آشنایی با کابل مخابرات و مزایا و معایب آن

آشنایی با کابل مخابرات و مزایا و معایب آن

کابل مخابرات یا کابل تلفن نوعی کابل است که در زمینه برقراری ارتباطات رادیویی، تلفنی و انتقال سیگنال های مختلف کاربرد دارد. کابل تلفن داده ها و سیگنال های مخابراتی را از سمتی به سمت دیگر انتقال می دهد و از این طریق ارتباط فراهم می شود.

امروزه برای آسان تر کردن ارتباطات و انتقال بهتر داده ها از کابل هایی همچون کابل مخابرات، کابل آنتن و … استفاده می شود. کابل تلفن داده های مخابراتی و کابل آنتن داده های صوتی و تصویری را انتقال می دهد.

اگر قصد خرید کابل مخابرات را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آشنایی با کابل مخابرات، مزایا و معایب آن می پردازیم.

کابل مخابرات چیست؟

در دسته بندی کابل برق کابل هایی که وظیفه انتقال سیگنال را برعهده دارند، کاربرد زیادی دارند. یکی از پرکاربردترین کابل ها که وظیفه انتقال سیگنال را برعهده دارد، کابل مخابرات است. این کابل ها سیگنال های رادیویی و مخابراتی را دریافت می کنند و به نقطه ای دیگر انتقال می دهند. این تجهیزات در تعداد زوج های گوناگون و سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

کابل تلفن هادی از جنس مس یا آلومینیوم دارد که توسط عایقی از جنس پی وی سی پوشانده شده است. برای برخی از کابل ها شیلد یا فویل آلومینیومی در نظر گرفته می‌شود تا در صورت قرار گرفتن در مجاورت کابل برق هیچگونه نویز و اختلالی را دریافت نکند. مجموعه هادی، عایق و شیلد توسط یک روکش که اغلب از جنس پی وی سی ساخته شده است، احاطه می شوند. این روکش از کابل در برابر عوامل فیزیکی و صدمات محیطی محافظت می کند.

کابل مخابرات به صورت دفنی یا زمینی از سمت مخابرات نصب می شود و به کمک جعبه تقسیم هایی که ابعاد نسبتاً بزرگی دارند، در سطح شهر کشیده می شوند. سر دیگر این کابل ها به جعبه تقسیم های خانگی می رسد و افراد می توانند از آن استفاده کنند.

 

هادی کابل تلفن

همان طور که پیش تر گفته شد، هادی این کابل ها می تواند از جنس آلومینیوم یا مس باشد. در ادامه به مزایای و معایب هادی های آلومینیومی و مسی می پردازیم:

  • کابل مسی مخابرات:

  • در این کابل ها انتقال داده به بهترین صورت ممکن صورت می گیرد. زیرا مس یکی از بهترین رساناها است. به همین دلیل در ساخت بسیاری از کابل ها همچون کابل آنتن نیز از این فلز به عنوان هادی استفاده می شود. البته این کابل ها نسبت به کابل هایی با هادی آلومینیومی قیمت بیشتری دارند.
  • کابل آلومینیومی مخابرات:

  • این کابل ها رسانایی ضعیف تری نسبت به کابل های مسی دارند. این کابل ها معمولاً استاندارد نیستند، با این حال در برخی از مکان ها از آن ها استفاده می شود. کابل مخابرات آلومینیومی کابلی ارزان است و دلیل آن هم ویژگی هایی است که دارد.

کابل مخابرات زوجی

کابل های مخابراتی به صورت زوج سیم ارائه می شوند. سیم تلفن تک زوج نیز به بازار عرضه می شود که به آن سیم رانژه نیز گفته می شود. این سیم ها برای ایجاد ارتباط بین پورت های ترمینال کروز به کار گرفته می شوند.

سیم های دو زوج بیشتر مصارف خانگی دارند و گوشی های تلفن را به پریز تلفن متصل می کنند. کابل های مخابراتی به صورت دو زوج، چهار زوج، شش زوج، 10 زوج، 15 زوج، 20 زوج، 25 زوج، 32 زوج، 50 زوج، 100 زوج و 200 زوج عرضه می شوند. این زوج ها با ترکیب رنگی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. رنگ های اصلی این کابل ها شامل سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش است. رنگ های فرعی نیز آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی هستند. با ترکیب این رنگ های اصلی و فرعی می توان 25 زوج تفکیک شده از هم را ساخت.

کابل تلفن با سطح مقطع های گوناگونی به بازار عرضه می شود. سطح مقطع با قدرت انتقال سیگنال رابطه مستقیم دارد. هرچه سطح مقطع بیشتر باشد، قدرت انتقال سیگنال نیز افزایش پیدا می کند. این کابل ها در انواع 04، 05، 06 و 08 عرضه می شوند.

هادی کابل تلفن

روکش کابل تلفن

  • کابل مخابرات هوایی:

    کابل های مخابرات هوایی یا کابل Outdoor، کابل هایی هستند که روکش های مقاومی دارند و در برابر عوامل فیزیکی دوام بالایی از خود نشان می دهند. این کابل ها روکش های مشکی رنگ دارند و انعطاف پذیری آن ها کم است. کابل هوایی تلفن در محیط های خارجی به صورت هوایی و روی دکل های برق و مخابرات نصب می شود.

  • کابل مخابرات زمینی:

    این کابل ها روکش های طوسی رنگی دارند و مقاومت آن ها نسبت به کابل هوایی کمتر است. این محصولات در محیط های داخلی ساختمان نصب می شوند و انعطاف پذیری آن ها بیشتر از کابل های هوایی است.

روکش کابل تلفن

انواع کابل مخابرات

کابل های تلفن براساس ساختاری که دارند، در چند نوع تولید می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • کابل مخابرات ژله فیلد خاکی (BFC)
  • کابل مخابرات ژله فیلد کانالی (CFC)
  • کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی CUC))
  • کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)
  • کابل مخابرات فیبر نوری

سخن پایانی

پیش از خرید کابل مخابرات باید به مواردی همچون جنس هادی، تعداد زوج های کابل، سطح مقطع، نوع عایق، جنس روکش، نوع شیلد، متراژ و شرکت سازنده توجه کنید تا بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید.

برای خرید کابل مخابرات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت تمامی محصولات برق وخریدی بدون واسطه از نمایندگان و فروشندگان انواع کابل مخابرات وجود دارد.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments