آموزش بازیابی پیامک‌های حذف شده در دستگاه‌های اندروید

آموزش بازیابی پیامک‌های حذف شده recover deleted sms

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به طور ناخواسته پیامک‌های ذخیره شده در دستگاه اندرویدی خود را حذف کرده باشید. در برخی از شرایط هم ممکن است پیامکی را حذف کرده و سپس از حذف آن پشیمان شده باشید. در هر دو شرایط فوق شما می‌توانید با سادگی در دستگاه‌های اندرویدی پیامک‌های خود را بازیابی کنید!
سیستم عامل اندروید به گونه‌ای طراحی شده که پس از حذف پیامک از حافظه آن، اطلاعات مربوط به آن‌ها به طور کامل حذف نمی‌شوند. این اطلاعات به نحوی در حافظه دستگاه باقی می‌مانند که سیستم عامل اندروید دستگاهتان قادر نمایش آن‌ها نباشد اما با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان این پیامک‌های حذف شده را مجددا توسط سیستم عامل قابل نمایش کرد. دقت داشته باشید که اطلاعات حذف شده از حافظه دستگاهتان تا زمانی قابل بازیابی هستند که اطلاعات دیگری بر روی آن‌ها نوشته نشده باشد.
اما چگونه می‌توان پیامک‌های حذف شده در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی را بازیابی کرد؟ این عمل با توجه به روت بودن یا روت نبودن دستگاهتان به شکل‌ متفاوتی انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم که طی دو بخش جداگانه به آموزش روش بازیابی پیامک‌های حذف شده در دستگاه‌های اندرویدی روت شده و روت نشده بپردازیم. چنانچه طی هر یک از مراحل ذکر شده دچار سوال یا ابهامی شدید، می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل

بازیابی پیامک‌های حذف شده در دستگاه‌های اندرویدی روت نشده

اگر گوشی یا تبلت اندرویدی شما روت نشده و قصد بازیابی پیامک‌های حذف شده آن را دارید باید مراحلی که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم را طی کنید. در ابتدا باید اشاره داشته باشیم که شانس بازیابی پیامک‌های حذف شده شما با زمان حذف پیامک رابطه مستقیمی دارد. هرچه فاصله زمانی مابین حذف پیامک‌ها و اقدام به بازیابی آن‌ها کمتر باشد، شانس بازیابی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود چرا که اطلاعات حذف شده از حافظه دستگاهتان تا زمانی قابل بازیابی هستند که اطلاعات دیگری بر روی آن‌ها نوشته نشده باشد.
بنابراین حال که قصد دارید پیامک‌های حذف شده خود را بازیابی کنید، در قدم اول باید از نوشته شدن اطلاعات جدید در حافظه دستگاه جلوگیری به عمل آورید. بدین منظور توصیه می‌کنیم که اپلیکیشن‌های اجرایی در پس زمینه دستگاه را غیرفعال کرده و اتصال وای‌فای و موبایل دیتا دستگاهتان را قطع کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که سیم کارت خود را از دستگاه خارج کرده و یا سرویس‌دهی آن را مختل کنید چرا که به محض دریافت پیامک‌های جدید، اطلاعات آن‌ها بر روی پیامک‌های قبلی حذف شده نوشته می‌شوند و این امر به معنای از بین رفتن همیشگی پیامک‌های قبلی خواهد بود.
پس از انجام مراحل فوق باید نسبت به دانلود یک بر ریکاوری پیامک (SMS Recovery) وارد عمل شوید. ابزارهای موجود بدین منظور بسیار متنوع و متعدد هستند. سعی داشته باشید که ابزاری را انتخاب کنید که با نسخه سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه اندرویدی و همچنین کامپیوترتان سازگاری کامل داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است ابزار مورد نظر توانایی بازیاب اطلاعات از دست رفته شما را نداشته باشد و تلاش‌های شما بی‌ثمر شود. در نهایت باید اشاره داشته باشم که اغلب ابزارهای قدرتمند بازیابی پیامک در دستگاه‌های اندرویدی نیازمند به دسترسی روت هستند. این موضوع بدان معناست که اگر دستگاه هوشمند شما روت شده باشد احتمالا نتیجه بهتری دریافت می‌کنید. در ادامه دو ابزار قدرتمند ریکاوری پیامک که استفاده از آن‌ها رایگان بوده و نیاز به دسترسی روت ندارد خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود:

  • ابزار DiskDigger: این ابزار به تازگی و در نسخه‌ای جدید ملزم بودن به دسترسی روت را از بین برده و هم اکنون کاربران محصولات اندرویدی روت نشده هم می‌توانند از این ابزار به منظور بازیابی اطلاعات پیامک‌های از دست رفته خود استفاده کنند.
  • ابزار 7-Data Recovery Suite: استفاده از این ابزار کاملا رایگان نیست و تنها حجمی معادل با 1 گیگابایت از اطلاعات دستگاه در نسخه Trial آن به صورت رایگان قابل بازیابی خواهد بود. این حجم برای بازیابی پیامک‌های شما بسیار زیادتر از مقدار مورد نیاز است، بنابراین استفاده از این ابزار قدرتمند هم می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان باشد.

پس از دانلود ابزار مورد نظرتان باید آن را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب کنید. فرآیند نصب این ابزارهای عموما بسیار ساده بوده و توسط هر فردی قابل انجام است. پس از اتمام مراحل نصب، ابزار مورد نظر را اجرا کنید. اغلب ابزارهای ریکاوری یا بازیابی پیامک روند مشخص و یکسانی را طی می‌کنند اما در هر صورت ممکن است بخشی از مراحل شرح داده شده در این مقاله نسبت به آنچه که ابزار مورد نظر شما طلب می‌کند مقداری متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابط به شیوه عملکرد این ابزارها می‌توانید به بخش Help آن‌ها مراجعه کنید. همچنین برخی از این ابزارها نیز دارای آموزش تصویری هستند که برای کاربران نمایش داده می‌شود. مراحل استفاده از این ابزارها به طور کلی به شکل زیر است:

  • ابتدا ابزار ریکاوری پیامک نصب شده بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان را اجرا کنید.
  • به بخش تنظیمات یا Settings دستگاه اندرویدی خود مراجعه کرده و با انتخاب گزینه “Developer Options” نسبت به فعال‌سازی قابلیت “USB debugging” وارد عمل شوید. ممکن است در برخی از دستگاه‌های اندرویدی گزینه “Developer Options” موجود نباشد. در این شرایط باید به بخش “About Phone” مراجعه کرده و چندین بار بر روی گزینه “Build Number” ضربه بزنید تا پیغامی با موضوع “You are a Developer” بر روی نمایشگر دستگاه ارائه شود. حال مجددا به بخش تنظیمات مراجعه کنید و به دنبال گزینه “Developer Options” باشید.
  • پس از فعال کردن قابلیت USB debugging با استفاده از کابل USB، دستگاه هوشمند اندرویدی خود را به کامپیوتر نصب کنید. مشاهده خواهید کرد که ابزار ریکاوری پیامک نصب شده در کامپیوترتان، دستگاه هوشمند شما را شناسایی می‌کند.
  • در ابزار ریکاوری پیامک مورد نظر به دنبال گزینه‌ای بگردید که مربوط به بازیابی اطلاعات پیامک‌های دستگاه یا همان SMS است. این ابزارها عموما قابلیت بازیابی اطلاعات گسترده‌ای را ارائه می‌کنند و پیامک‌های دستگاه نیز بخشی از این اطلاعات محسوب می‌شوند.
  • پس از یافتن و انتخاب گزینه‌ مورد نظر باید نسبت به اسکن کردن حافظه دستگاه وارد عمل شوید. ابزارهای ریکاوری اطلاعات عموما گزینه‌ای نظیر “Scan” را به همراه دارند که با انتخاب این گزینه فرآیند اسکن و بررسی حافظه دستگاه به منظور یافتن اطلاعات حذف شده مورد نظر آغاز می‌شود.
  • پس از اتمام مراحل اسکن و بررسی، ابزار مورد نظرتان محتوایی که توسط آن شناسایی شده و قابل بازیابی است را ارائه می‌کند. احتمالا با کلیک بر روی گزینه‌ای همچون “Recover” یا “Restore” می‌توانید این اطلاعات را مجددا در دستگاه خود بازیابی کنید.

دقت داشته باشید که پس از بازیابی پیامک‌های حذف شده، حتما نسبت به دانلود یک اپلیکیشن اختصاصی برای بک‌آپ‌گیری از لیست پیامک‌های دستگاه وارد عمل شوید.اپلیکیشن‌هایی همچون SMS Backup & Restore این قابلیت را داشته و به طور رایگان از فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) قابل دانلود هستند.

بیشتر بخوانید: نمایندگی رسمی گوشی سامسونگ

بازیابی پیامک‌های حذف شده در دستگاه‌های اندرویدی روت شده

آموزش بازیابی پیامک‌های حذف شده recover deleted sms

اگر دستگاه اندروید شما روت شده باشد شانس‌تان برای بازیابی هر اطلاعات از دست رفته‌ای بیشتر خواهد بود. در این شرایط شما می‌توانید از دو روش مختلف به منظور بازیابی پیامک‌های حذف شده دستگاهتان استفاده کنید. روش اول مربوط به استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که با نصب بر روی دستگاه اندرویدی شما قابلیت بازیابی برخی از اطلاعات نظیر پیامک‌های حذف شده را ارائه می‌کنند. در این روش دیگر نیازی نسبت به استفاده از یک کامپیوتر واسط و ابزار اختصاصی در سیستم عامل ویندوز وجود ندارد. اما در روش دوم مانند مراحل پیشین طی شده در بخش قبل عمل می‌کنیم. بدین منظور ابزارها یا برنامه‌های ریکاوری اطلاعات خاصی را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان نصب کرده و با اتصال دستگاه اندرویدی خود و اجرای برنامه مورد نظر نسبت به بازیابی اطلاعات مورد نیاز وارد عمل می‌شوید.
به طور کلی با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده، مشخص شد که استفاده از روش دوم موثرتر از روش اول عمل می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که به منظور بازیابی پیامک‌های حذف شده خود در دستگاه‌های اندرویدی روت شده از یک برنامه غیراندرویدی و کامپیوتر واسط استفاده کنید. بدین منظور مراحل زیر را طی نمایید.
ابتدا مانند حالت قبل تا حد امکان دستگاه خود را محدود کنید و اجازه ندهید که اطلاعات بیشتری بر روی حافظه آن ذخیره شوند. بدین منظور اتصال شبکه وای‌فای و موبایل دیتا دستگاه خود را قطع کنید. دستگاه خود را به وضعیت “Airplane Mode” یا اصطلاحا “هواپیما” منتقل کنید و اپلیکیشن‌های اجرا شده در آن را غیرفعال نمایید. پس از انجام اقدامات فوق، باید نسبت به انتخاب برنامه ریکاوری پیامک مورد نظرتان وارد عمل شوید. ابزارها و برنامه‌های ریکاوری پیامک برای دستگاه‌های اندرویدی روت شده به مراتب تنوع بیشتری نسبت به ابزارهای موجود در دستگاه‌های اندرویدی روت نشده دارند. عموما استفاده از ابزارها و برنامه‌هایی که برای دستگاه‌های روت شده عرضه شده‌اند به طور رایگان امکان‌پذیر نیست اما اغلب این برنامه‌های دارای مدت زمان استفاده آزمایشی یا اصطلاحا Trial هستند. استفاده از نسخه Trial این برنامه‌ها می‌تواند به منظور بازیابی پیامک‌های حذف شده دستگاه اندرویدیتان بسیار موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید:  تعمیرات ال سی دی موبایل

به منظور بازیابی پیامک‌های دستگاه در این شرایط می‌توانید از ابزارهایی همچون Wondershare، FonePaw Android Data Recovery و… استفاده کنید. بنابراین یکی از ابزارهای نامبرده شده را بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌تان نصب و اجرا کنید. روند بازیابی اطلاعات مورد نظر در این ابزارهای هم مشابه با یکدیگر است، اما در هر صورت ممکن است تغییرات و تفاوت‌های جزئی در آن‌ها وجود داشته باشد. پس از اجرای برنامه مورد نظر، دستگاه اندرویدی خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. منتظر بمانید که حافظه دستگاهتان توسط برنامه اجرا شده شناسایی شود. دقت داشته باشید که به منظور شناسایی دستگاهتان باید قابلیت “USB debugging” آن فعال باشد که در بخش پیشین توضیحات مربوط به نحوه فعال‌سازی این قابلیت در دستگاه‌های اندرویدی ارائه شد.
حال باید مواردی که قصد دارید در حافظه دستگاه اندرویدیتان بازیابی شوند را انتخاب کنید. از آنجایی که ما قصد داریم پیامک‌هده دستگاه ای حذف شخود را بازیابی کنیم باید به دنبال گزینه‌ای با عنوان “SMS” باشیم. حال با استفاده از گزینه‌های موجود در محیط برنامه مورد نظر نسبت به اسکن حافظه داخلی دستگاه وارد عمل شوید. پس از اتمام مراحل اسکن احتمالا پیامک‌های حذف شده دستگاه نمایش داده می‌شوند و می‌توانید با انتخاب گزینه‌هایی همچون “Restore” نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام نمایید. مجددا اشاره می‌کنیم که شانس بازیابی پیامک‌ها یا هر اطلاعات از دست رفته دیگری در صورت روت بودن دستگاه بیشتر خواهد بود. همچنین شانس بازیابی اطلاعات مورد نظر با زمان اقدام شما نیز رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه فاصله زمانی مابین حذف پیامک‌ها و اقدام به بازیابی آن‌ها کمتر باشد، شانس بازیابی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

خرید موبایل

قطعات موبایل

قطعات iPhone XR 

قطعات گوشی سامسونگ A41

تعمیرات موبایل

منبع wikihow

نظرات کاربران (11)

guest
11 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مریم محمودی
مریم محمودی
1 سال گذشته

خوب

ملیکا
ملیکا
3 سال گذشته

ای کاش اصلا نمیشد اینکارا بکنی🥺🥺😭

اوا
اوا
1 سال گذشته
پاسخ به  ملیکا

چتوری ازمن اصلانشدمیشه کمک کنیدخیلی فوریه

مهتاب
مهتاب
3 سال گذشته

من برنامه ریکاوری رو دانلود میکنم بعد ک میخام پیامهای حذف شدم بیاد بالا بجاش پیامهایی ک تو گوشی هست رو نشون میده چیکار کنم؟؟

فرخ پور
فرخ پور
4 سال گذشته

سلام
تا چ زمانیو بر میگردونه
مثلا تا دو سه ماه پیشو میشه برگردوند
با روت یا بدون روت

علیرضا
علیرضا
4 سال گذشته

سلام میخوام گوشیمو ریست فکتوری کنم بعدش میشه sms هارو ریکاوری کرد؟