با تاریخچه یزد و قشم آشنا شوید

با تاریخچه یزد و قشم آشنا شوید

شهری که قصد داریم با آن آشنا شویم یزد است. شهر یزد به معنای باستانی و دیرینه نیایش و ایزد بوده و دین آیین زرتشت در این شهر همچنان پابرجا می‌باشد. باتوجه به تاریخچه یزد هم‌اکنون جمعیت بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد سکونت دارند. این شهر به علت تاریخچه کهنش معروف به داشتن جاذبه و دیدنی‌هایی در جهان است. در ادامه به معرفی تاریخچه یزد می‌پردازیم تا اگر قصد رزرو هتل های یزد را دارید با آگاهی بیشتری به این شهر سفر نمایید.

در این مقاله قصد داریم سری به خلیج همیشه فارس و جزیره زیبای قشم هم بزنیم و با تاریخچه قشم آشنا شویم. جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس شناخته می‌شود. شاید تا چند سال قبل کمتر گردشگری این جزیره را برای مقصد انتخاب می‌کرد. با این حال امروزه جاذبه‌های قشم جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران داخلی و خارجی داراست.

تاریخچه یزد

براساس منابع موجود قدمت شهر یزد به قبل‌تر از هزاره سوم پیش از میلاد تخمین زده شده است. به خوبی می‌توان رد پای پیشدادیان را در تاریخ یزد مشاهده نمود.

تاریخ‌نویسان یزد را به‌عنوان امن‌ترین شهر تاریخی ایران می‌شناسند. علت این موضوع برمی‌گردد به موقعیت جغرافیایی یزد. این موقعیت جغرافیایی باعث شده تا از جنگ‌ها، رویدادهای طبیعی و تحولات تاریخی ناگهانی در امان باشد.

در بعضی از منابع تاریخ قدمت بناهای اولیه شهرهای مهم یزد را به زمان سلیمان پیغمبر، ابراهیم پیغمبر، ضحاک و اسکندر مقدونی تخمین زده‌اند.

آن‌ چیزی که در بین این حجم وسیع از تاریخ اهمیت بالایی دارد، حفظ بافت سنتی و تاریخی بخش قابل توجهی از یزد می‌باشد. این بافت با حفظ فرهنگ و تمدن مردم این بخش از خاک کهن گره خورده است.

 

بافت سنتی شهر یزد

یزد از نخستین شهرهای خشت خام بوده و بافت تاریخی‌اش در فهرست آثار ملی کشور ثبت گشته است. این بافت تاریخی فوق‌العاده محله‌های قدیمی بسیاری را شامل می‌شود. قدیمی‌ترین محله شهر یزد محله فهادان است. محله‌های دیگری نظیر یعقوبی، میر قطب، شش بادگیری، کوچه بیوک، خرمشاه و سرجمع هم از محله‌‌های بسیار قدیمی یزد می‌باشند.

هنوز هم خانه‌های عهد ایلخانی در این بافت سنتی امکان سکونت دارند و برای گردشگران بسیار جذاب می‌باشند.

بافت سنتی شهر یزد

بهترین زمان سفر به یزد

باتوجه به تاریخچه یزد این شهر دارای تابستان‌هایی بسیار گرم، روزهای زمستانی مطلوب و شب‌های زمستانی سردی می‌باشد. بهترین زمان برای سفر به این شهر و رزرو هتل های یزد فصل بهار و پاییز می‌باشد. با این حال خوب است بدانید ساختمان‌های یزد معماری منحصر به فرد و خلاقانه‌ای دارد. ساختمان‌های قدیمی و بادگیرهای شهر طوری است که،  در تابستان جریان هوای خنک و در زمستان هوای گرم را داخل خود دارد.

جاذبه‌های یزد

با توجه به تاریخچه و فرهنگ غنی یزد، این شهر کم آثار تاریخی و فرهنگی ندارد. در سراسر جهان دیدنی‌های یزد در میان گردشگران بین المللی دارای شهرت است.

در رابطه با تاریخچه یزد توضیحاتی خدمتتان ارائه دادیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های یزد آشنا شویم.

آتشکده زرتشتیان یزد

در واقع محل نیایش زرتشتیان بوده که با ورود به آن انسان حال و هوایی معنوی و نوعی آرامش بدست می‌آورد. در داخل ساختمان می‌توانید تصاویری از زرتشت و نوشته‌های از کتاب مقدس زرتشتیان اوستا را ببینید. عبارت پرآوازه گفتار نیک، پندار نیک، کرادار نیک در این مکان به چشم می‌خورد. آتش مقدس نیز در وسط ساختمان قرار دارد.

میدان امیر چخماق

این ساختمانی بسیار زیبا و قدیمی بوده و دارای  نمایی چشمگیر در مرکز شهر می‌باشد. این میدان مجموعه‌ای شامل بازار، مسجد، آب انبار و تکیه است. این بنا دارای سابقه‌ای به اندازه قرن نهم و دوره تیموری می‌باشد.

باغ دولت آباد

این باغ ازجمله معروف‌ترین جاذبه‌های یزد بشمار می‌آید. باغی با سرسبزی و زیبایی تماشایی که با درختان کاج و سرو و گل‌های محمدی که در بهار جلوه آن دوچندان می‌شود. عمارتی قدیمی در این باغ قرار دارد. بد نیست بدانید بلندترین بادگیر جهان با داشتن ارتفاع ۳۳.۸ متر در این باغ می‌باشد. تاریخ این باغ به دوره افشاریه برمی‌گردد.

مسجد جامع یزد

این مسجد باشکوه با قدمتی ۹۰۰ ساله که با مناره‌های سرافرازش در مرکز شهر جلوه‌نمایی می‌کند. سبک معماری مسجد با کاشی‌هایی به آبی، رنگ سبز، زرد و کبود احساسی از جنس آرامش و خنکی دارند. می‌توان گفت مسجد جامع ازجمله شاهکارهای معماری ایران و دوره تیموری می‌باشد.

تاریخچه قشم

قشم دارای مساحتی معادل 1491 کیلومتر مربع بوده و از جمله بزرگترین جزیره‌ی خلیج‌فارس می‌باشد. این جزیره تا ساحل بندرعباس دارای فاصله حدود 20 کیلومتر است. طول جغرافیایی این جزیره 88/55 درجه و عرض جغرافیایی 89/29 درجه است. جزیره قشم از جاذبه‌های گردشگری و مراکز خریدی برخوردار است که محصولات خارجی را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند. این جزیره دارای هتل‌هایی با قیمت به‌صرفه نیز می‌باشد؛ از این رو جزیره، سالانه میزبان مسافران زیادی که به رزرو هتل قشم اقدام کرده‌اند است.

براساس تاریخچه قشم، این جزیره از دیرباز جزوی از خاک ایران بوده و زندگی در آن در جریان بود. در این مدت قشم را با نام‌های گوناگونی از جمله ابرکاوان، کاوان (بنی کاوان) و لافت می‌شناختند.

با حفر کانال سوز در دوران سلطنت داریوش که باعث اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ شد، جزیره قشم هم اعتبار بیشتری یافت. این کانال باعث شد تا کیش به یک مرکز بزرگ کشتی سازی تبدیل گردد. در زمان سلطنت ساسانیان که اعراب به ایران حمله کردند، قشم حدود یک قرن مقاومت کرد. با این حال در نهایت به تصرف سپاهیان اسلام درآمد. پس از آن که مغول به ایران حمله کرد، این جزیره به تسلط بیگانگان درآمد. این وضعیت همچنان ادامه یافت تا آنکه جزیره قشم به دست اتابکان بار دیگر به خاک ایران بازگشت. براساس تاریخچه قشم پس از آنکه جزیره قشم توسط پرتغالی‌ها به اشغال درآمد، شاه عباس صفوی توانست این جزیره را دوباره به خاک ایران برگرداند.

تاریخچه قشم

جاذبه‌های قشم

پیشتر در رابطه با تاریخچه قشم توضیحاتی خدمتتان ارائه دادیم. در ادامه می‌خواهیم با جاذبه‌های جزیره آشنا شویم.

جزایر ناز

در جزایر ناز می‌توانید به هنگام جزر دریا  یک کیلومتر در دریا پیاده‌روی نموده و از مناظر چشم‌نواز آن بهره‌مند گردید.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه ازجمله پدیده‌های فوق‌العاده قشم است. این تنگه به علت فرسایش شکل گرفته و اشکالی قابل‌توجه را پیش روی شما قرار می‌دهد. این جاذبه دره‌ای به عمق 100 متر دارد که دیواره‌های آن از هر سو شما را احاطه می‌کند.

لافت

لافت روستایی بندری در قشم است و به چند علت بسیار جالب‌توجه می‌باشد. اول آنکه بادگیرهایی بر فراز خانه‌هایش وجود دارد. دوم به علت غروب‌های فوق‌العاده‌اش است که در هیچ کجای دیگر مانندش را نخواهید یافت. دلیل سوم نیز نزدیکی آن به جنگل حرا می‌باشد.

جزیره هرمز

جزیره‌ای را متصور شوید که در میان آب‌های نیلگون واقع گشته و سراسر آن را خاک سرخ پوشانده است. چنانچه علاقمند به دیدن این تصویر در دنیای واقعی هستید باید به سراغ هرمز بروید.

جنگل حرا

حرا یکی از گیاهان استثنایی می‌باشد که خودش را با آب شور دریا سازگار نموده است. این گیاه در میان آب‌های خلیج فارس به چشم می‌خورد. تعداد زیادی از این درختان در قشم وجود دارند و تشکیل جنگل حرا را می‌دهند. شما می‌توانید با قایق در میان آ‌ن‌ها گشت‌وگذار کنید.

 

جاذبه‌های قشم

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را هرچه بیشتر با تاریخچه قشم و تاریخچه یزد آشنا کنیم. دانستن پیشینه شهرها به لذت‌بخش‌تر شدن سفر کمک شایانی می‌کند. چنانچه قصد سفر به این دو شهر را دارید حتما تاریخچه قشم و یزد را مطالعه کنید. اینگونه می‌توانید با آگاهی بالاتری مهمان این دو شهر شوید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments