راهنمای خرید انواع کابل شبکه

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

با خرید انواع کابل شبکهCat6 ،  Cat5و … می توانید به انتقال اطلاعات بین انواع دستگاه های مختلف بپردازید. این کابل ها می توانند چند کامپیوتر را شبکه کرده تا اطلاعات، بین آن ها قابل انتقال باشد. همچنین برای دسترسی به اینترنت به صورت با سیم نیاز به کابل شبکه خواهید داشت.

کابل های شبکه که یکی از پرکاربرد ترین لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ به شمار می روند، از لحاظ میزان سرعت، پهنای باند، جنس و … طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی ها از Cat1 شروع شده و به Cat8  می رسد. در ادامه به بررسی ویژگی های هر یک از این کابل ها از لحاظ نوع و تعداد روکش، سرعت و پهنای باند خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

1- انواع کابل شبکه از لحاظ ساختار

ساختار کابل های شبکه متفاوت است و فاکتور مهمی در خرید انواع کابل شبکه محسوب می گردد. بعضی از آن ها دارای شیلد بوده و برخی دیگر بدون شیلد عرضه می گردند. تعداد و نوع این شیلد ها را در ویژگی آن ها را بررسی خواهیم کرد.

همانطور که می دانید کابل های شبکه از 8 سیم و یا 4 زوج سیم تشکیل شده اند که جنس آن ها از مس می باشد. هر زوج، دو کابلی است که در هم تنیده شده هستند. یکی از فاکتور هایی که در تولید کابل های شبکه باید در نظر گرفت به حداقل رساندن تداخلات می باشد.

تداخل به دلیل عبور 4 زوج کابلی که داخل کابل های شبکه وجود دارد از روی هم بوجود می آید. دقت داشته باشید که هر چه پوشش و فویل های کابل بیشتر باشد امکان بوجود آمدن تداخل در آن کمتر می شود. علاوه بر نوع و تعداد روکش، میزان در هم تنیدگی رشته سیم ها نیز بر کاهش تداخلات اثر گذار است.

یکی دیگر از موارد تأثیر گذار بر افزایش میزان نویز، گرمای کابل می باشد. این فاکتور تا حد زیادی غیر قابل کنترل بوده اما تا مقدار کمی با استفاده از پوشش های زیاد کاهش می یابد. در ادامه ساختار های مختلف کابل شبکه را بررسی خواهیم کرد و ویژگی هر یک را عنوان می کنیم.

U/UTP

کابل های UTP کابل هایی بدون شیلد هستند که به غیر از روکش اصلی کابل که در ظاهر برای ما قابل مشاهده می باشد، محافظ دیگری ندارند. شما امکان خرید انواع کابل شبکه U-UTP را با پایین ترین قیمت خواهید داشت.

F/UTP

در این نوع کابل ها در زیر روکش اصلی و دور هر چهار رشته سیم کابل شبکه، یک روکش فویلی پیچیده شده است.

U/FTP

این نوع کابل ها دارای چهار جفت رشته سیم بوده که به دور هر جفت از آن ها روکش فویلی پیچیده شده است.

SF/UTP

این کابل علاوه بر فویلی که به دور همه رشته ها پیچیده شده یک روکش فلزی بافته شده نیز دارد که به دور همه آن ها پیچیده شده است.

SF/FTP

کابل های SF/FTP دارای چهار نوع روکش می باشند. از بالایی ترین سطح کابل ابتدا روکش پلاستیکی قابل مشاهده، سپس رشته های فلزی در هم تنیده شده، فویل پیچیده شده به دور همه رشته ها و فویل هایی که به صورت جداگانه دور هر جفت رشته پیچیده شده است.

F/FTP

این کابل ها علاوه بر روکش پلاستیکی دارای دو نوع پوشش فویلی هستند. یکی از آن ها به دور همه رشته ها پیچیده شده است و علاوه بر این به دور هر رشته فویلی جداگانه پیچیده شده است.

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

جنس خارجی ترین روکش کابل ها نیز فاکتور مهم دیگری در کاهش احتمال آسیب دیدگی می باشد. در خرید انواع کابل شبکه باید به این موضوع دقت داشته باشید.

کابل های دارای روکش UV برای کاربرد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار مقاوم و ضخیم می باشند. از همین جهت در برابر نور خورشید، رطوبت و … احتمال پوسیدگی و آسیب دیدگی آن ها کمتر است. کابل های معمولی دارای روکش PVC  بوده و برای مصارف خانگی و اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

2- طبقه بندی کابل شبکه

Cat1

کابل های شبکه ای که طبقه بندی Cat1 دارند، دارای سرعت انتقال 1 مگابیت بر ثانیه و پهنای باند 0.4MHz  می باشند. از این کابل ها در سیستم های تلفن قدیمی و مودم ها و … استفاده می شود.

Cat2

سرعت انتقال اطلاعات در این کابل ها 4 مگابیت بر ثانیه بوده و پهنای باند در آن 4MHz   می باشد.

Cat3

این کابل ها با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه و 16MHz   پهنای باند، سرعت بالاتری نسبت به طبقه های قبلی خود دارد.

Cat4

کابل های شبکه Cat4 همانند Cat3 و Cat2 در شبکه های Token Ring استفاده می شود. سرعت انتقال در آن ها 16 مگابیت با پهنای باند 20 MHz می باشد.

Cat5

کابل های Cat5 یکی از رایج ترین کابل های LAN می باشند.  معمولاً در خرید انواع کابل شبکه این نوع طبقه بندی بیشتر از سایر دسته ها مورد استقبال قرار می گیرد. سرعت انتقال اطلاعات با یک جهش بزرگ به 100 مگابیت بر ثانیه رسیده  پهنای باند آن 100MHz  می باشد. کابل های شبکه Cat5 در اترنت، اترنت سریع و شبکه های Token Ring کاربرد دارد.

Cat5E

این کابل های شبکه با افزایش سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه امکان استفاده در شبکه های گیگابایت اترنت را فراهم می سازد.

Cat6

کابل های شبکه Cat6 بدون تغییر سرعت نسبت به Cat5e بوده و تنها پهنای باند آن افزایش داشته است. پهنای باند در این کابل ها 250MHz  می باشد.

Cat6A

نسخه پیشرفته Cat6 بوده و سرعتی 10000 مگابیت بر ثانیه ای دارد. علاوه بر این پهنای باند آن نیز به 500MHz  افزایش داشته است.

Cat7

این نسخه پیشرفته نسبت به سایر طبقه بندی های گفته شده در بالا استفاده کمتری دارد. تنها تفاوت این نسخه با نسخه قبلی خود پهنای باند 600MHz  می باشد که 100MHz  افزایش داشته است.

Cat7A

Cat7A ویژگی های برتری نسبت به Cat7 دارد. پهنای باند این محصول 1000 MHz می باشد و سرعت آن 10 Gbps باقی مانده است.

Cat8

حداکثر سرعت کابل های شبکه در این طبقه بندی دیده می شود. این کابل ها با دارا بودن 1600-2000MHz  می توانند تا 40000 مگابیت بر ثانیه را انتقال دهند.

همانطور که مشاهده شد طبقه بندی کابل ها در سرعت، پهنای باند و در نتیجه کاربرد آن ها تأثیر به سزایی دارد. در نتیجه قیمت خرید انواع کابل شبکه با طبقه های مختلف متفاوت می باشد.

راهنمای خرید انواع کابل شبکه

کابل های شبکه را می توانید با استفاده از نگهدارنده های داخل رک مرتب کنید تا از هم فاصله داشته باشند. این کار علاوه بر مرتب کردن و جلوگیری از در هم تنیدگی کابل ها امکان ایجاد تداخلات را کاهش می دهد. برای پوشاندن کابل های شبکه در ادارات و منزل نیز می توانید از رک استفاده نمایید.

نکته آخری که هنگام خرید انواع کابل شبکه باید مورد توجه قرار گیرد وجود کانکتور های Rj45 می باشد. کابل های شبکه با طول بلند این کانکتور را ندارند تا بتوانید آن را در اندازه مناسب برای خود برش دهید. اما کابل های کوتاهی که نیاز به برش ندارند از هر دو جهت دارای سوکت Rj45 بوده که به پچ کورد نیز شناخته می شوند.

شما می توانید برای خرید انواع کابل شبکه، ابزار شبکه و انواع لوازم جانبی کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت به فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی کامپیوتر بازرگانی بهیران مراجعه نمایید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments