مقایسه آیفون ۱۲ پرو مکس با آیفون ۱۲ پرو

مقایسه آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 پرو

اپل همیشه به عنوان یک کمپانی دیکتاتور مآب شناخته می‌شد و برای کاربرانش حق انتخاب خاصی قائل نبود. به عنوان مثال زمانی اگر قصد تهیه جدیدترین آیفون را داشتید، جز تعیین رنگ گوشی و میزان حافظه داخلی هیچ گزینه انتخابی دیگری وجود نداشت. اما در سال‌های اخیر با روش‌های مختلفی اپل تصمیم گرفت که احترام بیشتری به کاربرانش بگذارد و به نظراتشان اهمیت دهد؛ آیفون میان‌رده تولید کرد، رنگ‌های جدیدی برایشان در نظر گرفت و آن‌ها را در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه کرد. اینطور شد که علاوه بر طرفداران پروپاقرص همیشگی، کاربرانی جدید هم جذب کرد و همه را راضی نگه داشت. خصوصا که کیفیت محصولات اپل همیشه از هر نظر قابل تحسین بود و همین محدودیت‌ها باعث عدم انتخاب محصولاتش توسط بسیاری افراد می‌شد. در سال ۲۰۲۰ اپل برای اولین بار ۴ آیفون را در یک روز معرفی کرد؛ چهار آیفون در اندازه‌های مختلف که هر کاربری بتواند گزینه مناسب خودش را انتخاب کند.

اگر طرفدار گوشی‌های بزرگ باشید، آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو برای شما ساخته شده‌اند. حقیقت این است که در مورد این دو گوشی شباهت‌ها بسیار بیشتر از تفاوت‌هایشان است. اما کدام یک برای شما گزینه مناسب‌تری است؟ اصلا چه اختلافاتی با هم دارند؟ همراه موبایل کمک باشید تا حتی با جزئی‌ترین اختلاف‌های این دو گوشی آشنا شوید و تصمیم‌گیری درستی داشته باشید.

مقایسه طراحی

گوشی‌های مورد نظر در این مقایسه، از یک خانواده یعنی سری آیفون ۱۲ هستند؛ با این حساب داشتن طراحی یکسان کاملا طبیعی است. آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو از نظر جنس بدنه و طراحی درست مثل سیبی هستند که از دقیقا از وسط نصف نشده‌اند!‌ همه بخش‌ها مشابه هستند و تنها اختلاف در طراحی، مربوط به اندازه فیزیکی آن‌ها است. بدنه آیفون ۱۲ پرو ۷.۴x۷۱.۵x۱۴۶.۷ میلی‌متر است و برادر بزرگ‌تر هم بدنه‌ای ۷.۴x۷۸.۱x۱۶۰.۸ میلی‌متری دارد. قطر یکسان ۷.۴ میلی‌متری یکی از آن ریزه‌کاری‌های مخصوص اپل است که باعث می‌شود در دست گرفتن هر دو گوشی حس مشابهی را منتقل کند. طول و عرض آیفون ۱۲ پرو مکس به ترتیب ۱۴.۱ و  ۶.۶ میلی‌متر از آیفون ۱۲ پرو بیشتر است. شاید این اختلاف خیلی به چشم نیاید، اما دقت داشته باشید که خود آیفون ۱۲ پرو هم گوشی بزرگی محسوب می‌شود.

تنها تفاوت دیگر در زمینه طراحی مربوط به وزن دو گوشی است؛ آیفون ۱۲ پرو ۱۸۹ گرم وزن دارد و وزن ۱۲ پرو مکس با اختلاف ۳۹ گرمی، به ۲۲۸ گرم می‌رسد. با توجه به اندازه‌ها و جنس بدنه ترکیب شده از شیشه و فولاد ضد زنگ، وزن هر دو گوشی معقول به نظر می‌رسد. آیفون‌ها هم که همیشه به تقسیم متعادل وزن معروف بوده‌اند که باعث می‌شود نسبت به هم‌وزن‌هایشان خوش‌دست‌تر به نظر برسند. بریدگی بالای نمایشگر در مدل ۱۲ پرو مکس کمی کوچک‌تر به نظر می‌رسد و این موضوع فقط به دلیل بزرگ‌تر بودن نمایشگر است و در هر دو مدل، این بریدگی اندازه یکسانی دارد. با نگاهی دقیق‌تر، تعداد حفره‌های اسپیکر که در پایین گوشی قرار دارند، در مدل بزرگ‌تر ۲ عدد بیشتر است که البته تأثیر خاصی بر صدای خروجی ندارد. باقی بخش‌های این دو گوشی، از جمله استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار IP68 همگی مشابه هستند.

 آیفون ۱۲ پرو مکسآیفون ۱۲ پرو
ابعاد۷.۴x۷۸.۱x۱۶۰.۸ میلی‌متر۷.۴x۷۱.۵x۱۴۶.۷ میلی‌متر
وزن۲۲۸ گرم19۸ گرم
ساخت جلو: شیشه | پشت: شیشه‌ | فریم: فولاد ضد زنگجلو: شیشه | پشت: شیشه‌ | فریم: فولاد ضد زنگ
محافظتضد آب و گرد و غبار IP68ضد آب و گرد و غبار IP68
سیم کارتتک‌سیم‌کارت | نانوتک‌سیم‌کارت | نانو
رنگنقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی تیرهنقره‌ای، خاکستری، طلایی و آبی تیره

مقایسه نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو

نمایشگر آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو را شاید بتوانیم بزرگ‌ترین اختلافشان بدانیم. آیفون ۱۲ پرو نمایشگری ۶.۱ اینچی و ۱۲ پرو مکس نمایشگری ۶.۷ اینچی دارند. آیفون ۱۲ پرو مکس با نمایشگری ۰.۶ اینچ بزرگ‌تر، فضای کار بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر اختلاف اندازه، رزولوشن‌های این دو نمایشگر هم متفاوت هستند؛ نسخه پرو رزولوشنی ۲۵۳۲x۱۱۷۰ دارد و این مقدار در پرو مکس به ۲۷۷۸x۱۲۸۴ می‌رسد. این اعداد در نگاه اول عجیب و ناآشنا به نظر می‌رسند و از استانداردهایی مثل Full-HD، QHD یا 4K پیروی نمی‌کنند؛ فکر می‌کنید اپل با چه فلسفه‌ای چنین روزولوشن‌هایی را انتخاب کرده است؟‌ رزولوشن‌ها را که در کنار سایز هر نمایشگر بگذاریم، به تعداد پیکسل در اینچ ۴۶۰ برای پرو و ۳۵۸ برای پرو مکس می‌رسیم. با این کار اپل موفق شده که تجربه‌ای مشابه در هر دو نسخه ایجاد کند و تنها اختلاف نمایشگر این دو گوشی در اندازه آن‌ها باشد؛ خصوصا که  تمامی مشخصات دیگر این دو نمایشگر، از جمله پنل Super Retina XDR OLED و حداکثر مقدار روشنایی ۱۲۰۰ نیتی دقیقا مشابه هستند. همه این موارد را که در نظر بگیریم، مشخص می‌شود این دو نمایشگر از نظر مشخصات و عملکرد به هیچ عنوان نسبت به یکدیگر برتری ندارند. آنچه که در این مورد اهمیت دارد، فقط سلیقه و نظر شخصی شماست.

 آیفون ۱۲ پرو مکسآیفون ۱۲ پرو
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLED
سایز۶.۷ اینچ۶.1 اینچ
رزولوشن۱۲۹۸x۲۷۷۸۱۱۷۹x۲۵۳۲
محافظگوریلا گلسگوریلا گلس
سایر ویژگی هاHDR 10
Dolby Vision
HDR 10
Dolby Vision

مقایسه دوربین

در مقایسه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو اختلافاتی به چشم می‌خورند. اما این اختلافات در چه حدی هستند و چقدر روی نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارند؟ اگر این دو گوشی را کنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که محل قرارگیری لنزهای پشتی در ۱۲ پرو مکس اندکی بزرگ‌تر است. هر دو گوشی چهار لنز عریض، تله‌فوتو، فوق عریض و ستجش عمق دارند، اما مشخصات این لنزها دقیقا یکی نیست؛‌ فضای بزرگ‌تر محل قرارگیری لنزها در آیفون ۱۲ پرو مکس باعث شده که لنز اصلی آن ۴۷٪ بزرگ‌تر از لنز اصلی ۱۲ پرو باشد. تفاوت اصلی این لنز بزرگ‌تر در نوع لرزش‌گیر آن است؛ لزرشگیر آیفون ۱۲ پرو از نوع اپتیکال یا همان OIS است که اتفاقا عملکرد بسیار خوبی هم دارد. اما در آیفون ۱۲ پرو مکس، اپل پا را حتی از OIS هم فراتر گذاشته و از تکنولوژی IBIS استفاده کرده است. در این تکنولوژی از روش Sensor shift stabilization برای حذف لرزش از ویدئوها استفاده شده که با حرکت فیزیکی لنز دوربین انجام می‌شود. این روش دقیقا مشابه آنچه که در دوربین‌های DSLR استفاده می‌شود اما در مقیاس کوچک طراحی شده و نتیجه بی‌نظیری را ارائه می‌کند. سایز بزرگ‌تر لنز اصلی باعث بهبود جزئی کیفیت تصاویر ثبت شده هم می‌شود؛ اما فقط در صورتی که روی تصویر زوم کنید و با دقت بسیار زیاد دنبال اختلاف باشید متوجهش خواهید شد. بنابراین روی کیفیت بیشتر عکس‌ها حسابی باز نکنید، اما لرزش‌گیر ۱۲ پرو مکس واقعا جایگاه ویژه‌ای دارد!

تنها تفاوت دیگر در بخش دوربین‌ها مربوط به لنز تله‌فوتو است که در آیفون ۱۲ پرو زوم اپتیکال دو برابری دارد و در نسخه پرو مکس شاهد زوم اپتیکال ۲.۵ برابری هستیم. در این زمینه هم تفاوت آنچنان چشم‌گیر نیست و با زوم دیجیتال، هرچند با اندکی افت کیفیت می‌توانید به این مقدار زوم دسترسی داشته باشید. باقی بخش‌های دوربین کاملا یکسان هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. اختلاف اصلی در مقایسه دوربین این دو گوشی به همان لرزش‌گیرهای متفاوت برمی‌گردد.

 آیفون ۱۲ پرو مکسآیفون ۱۲ پرو

مشخصات دوربین اصلی
عریض: ۱۲ مگاپیکسل
تله‌فوتو: ۱۲ مگاپیکسل
فوق عریض: ۱۲ مگاپیکسل
سنجش عمق: TOF 3D Lidar
عریض: ۱۲ مگاپیکسل
تله‌فوتو: ۱۲ مگاپیکسل
فوق عریض: ۱۲ مگاپیکسل
سنجش عمق: TOF 3D Lidar
قابلیت‌هافلش Dual-LEDفلش Dual-LED

فیلم‌برداری با دوربین اصلی
24/30/60:4k فریم بر ثانیه
30/60/120/240:1080p فریم بر ثانیه
24/30/60:4k فریم بر ثانیه
30/60/120/240:1080p فریم بر ثانیه
مشخصات دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل

فیلم‌برداری با دوربین سلفی
24/30/60:4k فریم بر ثانیه
30/60/120:1080p فریم بر ثانیه
24/30/60:4k فریم بر ثانیه
30/60/120:1080p فریم بر ثانیه

مقایسه سخت‌افزار

مقایسه سخت‌افزار آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو، باعث سنگین شدن کفه ترازوی هیچ‌کدامشان نمی‌شود. هر دوی این گوشی‌ها از چیپ‌ست ۵ نانومتری A14 Bionic ساخته شده توسط اپل بهره‌مند هستند. این چیپ‌ست از پردازشگری ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی Firestorm و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Icestorm و پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای تشکیل شده است. هر دو گوشی با حافظه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲  گیگابایتی و رم ۶ گیگابایتی به بازار عرضه شده‌اند. همانطور که مشاهده کردید، در زمینه سخت‌افزار همه چیز یکسان است. اگر بخواهیم خیلی موشکافانه نگاه کنیم، یک سوال مطرح می‌شود: بالاتر بودن رزولوشن تاچ ال سی دی آیفون ۱۲ پرو مکس نسبت به ۱۲ پرو، باعث افت عملکرد آن نمی‌شود؟ حقیقت این است که ۲۴۶ پیکسل بیشتر در طول و ۱۱۴ پیکسل بیشتر در عرض آنقدر اختلاف فاحشی نیست که باعث تفاوت عملکرد این دو گوشی از هم شود. خلاصه مطلب این که چیپ‌ست A14 Bionic با قدرت خارق‌العاده‌ای که دارد، بیدی نیست که با این بادها بلرزد!

 آیفون ۱۲ پرو مکسآیفون ۱۲ پرو
سیستم عاملiOS 14.1iOS 14.1
تراشهApple A14 BionicApple A14 Bionic

پردازنده مرکزی
۶ هسته‌ای
۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی Firestorm
۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Icestorm
۶ هسته‌ای
۲ هسته ۳.۱ گیگاهرتزی Firestorm
۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Icestorm
پردازنده گرافیکی۴ هسته‌ای
Apple GPU

۴ هسته‌ای
Apple GPU

بیشتر بخوانید: تاچ ال سی دی آیفون 12 پرو

مقایسه نرم‌افزار و رابط کاربری

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو گوشی با iOS 14.1 به بازار عرضه شده‌اند و پشتیبانی نرم‌افزاری یکسانی خواهند داشت. اما  به طور کلی در این زمینه هیچ تفاوتی بین این دو گوشی وجود ندارد و بهتر است بدون زیاده‌گویی سراغ بخش بعدی برویم.

مقایسه باتری

اندازه بزرگ‌تر آیفون ۱۲ پرو مکس، باعث شده که از باتری بزرگ‌تری برخوردار شود. باتری آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو به ترتیب ۳۶۸۷ و ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ظرفیت دارند. این اختلاف ظرفیت حدودا ۸۷۰ میلی‌آمپری به منظور تأمین نیروی کافی برای صفحه نمایش بزرگ‌تر ۱۲ پرو مکس ضروری است. اما از طرف دیگر، این اختلاف بیشتر از مقدار مورد نیاز برای این منظور است. همین موضوع باعث شده که عملکرد باتری پرو مکس بهتر از پرو باشد. اپل حداکثر زمان پخش ویدئو در آیفون ۱۲ پرو را ۱۷ ساعت اعلام کرده و این مقدار در مورد برادر بزرگ‌تر به ۲۰ ساعت می‌رسد. شارژ‌ سریع باسیم و بی‌سیم هم در هر دو مدل به ترتیب ۲۰ و ۱۵ وات است. شارژر جدید اپل به نام MagSafe هم در هر دو مدل قابل استفاده است. هر چند که شارژدهی ۱۲ پرو هم در سطح خوبی قرار دارد، اما در مجموع پرو مکس در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. بنابراین اگر شارژدهی بالا اولیت اصلی شماست، آیفون ۱۲ پرو مکس گزینه معقول‌تری محسوب می‌شود.

 آیفون ۱۲ پرو مکسآیفون ۱۲ پرو
نوع و ظرفیت باتری۳۶۸۷ میلی‌آمپر۲۸۱۵ میلی‌آمپر
سرعت شارژباسیم: ۲۰ وات
بی‌سیم: ۱۵ وات
باسیم: ۲۰ وات
بی‌سیم: ۱۵ وات

جمع‌بندی مقایسه؛ کدام گوشی را بخریم؟

آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو دو محصول از یک مجموعه، یعنی خانواده آیفون ۱۲ هستند. بزرگ‌ترین عضو این خانواده چهار نفره، آیفون ۱۲ پرو مکس است. گوشی بعدی آیفون ۱۲ پرو است که کمی کوچک‌تر و بدون اختلاف فاحش طراحی شده است. آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی هم دو عضو دیگر هستند که کوچک‌تر و به اصطلاح کامپکت محسوب می‌شوند. هرچند که دو عضو کوچک‌تر در زمینه‌های زیادی اختلافاتی با گوشی‌های مورد بحث ما دارند، اما نکته مهم اینجاست که این گوشی‌ها برای رقابت با هم عرضه نشده‌اند. این چهار گوشی قدرتمند، در اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند تا شما گزینه مناسب خودتان را انتخاب کنید. اختلاف‌های آیفون ۱۲ پرو مکس با آیفون ۱۲ پرو به اندازه نمایشگر، تفاوت در لنز اصلی و حداکثر بزرگنمایی اپتیکال در لنز تله‌فوتو و حجم باتری خلاصه می‌شود. البته اختلاف قیمت را نباید فراموش کرد؛ قیمت آیفون ۱۲ پرو مکس ۱۰۹۹ دلار و آیفون ۱۲ پرو ۹۹۹ دلار است. این قیمت‌ها مربوط به مدل پایه یعنی ۱۲۸ گیگابایتی است و این اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری در همه مدل‌ها ثابت است. اما اگر اختلاف قیمت هم باعث مشخص شدن انتخاب نهایی شما نمی‌شود، بهترین راه انتخاب بین این دو گوشی، تصمیم‌گیری بر مبنای اندازه نمایشگر است. مهم این است که شما با کدام یک راحت‌تر هستید و احساس بهتری را با در دست گرفتنش تجربه می‌کنید.

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments