهای رمزنگاری شده از قبیل کارمزدهای پایین، تمرکززدایی و عدم مداخله شخص ثالث، آن‌ها را برای ادغام در زندگی روزمره جذاب می‌کند.

از طرفی، در موسسات و بانک‌های متمرکز، انتقال وجوه برون مرزی، فرآیندی پیچیده، پرهزینه و زمان‌بر است. ارزهای پایدار یا استیبل‌کوین‌ها از جمله USDT، به عنوان پلی میان بازار ارزهای دیجیتال و دنیای ارزهای سنتی (فیات) عمل می‌کنند. استیبل کوین‌ها با یک ارز فیات پشتیبانی می‌شوند و USDT نیز توسط دلار آمریکا حمایت می‌شود. پس از مطالعه مطالب پیش روی با تفاوت‌های USD و USDT آشنا خواهید شد. لطفا با ما همراه شوید.

تتر (USDT) چیست؟

همان طور که در مقاله “مقایسه تتر و دلار از سماتک” گفته شد، USDT یک ارز ثابت یا پایدار مبتنی بر بلاکچین است که برای معامله با 1 دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیبل کوین‌ها، ماهیتا از نوسانات بازار تأثیر نمی‌پذیرند و در واقع هدف از خرید تتر حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال است.

هر رمز ارز پایدار با مکانیزم منحصر‌به‌فردی تولید شده است. با این‌حال، تمامی آن‌ها کارکرد مشابهی دارند. Tether نیز به عنوان یکی از استیبل کوین‌های ارز دیجیتال یک رمز ارز با ثبات قیمت است که مستقیما با دلار آمریکا مرتبط می‌شود. به عبارتی قیمت تتر همواره با 1 دلار آمریکا برابری می‌کنند.

Tether توسط شرکت Ifinex ایجاد شد و شرکت آن در هنگ کنگ قرار دارد. این رمز ارز در جولای 2014 با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر 2014 به Tether تغییر نام داد. ارز دیجیتال Tether در اصل مبتنی بر بلاک چین بود و اکنون از پروتکل‌های Omni و liquid بیت کوین و همچنین بلاک‌چین‌های اتریوم، TRON، EOS، Algorand، Solana و Bitcoin Cash پشتیبانی می‌کند.

دلار (USD) چیست؟

دلار آمریکا ارز پیشرو در جهان است و اغلب برای تعیین ارزش ارزها، دارایی‌ها و ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود. به عنوان مثال، بیت‌کوین قبلا به ارزش محلی آن تعیین می‌شد؛ اما اکنون با دلار آمریکا تعیین می‌شود. با این حال، ارزش بیت‌کوین، صرف‌نظر از قیمت دلار آن، همیشه بیت‌کوین خواهد بود.

اکثر علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال بر این باورند که پول صادر شده توسط یک بانک یا دولت ارزش واقعی ندارد. اگرچه مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که دلار آمریکا دارای ارزش واقعی است؛ اما خود ارز توسط هیچ چیز قابل لمسی پشتیبانی نمی‌شود. بر همین اساس، فعالان کریپتو به خرید تتر و سایر استیبل کوین‌ها علاقه‌مند شده‌اند. ارزش دلار آمریکا توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شود.

تفاوت بین USD و USDT چیست؟

در دنیای کریپتو، برخی از ارزهای رمزنگاری شده خود را موظف کرده‌اند که ارزش خود را به دلار آمریکا مرتبط کنند؛ زیرا تراکنش‌ با ارزهای دیجیتال را برای تریدرهای مبتدی آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل است که ارزهایی مانند USDT وجود دارد. اکنون برخی از تفاوت‌های USD و USDT را با هم بررسی می‌کنیم.

ثبات

اصلی‌ترین تفاوت USD و USDT، در مقبولیت بانک است. USDT یک توکن رمزنگاری است که توسط شرکتی صادر شده که نسبت 1:1 به دلار دارد. با این حال، آن‌ها به صراحت هرگونه تضمینی را در شرایط خدمات خود رد می‌کنند؛ بنابراین، مهم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری و خرید تتر، همین عدم ثبات و فقدان شرکای بانکی قابل اطمینان است.

برکسی پوشیده نیست که دلار آمریکا ارز اصلی و عامل حرکت‌دهنده جهت اقتصاد جهانی است؛ به همین دلیل است که سیاست‌های مالی جهانی به ثبات آن‌ها بستگی دارد. با این حال، USDT چنین تأثیری بر اقتصاد ندارد. به‌طور خلاصه، می‌توان گفت که USD نسبت به USDT باثبات‌تر است.

انعطاف‌پذیری برای تجارت

USD با ایمان کامل به دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، در حالی که USDT هیچ حمایت‌کننده‌ای ندارد. قیمت تتر همیشه یک دلار گاهی اوقات 1.05 دلار است. از طرفی، دلار برای معامله‌گران قابل اعتمادتر و آشناتر است و انعطاف‌پذیری بیشتری برای معامله دارد. USD تنها ارزی است که بر جهان تسلط دارد. در بازار فارکس، بانک‌ها و موسسات مالی زیادی وجود دارند که روزانه میلیون‌ها دلار مبادلات انجام می‌دهند.

USD ارزی است که جهان را به حرکت درمی‌آورد، در حالی که USDT تنها بخش کوچکی از دنیای مجازی را که بر بیت‌کوین مسلط است، جابه‌جا می‌کند. به همین دلیل است که خرید USD آسان‌تر است؛ در حالی که خرید USDT می‌تواند کمی‌ پیچیده‌تر باشد.

حساب بانکی

دلار مستقیما در یک حساب بانکی ذخیره می‌شود. برای ذخیره USDT باید به صرافی‌هایی که آن را می‌پذیرند، مراجعه کرد. برخی از صرافی‌ها، Tether را ترجیح می‌دهند؛ چون نقد واقعی نیست.

USD همیشه یک سیستم بانکی تعریف شده و تنظیم شده داشته است، در حالی که USDT بدون هیچ‌گونه مقررات مالی فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که می‌توانید دلار را در صرافی یا بانک خریداری کنید. در حالی که برای خرید USDT باید از کیف پول دیجیتال یا کیف پول USDT استفاده کرد.

شباهت‌های میان دلار و Tether

دلار و Tether هر دو به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ارزش دارایی به کار برده می‌شوند. قبل از به وجود آمدن Tether خرید دلار و دارایی‌های دیگری از جمله طلا، راهی برای مقابله با نوسانات ارزها بود؛ اما پس از اینکه Tether به وجود آمد، تصمیم برای اینکه کدام یک از این دو برای حفظ ارزش دارایی مناسب هستند، چالش برانگیز شد. بر همین اساس آگاهی از تفاوت‌های میان USD و USDT به انتخاب بهتر کمک می‌کند.

سخن آخر

استیبل کوین‌ها برای حل مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال، مانند نوسانات قیمت و تعامل با دنیای واقعی، شکل گرفتند. Tether نیز یک استیبل کوین است و قیمت تتر همواره با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. تفاوت‌های قابل‌توجهی میان دلار و Tether وجود دارد. دلار یک ارز واقعی و USDT یک ارز دیجیتال است. مردم می‌توانند از USDT برای مبادلات ارزهای دیجیتال استفاده کنند؛ اما دلار در هر مکان و هر زمانی قابل استفاده است. امیدواریم مطالب ذکر شده برایتان مفید واقع شود.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments