سامانه طرح رجیستری موبایل چیست؟ آیفون اپل و سامسونگ

طرح رجیستری گوشی موبایل

فاز اول طرح رجیستری گوشی موبایل به مرحله اجرا رسیده و این مسئله منجر شده که سوالات زیادی در ذهن بسیاری از کاربران و فروشندگان موبایل ایجاد شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به طول کامل در رابطه با طرح رجیستری گوشی موبایل صحبت کنیم. با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با طرح رجیستری گوشی موبایل، ثبت آیفون اپل و سامسونگ

شاید تاکنون این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که چرا فروش گوشی موبایل به یکی از و بسیار محبوب تبدیل شده است؟ مطمئنا یکی از اصلی ترین دلایل این مسئله مربوط به درآمد و سود خوبی می‌شود که این شغل در اختیار فروشندگان قرار داده است! اما چطور فروش گوشی می‌تواند منجر به کسب درآمد بالا شود؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه می‌شود: قاچاق! متاسفانه اغلب گوشی هایی که این روزها در بازار کشورمان به فروش می‌رسد قاچاق هستند!

طرح رجیستری گوشی موبایل برای مقابله با قاچاق گوشی برنامه ریزی شده و هدف آن جلوگیری از عرضه گوشی های قاچاق به بازار خواهد بود. اما پیاده سازی طرح رجیستری گوشی موبایل می‌تواند چه پیامدهای مثبت و منفی به دنبال داشته باشد؟ تکلیف گوشی های قاچاقی که هم اکنون در بازار فعال هستند و کاربران از آن ها استفاده می‌کنند چه می‌شود؟ اصلا ماهیت این طرح چیست و شامل چه بندهایی خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: تعمیرات آنلاین موبایل

در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت مفصل در مورد طرح رجیستری گوشی موبایل و پیامدهای احتمالی صحبت کنیم. چنانچه در مورد هر یک از بخش های شرح داده شده نیاز به اطلاعات دقیق تر و راهنمایی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک از آن ها یاری بخواهید. با ما همراه باشید.

طرح رجیستری گوشی موبایل دقیقا جه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که اشاره شد طرح رجیستری گوشی موبایل با هدف مقابله با قاچاق گوشی پیاده سازی شده است. یعنی با این طرح از فروش و بکارگیری گوشی های قاچاق (آن دسته از گوشی‌ هایی که غیرقانونی و بدون پرداخت هزینه های گمرکی وارد باز شده‌اند) جلوگیری می‌شود. با پیاده سازی این طرح به محض اینکه گوشی هوشمندی با استفاده از یک شبکه اپراتور داخلی فعال شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر اطلاعت آن در لیست گوشی هایی که به صورت مجاز وارد بازار ایران شده‌اند نباشد، دستگاه غیرقابل استفاده خواهد شد و از کار می‌افتد! بدین ترتیب دیگر امکان فروش و استفاده از گوشی های قاچاق وجود نخواهد داشت.

چه گوشی هایی شامل طرح رجیستری گوشی موبایل می‌شوند؟

قرار است در آینده تمام مدل های مختلف گوشی ها از طرح رجیستری پیروی کنند! یعنی برنامه ریزی دولت به گونه ای است که در آینده نزدیک هیچ گوشی قاچاقی در داخل کشور قابل فعال سازی و استفاده نباشد. اما در حال حاضر که در فاز اول پیاده سازی طرح رجیستری هستیم، ظاهرا تمرکز بر روی گوشی های آیفون و پرچمداران سامسونگ معطوف شده است. دلیل این امر هم وارد نشدن شک به بازار موبایل عنوان گردیده است که امر منطقی هم به نظر می‌رسد!

طرح رجیستری گوشی موبایل

تصور کنید به یکباره تمام مدل های مختلف گوشی های قاچاق در کشورمان غیرفعال می‌شدند! مطمئنا این امر شک بزرگی را به بازار موبایل وارد می‌کرد. اما با معطوف شدن این طرح در مرحله نخست بر روی گوشی های آیفون و پرچمداران سامسونگ از بروز این مسئله جلوگیری می‌شود. ضمنا طبق برآورد انجام شده، آیفون های اپل بیشترین سهم قاچاق را در بین گوشی های هوشمند به خود اختصاص داده اند و یکی از بهترین روش های کسب درآمد افراد سودجو محسوب می‌شوند.

در مورد مدل دقیق گوشی هایی که قرار است تحت ضوابط طرح رجیستری موبایل قرار بگیرند اطلاعات چندان دقیقی ارائه نشده، اما پیش بینی ما این است که آیفون های جدیدتر اپل مثل آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون ایکس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس بدون تردید شامل طرح رجیستری گوشی موبایل شوند. همچنین به احتمال زیاد گوشی هایی مثل گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ هم شامل طرح رجیستری گوشی موبایل خواهند شد! بنابراین توصیه می‌کنیم فعلا از خرید این گوشی ها صرف نظر کنید تا تکلیف آن ها کاملا مشخص شود.

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیر محصولات اپل در شهرستان ها

پس ظاهرا گوشی های برندهای دیگر مثل سونی، ال‌جی، هوآوی، شیائومی، نوکیا، میزو و غیره شامل طرح رجیستری گوشی موبایل نخواهند شد. یعنی اگر هم اکنون شما گوشی از برند سونی را خریداری کنید که قاچاق است، مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. چرا که جلوگیری از عرضه آن در فاز نخست طرح رجیستری گوشی موبایل صورت نمی‌پذیرد. البته باز هم برای اطمینان خاطر بیشتر توصیه می‌کنیم که فعلا از خرید گوشی های پرچمدار برندهای دیگر هم خودداری کنید و اجازه دهید تا جزئیات بیشتری در مورد طرح رجیستری موبایل منتشر گردد تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

طرح رجیستری گوشی موبایل

تکلیف گوشی های قاچاق فعلی که از آن ها استفاده می‌شود چیست؟

با شروع بحث غیرفعال شدن گوشی های قاچاق، بسیاری از کاربران به این فکر افتاده‌اند که اگر گوشی فعلی آن ها قاچاق باشد تکلیف چیست؟ آیا گوشی آن ها غیر فعال خواهد شد؟ خوشبختانه اینطور نیست و دولت به شکل دقیقی برای پیاده سازی طرح رجیستری گوشی موبایل برنامه ریزی کرده تا مشکلی برای کاربران ایجاد نشود و تمرکز طرح بر روی مقابله با فروشندگان و وارد کنندگان کالای قاچاق معطوف گردد.

به موجب طرح رجیستری موبایل تنها گوشی هایی غیرفعال می‌شوند که بعد از تاریخ اجرای این طرح در شبکه فعال شده و قاچاق باشند. یعنی اگر شما یک سال پیش یا هر تاریخی قبل از 28 مهر ماه 96 یک آیفون 7 قاچاق خریداری کرده باشید و هم اکنون از آن استفاده کنید، با پیاده سازی طرح رجیستری گوشی موبایل هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. پس فراموش نکنید که طرح رجیستری موبایل به گوشی هایی که پیش از این در بازار فعال شده و توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند کاری ندارد.

پیاده سازی طرح رجیستری موبایل چه پیامدهای مثبتی دارد؟

پیاده سازی طرح رجیستری موبایل مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت که شاید اصلی ترین آن ها مربوط به درآمدی می‌شود دولت از وارد کردن قانونی این محصولات به دست می‌آورد. همچنین پیاده سازی این طرح از ترویج فروش گوشی های بی کیفیت و برندهای ناشناخته جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا به صورت غیرمستقیم گوشی های باکیفیت بالاتری وارد بازار کشورمان شوند.

طرح رجیستری گوشی موبایل

پیاده سازی طرح رجیستری موبایل چه پیامدهای منفی دارد؟

اصلی ترین پیامد منفی که پیاده سازی طرح رجیستری گوشی موبایل به همراه خواهد داشت مربوط به کاهش عرضه در قبال تقاضا می‌شود! یعنی وقتی از عرضه گوشی های قاچاق به بازار کشورمان جلوگیری شود، منابع کمتری برای پوشش دادن تقاضای خریداران در دسترس خواهد بود و این امر ممکن است مشکلاتی مثل افزایش قیمت گوشی ها را در پی داشته باشد. برای مثال تصور کنید در شهر شما روزانه 100 نفر تمایل به خرید آیفون 8 داشته باشند و فقط 50 آیفون 8 مجاز برای فروش در بازار وجود داشته باشد. مطمئنا در این شرایط فروشندگان از فرصت استفاده خواهند کرد و قیمت گوشی های با تقاضای زیاد را افزایش می‌دهند. این مسئله می‌تواند اصلی ترین پیامد منفی باشد که طرح رجیستری گوشی موبایل در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  تعویض گلس گوشی سامسونگ

به عنوان یک خریدار چه کنیم؟

اما شما به عنوان یک خریدار در قبال پیاده سازی طرح رجیستری گوشی موبایل باید چه کنید؟ توصیه ما این است که فعلا از خرید گوشی های رده بالا و به خصوص آیفون های اپل صرف نظر کنید. برای خرید گوشی های میان برده و پایین رده نیاز به صبر کردن وجود ندارد و بدون مشکل می‌توانید این دسته از گوشی ها را خریداری و مورد استفاده قرار دهید.

توصیه بعدی که می‌کنیم این است که حتما اصل یا قاچاق بودن گوشی که خریداری می‌کنید را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار از راهنمایی که در مقاله “آموزش تشخیص گوشی اصل از قاچاق ؛ چگونه گوشی قاچاق نخریم؟” ارائه کردیم استفاده کنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صورت جامع در رابطه با طرح رجیستری گوشی موبایل و پیاده سازی آن صحبت کردیم. چنانچه در مورد هر یک از بخش های شرح داده شده نیاز به اطلاعات دقیق تر و راهنمایی داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان واحد پشتیبانی موبایل کمک از آن ها یاری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

قیمت دوربین پشت آیفون 11 پرو مکس

قیمت تاچ ال سی دی سامسونگ A60

قطعات گوشی A70

تعمیرات موبایل

نظرات کاربران (10)

guest
10 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
حمید
حمید
1 سال گذشته

درود
گوشی آیفون ۴ اس
احتیاج به رجستر داره یا نه ؟

ارنیکا
ارنیکا
4 سال گذشته

سلام وقت بخیر من چند وقت پیش گوشی خریدم و از طریق پاسپورت ریجستری کردم الان گوشیمو دزدیدن کارتن گوشیمو ندارم میشه ردیابی کنم؟؟

فاطمه صادقی
فاطمه صادقی
4 سال گذشته

سلام من چنوقت پیش گوشی سامسونگ خریدم اونروز سیم کارتم ب مشکل برخورد نتونستن برام ریجستری کنم ۲ روز بعد گوشیو ازم دزدیدن از طریق قانون پیگیر شدم هنوز ب جوابی نرسیدم گفتن با وصل کردن هرسیم کارتی ب اون گوشی من‌اطلاع پیدا میکنم ایا منی ک‌گوشیم ریجستری نداشت میشه ؟؟؟

مصطفی
مصطفی
4 سال گذشته

سلام
گوشی اوپو رینو رجیستر میشه ؟!

علی خورگویی
علی خورگویی
4 سال گذشته

من گوشیم و تازه خریدم چک کردم imel گوشیم با جعبه اش یکی است ولی چجوری باید ریجستریش کنم؟
در گمرک هم ثبت نشده.