پاور کامپیوتر چیست؟

پاور کامپیوتر چیست؟

پاور کامپیوتر، یک سخت‌افزار است که برق مورد نیاز برای عملکرد دستگاه‌های الکتریکی را از یک پریز برق دریافت می‌کند و آن را از جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل می‌کند، که دقیقاً همان چیزی است که کامپیوتر برای کارکرد خود به آن نیاز دارد.

نحوه کار منبع تغذیه

برای اینکه بتوانید بهتر با پاور کامپیوتر آشنایی پیدا کنید، بهتر است نحوه کار منبع تغذیه را نیز بلد باشید. در رابطه‌با این موضوع باید گفت که منبع تغذیه یا همان پاور باید جریان متناوب یا همان AC که با ولتاژ 110 یا 230 ولت است را دریافت کند.

سپس می‌تواند بسته به نیاز قطعات سیستم شما، جریان را به‌صورت مستقیم یا همان DC بین ولتاژهای 3 تا 12 ولت ارائه دهد. پاورها به این شکل طراحی شده‌اند که به‌طور خاص ولتاژهای 110 یا 230 ولت را دریافت می‌کنند؛ برخی دیگر نیز به‌شکل سوئیچ بوده و در حالت‌های مختلفی عملکرد خود را ارائه می‌دهند. این قطعه تأثیر مستقیم نیز در قیمت کامپیوتر دارد.

انواع منبع تغذیه

موضوعی که باید در پاسخ به سوال پاور کامپیوتر چیست بیان کنیم، انواع مدل‌هایی است که برای منبع تغذیه یا همان پاور وجود دارند. هرکدام از این مدل‌ها کاربردهای خاص خود را داشته و به‌شکلی جداگانه استفاده می‌شوند. این مدل‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

منبع تغذیه خطی (Linear Power Supply)

یکی از انواع مدل‌هایی که برای پاور سوپلای یا همان پاور کامپیوتر وجود دارد، منبع تغذیه خطی یا Linear Power Supply نام دارد. در پاسخ به سوال پاور کامپیوتر چیست باید با این مدل آشنایی داشته باشید؛ زیرا رایج‌ترین مدلی است که در سیستم‌های کامپیوتری به‌کار می‌رود.

باید گفت که این نوع منبع تغذیه وظیفه تبدیل ولتاژ بالای متناوب AC به جریان مستقیم DC را دارد. در واقع در این مدل شما باید آن را به برق شهری متصل کرده و ازطریق کانکتورها، آن را به قطعات اصلی مانند CPU و GPU متصل کنید. سپس برق مورد نیاز هرکدام از قطعات به‌راحتی تأمین شده و می‌توانند به درستی کار کنند.

منبع تغذیه سوئیچینگ (Switching Power Supply)

منبع تغذیه سوئیچینگ در پاور کامپیوتر چیست؟ منبع تغذیه سوئیچینگ یا Switching Power Supply یکی از جدیدترین مدل‌های پاور کامپیوتر بوده و می‌تواند به‌شکلی عالی کار کند.

باید گفت که عملکرد این قطعه با مدل‌های معمولی یا خطی متفاوت بوده و براساس قطع و وصل ترانزیستورهای درون خود کار می‌کند. این قطعه علاوه‌بر استفاده از کانکتورهای مختلف، دارای سیستم‌های خنک‌کننده حرفه‌ای نیز هست؛ زیرا سوئیچ ‌کردن ترانزیستورها و تغییر ولتاژ امکان ایجاد گرمای زیادی را به‌وجود می‌آورد.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

از خاص‌ترین مدل‌هایی که برای منبع تغذیه یا همان پاور کامپیوتر وجود دارد، باید به منابع تغذیه بدون وقفه اشاره کنیم. این پاور را با نام UPS نیز می‌شناسند. قطعا انواع مدل‌های این دستگاه را در اداره‌ها یا شرکت‌های بزرگ دید‌اید. کاربرد اصلی آن، تأمین انرژی در شرایط اضطراری است.

درصورتی‌که به‌طور مستقیم سیستم کامپیوتری شما به برق شهری متصل باشد، امکان ایجاد نوسانات و برقی قطع بالا بوده و اختلال در سیستم را به‌وجود می‌آورد. به همین دلیل بهتر است آن‌ها به UPS متصل کنید. این قطعه در زمان‌های قطعی برق انرژی بار را تأمین می‌کند.

اجزای تشکیل‌دهنده پاور کامپیوتر

برای اینکه بتوانید بیشتر سوال پاور کامپیوتر چیست را درک کنید، بهتر است اجزای تشکیل‌دهنده این قطعه را نیز تحت بررسی قرار دهید. پاور یا منبع تغذیه از بخش‌ها و اجزای گوناگونی تشکیل شده که هرکدام کاربردهای خاصی را بر عهده دارند. از مهم‌ترین این قطعات باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فن خنک‌کننده قطعات داخلی پاور
  • پورت برق شهری پاور
  • سوئیچ اتصال و عدم اتصال پاور به برق
  • سوئیچ ولتاژ جهت تغییر ولتاژ از 110 به 230 و بلعکس
  • بدنه آلومینیومی یا پلاستیک فشرده
  • کانکتورهای اتصال به قطعات سیستم کامپیوتری

انواع کانکتورهای منبع تغذیه

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده این یونیت بسیار حساس در کامپیوتر، کانکتورهای آن هستند. درصورتی‌که بخواهید قطعات کامپیوتر را به پاور متصل کنید، باید این کار را ازطریق کانکتورها انجام دهید. انواع گوناگونی کانکتور در این دستگاه وجود دارد که هرکدام برای قطعاتی خاص تعبیه شده‌اند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کانکتور مادربورد 24 پین
  • کانکتور CPU 8 پین
  • کانکتور پاور SATA
  • کانکتور MOLEX ATA/PATA
  • کانکتور فلاپی
  • کانکتور PCIe 6 پین
  • کانکتور اصلی اتصال به برق شهری

تفاوت پاور PC و لپ‌تاپ

در دستگاه‌های مختلف از انواع گوناگونی پاور استفاده می‌شود. به همین دلیل باید بدانید که برای کدام دستگاه از کدام منبع تغذیه بهره ببرید. در پاسخ به سوال تفاوت پاور لپتاپ و پاور کامپیوتر چیست باید گفت که در PC یا کامپیوتر شخصی و لپ‌تاپ از مدل‌های مختلفی پاور استفاده می‌کنند.

پاوری که در کیس‌ کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌شود از نوع منبع تغذیه سوئیچینگ بوده و برق متناوب AC را به ولتاژهای DC تقسیم می‌کند. این ولتاژها معمولا بین 3.3 تا 5 یا حتی 12 ولت نیز هستند. لپ‌تاپ‌ها نیز از پاور مخصوص به خود برخوردارند. این پاور به‌صورت خارجی بوده و در آداپتور شارژ آن‌ها قرار می‌گیرد. در این پاور ولتاژ به 12 تا 24 کاهش ‌یافته و در مدار بین قطعات تقسیم می‌شود.

بهترین برندهای منبع تغذیه کامپیوتر

قبل‌از اینکه نسبت به خرید انواع مدل‌های منبع تغذیه اقدام کنید، بهتر است بدانید که چه برندهایی بهترین پاورها را تولید می‌کنند. این‌گونه قادر هستید خاص‌ترین مدل‌ها را خریداری کرده و در سیستم خود استفاده کنید. بهترین برندهای تولیدکننده این قطعه شامل موارد زیر هستند. برخی از این برندها تولیدکننده خنک کننده کامپیوتر نیز هستند.

  • Green
  • Corsair
  • Asus
  • Sadata
  • Deep Cool
  • Cooler Master
  • Seasonic
  • EVGA
  • Thermaltake
  • Tsco

جمع‌بندی

سوالی که برای آن به این مطلب مراجعه کردید این بود که پاور کامپیوتر چیست؟ در پاسخ باید گفت که پاور کامپیوتر یا همان PSU در واقع منبع تغذیه این سیستم به‌حساب آمده و ولتاژهای مورد نیاز آن را ازطریق برق شهری تأمین می‌کند. این قطعه اهمیت بالایی داشته و به همین دلیل باید با آن آشنایی کامل داشته باشید.

بخش‌های گوناگونی نیز در آن وجود داشته و در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. در این مطلب تمامی نکاتی که برای آشنایی با این قطعه وجود داشت را بررسی کردیم. حال می‌توانید براساس این راهنمایی بهترین را برای کامپیوتر خود تهیه کنید.

سؤالات متداول

منبع تغذیه چه بخشی از کامپیوتر است؟

باید گفت که منبع تغذیه بخشی مهم از سیستم‌های کامپیوتری به‌حساب آمده و برق مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. در واقع عملکرد آن همانند آداپتور شارژ گوشی است.

چه وظایفی برای منبع تغذیه وجود دارد؟

وظایف گوناگونی برای انواع مدل‌های منبع تغذیه یا همان پاور وجود دارند؛ اما مهم‌ترین آن تبدیل برق AC به DC و تقسیم به ولتاژهای کوچک جهت استفاده قطعات کامپیوتر است.

کدام مدل‌ها از منبع تغذیه تولید شده‌اند؟

مدل‌های گوناگونی از این قطعه وجود دارند که شامل پاور خطی، پاور سوئیچینگ و پاور UPS می‌شوند. در سیستم‌های کامپیوتری از مدل سوئیچینگ استفاده می‌کنند.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments