با الفبای کریپتو و بازارهای ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید

با الفبای کریپتو و بازارهای ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید

از زمان ظهور شبکه‌ی جهانی اینترنت، شاید بزرگترین پیشرفت تکنولوژی پیدایش ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین باشد. در واقع بازار کریپتوکارنسی برخی استانداردهای سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران دنیا تغییر داد. در این مقاله قصد داریم برخی ویژگی های ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و اهمیت سرمایه گذاری در این بازار را نیز به ساده ترین زبان ممکن برای شما تعریف کنیم.

 

آشنایی با ارزهای دیجیتال

به زبان ساده ارز های دیجیتال در واقع نوعی دارایی با ماهیت دیجیتالی هستند. نام ارز دیجیتال از آنجا گرفته شده که تمام این تراکنش ها کاملا به صورت رمزنگاری شده پردازش میشوند. رمزگذاری شدن این تراکنش ها در واقع امنیت دارایی های دیجیتال و تراکنش های انتقالی در صرافی آنلاین ارز دیجیتال را تضمین میکند. دارایی های دیجیتال ماهیتی غیر متمرکز دارند. یعنی بر خلاف ارز های سنتی ( ارزهای فیات) که توسط نهادهای دولتی کنترل می شوند، این ارزها تحت حاکمیت و کنترل دولت ها نیستند. عرضه‌ی برخی ارز های دیجیتال مثل فلزات گرانبهای  طلا و نقره کاملا محدود است.

یکی دیگر از شباهت های ارزهای دیجیتال با سنگ ها و فلزات گران بها فرایند استخراج آن ها است.  ارزهای دیجیتال نیز طی فرایندی خاص ماین یا استخراج می شوند. البته مفهوم استخراج برای دارایی های دیجیتال با استخراج سنگ ها و فلزات معدنی بسیار متفاوت است. در واقع فرایند ماینینگ یا استخراج در ارزهای دیجیتال به حل برخی مسائل پیچیده ی ریاضی اشاره دارد که توسط رایانه های قدرتمند انجام میشوند. به بیان دیگر از طریق حل این مسائل ریاضی، تراکنش های مالی و داده های شبکه بین کاربران مبادله می شوند. دستگاه های ماینر ( رایانه هایی که مسائل ریاضی را حل کرده اند.) نیز در ازای انجام این کار به عنوان پاداش توکن شبکه را دریافت میکنند. به عبارت ساده تر انجام تراکنش های مالی توسط ماینرها باعث تولید توکن های جدید میشود.

بیشتر ارزهای دیجیتال از نرم افزار بلاکچین برای مدیریت و ثبت تراکنش های خود استفاده می کنند. بلاکچین شبکه ای است که توانایی ثبت داده ها را به صورت یکتا فراهم میکند و امکان ایجاد تغییر در داده ها و یا دستکاری آن ها  نیز بعد از ثبت در شبکه امکان پذیر نمی باشد. به دلیل همین ویژگی‌ها و امنیت بالای بلاکچین بود که کاربران بعد از ظهور دنیای ارزهای دیجیتال به سمت سرمایه گذاری در آنها جذب شدند.

پاوار موسس مجموعه‌ی مشاوران ASQI معتقد است که اگر شما هم جز آن دسته از کاربرانی هستید که بعد از آشنایی با ویژگی های بلاکچین آن را درک کردید و فناوری پیشرفته و خلاقانه‌ی آن را تحسین میکنید. حتما متوجه شده اید که در سال های آینده بلاکچین به چه جنبه های مهمی از زندگی بشری ورود خواهد کرد. پس برای سرمایه گذاری در این پروژه ها بهتر است سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.

 

بازار کریپتو

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تا ماه آوریل 2023 بالغ بر 1.18 تریلیون دلار ارزیابی شده است. در زمان نگارش این متن شاید 10.000 ارز دیجیتال مختلف در صرافی های ارز دیجیتال به صورت فعال لیست شده باشد و این لیست بلند هر روز در حال بزرگتر شدن است. بیت کوین بیشترین سهم بازار از این اعداد اعلامی را دارد. ارزش بازار بیت کوین بیشتر از 530 میلیارد دلار ارزیابی شده است. بعد از بیت کوین، اتریوم و تتر نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم برترین دارایی های دیجیتال از نظر ارزش بازار را در اختیار دارند که برای خرید ارز دیجیتال یا فروش هر رمز ارز دیگر یا مشاهده قیمت تتر می توانید از صرافی های مختلف داخلی و خارجی استفاده کنید.

پذیرش دارایی های دیجیتالی بین مردم در سال های گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده است. به طوری که وقتی در سال 2014 سایت overstock.com اقدام به پذیرش بیت کوین کرد فقط در اولین روز کاری موفق به فروش 124.000 دلار بیت کوین شد. بعدها و با مطرح شدن بیت کوین موسسات بزرگتری نیز مثلا MicroStrategy  نیز اهمیت بیت کوین را درک کردند. این شرکت در سال 2020 بیش از 1 میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد.

 

بیت کوین، آغاز فصل تغییر

بیت کوین در بازه ی زمانی بعد از بحران مالی سال 2008 متولد شد. زمانی که مردم دنیا متوجه مشکلات و نقص های موجود در سیستم های مالی دنیا شده بودند. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که از شبکه‌ی بلاکچین توسعه یافت. شاید همین بیت کوین بود که برای اولین بار دیدگاه مردم درباره ی شبکه های مالی را به کلی تغییر داد.

سال 2013، وقتی بیت کوین فقط 4 سال سن داشت توسط فوربس به عنوان یکی از بهترین دارایی های مناسب برای سرمایه گذاری معرفی شد. به گزارش Deloitte امروز بیش از 2300 کسب کار در ایالات متحده از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت پشتیبانی می کنند. امروز دیگر کمتر کسی در دنیا وجود دارد که حداقل یک بار نام بیت کوین را نشنیده باشد.

 

چرا بیت کوین

بیت کوین علاوه بر اینکه ماهیتی غیر متمرکز و بسیار ایمن دارد. به صورت همتا به همتا یا P2P مبادله می شود. یعنی هیچ واسطه ای (مثل بانک ها و یا آژانس مالی و اعتباری) در فرایند مبادله و انتقال آن نقشی ندارند. علاوه بر سرعت بالای تراکنش ها در دنیای ارزهای دیجیتال باید به کارمزد بسیار پایین انتقال دارایی ها و 24 ساعته بودن بازار کریپتو کارنسی نیز به عنوان مزیت های فوق العاده ی این دنیای مالی اشاره کرد.

فرایند انتقال ارزهای دیجیتال بسیار سریع و شفاف است. برای مثال هر تراکنش بیت کوینی که انجام می دهید در یک دفتر توزیع ثبت می شود و برای همه قابل مشاهده است. هیچ داده ای در شبکه ی بلاکچین قابل دستکاری و جعل نیست. تراکنش های انجام شده در شبکه ی بلاکچین غیر قابل برگشت هستند. به همین دلیل امکان کلاهبرداری و جعل نیز تقریبا غیر ممکن می شود.

 

حرف آخر

ارزهای دیجیتال تصویری از آینده ی دنیای مالی هستند. وقتی بعد از بررسی های تکنیکالی و بنیادی پروژه های دنیای کریپتو کارنسی، آماده ی خرید و سرمایه گذاری در این بازار شدید، بهتر است قبل از هر کاری به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن باشید. از طریق صرافی های ارز دیجیتال شما می توانید در لحظه برای معامله بیت کوین و ارزهای دیگری مثل اتریوم، ترون و صدها ارز دیگر اقدام کنید.

 

 

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments