آشنایی با مفهوم توکن سوزی در دنیای ارزهای دیجیتال و مزایای آن

توکن سوزی بایننس و سایر صرافی‌ها

طی سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتالی مورد توجه بیشتر سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. ارزهای دیجیتال در اخبار روزانه ما نیز جایگاه ثابت خود را توانستند به دست آورند.

با وجود سرمایه‌گذاران بسیاری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، افرادی هستند که به تازگی به اهمیت ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین پی می‌برند. بنابراین جای تعجب ندارد طی مدت کوتاه 12 ماهه اخیر، ارزش تمامی ارزهای رمزنگاری شده به میزان بیش از 3000 درصد افزایش یافته است.

با وجود این که بحث رمزارزها نوپا است، توجه بسیاری افراد را به خود جلب کرده‌ است. با تهیه بهترین پکیج آموزشی ارز دیجیتال شما نیز می‌توانید در این زمینه موفق شوید.

در حال حاضر، اصطلاحی که به‌وفور میان متخصصان این زمینه به کار می‌رود توکن سوزی بایننس و دیگر شرکت‌های ارز دیجیتال است.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی در دنیای رمزارزها، اتفاقی رایج است و برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران این زمینه مزایای بسیاری دارد. با وجود این که بعضی ارزها مانند بیت کوین و اتریوم توکن سوزی ندارند، شرکت‌هایی مانند بایننس و ریپل برای ارزهای مخصوص خود یعنی BNB و  XPRتوکن سوزی می‌کنند.

عبارت توکن سوزی ممکن است در ذهن شما سوزاندن تمام دارایی‌ها در آتش به نظر بیاید اما باید توجه داشت ارزهای دیجیتال و توکن‌ها ماهیت مجازی دارند. واضح است که سوزاندن به معنای واقعی کلمه مطرح نیست. اما توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی به عملی گفته می‌شود که در آن، شرکت‌های صادرکننده توکن‌ها برای بالابردن ارزش آن ارز انجام می‌دهند. کنترل جریان توکن‌ها پس از استخراج کار بسیار دشواری است.

ماینرها و توسعه دهندگان به منظور حذف توکن‌ها از گردش، آن‌ها را خریداری می‌کنند و سپس آن‌ها را به آدرس‌های خاصی ارسال می‌کنند.

این سایت‌ها کلید خصوصی ندارند و به همین علت، هیچکس نمی‌تواند به این توکن‌ها دسترسی داشته باشد و از آن‌ها در معاملات خود استفاده کند. پس از این فرآیند، توکن‌ها غیرقابل استفاده هستند و به فضایی خارج از گردش منتقل می‌شوند.

روش‌های توکن‌سوزی

توکن سوزی بایننس و سایر صرافی‌ها

توکن سوزی بایننس و سایر صرافی‌ها، به چندین روش صورت می‌پذیرد:

  • ممکن است صرافی‌ها و شرکت‌های صادرکننده توکن، پس از خریداری قسمتی از توکن‌های موجود آن‌ها را به آدرسی متروک ارسال کنند.

این روش بسیار شبیه به به بازخرید سهام توسط شرکت‌های مایکروسافت و اپل در بازار بورس است. آن‌ها در این فرآیند براساس سود و درآمد خالص خود، اقدام به خرید سهام از بازار می‌کنند. در حقیقت این شرکت‌ها ارزش دارایی سهام‌داران را افزایش می‌دهند.

  • همچنین ممکن است صرافی‌ها هزینه‌ای را به عنوان کارمزد تراکنش در نظر بگیرند و پس از دریافت آن، این مقدار را از گردش خارج کنند.
  • پروتکل اثبات سوخت یا Proof of Burn براساس سوزاندن توکن یا همان رمزارزها و پرداخت مبلغی به عنوان حقوق ماینینگ یا استخراج به اعضای شبکه انجام می‌شود. لازم به ذکر است شرکت‌های معدودی از این روش استفاده می‌کنند.

پروتکل اثبات سوخت یا Proof of Burn

این پروتکل که به اصطلاح PoB نیز خوانده می‌شود، یکی از چندین الگوریتم مکانیسم اجتماعی است که توسط یک شبکه بلاک چین اجرا می‌شود تا از توافق همه گره‌های شرکت‌کننده در ارتباط با وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاک چین اطمینان حاصل شود.

این فرآیند معمولا اتلاف انرژی ندارد و به ماینرها اجازه می‌دهد توکن‌های ارز دیجیتال را بسوزانند. آیین استوارت، مخترع این الگوریتم، از یک قیاس برای توصیف آن استفاده می‌کند: سکه‌های سوزانده شده مانند سکوهای استخراج هستند.

پروتکل اثبات سوخت یا Proof of Burn

در این مقایسه، یک ماینر سکه و توکن‌های خود را می‌سوزاند تا یک دکل معدن مجازی خریداری کند که به او قدرت استخراج می‌دهد. به همین علت، هرچه سکه‌های بیشتری سوزانده شود این دکل بزرگتر خواهد بود.

سیستم PoB برای جلوگیری از ناعدالتی در برابر افراد تازه کار در این فضا، رویکردی را عملی کرد. در این رویکرد سکه‌ها و توکن‌ها به صورت دوره‌ای سوزانده می‌شوند.

مزایای واقعی توکن سوزی

حداقل دو نوع رمزارز وجود دارد که تا به حال سوزانده شده‌اند. بیت کوین کش که ارزش آن در بهار سال 2020 میلادی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. به دنبال آن، مرکز استخراج ارز دیجیتال آنتپول (Antpool) در 20 آوریل سال 2020  اعلام کرد که 12 درصد از بیت کوین کش‌های دریافتی خود را به آدرس‌های اینترنتی غیرقابل دسترس ارسال کرده است.

با توجه به این که آنتپول حدود 10 درصد از معاملات بیت کوین کش را تایید می‌کند، این میزان کم نیست. بدین ترتیب آنتپول توانست نرخ تورم بیت کوین کش یا BCH را کاهش دهد که باعث رشد چشمگیر ارزش بیت کوین کش می‌شود.

بایننس کوین یا BNB پیش از بیت کوین کش، اقدام به بررسی استراتژی توکن سوزی کرد. بر اساس گزارش‌های موجود، بیش از 1.8 میلیون توکن BNB در چند هفته اول سال 2020 سوزانده شد.

این فرآیند در آوریل تکرار شد و حدود 30 میلیون دلار دیگر از BNB در آن زمان سوزانده شد. درست است که توکن سوزی بایننس تا کنون به سود عظیم بیت کوین کش نرسیده اما میان دیگر ارزهای دیجیتال عملکرد بسیار خوبی داشته است.

البته توکن سوزی همانطور که در بهترین پکیج آموزشی ارز دیجیتال گفته می‌شود، خطرات زیادی دارد. سوزاندن سکه لزوما منجر به افزایش ارزش توکن‌ها و سکه‌های باقی مانده در گردش نمی‌شود. این عمل تضمین نمی‌کند که تعداد کل توکن‌های در گردش کم شود زیرا نوسانات زیادی در آن وجود دارد.

برای مثال بیت کوین 21 میلیون توکن دارد. برخی تحلیلگران معتقد هستند که این سقف به ارزش BTC کمک می‌کند. با وجود این، بیت کوین انواع جدیدی از توکن مانند بیت کوین کش، بیت کوین طلا و دیگر آلت کوین‌ها را معرفی کرده است.

آلت کوین‌ها و توکن‌هایی که تازه صادر شده‌اند، بلاک چین خاص خود را دارند و با توکن‌های قدیمی متفاوت هستند در نتیجه می‌توان گفت بیت کوین و بیت کوین کش دو پروژه متفاوت با کاربری‌های متفاوت هستند، این امر همچنان باعث تولید هرچه بیشتر بیت کوین می‌شود.

توکن سوزی‌های دوره‌ای رمزارزها

  • صرافی موفق بایننس، هر سه ماه یک بار اقدام به توکن سوزی می‌کند. در توکن سوزی اخیر بایننس که در تاریخ 18 جولای 2021 انجام شد، 400 میلیون دلار از کوین‌های BNB خود را سوزاند.

بایننس اعلام کرده که تا به حال در مجموع 1،296،728 BNB به ارزش 393،673،653 دلار سوزانده است.

  • ریپل یا XPR از لحاظ ارزش، ششمین رمز ارز جهان است و در سال اخیر علیرغم درگیری با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا قیمت خوبی دارد.

ریپل برای توکن‌های اصلی خود یعنی XPR، سیاست مشابهی اجرا می‌کند. این ارز دیجیتال هزینه تراکنش‌ها را نابود می‌کند. این امر باعث کاهش XPRهای در گردش به مرور زمان و ثبات قیمت می‌شود.

  • استلار، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال است که در سال 2019 یکی از بزرگترین توکن سوزی‌های تاریخ را انجام داد و طی آن 55 میلیون استلار سوزانده شد. این میزان توکن استلار یا XLM در آن زمان ارزشی معادل ۴/۷ میلیارد دلار داشت.
  • ساتوژی، اولین شبکه مبتنی بر پروتکل اثبات سوخت یا PoB است. تا کنون 50 درصد از توکن‌های آن که با نام ساتوز شناخته می‌شوند، سوزانده شدند. در هر ده دقیقه 50 ساتوز بین کاربرانی که در توکن سوزی سهیم بودند، توسط بلاک چین تقسیم می‌شود.

اخیرا اتریوم نیز توکن سوزی خود را انجام داده است و همچنین ارزهایی مانند ترون و شیبا اینو نیز اقدام به آن کردند. همچنین اخباری به گوش می‌رسد که کاردانو نیز ممکن است چنین روندی را در پیش بگیرد.

 

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments