راهنمایی برای خرید بهترین نوع روغن صنعتی

ماشین‌آلات صنعتی اغلب تجهیزاتی هستند که به تعمیر و نگهداری با دقت بالا نیاز دارند. امروزه افزایش بازدهی ماشین‌آلات و کارایی صنعتی برای رسیدن به نتایج بهتر و بهینه‌تر، امری ضروری است. اگر تولیدکننده‌ای هستید که می‌خواهید در افزایش عملکرد ماشین‌آلات، بهره‌وری صنعتی و گردش مالی کمپانی خود گام موثری بردارید، توصیه می‌شود راهی برای کارآمد ساختن تولید پیدا کنید. یکی از عوامل کلیدی موثر بر موارد فوق، استفاده بهینه از روان‌کننده‌های صنعتی است.

روانکاری ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه اغلب نادیده گرفته می‌شود. می‌تواند منجر به مشکلات پی‌درپی در سلامت دستگاه، کاهش کارایی و کاهش سرعت عملیات شود. مدیران و کارکنان واحدها گاهی از پارامترهایی که نیاز به نظارت دارند، بی‌اطلاع هستند. در این مقاله چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب روانکار صنعتی خود بدانید.

 

انواع روانکار صنعتی

روانکارهای صنعتی در اصل به دو دسته گریس و روغن تقسیم میشوند. در حالی که روانکارهای صنعتی می‌توانند فرمول‌های شیمیایی و کاربردهای متعدد داشته باشند، ترکیب اصلی آن‌ها شامل یکی از سه روغن پایه زیر است:

  • روغن‌های معدنی– این روغن‌ها مستقیما از نفت خام به عنوان پایه استفاده می‌کنند.
  • روغن‌های مصنوعی – روغن‌هایی با کارآمدی شیمیایی و پیشرفته که برای ماشین‌آلات خاص طراحی شده‌اند.
  • روغن‌های نیمه سنتتیک – ترکیبی از روغن‌های مصنوعی و معدنی.

هر روغن صنعتی با افزودنی‌های متعددی همراه است که به کاهش سایش، اصطکاک، لجن، کنترل دما و حذف ضایعات و ناخالصی‌ها کمک می‌کند. این‌ها می‌توانند در دسته‌های شوینده، ضد کف و غلیظ‌کننده قرار گیرند.

در حالی که داشتن دانش فنی در مورد انواع روغن ضروری است، همیشه عاقلانه است که با تأمین‌کننده در مورد مشخصات تجهیزات خود صحبت کنید. ممکن است در واحد شما مواردی وجود داشته باشد که هر ماه به روغن‌کاری مجدد نیاز دارند و برخی نیز ممکن است هر یک تا دو سال یک‌بار نیاز به روغن‌کاری داشته باشند.

 

انتخاب روانکار صنعتی

عوامل زیادی در انتخاب روغن صنعتی تاثیر دارند. این عوامل الزامات فنی سیستم‌های مختلف است که قبل از خرید روغن صنعتی نیاز به شناخت کافی دارند. این الزامات شامل موارد زیر است:

انتخاب روانکار صنعتی

  • سازگاری روانکار با ماشین
  • میزان مقاومت در برابر اصطکاک و سایش
  • میزان پایداری شیمیایی روغن در هنگام استفاده
  • طول عمر مفید روغن
  • ویسکوزیته روغن در دماهای مختلف
  • نقطه اشتعال و دمای احتراق
  • میزان هدر رفت ناشی از تبخیر و یا از بین رفتن خواص روغن

 

بایدها و نبایدهایی که باید در انتخاب روغن در نظر گرفته شوند

  1. اجازه ندهید برند محصول شما را از تصمیم‌گیری آگاهانه منحرف کند. در صورت تردید در انتخاب، با مدیران و مسئولان پشتیبانی مشتریان در واحد فروش تماس بگیرید
  2. جزئیات عملکرد و کاربردهای روان‌کننده را نادیده نگیرید.
  3. هزینه‌های عملیاتی و همچنین هزینه‌های کلی برای یک قطعه تجهیزات یا ماشین را در نظر بگیرید.
  4. نیروی کار را در نظر بگیرید و آن‌ها را برای کارکرد صحیح ماشین‌آلات آموزش دهید.
  5. مراقب مصرف انرژی باشید. این فاکتور می‌تواند یک شاخص مناسب برای کارایی ماشین باشد.
  6. اطمینان حاصل کنید که روان‌کننده‌ها و ماشین‌آلاتی که خریداری می‌کنید با شرایط محیطی متعدد سازگار هستند. ویسکوزیته و عملکرد روغن‌ها ممکن است با تغییرات آب و هوا یا دوره‌های طولانی بدون فعالیت، متفاوت عمل کنند.
  7. از خرید یک روان‌کننده برای چندین ماشین پرهیز کنید. این کار ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

 

روغن‌های صنعتی با افزودنی‌های برتر را انتخاب کنید

ماشین‌های صنعتی مدرن نیازمند فن‌آوری‌های پیشرفته افزایش عملکرد هستند. پایه روغن چه معدنی باشد و چه مصنوعی، برای ارائه بالاترین حفاظت از قطعات در ماشین‌آلات کافی نیست. توجه به افزودنی‌های مناسب برای بهبود کارایی روان‌کننده ضروری هستند. این مواد آسیب‌پذیری دستگاه را به حداقل می‌رسانند و عملکرد کلی روان‌کننده را افزایش می‌دهند.

در اینجا لیست مختصری از مواد افزودنی رایج و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آورده شده است:

روغن‌های صنعتی با افزودنی‌های برتر را انتخاب کنید

  • افزودنی‌های ضد سایش: این مواد اصطکاک بین دو سطح فلزی را به حداقل می‌رساند.
  • مواد افزودنی ضد زنگ: از اجزای فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند. وجود آن‌ها در روان‌کننده‌های مبتنی بر آب ضروری است؛ زیرا آب، خوردگی را تسریع می‌کند.
  • مواد شوینده و پخش‌کننده: وظیفه آن‌ها پراکنده کردن لجن و ناخالصی‌هایی است که روی سطوح فلزی ایجاد می‌شود. به این ترتیب از اجزای ماشین در برابر اکسیداسیون و خوردگی محافظت می‌کنند.
  • کف‌زدا: حباب‌های هوا در روانکاری موثر دستگاه‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین، افزودنی‌های ضد کف برای کاهش تشکیل فوم، به ترکیب روانکار اضافه می‌شود.
  • تقویت‌کننده‌های شاخص ویسکوزیته: افزودنی‌های پلیمری هستند که در دماهای بالا منبسط می‌شوند. به این ترتیب روغن را غلیظ می‌کنند و پایداری ویسکوزیته روانکار را در دماهای پایین و بالا افزایش می‌دهند.
  • افزودنی‌های فشار شدید: آن‌ها از نظر شیمیایی با سطح فلز واکنش داده و یک پوشش محافظ غلیظ ایجاد می‌کنند. به این ترتیب از قطعات در برابر سایش در دما و فشار بالا محافظت می‌کنند.
  • افزودنی‌های آنتی‌اکسیدانی: مقاومت اکسیداتیو روغن پایه و در نتیجه عمر آن را افزایش می‌دهند.
  • کاهش‌دهنده‌های نقطه ریزش: نقطه ریزش پایین‌ترین نقطه‌ای است که روغن می‌تواند در آن جریان یابد. کاهنده‌های نقطه ریزش، جریان روان‌کننده را در دماهای پایین‌تر افزایش می‌دهند.
  • اصلاح‌کننده‌های اصطکاک: این افزودنی‌ها یک لایه محافظ در اطراف اجزای فلزی ایجاد می‌کنند و اصطکاک را کاهش می‌دهند.

 

محیط عملیاتی مورد نظر را بشناسید

صنایع مختلف به شرایط کاری متفاوتی نیاز دارند. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از انتخاب و خرید روانکار، فهرستی از عواملی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد ماشین‌آلات دارند، تهیه کنید. این عوامل می‌توانند رطوبت، دمای شدید، لرزش، گرد و غبار، فشار و غیره باشند.

عوامل متعددی مانند سرعت عملکرد محور ماشین، نوع اصطکاک، بار، شرایط محیطی و استانداردهای صنعتی را در نظر بگیرید. بر اساس این عوامل می‌توانید تعیین کنید که به کدام روانکار صنعتی نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر عناصر ماشین، مانند یاتاقان‌ها، فشار شدید را تحمل می‌کنند، باید یک روغن صنعتی بسیار چسبناک را برای روانکاری انتخاب کنید. همچنین باید حاوی مواد افزودنی ذکرشده مانند اصلاح‌کننده‌های اصطکاک، افزودنی‌های فشار شدید و خواص ضد سایش باشد.

یا اگر ماشین‌های صنعتی شما به روان‌کننده‌های مبتنی بر آب نیاز دارند یا قطعات آن‌ها با آب در تماس هستند، باید به دنبال روغن‌های صنعتی با ویژگی‌های ضد زنگ و ضد خوردگی باشید.

 

ماشین‌آلات صنعتی در معرض برخی از چالش‌برانگیزترین شرایط عملیاتی مانند آلودگی و رطوبت، اصطکاک‌های رو به افزایش، نوسانات دما و فشار بالا قرار دارند. روغن‌های صنعتی از خراب شدن تجهیزات جلوگیری می‌کنند؛ همچنین با محافظت از آن در برابر سایش، خوردگی و کف کردن، طول عمر و فواصل سرویس آن را افزایش می‌دهند. مهم‌تر از همه، آن‌ها راندمان عملیاتی را افزایش داده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به حداقل می‌رساند.

دقیقاً به همین دلیل است که انتخاب نوع مناسب روغن صنعتی ضروری است. به یاد داشته باشید که توصیه و راهنمای یکسانی برای همه سیستم‌ها وجود ندارد. به طور کلی باید شرایط کاری منحصربه‌فرد و الزامات ماشین‌آلات را برای انتخاب روان‌کننده مناسب در نظر بگیرید.

 

منبع

https://gandharoil.com/blog/how-to-select-the-right-industrial-lubricant/

https://www.valvolineglobal.com/en-eur/types-of-industrial-oil/

 

 

 

 

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments