استعلام خلافی خودرو؛ جامع‌ترین راهنمای ۱۴۰۰

خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو و روش‌های کم کردن آن موضوع این مقاله از سری مقالات همراه مکانیک است که در آن، تمام‌ راه‌های دریافت آن را برای شما مخاطبین عزیز بیان خواهیم کرد. مسلما پرداخت راحت جریمه خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان است که این کار را به‌صورت اینترنتی و با صرف زمان کمتر انجام دهند.

استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های بیشتر رانندگان است. جالب است بدانید که 4 نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن خلافی ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ یا این‌که چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟

در مقاله قبلی در این رابطه صحبت کردیم که اگر قصد معامله خودرو را دارید، برای استعلام ریز خلافی و پرداخت آن، باید به صورت حضوری اقدام کرده و به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید. اما اگر به دنبال راهی هستید، تا از تمام جریمه‌ها و خلافی‌های خود در حین رانندگی مطلع شوید؛ باید از روش دریافت پیامک استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید، تا بدانیم چگونه با گوشی موبایل خلافی ماشین بگیریم؟ ضمنا با انواع جریمه‌ها با جدیدترین آپدیت سال 1400 آشنا می‌شویم؛ همراهمان باشید.

آشنایی با انواع جریمه خودرو

انواع جریمه‌ها، نحوه اعتراض و پرداخت آن‌ها سوال رایجی است که برای هر راننده‌ای پیش می‌آید. در شروع مقاله مفصل خلافی خودرو، قصد داریم انواع جریمه خودرو را معرفی کنیم و در مورد آن‌ها بیشتر صحبت کنیم:

1) جریمه تسلیمی

یکی از روش‌های ثبت خلافی برای خودرو، ارائه برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نوع جریمه به‌دلیل رویت گواهی‌نامه توسط افسر، مشخصات راننده متخلف در برگه جریمه خودرو ثبت می‌شود که به این روش جریمه خودرو، جریمه تسلیمی می‌گویند.

امکان اعتراض برای جریمه‌های تسلیمی وجود ندارد، زیرا هم خطا در مورد آن کمتر است و هم راننده حضور داشته و درمورد جریمه، تفهیم شده است. ضمنا جریمه تسلیمی در صورت پرداخت‌نشدن، بعد از 60 روز، 2 برابر خواهد شد.

2) جریمه الصاقی

نوع دیگری از ابلاغ جریمه، زمانی است که راننده، خودروی خود را در شرایط مغایر با قانون قرار داده است؛ ولی خود او در محل حضور ندارد. در این حالت، به‌دلیل عدم ‌حضور راننده، مشخصات وی در برگه جریمه ثبت نمی‌شود.

امکان اعتراض به جریمه الصاقی وجود دارد ولی احتمال موفقیت آن پایین است، زیرا افسر زمان کافی را برای بررسی تخلف داشته است. در صورت عدم پرداخت جریمه الصاقی در زمان مقرر، این جریمه هم 2 برابر خواهد شد.

3) جریمه دوربینی

این روش به معنی ثبت جریمه توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب ‌شده در معابر است. تمام تخلفات رانندگی که توسط سیستم مکانیزه پلیس (دوربین هوشمند یا کاربر دوربین) و به‌عبارتی‌دیگر، توسط دوربین ثبت می‌شوند، ذیل این نوع از جریمه‌ها قرار می‌گیرند.

تنها درصورتی می‌توانید توقع حذف جریمه دوربین را داشته باشید که پلاک شما در تصویرهای ثبت شده واضح نباشند؛ درغیر این صورت این نوع جریمه نیز محرز است و امکان کم کردن آن وجود ندارد.

 جریمه دوربینی چیست و احتمال موفقیت در اعتراض به آن چقدر است؟

جریمه دوربینی چیست و احتمال موفقیت در اعتراض به آن چقدر است؟

4) جریمه کرونایی خودرو

جریمه کرونا در اصل نوعی از دیگر جریمه‌ها است که ویژه این ایام تعریف شده است. جریمه‌های کرونایی شامل دو دسته اصلی جریمه‌های تردد درون شهری و بین شهری می‌شوند:

جریمه کرونایی تردد درون شهری

اگر دوربین راهنمایی و رانندگی، تصویر خودرو شما را از ساعت 22 تا 3 صبح در تمام شهرها گرفته باشد، شما مشمول پرداخت 200هزار تومان جریمه خواهید شد. البته این بازه ساعت 22 تا 3 صبح، درگذشته از ساعت 21 آغاز می‌شده که می‌توانید آخرین اخبار آن را از صفحه اخبار خودرو مجله همراه مکانیک پیگیری کنید.

جریمه کرونایی تردد بین شهری

سفر با پلاک غیربومی در شهرهای قرمز کرونایی، مشمول جریمه 1 میلیون تومانی و در شهرهای نارنجی کرونایی مشمول جریمه 500هزار تومانی می‌شود. قوانین مربوط به این جریمه نیز مرتبا در حال تغییر است؛ گاهی اوقات اجازه عبور خودرو ولو در ازای جریمه شدن صادر می‌شود اما بعضی مواقع، مثل مرداد 1400 در شرایط اوج‌گیری ویروس کرونا دلتا، علی‌رغم جریمه شدن اجازه عبور نیز داده نمی‌شود.

 جریمه کرونایی خودرو چقدر است؟

جریمه کرونایی خودرو چقدر است؟

5) جریمه دو برگی

زمانی ‌که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می‌دهد، اما راننده متوقف نمی‌شود، جریمه به صورت دوبرگی صادر می‌شود. در این وضعیت، راننده موظف به پرداخت هزینه جریمه و تخلف خواهد بود و این تخلف در سوابق وی درج می‌شود. جریمه دیگر، جزای بی‌توجهی به فرمان پلیس است که راننده موظف است آن را نیز بپردازد.

6) جریمه خودداری

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور راننده اقدام به صدور قبض جریمه کند ولی راننده به هر دلیلی از دریافت قبض خودداری کند، جریمه‌ای به‌نام جریمه خودداری صادر می‌شود. اگر هم بعد از صدور قبض، راننده محل را ترک کند مجدداً پلیس می‌تواند قبض جریمه خودداری را صادر کند.

چه‌زمانی خلافی 2 برابر می‌شود؟

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که خلافی چه زمانی دو برابر می‌شود؟ مالکان خودرو تنها 60 روز برای پرداخت آن از نوع تسلیمی‌ فرصت دارند و در صورت عدم‌ پرداخت ظرف این مدت، مبلغ جریمه دو برابر می‌شود. ضمن این‌که اگر مبلغ کل جریمه به بیش از یک میلیون تومان برسد، دستور توقف برای خودرو صادر می‌شود؛ بنابراین استعلام جریمه و پرداخت آن اهمیت بسیار بالایی دارد. حتما جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ را جدی بگیرید تا بعدا پشیمان نشوید!

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام جریمه، سوالات متعددی برای افراد ایجاد می‌شود؛ برای استعلام تخلفات رانندگی روش‌های مختلفی وجود دارد؛ در ادامه 6 روش اصلی را توضیح خواهیم داد:

1- مراجعه به پلیس 10+

دفاتر پلیس 10+ مرجع حضوری استعلام خلافی محسوب می‌شوند. هزینه دریافت برگه جریمه (سال 99) 8150 تومان به‌همراه 6500 تومان تعرفه رسیدگی غیرحضوری اجرائیات (در سال 1400) است. بابت هر ردیف قابل اعتراض هم مبلغ 375 تومان دریافت می‌شود. درصورتی‌که پرینت لیست جریمه‌ها بیش از 3 برگ باشد، برای هر برگ هم مبلغ 550 تومان دریافت خواهد شد.

نکته مهم: برای افرادی که مبلغ جریمه خودرو آن‌ها بیش از یک میلیون تومان است، مراجعه به دفاتر پلیس 10+ سودی ندارد و این افراد به منظور رفع مشکل آن، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت راهنمایی رانندگی مراجعه کنید.

2- استعلام خلافی خودرو با پلاک

پلیس راهور ناجا استعلام ریز خلافی خودرو با شماره پلاک را امکان‌پذیر کرده‌است. پلیس راهور ناجا این امکان را برای مالکین خودرو فراهم کرده است تا با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه ماشین دسترسی داشته باشند؛ بنابراین برای استعلام جریمه به‌صورت تلفنی، کافی است با شماره 88288888 از تلفن‌های ثابت تهران یا 02188288888 از تلفن همراه یا شهرهای خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • شماره‌گیری عدد 1:  استعلام تخلفات رانندگی با دادن شماره پلاک به اپراتور
  • شماره‌گیری عدد 2: استعلام صدور گواهی‌نامه و استعلام صدور کارت خودرو

ناگفته نماند که با این روش، فقط می‌توانید از جریمه خودرو باخبر شوید و امکان پرداخت آن را ندارید.

3- پرداخت خلافی خودرو آنلاین در سایت راهور

بهترین راه مراجعه به سایت راهور است. سامانه مربوطه یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلی‌ترین و معتبرترین مرجع دریافت جریمه ماشین محسوب می‌شود. برای دریافت جریمه پرداخت ‌نشده خودرو کافی است به آدرس rahvar120.ir در این لینک مراجعه کنید. کافی است مطابق راهنمای تصویری عمل کرده و برای دریافت خلافی خودرو، شماره بارکد کارت خودرو خود را وارد کنید.

پس از زدن دکمه جستجو، لیستی از جریمه‌های پرداخت‌ نشده همراه با توضیحات نمایش داده می‌شود. در انتهای لیست هم امکان پرداخت جریمه‌ها با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت به‌صورت آنلاین وجود دارد.

4- استعلام با اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده از برنامه‌های موبایل است. هم‌زمان با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌همراه در بین شهروندان، مجموعه‌های زیادی اقدام به تولید نرم‌افزارهای موبایلی جریمه خودرو کرده‌اند که با امکانات کاربردی توانسته‌اند خدمات خوبی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه‌های اندرویدی علاوه‌بر نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD را فراهم کرده‌اند که حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه رانندگی خودرو را پرداخت و به صفر کردن جریمه کمک می‌کنند.

نرم افزارهای استعلام خلافی موجود در بازار

با وارد شدن به برنامه بازار و سرچ خلافی، نرم‌افزارهای متعددی به شما پیشنهاد داده می‌شود که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

نرم افزارهای استعلام خلافی

نرم افزارهای استعلام خلافی موجود در تصویر مشخص هستند

5- استعلام پیامکی خلافی خودرو با کد VIN

برای این منظور، برخلاف روش آنلاین که باید از کد 8 رقمی‌ استفاده می‌شد، کافی است کد 17 رقمی‌ VIN درج‌شده در پشت کارت خودرو را به شماره 1101202020 پیامک کنید.

پس از آن پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در صورت تائید درخواست، باید عدد 9 را ارسال کنید. هزینه دریافت این پیامک، 350 تومان خواهد بود. در صورت ارسال عدد 9 مبلغ کل خلافی، تعداد جریمه‌ها و تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود. ضمن آن‌که خبری از شناسه قبض و شناسه پرداخت هم نیست.

6- استعلام جریمه خودرو با استفاده از کد USSD

در این روش، کافی است کد #110* را شماره‌گیری کنید و با ورود به سامانه پلیس 110 درخواست استعلام جریمه را با وارد کردن Vin بدهید. دقت کنید که این روش عملاً تفاوت چندانی با روش پیامکی ندارد و نتیجه استعلام با همان مبلغ 350 تومان از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

این مقاله از مجله همراه مکانیک برداشته شده است.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments