کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

اگر گوشی خود را به شارژ می‌زنید و سرعت شارژ باتری آن به شکل محسوسی پایین است، احتمالا با مشکل فنی مواجه شده‌اید که از آن بی‌خبر هستید. در این مقاله قصد داریم که دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن را به شما عزیزان معرفی کنمی. با موبایل کمک همراه باشید.

گوشی‌ها و تبلت‌هایی که امروزه در بازار موجود بوده و بخش عظیمی از زندگی روزمره ما را در بر می‌گیرند از باتری‌های لیتیوم یونی بهره‌مند هستند. این باتری‌ها قابلیت شارژ مجدد را دارند و اصطلاحا به آن‌ها باتری‌های شارژی گفته می‌شود. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید از تمام ظرفیت باتری دستگاه خود استفاده کرده و سپس با اتصال شارژر به آن بار دیگر ظرفیت باتری خود را به حالت اول و فول (Full) بازگردانید. به انجام این عمل شارژ کردن باتری گفته می‌شود. کیفیت عملکرد باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی به مرور زمان افت می‌کند و این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است. دلایل زیادی وجود دارند که در پدید آمدن این موضوع دخیل هستند، اما سرعت شارژ باتری گوشی و تبلت‌ها نباید به مرور زمان کاهش پیدا کند. اگر سرعت شارژ مجدد باتری گوشی شما کاهش پیدا کرده، بدون تردید با یک مشکل فنی مواجه شده‌اید که احتمالا از آن بی‌خبر هستید.

بیشتر بخوانید: تعمیرگاه تخصصی گوشی موبایل

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

اما چه مشکلاتی می‌توانند منجر به کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و تبلت‌ها شوند؟ به بیان دیگر دلایل کند شارژ شدن باتری گوشی و تبلت‌ها چه می‌تواند باشد؟ چگونه می‌توان این عوامل را شناسایی کرده و با آن‌ها مقابله نمود؟ ما در این مقاله قصد داریم که به شرح این موضوع بپردازیم و شما عزیزان را با 10 عامل رایج و کاهش دهنده سرعت شارژ باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی آشنا کنیم. همچنین روش‌های مقابله با این مشکلات فنی هم در هر بخش ارائه می‌شود. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌ها و موارد شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی‌های دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.

احتمال اول: مشکل در عملکرد کابل شارژر

اگر باتری گوشی یا تبلت شما با کاهش سرعت شارژ مجدد مواجه شده، در قدم اول کابل شارژ آن را بررسی کنید. بروز مشکل در عملکرد کابل و همچنین استفاده از کابل‌های نامرغوب از جمله اصلی‌ترین دلایل افت سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه‌های هوشمند موبایلی محسوب می‌شود. تا حد امکان سعی کنید که فقط و فقط از کابل شارژ اختصاصی و اورجینالی که به همراه دستگاه ارائه شده استفاده کنید. از خم شدن، تحت فشار قرار گرفتن، ضربه وارد شدن و سایر موارد این چنینی به کابل رابط شارژر جلوگیری کنید چرا که این موضوعات می‌توانند در جریان انتقالی از سیم‌ مورد نظر تاثیر گذار بوده و نهایتا سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه را کاهش دهند.

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

یکی از موضوعاتی که متاسفانه در بین کاربران بسیار شایع بوده و علاوه بر آسیب رساندن به کابل رابط شارژر به پورت اتصال دستگاه هم آسیب می‌زند، کشیدن ناگهانی سیم شارژر به منظور جداسازی آن از دستگاه است. هیچ‌گاه با کشیدن کابل شارژر نسبت به جداسازی آن از پورت شارژر دستگاه اقدام نکنید. این امر می‌تواند به شدت در کیفیت عملکرد کابل شارژ تاثیر گذار باشد و در سمت مقابل به پورت یا سوکت شارژر دستگاهتان هم آسیب می‌زند. بنابراین اگر باتری دستگاه شما از نظر سرعت شارژ با افت مواجه شده، در قدم اول کابل شارژر آن را بررسی کنید. اگر کابل شارژر دارای زدگی، پارگی، لهیدگی و موارد این چنینی است، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید و حتما کابل شارژ اورجینال و با کیفیت جدیدی را خریداری کنید.

احتمال دوم: کاهش سرعت شارژ بدلیل مشکل در منبع تغذیه اصلی

همواره به منبع اصلی که از آن به منظور شارژ باتری دستگاه خود استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. منظور از منبع اصلی در واقع بخشی است شارژر دستگاه انرژی مورد نیاز خود را از آن دریافت می‌کند. این منبع می‌تواند پریز برق، پورت اتصال USB کامپیوترتان، پورت اتصال USB لپ‌تاپ و … باشد. استفاده از پریز برق و اتصال آداپتور شارژ به آن بهترین کیفیت ممکن را به همراه خواهد داشت، چرا که آداپتور شارژر جریان خروجی خود را مطابق با نیاز باتری دستگاه تنظیم نموده و به آن وارد می‌کند. اما در سمت مقابل کانکتورهایی همچون پور‌ت اتصال USB 3.0 جریان خروجی مناسبی به منظور شارژ مجدد باتری دستگاه ارائه نمی‌کنند. عموما شدت جریان خروجی از پورت اتصال USB نسبت به شرایط مورد نیاز دستگاه کمتر است و این موضوع منجر به افت سرعت شارژ باتری دستگاه می‌شود. به عنوان مثال اغلب گوشی‌های هوشمند به منظور شارژ مجدد از جریان ورودی 1.5 یا 2 آمپری استفاده می‌کنند، این موضوع در حالی است که پورت USB 3.0 لپ‌تاپ شما نهایتا قادر به ارائه خروجی 0.9 آمپری است.

تعمیرات اپل

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

بنابراین انتخاب منبع تغذیه مناسب یکی دیگر از عوامل موثر در سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه به شمار می‌رود. به منظور جلوگیری از بروز مشکل به واسطه این موضوع سعی کنید که همواره از منبع تغذیه مناسب نظیر پریز برق استفاده کنید. اگر آداپتور شارژر شما بنا به هر دلیل خراب شده، می‌توانید از تبدیل‌ها و چند شاخه‌های برقی استفاده کنید که دارای خروجی USB هستند.

احتمال سوم: مشکل در عملکرد آداپتور

خرابی آداپتور شارژر هم می‌تواند منجر به کاهش سرعت شارژ باتری دستگاهتان شود. خرابی در آداپتور شارژرها عموما ممکن است به دلیل ضربه و فشار وارد شدن به آن‌ها ایجاد شود، البته بروز این امر در مجموع نادر است. اگر شارژر دستگاهتان به کندی باتری آن را شارژ می‌کند، سعی کنید که کابل و آداپتور آن را تعویض کرده و روند شارژ باتری دستگاه را بررسی کنید. بدین صورت متوجه می‌شوید که مشکل ایجاد شده از چه بخشی است.

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

استفاده از آداپتورهای نامرغوب و نامناسب هم از دیگر دلایلی است که می‌تواند در کاهش سرعت شارژ باتری دستگاه موثر باشد. به عنوان مثال یک آداپتور شارژر نامرغوب و غیر اصل به هیچ وجه کیفیت آداپتور اصلی و اورجینال دستگاه را ندارد. همچنین آداپتوری که از آن به منظور شارژ باتری دستگاهتان استفاده می‌کنید دارای خروجی مشخصی است. این خروجی باید با جریان مورد نیاز باتری دستگاهتان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از گوشی‌ها از آداپتورهای با خروجی 1.5 آمپری استفاده می‌شود و در برخی دیگر از آداپتورهای با خروجی 2 آمپری استفاده می‌گردد. حال اگر از آداپتوری 1.5 آمپری برای دستگاهی که نیاز به ورودی 2 آمپری دارد استفاده کنید، سرعت شارژ باتری دستگاه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید عدم خرابی آداپتور شارژر، مرغوب بودن آن و مطابقت داشتن آن با شرایط مورد نیاز دستگاه هستند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات اپل تهران

احتمال چهارم: توجه نکردن به شرایط دستگاه و مقایسه ناآگاهانه

اگر سرعت شارژ باتری دستگاهتان را با سرعت شارژ باتری دستگاه‌های دیگر مقایسه کردید و به این نتیجه رسیدید که دستگاه شما نسبت به سایر محصولات کندتر شارژ می‌شود، این موضوع به هیچ وجه نمی‌تواند قطعا بیانگر بروز مشکل در سرعت شارژ مجدد باتری دستگاهتان باشد. دقت داشته باشید که باتری هر دستگاهی دارای ظرفیت مشخصی است. بدون تردید شارژ مجدد باتری دستگاهی که ظرفیت بیشتری دارد نسبت به شارژ مجدد باتری دستگاهی که ظرفیت کمتری دارد به مراتب نیازمند صرف زمان بیشتری است.

همچنین به طور کلی گوشی‌های تولید شده از نظر سرعت شارژ مجدد باتری دارای مشخصاتی هستند که عموما در سایت‌های معتبر با بنچمارک‌های خاصی مشخص می‌شوند. سرعت شارژ بعضی از دستگاه‌ها به طور بالقوه کم بوده و این موضوع نمی‌تواند برای این محصولات یک عیب به شمار آید. همچنین دستگاه‌های هوشمند موبایلی جدیدتر از تکنولوژی‌های شارژ سریع خاصی بهره می‌برند که به موجب آن سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه افزایش می‌یابد. این موضوع از مزیت‌های این محصولات است، بنابراین نمی‌توانید با مقایسه سرعت شارژ باتری گوشی خود با این محصولات به این نتیجه برسید که دستگاهتان با مشکل کاهش سرعت شارژ باتری مواجه است. در یک بیان کلی باید بگوییم که این احتمال وجود دارد که شما با بی‌توجهی نسبت به شرایط دستگاهتان قضاوت نادرستی در مورد سرعت شارژ باتری آن کرده باشید. این موضوع هم از جمله احتمالاتی است که باید در نظر گرفته شود!

احتمال پنجم: مشکل کارخانه‌ای در باتری دستگاه

در برخی از شرایط دیده شده که باتری بعضی از محصولات زمانی که از کارخانه عرضه شده‌اند دارای مشکل بوده و این موضوع هیچ دلیل خارجی دیگر و مرتبط با مصرف کننده‌ای ندارد. به عنوان مثال دیده شده که باتری گوشی ال جی جی 4 به دلیل مشکل کارخانه‌ای در شارژ مجدد دارای مشکل بوده و به شدت کند شارژ می‌شود. موارد مشابه در محصولاتی نظیر گلکسی نوت 4 سامسونگ، گلکسی اس 5 و … هم مشاهده شده است. اگر دستگاه هوشمندتان را به تازگی خریداری کرده‌اید و متوجه شدید که سرعت شارژ باتری آن به شدت پایین است، این احتمال وجود دارد که دستگاهتان مشکلی کارخانه‌ای داشته باشد.

تعمیرات سامسونگ

برای تعمیر سامسونگ، هواوی و … کلیک کن یا با شماره 75147-021 شرکت موبایل‌کمک «مرکز تعمیرات تخصصی گوشی‌های موبایل» تماس بگیر

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

در کشورهای دیگر بروز این مشکل با گزارش به کارخانه تولید کننده و حتی فروشنده قابل پیگیری بوده و به طور رایگان رفع می‌شود. به عنوان مثال فروشگاه آمازون در قبال بروز این مشکلات کارخانه‌ای خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌کند. به عنوان مثال اگر باتری دستگاهتان جداشدنی باشد و از مشکل سرعت شارژ پایین رنج ببرد، آمازون به طور رایگان یک باتری نو و آکبند جدید مرتبط با محصول را برای کاربر ارسال می‌کند. در گوشی‌هایی که باتری آن‌ها جداشدنی نیست هم با بازگرداندن محصول، خریدار می‌تواند بدون پرداخت هزینه بیشتری نسخه‌ جدید و بدون مشکل دستگاه را دریافت کند. متاسفانه این موضوعات در کشور ما رعایت نمی‌شوند. بنابراین اگر به اندازه کافی بدشانس باشید، ممکن است محصولی خریداری کنید که باتری آن دارای مشکل کارخانه‌ای است. در این شرایط مجبور هستید تا باتری دستگاه را با هزینه شخصی خود تعویض نموده و یا با شرایط موجود از آن استفاده کنید.

احتمال ششم: مشکل خود شما هستید!

این احتمال وجود دارد که دلیل کاهش سرعت شارژ باتری دستگاهتان خود شما باشید. اگر در حین شارژ باتری دستگاه از آن استفاده کنید و یا دائما صفحه نمایش آن را روشن کنید، سرعت شارژ باتری دستگاه کاهش پیدا می‌کند چرا که بخشی از آن در حین مصرف است. بسیاری از افراد و کاربران عادت دارند که در حین اتصال دستگاه به شارژر از آن استفاده کنند. در این شرایط کاملا طبیعی است که سرعت شارژ مجدد باتری دستگاهتان کاهش پیدا کند. بنابراین به این موضوع توجه داشته باشید و اگر از این دسته افراد هستید، مدعی نشوید که سرعت شارژ باتری دستگاهتان کاهش محسوسی پیدا کرده است. بهترین روش سنجش سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه در شرایطی است که آن را خاموش و به شارژ متصل کنید.

احتمال هفتم: به اپلیکیشن‌های اجرایی در پس زمینه دستگاه دقت کنید

اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاهتان فعال هستند دائما در حال به روز رسانی اطلاعات خود بوده و این موضوع نیاز به مصرف انرژی باتری دارد. بنابراین اگر تعداد اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه دستگاه اجرا شده‌اند زیاد باشد، سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه می‌تواند افت محسوسی پیدا کند چرا که تمام این اپلیکیشن‌ها در حال مصرف بخش کوچکی از انرژی باتری خواهند بود. همچنین فعال بودن اپلیکیشن‌هایی که به منظور به روز رسانی اطلاعات خود به اینترنت نیاز دارند هم تاثیر بیشتری در مصرف شارژ باتری دستگاه خواهند داشت.

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

به منظور مدیریت این موضوع بهتر است که از ابزارها یا برنامه‌هایی نظیر Task Manager یا مدیریت وظیفه‌ها استفاده کنید. این برنامه یا اپلیکیشن‌ها منجر می‌شوند که به راحتی بتوانید دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف در شرایط گوناگون را مدیریت نموده و بدین صورت در حین شارژ باتری دستگاه از کاهش سرعت آن ممانعت به عمل آورید. همچنین همانگونه که در بخش قبل هم اشاره کردیم، خاموش کردن دستگاه در حین اتصال به شارژر هم به شدت در افزایش سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه موثر واقع می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل سامسونگ در نمایندگی سامسونگ 

احتمال هشتم: مسدود شدن پورت میکرو USB دستگاه

این احتمال وجود دارد که گرد و غبار یا هر عامل دیگری در پورت شارژر دستگاهتان نفوذ کرده باشد و بدین صورت از اتصال بخش‌های مورد نیاز سوکت شارژر با این پورت جلوگیری به عمل آورد. این موضوع ممکن است در برخی از مناطق مورد نیاز اختلال تماس ایجاد کرده و نهایتا منجر به بروز مشکل در فرآیند شارژ مجدد باتری دستگاه شود. در بسیاری از موارد دیده شده که این موضوع منجر به بروز مشکل در شارژ مجدد باتری دستگاه شده و به نوعی سرعت شارژ مجدد آن را کاهش داده است.

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

به منظور رفع این مشکل باید پورت اتصال میکرو USB دستگاهتان را تمیز کنید. به منظور انجام این امر می‌توانید از باد سرد سشوار یا کمپرس هوا استفاده کرده و گرد و غبار موجود در پورت اتصال دستگاه را بیرون بکشید. نشستن گرد و غبار در پورت شارژر دستگاه‌های هوشمند عموما در شرایطی رخ می‌دهد که پورت اتصال آن‌ها دارای پوش خارجی نباشد.

احتمال نهم: خرابی پورت شارژر

این احتمال وجود دارد که پورت شارژر شما خراب یا معیوب شده باشد. کشیدن کابل یا سیم شارژر به طور ناصحیح و آنی یکی از دلایلی محسوب می‌شود که به شدت در بروز این مشکل و خراب شدن پورت شارژر دستگاه‌های هوشمند موبایلی موثر است. در پاره‌ای از موارد دیده شده که پورت شارژر دستگاه بنا به دلایل خاصی دچار قطع و وصلی شده است. برای مواجه نشدن با این احتمال و مشکل تنها می‌تواند از آن پیشگیری کنید. یکی از راه‌های پیشگیری بروز این مشکل استفاده صحیح، آرام و بدون خشونت از کابل شارژر و سوکت آن به پورت میکرو USB دستگاه محسوب می‌شود. در صورتی که با مشکل این چنینی مواجه شدید باید دستگاه خود را به دست تعمیرکاران مجرب سپرده و نسبت به تعویض سوکت شارژر آن اقدام کنید.

احتمال دهم: پوسیدگی یا خوردگی پورت شارژر دستگاه

دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن

بروز خوردگی یا پوسیدگی هم از دیگر دلایلی است که می‌تواند منجر به بروز مشکل در روند شارژ باتری دستگاه و کاهش سرعت شارژ باتری آن شود. اگر سوکت شارژ دستگاهتان دچار خوردگی یا پوسیدگی شده، توصیه می‌کنیم که آن را به دست تعمیرکاران مجرب و باتجربه بسپارید. هر اقدام ناشایستی می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب‌های جدی‌تر به سوکت شارژ دستگاه شود. اگر بنا به هر دلیلی تصور می‌کنید که شخصا می‌توانید مشکل ایجاد شده را برطرف کنید، در نظر داشته باشید که سرکه سفید و الکل از جمله بهترین موادی هستند که می‌توان به منظور رهایی از خوردگی و پوسیدگی سوکت شارژر از آن‌ها استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید از طریق شماره‌های ضمیمه شده با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات آیفون 11 پرو مکس

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی داشتیم که احتمالات و دلایل کاهش سرعت شارژ باتری گوشی و روش‌های مقابله با آن اشاره داشته باشیم. مواردی که در این مقاله شرح داده شد از جمله رایج‌ترین دلایل و احتمالات بروز مشکل در شارژ مجدد باتری دستگاه هستند. چنانچه در مورد هر یک از بخش‌های شرح داده شده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

 

بیشتر بخوانید:

قطعات گوشی

تاچ ال سی دی سامسونگ A01

قیمت تاچ ال سی دی سامسونگ ام 30 اس

منبع androidauthority

نظرات کاربران (1)

guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
ناشناس
ناشناس
3 سال گذشته

سلام دو ساعت شارژ شدن از صفر تا صد برای سامسونگ A5 2016 به نظرتون طبیعیه؟