بیمه مسافرتی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

بیمه مسافرتی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

تصور کنید بعد از چند ماه برنامه‌ریزی برای سفری به خارج از ایران، در فرودگاه کشور مقصد، متوجه می‌شوید چمدان‌ها و بارهایتان گم شده، به خاطر خوردن غذای هواپیما احساس مسمومیت دارید و باید به پزشک مراجعه کنید اما بیشتر نقدینگی‌تان در چمدان‌هاست و در حال حاضر به آن دسترسی ندارید!

در چنین شرایطی این سفر بیشتر شبیه یک کابوس است. راه حل ساده و راحت برای بیرون آمدن از چنین فاجعه‌ای این است که همه چیز را به دست بیمه مسافرتی بسپارید.

بیمه مسافرتی ، ممکن است در ابتدا، موردی غیر لازم برای سفر به نظر برسد اما اگر میزان پوشش آن در جبران هزینه‌های احتمالی را بدانیم؛ قطعا نظرمان درباره آن تغییر می‌کند و برای گرفتن‌اش درنگ نخواهیم کرد.

این نوع از بیمه، مخصوص سفرهای خارجی است و به خاطر پوشش‌های مختلفی که دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای جبران اغلب هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی در سفر باشد.

چند نوع بیمه مسافرتی داریم؟

در ایران، شرکت‌های بیمه، طرح‌های بیمه مسافرتی را بر اساس مناطقی که کشورهای مقصد در آن قرار دارند دسته‌بندی کرده‌اند.

هر دسته از کشورها، طرح‌های بیمه مسافرتی مخصوص به خودش را دارد و با توجه به نوع دسته‌بندی، طرح بیمه، میزان پوشش و حق بیمه نیز تغییر می‌کند. هر قدر طرح انتخاب شده حوزه‌های بیشتری را پوشش بدهد، حق بیمه مسافرتی بالاتری هم خواهد داشت.

مدت اعتبار بیمه مسافرتی هم به تاریخ خروج از کشور بستگی دارد. مثلا، ممکن است بیمه‌ای با اعتبار یک ساله خریده‌باشیم. اما سه ماه بعد از خرید بیمه مسافرتی از کشور خارج شویم. در نهایت، اعتبار یک‌ساله بیمه از همان تاریخ خروجی حساب می‌شود که مهرش در پاسپورت‌مان درج شده‌باشد.

نکته مهم این است که تعهد پوشش بیمه متعلق به سفرهایی است که تا ۹۲ روز متوالی انجام شود. اگر تعداد روزهای سفر به ۹۳ روز و بیشتر برسد؛ پوشش بیمه مسافرتی به پایان می‌رسد و برای سفرهای بعدی باید بیمه مسافرتی جدید تهیه کرد.

چون شرکت‌های بیمه در ایران دفتری در خارج از کشور ندارند؛ خدمات مربوط به کشورهای خارجی از طریق «شرکت‌های کمک‌رسان» انجام می‌دهند. شرکت‌های بیمه ایرانی در تماس با شرکت‌های بیمه خارجی و بستن قرارداد با آنها، ارتباط و حمایت‌های پوششی از بیمه‌گذار ایرانی را انجام می‌دهند.

با خرید بیمه مسافرتی چه چیزی را تضمین می‌کنیم؟

خسارت‌های احتمالی که در طول سفر وارد می‌شود با عنوان «پوشش بیمه مسافرتی» شناخته می‌شود. مطابق با طرح‌های مختلف بیمه، میزان پوشش بیمه مسافرتی هم متفاوت است.

مواردی که در ادامه می‌خوانید پوشش‌هایی است که بیمه‌های مسافرتی انجام می‌دهند.

هزینه‌های پزشکی و بستری

اگر بیمه مسافرتی داشته باشیم دیگر نیازی نیست برای هزینه‌های ناشی از حادثه نگران باشیم. در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای شرکت‌های کمک‌رسان هزینه‌های درمان، بستری شدن، جراحی و معاینه را تا سقف تعهدات قید شده پوشش می‌دهند. نکته در این است که درصدی از این هزینه شامل فرانشیز می‌شود. فرانشیز، میزان پول کمی است که شخص بیمه‌گذار می‌پردازد و مابقی هزینه به عهده شرکت بیمه است.

انتقال فرد بیمه‌گذار

در صورتی که فرد در کشور خارجی دچار حادثه شود شرکت‌های کمک‌رسان وظیفه دارند فرد آسیب‌دیده و البته بیمه‌ شده را به مراکز درمانی مناسب و در صورت نیاز، به کشور خودش بازگردانند. این کار با تماس تلفنی هم امکان‌پذیر است و نیازی به ارائه مدرک خاصی نیست.

انتقال اضطراری اعضای درجه یک

اگر شخص بیمه‌گذار دچار بیماری و حادثه‌ای شود که نیاز باشد بیشتر از ۱۰ روز در مراکز درمانی بستری شود بیمه مسافرتی هزینه رفت‌وآمد و اقامت یکی از اعضای درجه یک آن فرد را برای پرستاری پرداخت می‌کند.

هزینه ضروری دندان‌پزشکی

این گزینه سقف تعیین شده‌ای دارد و عموما مربوط به موارد معالجه دندان‌درد، درمان عفونت و کشیدن دندان می‌شود.

مفقود شدن مدارک

اگر در سفر، مدارک شناسایی مثل پاسپورت، شناسنامه و گواهینامه گم شود یا به سرقت برود؛ شرکت‌های کمک‌رسان وظیفه دارند تا هزینه‌های مربوط به صدور نسخه المثنی را پرداخت کنند.

پرداخت هزینه‌های مربوط به تاخیر در حرکت

اگر وسیله‌نقلیه در سفر بیشتر از حد معمول تاخیر داشته باشد و به خاطر همین موضوع مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه باشیم می‌توانیم این هزینه‌های اضافی (اقامت، غذا، حمل‌ونقل و…) را با نشان دادن صورت‌حساب از شرکت بیمه دریافت کنیم. میزان پرداخت خسارت بستگی به سقف تعهدات شرکت بیمه و البته میزان تاخیر وسیله نقلیه دارد.

نکته در این است که اگر این تاخیر به دلیل اعتصاب کارکنان فرودگاه یا شرکت‌های خدمات‌دهنده باشد شامل حال جبران هزینه‌ها از سوی بیمه مسافرتی نمی‌شود.

پرداخت هزینه فقدان بار

در صورتی که بار مسافر به مقصد نرسد شرکت بیمه تا سقف مشخصی، خسارت فقدان‌بار را پرداخت می‌کند. این خسارت در صورتی به فرد بیمه‌گذار پرداخت می‌شود که ۲۱ روز از مفقود شدن بار بگذرد و تا زمان پیدا شدن بار مسافر، هزینه‌های مربوط به زندگی در چند روز اقامت مثل لباس و لوازم بهداشتی تا سقف مشخصی راهنمایی در این زمینه و حمل بار به محل اقامت مسافر، همگی، به عهده شرکت کمک‌رسان است.

در بیمه‌بازار می‌توانید بعد از تحقیق درباره طرح‌های مختلف‌ بیمه‌های مسافرتی درباره خرید مناسب‌ترین نوع آن تصمیم بگیرید. برای پیدا کردن پاسخ سوال‌هایتان هم می‌توانید حساب ویژه‌ای روی پشتیبانی آنلاین و همیشگی آن باز کنید.

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (0)

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments