آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM)

ساخت کاستوم رام اندروید

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید مربوط به “منبع باز” بودن یا همان “Open Source” بودن این سیستم عامل می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود که هر فرد علاقمندی بتواند با دانش نه چندان زیادی نسبت به ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) اقدام کند. در این مقاله قصد داریم که به آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM)

اندروید یک سیستم عامل متن باز یا منبع باز است و این موضوع از جمله ویژگی‌های اصلی و منحصر به فرد این سیستم عامل محسوب می‌شود. متن باز بودن اندروید به آن معناست که هر کاربری می‌تواند به صورت رایگان به کدهای اصلی بخش‌های متنوع سیستم عامل نظیر کرنل (Kernel)، رابط کاربری (User Interface)، بخش کتابخانه‌ (Library) و … دسترسی داشته باشد. بنابراین این موضوع سبب می‌شود که هر فرد علاقمند و با دانش نسبی مناسب بتواند تغییرات مور نظرش را در نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید اعمال کرده و سپس آن را در دستگاه‌های اندرویدی پیاده‌سازی کند.

به فرآیند اعمال تغییرات مورد نظر در سیستم عامل اندروید و ارائه نسخه‌ای خاص و غیر رسمی از آن که با دستگاه‌های اندرویدی خاصی سازگاری دارد، اصطلاحا ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) گفته می‌شود. بنابراین کاستوم رام‌ها نسخه‌های غیر رسمی سیستم عامل اندروید هستند که توسط برنامه‌نویسان یا افراد علاقمند به کدنویسی اندروید توسعه داده شده‌اند و می‌توانند جایگزین نسخه رسمی سیستم عامل اندروید دستگاه شوند. به فرآیند نصب و راه‌اندازی یک کاستوم رام (Custom ROM) اصطلاحا فلش کردن گفته می‌شود.

هم اکنون کاستوم رام های متنوعی برای هر یک از گوشی‌های هوشمند توسعه داده شده‌اند و تعداد آن‌ها بسیار زیاد است. اما هدف ما در این مقاله آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) توسط خود شماست! اگر تمایل دارید که برای دستگاه اندرویدی خود یک کاستوم رام (Custom ROM) اختصاصی بنویسید و سپس آن را در دستگاه فلش کنید، توسعه می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات دقیق‌تری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان بخش پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مرکز تعمیرات موبایل

اخطار پیش از ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM)

پیش از شروع آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) باید چند هشدار را به شما گوشزد کنیم. دقت داشته باشید که برای ساخت یک ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) نیاز به وارد کردن کدهای دستوری یا اصطلاحا کدنویسی نرم افزاری است. هرچه با کدنویسی آشنایی بیشتری داشته باشید، درک مراحل شرح داده شده برایتان ساده‌تر می‌شود اما اگر با کدنویسی هیچ آشنایی مقدماتی ندارید، ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم!

در نظر داشته باشید که نسخه‌های اصلی سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. اگر قصد دارید که یک ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) بسازید، باید حتما قابلیت‌های ویژه‌ای را به آن اضافه کنید که عملکرد دستگاه را بهتر کند. اگر با کدنویسی و یا حتی قابلیت‌های اندروید آشنایی چندان زیادی ندارید به هیچ وجه زمان خود را برای ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) تلف نکنید. در نظر داشته باشید که هدف ما در این مقاله آموزش مقدماتی کدنویسی نیست و هدف اصلی آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) است.

پیش نیازهای ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM)

کاستوم را در واقع یک فریمور (Firmware) یا سفت افزار است و ساخت آن با استفاده از هر کامپیوتر مدرنی امکانپذیر خواهد بود. با این حال توسعه می‌کنیم که از یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل مک او اس (Mac OS) یا لینوکس (Linux) به منظور شروع کار استفاده کنید. به منظور ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) باید کدهای دستوری بسیار زیادی وارد شوند، بنابراین دانش برنامه نویسی یا کدنویسی حداقل در حد و اندازه‌های مقدماتی کاملا الزامی خواهد بود.

به منظور ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) باید کامپیوتر شما حداقل 130 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات در دسترس را به همراه داشته باشد و رم آن 8 گیگابایتی باشد. تلاش به منظور ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) در کامپیوترهایی که از رم 4 گیگابایت بهره می‌برند عموما با مشکلات خاصی نظیر تاخیر در بارگذاری اطلاعات همراه می‌شود.

ساخت کاستوم رام اندروید

پیش نیاز بعدی مربوط به شخصیت شماست! برای کسب موفقیت در پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) باید صبور باشید. ممکن است در تلاش‌های اول خود موفق عمل نکنید. نباید انتظار داشته باشید که در یک شب به یک برنامه نویس حرفه‌ای اندروید تبدیل شده و بتوانید کاستوم رامی دقیق و بدون مشکل تولید نمایید. در طول مراحل ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) ممکن است به دلیل مشکلات بسیار کوچکی که در کدنویسی ایجاد می‌شود، عملکرد کاستوم رام مختل گردیده یا با باگ‌های خاصی همراه شود. در این شرایط نیاز دارید که با دقت و حوصله فراوان نسبت به بررسی موضوع و اشکال‌زدایی اقدام کنید. به صورت کلی کدنویسی یک پروسه بسیار دقیق است و نیاز به صبر و حوصله‌ بالایی دارد. بنابراین یکی از اصلی‌تری پیش‌نیازهای شما برای کسب موفقیت در پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) مربوط به صبور بودنتان می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی گوشی سامسونگ

چگونه شروع به ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) کنیم؟

پیش از هر چیز باید اشاره داشته باشیم که شما پس از ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) به اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل پلی استور (Google Play Store)، یوتیوب (Youtube)، جیمیل (Gmail)، کروم (Chrome) و سایر برنامه‌هایی که در نسخه‌های اصلی اندروید از سرویس‌های گوگل (Google Services) استفاده می‌کنند دسترسی نخواهید داشت. به بیان دیگر سرویس‌های گوگل به صورت پیش فرض برای کاستوم رام‌ها ارائه نمی‌شود. به منظور ارائه این سرویس‌ها در کاستوم رام و ایجاد امکان استفاده از برنامه‌های نامبرده شده در کاستوم رام به صورت پیش فرض، باید از یک ترفند خاص استفاده کنید که در این مقاله ما به آن اشاره نخواهیم کرد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با این موضوع می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

پروسه پایه‌ای ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) به این صورت است که شما نسبت به دانلود رام اصلی از Android Open Source Project اقدام می‌کنید و سپس کدهای منبع یا اصلی را تغییر داده و بدین صورت کاستوم رام (Custom ROM) اختصاصی خود را می‌سازید. گوگل به منظور راهنمایی بهتر کاربران و افراد علاقمند، توضیحات بسیار عالی ارائه کرده است. با کلیک بر روی این قسمت می‌توانید به صفحه توضیحات گوگل مراجعه کنید. توسعه می‌کنیم که با دقت فراوان نسبت به مطالعه توضیحات این بخش اقدام کنید. به طور کلی مراحل ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) به شرح زیر است:

  • تهیه و راه‌اندازی یک محیط ابتدایی برای کدنویسی: در این مرحله شما باید یک ابزار مناسب به منظور کدنویسی و ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) را در کامپیوتر واسط خود نصب کنید.
  • کیت توسعه نرم افزاری (Development Kit): به کیت توسعه نرم افزاری اصطلاحا SDK هم گفته می‌شود. شما باید به منظور ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) نسبت به دانلود SDK مناسب اقدام کنید. کیت توسعه نرم افزاری یا همان SDK مجموعه‌ای از توابع و کتابخانه‌های کامپایل شده را در اختیار برنامه‌نویسان کاربردی قرار می‌دهند.
  • دستیابی به منبع: این عمل با استفاده از ابزار Repo قابل انجام است.
  • تهیه فایل‌های باینری اختصاصی: بخشی از درایورها تنها به شکل فایل باینری (Binary) ارائه می‌شوند.
  • تعیین هدف: هدف شما باید تعیین شده باشد. ممکن است برای هر دستگاه این هدف به شیوه خاصی تعیین شود.
  • شروع پروسه ساخت: در این مرحله پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) و اعمال تغییرات مورد نظر انجام می‌شود.
  • فلش کردن کاستوم رام (Custom ROM): پس از اتمام پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) و اطمینان از عملکرد صحبح آن باید نسبت به فلش کردن کاستوم رام در دستگاه اندرویدی اقدام کنید.

بنابراین به صورت کلی پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) شامل مراحل فوق می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتر در رابطه با این مراحل خدمتتان ارائه می‌کنیم. فراموش نکنید که برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

نکات و ترفندهای مربوط به مراحل ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM)

شاید در نگاه اول و با مشاهده مراحل مورد نیاز به منظور ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) تصور کنید که پروسه پیچیده‌ای پیش رویتان قرار ندارد اما به واقع این چنین نیست. اگر تجربه چندان زیادی در زمینه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) نداشته باشید، بدون تردید با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در ادامه به نکات و ترفندهایی اشاره می‌کنیم که باید در مراحل ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تهیه و راه‌اندازی محیط ابتدایی برای کدنویسی

سیستم عامل اوبونتو 14.04 و همچنین او اس ایکس یا مک او اس 10.11 سیستم عامل‌های پیشنهادی ما برای شروع کدنویسی اندروید است. اگر از سیستم عامل اوبونتو استفاده می‌کنید باید OpenJDK 8 در آن نصب شود و اگر از سیستم عامل مک او اس یا همان او اس ایکس استفاده می‌کنید باید Oracles JDK 8 را در آن نصب کنید. در سیستم عامل او اس ایکس یا مک او اس باید مک‌پورت‌ها (Macports) در کنار Xcode و ابزار دستور خطی Xcode نصب شده باشد.

دستیابی به منبع

دستیابی به منبع پروسه پیچیده‌ای را شامل نمی‌شود اما مرحله‌ای زمانبر است و حتی ممکن است یک روز زمان شما را صرف کند. در این مرحله باید فایلی دانلود شود که عموما حجم بسیار بالایی دارد. همگام سازی‌های بیشتر در مراحل بعدی با منبع اصلی به صورت تدریجی انجام می‌شود.

تهیه فایل‌های باینری اختصاصی

فایل‌های باینری باید در مسیر پروژه شما ارائه شوند.

ساخت کاستوم رام اندروید

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی A70

تعیین هدف

ما در این طرح آزمایشی کاستوم رامی را برای نکسوس 5 ایکس (Nexus 5X) گوگل توسعه می‌دهیم. برای نکسوس 5 ایکس باید از aosp_bullhead-user استفاده شود.

شروع پروسه ساخت

پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) با استفاده از نرم افزار Make انجام می‌شود. ابزار GNU Make می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما محسوب شود. این نرم افزار قادر به استدلال چند وظیفه موازی است. اگر بنا به هر دلیلی در حین استفاده از ابزار GNU Make با مشکل مواجه شدید، توصیه می‌کنیم که از ابزار Make -j2 استفاده کنید. اگر در جریان استفاده از این ابزارها با ارورهای مربوط به مموری یا سرور جک (Jack Server) مواجه شدید، از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کنید و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

فلش کردن کاستوم رام (Custom ROM)

شما در مسیر /out/host/darwin-x86/bin/ سیستم عامل مک او اس یا مسیر /out/host/darwin-x86/bin/ سیستم عامل لینوکس (اوبونتو) می‌توانید به adb یا fastboot دسترسی پیدا کنید.

فلش کردن کاستوم رام (Custom ROM) و بررسی آن

پس از اتمام مراحل ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) و فلش کردن آن در دستگاه اندرویدی از طریق “fastboot flashall –w” و ریستارت کردن دستگاه، نسخه وانیلا (Android Vanilla) در دستگاه راه‌اندازی می‌شود. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم خبری از سرویس‌های گوگل و برنامه‌هایی نظیر کروم، یوتیوب، گوگل پلی استور و سایر برنامه‌های مبتنی بر سرویس‌های گوگل نخواهد بود. با این وجود باید به شما تبریک بگوییم، چرا که شما توانستید یک کاستوم رام (البته بدون تغییرات) را با استفاده از کدهای منبع اندروید بسازید و در دستگاه اندرویدی خود فلش کنید.

ساخت کاستوم رام اندروید

شخصی‌سازی

حال شما می‌توانید یک قدم رو به جلو برداشته و نسبت به شخصی‌سازی کاستوم رام اندرویدی خودتان اقدام کنید. این بخش در واقع بخشی از پروسه ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) اختصاصی است که بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود. کیفیت و کارایی کاستوم رام های اندرویدی با توجه به شخصی‌سازی‌هایی که بر روی آن‌ها اعمال شده سنجیده می‌شود. در ادامه دو روش شخصی‌سازی ساده را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شخصی‌سازی‌های مختلف کافیست که یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید. فراموش نکنید که کارشناسان موبایل کمک هم دائما آماده ارائه خدمات تلفنی و راهنمایی شما عزیزان هستند.

ساخت کاستوم رام اندروید

بیشتر بخوانید: تعویض گلس یا شیشه ال سی دی Note 10 Plus سامسونگ

شخصی‌سازی اپلیکیشن پیام رسان

شخصی‌سازی یا ایجاد تغییر در اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده در سیستم عامل اندروید روند ساده‌تری نسبت به سایر شخصی‌سازی‌ها دارد. بنابراین در این بخش به نحوه شخصی‌سازی برنامه پیام رسن پیش فرض سیستم عامل اندروید می‌پردازیم.

اپلیکیشن‌های هسته‌ای سیستم عامل اندروید در مسیر /packages/apps/ یافت می‌شوند. برای دستیابی به اپلیکیشن پیام رسان پیش فرض دستگاه اندرویدی باید از مسیر /packages/apps/Messaging/ استفاده شود. پس از دستیابی به این اپلیکیشن وارد مسیر src/com/android/messaging/ شوید و گزینه BugleApplication.java را ویرایش کنید. ما قصد داریم کاری کنیم تا اپلیکیشن پیام رسان دستگاه به محض اجرا یک عبارت خاص (Wellcome) را نمایش دهد. انجام این عمل بسیار ساده است و به همین دلیل در این مقاله از آن استفاده می‌کنید. به منظور انجام این عمل دستور زیر را وارد کنید:

ساخت کاستوم رام اندروید

حال به دنبال تابع onCreate() باشید. در مقابل بخش انتهایی تابع نامبرده شده و درست مانند عکس زیر نسبت به عبارت مد نظرتان را وارد کنید. ما این عبارت را “Wellcome!” به معنای خوش آمدید در نظر گرفتیم.

ساخت کاستوم رام اندروید

حال فایل ساخته شده را ذخیره (Save) کنید و کاستوم رام ساخته شده را در دستگاه اندرویدی خود فلش نمایید. مشاهده خواهید کرد که به محض اجرای برنامه پیام رسان گوشی، پیغام “Wellcome” بر روی صفحه نمایش آن ظاهر می‌شود.

ساخت کاستوم رام اندروید

اضافه کردن اطلاعات کاستوم رام (Custom ROM) به بخش “درباره دستگاه”

یکی دیگر از تغییرات کاربردی که می‌توانید در کاستوم رام خود ارائه کنید مربوط به اضافه کردن اطلاعات کاستوم رام در بخش “درباره دستگاه” یا همان “About Phone” می‌شود. بدین منظور به مسیر /packages/apps/Settings/res/xml/ مراجعه کنید و فایل device_info_settings.xml را ورایش کنید. ویرایش این بخش را مشابه با عکس زیر انجام دهید:

ساخت کاستوم رام اندروید

پس از ذخیره تغییرات اعمالی و فلش کردن کاستوم را در دستگاه اندرویدی خود به بخش تنظیمات یا همان Settings آن مراجعه کنید و سپس به منوی About Phone بروید. مشاهده خواهید کرد که بخش‌های ROM Name و ROM Build Number به این قسمت اضافه شده‌اند.

ساخت کاستوم رام اندروید

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی S20 Ultra

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش مقدماتی ساخت کاستوم رام اندروید (Custom ROM) پرداختیم. بدون تردید ساخت یک کاستوم رام حرفه‌ای به مراتب پیچیده‌تر از مراحلی خواهد بود که در این مقاله به آن‌ها اشاره داشتیم. چنانچه در رابطه با هر یک از بخش‌ها و مراحل شرح داده شده نیاز به توضیحات دقیق‌تری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان بخش پشتیبانی موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

خرید قطعات موبایل

قیمت تاچ ال سی دی آیفون XS

قیمت تاچ ال سی دی Note 10 Plus

تعمیرات موبایل

منبع androidauthority

نظرات کاربران (3)

guest
3 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
Alimoharami
Alimoharami
3 سال گذشته

سلام من گوشی اولم htcm9plus مثلا پرچمدار htc بود رو گرفتم . باتعریفاتی که شد. در سایتها
هرچه منتظر اندروید۷ موندیم نیومد . براش بیاد نیومد .پوشی رام ۳ دو دوربین زمان خودش ۴k وووو
دادیم پسرمون اونم دید ارک سویل بخاطر اندروید نصب نمیشه انداخت کنار
پوشی بعدی رو تکنو phantom8گرفتم ۲تا آپدیت رفع باگ اومد الان ۲ سال داره میشه هیچ خبری از اندروید بالاتر نشد
گوشی پرچمدار تکنو . رام ۶ و پردازنده مدیاتاندروید رک ۶۷۵۷
و من متوجه شدم با cpuz که همین مشکل رو گوشی htc one m9 plus من هم داشت
که نه رام میومد نه رام کاستومی ساخته میشد.
کمی تحقیق گردم چرا مثال برای گوشی ۲۰۱۲ اندروید ۱۰ ساخته میشه که اغلب سامسونگ هستند
دیدم به پردازنده اون هست اسنپ دراگون , corex عمینجوری ریلیز میشه براش

حال در گوشی من که مثلا پرچمدار زمان خودش و تعداد شاید ۲۰۰۰ عدد در ایران باشه بعد تحریم ترامپ این شرکت با گارانتس یاس قطع همکاری کرد.

و دیدم در تمام گوشی ها اول نوکیا . از بابت ارتقا اندروید حتی تا ۵ اندروید گوشیش رو ارتقا میده بعد lg و سپس ساکسونگ بلطف xda , ساینوژن و پچرها

خیلی ایمیل زدم اصلا هیچ جوابی نمیدن .

یک خواهش دارم شما مردم رو آگاه کنید با این گرونی چه گوشی بخرن که بعدا بتوانند با ارتقا با رام اصلی یا رام کاستوم
بقولی گوشیهاشون رو بروز و زنده نگه دارند .

من از نو۲ مال ۲۰۱۲ و نوت ۱۰.۱ اونم ۲۰۱۳ . s4 .s5 . با ارتقا اینها تو این وضعیت گرونی تونستم دولم بیارم
چون ارز دیجیتال کار میکنم بخاطر امنیت گوگل کیف پولها اندروید پایین ۷ رو نصب نمیشن اغلب

بعد من از گوشی فانتوم خودم راضیم
فقط آیا امکان ساخت رام اندروید ۹ یا بالاتر هست
مشخصات
mediatek m6757 2.6ghz
corse8
architect| 8xARM CORTEX-A53 @2.6GHz
GPUVENDER | ARM
GPU RENDER | MAIL-T880
اندروید ۷
اگر نیاز بود من براتون ارسال میکنم.

آیا میتوان رامی ساحت
چون زنگ زدم شرکت گفت رامی آماده بشه میگیم بیاید یکسال پیش اما فکر نمیکنم کاری گرده باشند.

و چون تعداد محدودی اومده و همه در شرکت ثبت شده میشه با ساحت رام
اون رو فروخت و هزینه رو در اورد

ممنون میشم راهنمایی کنید
یا یک مرجعی معرفی کنید
که شروع به ساخت رام سفارشی کنم
تا حدودی وارد هستم تو پورت و ریلیز تو اغلب لوازم الکترونیکی .چون طمانی خودم پچ نویس بودم البته ۱۵ سال پیش

ممنون میشم ج بدهید .

سعید نوری
سعید نوری
3 سال گذشته
پاسخ به  Alimoharami

سلام وقت بخیر
دوست عزیز لطفا با شماره ۰۲۱۵۷۱۴۷ تماس بگیرید
تا تیم پشتیبانی موبایل کمک در این خصوص راهنمایی لازم خدمت شما ارائه کنه

فرهاد پورمند
فرهاد پورمند
3 سال گذشته

سلام من یه گوشی هواوی اندروید ۴ و کامپیوتر وین ۸ دارم میتونم یه را هواوی اندروید ۵ بسازم