شیبا اینو بهتر است یا دوج کوین؟

شیبا اینو بهتر است یا دوج کوین؟

شیبا اینو و دوج کوین دو میم کوین اصلی بازار ارزهای دیجیتال هستند. میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر روی شبکه‌های دیگر بناشده و خود بلاک چین مستقلی ندارند. ایده و هویت بصری آن‌ها معمولا جالب و خلاقانه است. شیبا و دوج نیز هر دو هویت بصری خود را از دو نژاد سگ ژاپنی به همین نام‌ها وام گرفته‌اند.

بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که تنها یک میم کوین را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها بر سر دوراهی شیبا و دوج، به‌ویژه در شرایط بحران فعلی بازار قرار می‌گیرند. در این مقاله، تلاش می‌کنیم با مقایسه این دو ارز دیجیتال از جهات مختلف، پاسخی برای این دوراهی بیابیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی یکی از این دو ارز دیجیتال را دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند مفید باشد.

شیبا اینو بهتر است یا دوج کوین؟

نگاهی به سابقه شیبا و دوج

در سال ۲۰۲۱، صنعت ارزهای دیجیتال رشد چشم‌گیری داشت. کل ارزش بازار تقریبا سه برابر شد و به رقم بی‌سابقه ۲٫۲ تریلیون دلار رسید. مسلم است که ارزهای دیجیتال اول و دوم، یعنی بیت کوین و اتریوم که نزدیک به ۶۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند سهم بزرگی از این رشد را به خود اختصاص دادند؛ اما پس از این دو نام یک میم کوین خودنمایی می‌کرد. شیبا اینو (Shiba Inu) که خود یک آلت کوین دوج کوین محسوب می‌شود با رشد ۴۶ میلیون درصدی در این سال، همه توجه‌ها را به خود جلب کرد. دوج کوین نیز که از سال‌ها پیش در بازار حضور داشت، رشد قابل‌ملاحظه‌ای در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از خود نشان داد.

نقاط قوت شیبا اینو

شیبا اینو به عقیده بسیاری از کارشناسان، فراتر از یک میم کوین عمل کرده است. سیاست‌های بسیار درست و هوشمندانه تیم توسعه این ارز سبب شده است که تنها پس از دو سال از حضور در صنعت ارزهای دیجیتال، بتواند در رتبه ۱۶ ام ارزهای برتر ازنظر ارزش بازار در وب‌سایت معتبر coinmarketcap قرار بگیرد. خرید ارز شیبا در حال حاضر، یکی از ده انتخاب برتر نهنگ‌های اتریوم است. اخیرا تعداد هولدرهای این ارز از ۱٫۱ میلیون نفر فراتر رفته است. این عملکرد عالی در گذشته، نوید یک آینده درخشان را برای این ارز در سال‌های نزدیک می‌دهد.

کاربردی تر شدن شیبا

شیبا اینو، روزبه‌روز کاربردی‌تر می‌شود. به‌تازگی بسیاری از اپلیکیشن‌های پرداخت رستوران، رزرو هتل و بلیط، باشگاه سائوپائولوی برزیل و نیز چند رستوران زنجیره در آمریکا با صدها شعبه اعلام کرده‌اند که از شیبا به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت استفاده می‌کنند. شیبا اینو همچنین مرتبا در حال لیست شدن در صرافی‌های برتر و شناخته‌شده مانند بایننس، کوین بیس، FTX و غیره است. به همین دلیل، غالب کارشناسان از حضور قطعی شیبا در آینده ارزهای دیجیتال مطمئن هستند.

توسعه شیبا

صرافی غیرمتمرکز ShibaSwap در ماه جولای سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و از آن زمان به‌عنوان یک کاتالیزور برای رشد شیبا عمل کرد. این صرافی، امکان استیکینگ شیبا را فراهم کرد. به‌این‌ترتیب، شیبا نشان داد که از سوددهی بالای ارز خود مطمئن است.

اما نقطه قوت اصلی شیبا اینو، برنامه‌های آینده آن است. انتظار می‌رود در ادامه سال ۲۰۲۲، شیبا قدم‌های ناتمام خود را تکمیل کند که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • راه‌اندازی پروژه لایه دو بلاک چین Shibarium‌ که شیبا را به یک ارز دیجیتال واقعی نزدیک می‌کند.
  • راه‌اندازی Shibaverse و بازی‌های مبتنی بر NFT

نقاط ضعف شیبا

یکی از نقاط ضعف شیبا این است که چندان نتوانسته با ارائه مزیت‌های رقابتی، ارزش‌افزوده خاصی به صنعت ارزهای دیجیتال اضافه کند. این ارز در حال حاضر، چیزی بیش از یک توکن ERC-20 نیست. قرار داشتن این ارز روی شبکه پرازدحام و با کارمزد بالای اتریوم نیز یکی دیگر دست‌اندازهای رشد آن تلقی می‌شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف شیبا، نداشتن سرمایه‌گذاران جدی است. نهنگ‌های زیادی شیبا را در ذخایر خود دارند اما آن‌ها سرمایه‌گذاران تأثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری‌ها در کل این صنعت نیستند. قیمت بسیار پایین و متعاقبا ارزش بازار نه‌چندان قابل‌توجه از دیگر نقاط ضعف شیبا اینو حساب می‌شوند.

نقاط ضعف شیبا

نقاط قوت دوج کوین

دوج کوین، پرجستجوترین ارز دیجیتال در سال گذشته در آمریکا بود. رونق فراوان خرید و فروش دوج کوین در سال ۲۰۲۱، سبب رشد بیش از ۳۰۰۰ درصدی قیمت این ارز در این سال شد. دوج کوین، اولین میم کوین دنیاست. همین واقعیت، اولین نقطه قوت این ارز محسوب می‌شود. این ارز در سال ۲۰۱۳ بر روی شبکه بیت کوین ساخته شد و از این نظر، کمی بر شیبا برتری دارد؛ چراکه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند بیت کوین، حداقل در آینده نزدیک، عملکرد بهتری نسبت به اتریوم از خود نشان می‌دهد.

پشتیبانی ایلان ماسک

ثروتمندترین انسان جهان، مدیر شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا موتورز و مدیر احتمالی توییتر در ماه‌های آینده یعنی ایلان ماسک، بزرگ‌ترین طرفدار دوج کوین است. او در سبد دارایی‌های دیجیتال خود سه ارز دیجیتال دارد که یکی از آن‌ها دوج کوین است. چنین واقعیتی برای هر ارز دیجیتال یک افتخار و نشان‌دهنده خوش‌بینی به آینده آن ارز است. ایلان ماسک، خود یک کدنویس و از مهم‌ترین افراد تأثیرگذار در اقتصاد جهان است.

بلاک چین مستقل

برخلاف شیبا، دوج کوین مدت‌هاست که بلاک چین مستقل خود را دارد. سرعت تراکنش‌ها روی این بلاک چین بسیار بیشتر از شبکه‌های اتریوم و بیت کوین است و با هزینه پایین‌تری انجام می‌شود. این دو درواقع، ارزش‌های افزوده‌ای هستند که دوج کوین برای کل این صنعت به همراه آورده است.

رشد پذیرش دوج کوین

دوج کوین نیز مانند اتریوم، روزبه‌روز کاربردی‌تر می‌شود. زمانی که تسلا اعلام کرد مشتریان این شرکت می‌توانند با پرداخت دوج کوین محصولاتش را خریداری کنند، قیمت این ارز ده‌ها درصد رشد کرد. اپلیکیشن موبایل AMC و ده‌ها اپلیکیشن پرداخت در رستوران و رزرو بلیط و هتل از حامیان دوج کوین هستند.

نقاط ضعف دوچ کوین

نقاط ضعف دوج کوین تقریبا مشابه شیبا هستند. هزینه تراکنش‌های این شبکه با وجود ارزان‌تر بودن نسبت به اتریوم و بیت کوین، نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال محبوب، بسیار گران‌تر است. همچنین، مقیاس‌پذیری آن نیز نسبت به بسیاری از رقبای خود پایین محسوب می‌شود.

نقطه‌ضعف دیگر دوج کوین، تعداد کاربران اندک آن نسبت سابقه حضور این ارز در بازار ارزهای دیجیتال است. تخمین زده می‌شود که دوج کوین تنها نزدیک به ۲۰۰۰ کاربر داشته باشد که حدود ۱۰ درصد از آن‌ها صرافی‌های هستند.

به‌طورکلی، افراد بدبین معتقد هستند که میم کوین‌ها رشد بسیار سریعی دارند اما احتمال این‌که با همان سرعت نیز سقوط کنند زیاد است. این استدلال در مورد شیبا و دوج کوین درست است. هردوی این ارزها در حال حاضر، نسبت به‌روزهای اوج خود ده‌ها هزار درصد فاصله دارند؛ هرچند که همچنان نسبت به قیمت آغاز به کارشان، بسیار ارزشمندتر هستند.

نقاط ضعف دوچ کوین

سخن آخر درباره شیبا و دوج

همان‌طور که گقتیم دوچ کوین و شیبا نقاط ضعف نسبتا مشابهی دارند اما نقاط قوت آن‌ها متفاوت است. به‌طورکلی احتمال صعود نجومی مجددا شیبا به دلیل در پیش رو داشتن تحولات مهمی مانند راه‌اندازی بلاک چین مستقل و ورود به بازی‌های متاورس، بیشتر از دوج کوین است. به همین اندازه نیز دست‌اندازهای پیش روی این ارز بیشتر هستند. این در حالی است که دوج کوین احتمالا رشد باثبات اما شاید با شیب و ریسک کمتری را نسبت به رقیب تازه‌واردتر خود برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته باشد. در زمان نگارش این مقاله، قیمت شیبا با ۱٫۴۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۰٫۰۰۰۰۱۰۵۲ دلار و قیمت دوج کوین با ۰٫۵۵ درصد کاهش در مدت مشابه در محدوده ۰٫۰۷۸۸۷ دلار است.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments