بکارگیری رولبرینگ بجای بلبرینگ و بر عکس

بکارگیری رولبرینگ بجای بلبرینگ و بر عکس

هر چند در صنایع اغلب به رولبرینگ Roller bearing  نیز نام بلبرینگ را می دهند اما در واقع رولبرینگ ها دسته گسترده تری از اتصالات صنعتی را شامل می شوند چرا که در پیکر بلبرینگ ها چه در نوع شعاعی باشند و چه در نوع محوری تنها از یک نوع ساچمه یعنی ساچمه های کروی استفاده می شود حال آنکه طراحی انواع مختلف رولبرینگ اجازه بکارگیری شکل های متنوعی از ساچمه از جمله ساچمه های استوانه ای یا سوزنی، ساچمه های بشکه ای، ساچمه های مخروطی و ساچمه کروی را می دهد که به بیان دیگر بلبرینگ تنها یک نوع خاص از رولبرینگ محسوب می شود.

انتخاب و بکارگیری بلبرینگ و رولبرینگ در اتصالات محور های دوار ماشین آلات صنعتی با در نظر گرفتن فاکتور های متنوعی صورت می پذیرد و امری کاملا مهندسی می باشد. میزان بار وارده بر پیکر بلبرینگ، سرعت دورانی حداکثر بلبرینگ، نوع بار وارده بر بلبرینگ که می تواند شعاعی یا محوری باشد، شرایط کاری بلبرینگ و روانکاری بلبرینگ ها تماما جزو فاکتور های تاثیر گذار بر انتخاب انواع بلبرینگ، رولبرینگ و حتی یاتاقان هستند.

در اغلب موارد انتخاب بلبرینگ و رولبرینگ و حتی انواع مورد استفاده از آنها توسط طراحان و تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی صورت می پذیرد و کاربران پس از استحلاک این قطعات صنعتی تنها به تعویض بلبرینگ با نمونه ای مشابه مبادرت نموده و شاید عملا تنها انتخابی که توسط کاربران ماشین آلات صنعتی در تعویض بلبرینگ وجود داشته باشد انتخاب برند های متنوع تولید کننده این قطعه صنعتی می باشد. اما در بسیاری از موارد این سوال برای کاربران پیش می آید که آیا امکان جایگزینی بلبرینگ و رولبرینگ با یکدیگر با در نظر گرفتن سایز این دو قطعه صنعتی میسر می باشد؟ برای پاسخ به این سوال می بایست بطور دقیق تر به بررسی تفاوت های این دو نوع یاتاقان صنعتی بپردازیم.

مزایای رولبرینگ ها به بلبرینگ ها

رولبرینگ ها نسبت به بلبرینگ ها دارای تنوع شکل های مختلف ساچمه هستند که این امر کاربری این قطعات را بصورت تخصصی تر بر حسب زاویه اتصال شافت و میزان بار و در تعلیق بار های ترکیبی مناسب تر می سازد. اما شاید بزرگترین مزیت رولبرینگ ها به بلبرینگ ها این امر باشد که در اغلب انواع طراحی رولبرینگ ها تماس ساچمه رولبرینگ با رینگ یا کونس بصورت خطی می باشد بر خلاف انواع بلبرینگ که تماس آنها بر روی رینگ بصورت نقطه ای انجام می گیرد. تماس خطی در رولبرینگ ها از میزان تمرکز تنش در ساچمه رولبرینگ جلوگیری می کند و این به مفهوم قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار توسط رولبرینگ در مقایسه با بلبرینگ است.

مزایای بلبرینگ به رولبرینگ ها

مزایای بلبرینگ به رولبرینگ ها

تماس نقطه ای ساچمه بلبرینگ ها در مقایسه با تماس خطی ساچمه رولبرینگ ها هر چند تمرکز تنش را افزایش و قابلیت تعلیق میزان بار در بلبرینگ را کاهی می دهد اما از طرفی تماس کمتر سایش کمتر، اصطکاک محدودتر و حرارت بوجود آمده در اتصال بلبرینگ را نیز کاهش می دهد. از طرف دیگر درجه آزادی که یکی از فاکتور های مهم در کاهش سایش در یاتاقان برینگ ها می باشد در بلبرینگ ها بالاتر می باشد و یا به بیان ساده تر بلبرینگ ها بصورت روان تر از رولبرینگ ها عمل می کنند. این امر بالاخص در اتصالات شافت های وحری در مورد رولبرینگ کف گرد در مقایسه با بلبرینگ کف گرد اهمیت بالاتری پیدا می کند.

در کل باید گفت قابلیت جایگزینی انواع رولبرینگ با بلبرینگ و برعکس از نظر مکانیکی وجود دارد اما این امر نیاز به محاسبات دقیق و مهندسی داشته و در صورت نداشتن اطلاعات مهندسی لازم می بایست مطابق با دستور العمل بروشور های ماشین آلات صنعتی رفتار نمود.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments