آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

خالی شدن شارژ باتری از مشکلات رایجی است که عده زیادی از کاربران گوشی های موبایل با آن رو به رو می‌شوند. اما چطور می‌توانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون) بپردازیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

مقدمه

زود خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل چه در اندروید و چه در آی او اس یک مسئله شایع است که کاربران زیادی از آن رنج می‌برند. متاسفانه باتری های لیتیوم یونی بنا به دلایل مختلفی ممکن است با افت کیفیت شارژدهی مواجه شوند، اما همیشه افت کیفیت و ظرفیت باتری گوشی منجر به خالی شدن زود به زود شارژ آن نمی‌شود و در برخی شرایط تنظیماتی که کاربر روی گوشی خود اعمال کرده منجر به بروز این مشکل خواهد شد. بنابراین تنظیمات خاصی که روی گوشی موبایل شما (اندروید و آیفون) انجام شده، می‌توانند روی سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه تاثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: برنامه کلاب هاوس چیست؟ همه چیز درباره کلاب هاوس!

پس اگر تنظیماتی که روی خالی شدن شارژ باتری تاثیرگذار هستند را در گوشی موبایلتان بهینه کنید و به درستی از آن ها استفاده نمایید، مشکل موبایلتان تا حد زیادی رفع خواهد شد. اما این تنظیمات کدامند؟ از چه روش هایی می‌توانیم برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل استفاده کنیم؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم و بهترین و موثرترین روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل (اندروید و آیفون) را برایتان شرح دهیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 7 جایگزین SHAREit

جلوگیری از خالی شدن شارژ گوشی با حذف اپلیکیشن های غیر ضروری

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

اپلیکیشن هایی که در گوشی شما نصب می‌شوند می‌توانند به شیوه های مختلفی منجر به مصرف شارژ باتری شوند، بنابراین با حذف اپلیکیشن های غیر ضروری می‌توانید تا حد زیادی از خالی شدن زود به زود شارژ باتری گوشی خود جلوگیری نمایید. دقت داشته باشید اپلیکیشن هایی که برای ارائه سرویس از اینترنت استفاده می‌کنند یا بنا به هر دلیل با مسائلی همچون ایجاد تنظیمات مختلف در گوشی سر و کار دارند یا شامل تبلیغ و غیره می‌شوند بیشتر از سایر اپلیکیشن ها مصرف شارژ باتری خواهند داشت. پس همیشه سعی کنید اپلیکیشن های غیر ضروری را از گوشی خود حذف نمایید. انجام این کار یکی از روش های موثر جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: فناوری 5G چیست؟

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری با حذف ویجت ها از هوم اسکرین

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی نصب می‌شوند زیبایی خاصی دارند اما آیا می‌دانید که این ویجت ها به شدت در مصرف شارژ باتری گوشی موثر هستند؟ اغلب ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی قابل قراردهی هستند، اطلاعات خاصی را ارائه می‌کنند و برای ارائه این اطلاعات از روش های مختلفی استفاده به عمل می‌آورند. برای مثال اگر ویجت نمایش آب و هوا را روی هوم اسکرین گوشی خود قرار دهید، این ویجت برای نمایش وضعیت آب و هوا از دو قابلیت اینترنت و GPS استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب در بازه های زمانی مختلف و دراز مدت بخش عظیمی از شارژ باتری گوشی شما را مصرف می‌کند. با حذف ویجت ها و به حداقل رساندن تعداد آن ها در هوم اسکرین گوشی های موبایل می‌توانید تا جد زیادی از خالی شدن شارژ باتری گوشی خود جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: آیا تبدیل گوشی 4G به 5G امکان‌پذیر است؟

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با استفاده از حالت پرواز

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

متاسفانه خیلی از کاربران اصلا اعتقادی مبنی بر استفاده از حالت هواپیما (Airplane Mode) گوشی ندارند و تحت هیچ شرایطی گوشی را در این حالت قرار نمی‌دهند، اما باید بدانید که استفاده نکردن از این ویژگی در خیلی از موارد و شرایط مختلف منجر می‌شود که شارژ باتری گوشی با سرعت چشمگیری خالی شود. اما در چه شرایط این اتفاق رخ می‌دهد؟ در وضعیت هایی که آنتن گوشی در حالت مناسبی قرار نداشته باشد و نشانه گر آنتن گوشی فول نباشد و دستگاه به سختی سیگنال دریافت کند، مصرف شارژ باتری چند برابر می‌شود چون گوشی شما دائما در تلاش است که با مصرف انرژی ارتباط سیم کارت با شبکه را برقرار سازد. در اینگونه شرایط با فعال سازی حالت هواپیما می‌توانید تا حد زیادی از مصرف شارژ باتری دستگاه جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید از حالت هواپیمای گوشی خود هم استفاده به عمل آورید.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با غیرفعال کردن قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

تنظیم خودکار نور صفحه نمایش قابلیتی است که تقریبا در تمام گوشی های موبایل ارائه شده و به موجب آن نور صفحه نمایش گوشی به طور خودکار و با توجه به شرایط محیط و شدت نوری که در محیط پیرامون کاربر قرار دارد تنظیم خواهد شد. متاسفانه فعال بودن این قابلیت یکی از دلایل تاثیرگذار در خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل است و با غیر فعال سازی آن می‌توانید تا حد زیادی از به وجود آمدن این مسئله جلوگیری کنید. زمانی که قابلیت مذکور در گوشی فعال باشد، سنسور نور گوشی باید دائما شدت نور پیرامون را سنجیده و اطلاعات آن را به پردازنده منتقل کند و پردازنده هم آنالیز اطلاعات را انجام داده و دستور لازم را برای کاهش یا افزایش نور صفحه ارائه کند و نهایتا نور صفحه کم یا زیاد شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برنامه استخاره اندروید و iOS

این پروسه شاید در مجموع خیلی ساده باشد، اما به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم قابلیت Auto Brightness یا همان تنظیم خودکار روشنایی صفحه گوشی را غیر فعال کنید. برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را از این قابلیت دریافت کنید، توصیه ما این است که شدت نور صفحه نمایش گوشی خود را بر روی کمترین حالت ممکن تنظیم کنید. دقت داشته باشید که هرچه نور صفحه نمایش شدیدتر و بیشتر باشد، مصرف شارژ باتری بیشتر می‌شود.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با غیر فعال سازی قابلیت هایی نظیر GPS، Wi-Fi و غیره

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

تمام قابلیت های ارتباطی که در گوشی موبایل شما ارائه شده به شدت بر روی مصرف شارژ باتری گوشی تاثیرگذار هستند. این قابلیت ها شامل مواردی همچون سرویس موقعیت یاب یا اصطلاحا GPS، وای فای یا Wi-Fi، موبایل دیتا (Mobile Data)، قابلیت هات اسپات (Hotspot)، بلوتوث (Bluetooth) و غیره می‌شود. تمام این قابلیت های ارتباطی برای فعال بودن به مصرف انرژی و شارژ باتری نیاز دارند، بنابراین غیر فعالسازی آن ها حداقل در شرایطی که نیازی به آن ها ندارید، یکی از بهترین روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی خواهد بود. برای مثال در مواقعی که به اینترنت نیاز ندارید، قابلیت های وای فای و موبایل دیتای گوشی خود را خاموش کنید یا زمانی که نیازی به پیدا کردن موقعیت مکانی خود ندارید، قابلیت GPS گوشی را خاموش کنید. رعایت کردن این مسائل تاثیر به سزایی روی مصرف انرژی شارژ باتری خواهند داشت.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با فعالسازی قابلیت Power Saving Mode

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

با استفاده از قابلیت Power Saving Mode که در سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد، می‌تواند به طرز چشمگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی جلوگیری کنید. این قابلیت سبب می‌شود تا تمام تنظیمات لازم برای به حداقل رساندن میزان مصرف شارژ باتری گوشی به طور خودکار و با فعالسازی این گزینه بر روی دستگاه اعمال شوند. متاسفانه خیلی از کاربران اصلا عقیده‌ای مبنی بر فعالسازی این حالت و استفاده از قابلیت Power Saving Mode ندارند اما باید بدانید که این ویژگی در شرایط خاص نظیر شرایطی که فقط چند درصد از شارژ باتری گوشی باقی مانده و نیاز دارید که گوشی روشن بماند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با عدم استفاده از لایو والپیپر (Live Wallpaper)

لایو والپیپر ها یا همان Live Wallpapers تصاویر متحرکی هستند که استفاده از آن ها در پس زمینه گوشی منجر به ایجاد زیبایی خاصی می‌شوند اما آیا می‌دانید که این دسته از والپیپر های زنده به شدت روی مصرف انرژی و شارژ باتری گوشی تاثیر گذارند؟ توصیه می‌کنیم برای به حداقل رساندن میزان مصرف انرژی دستگاه و جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی خود تا حد امکان از لایو والپیپرها استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: معرفی و دانلود برنامه SHAREit برای موبایل و کامپیوتر

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با کاهش تاخیر خاموش شدن صفحه

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

صفحه نمایش گوشی های موبایل یکی از اصلی ترین قطعات مصرف کننده شارژ باتری است. بدیهی است که هرچه صفحه نمایش گوشی بیشتر روشن و فعال باشد، شارژ بیشتری هم از باتری مصرف می‌شود و خالی شدن شارژ باتری زودتر اتفاق می‌افتد. بنابراین با استفاده درست از صفحه نمایش گوشی و جلوگیری از روشن بودن بی‌مورد آن می‌‌توان تا حد زیادی مصرف شارژ باتری دستگاه را کنترل کرد. بدین منظور بهترین راه حل این است که همیشه بعد از اتمام کارتان با گوشی، که پاور آن را بفشارید تا صفحه نمایش دستگاه خاموش شود و دیگر مصرف انرژی نداشته باشد. اما اگر اهل فشردن دکمه پاور نیستید و از قابلیت خاموش شدن خودکار نمایشگر گوشی استفاده می‌کنید، سعی کنید تاخیر آن را روی کمترین مقدار ممکن که عموما 30 ثانیه است قرار دهید. در این حالت زمانی که گوشی برای 30 ثانیه بدون استفاده باقی بماند، صفحه نمایش به خود به خود خاموش می‌شود. تنظیم زمان طولانی برای این ویژگی منجر می‌شود تا صفحه گوشی بیشتر روشن بماند و به طبع مصرف شارژ باتری افزایش پیدا کند.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با خنک نگه داشتن گوشی!

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما خنک نگه داشتن بدنه گوشی یکی از راه های موثر در جلوگیری از خالی شدن زود به زود شارژ باتری آن خواهد بود. البته این مسئله بدان معنا نیست که گوشی یا باتری آن را در یخچال قرار دهید! همیشه گرما و داغ شدن بدنه گوشی نه تنها منجر به خالی شدن سریع تر شارژ باتری لیتیوم یونی می‌شود، بلکه به شدت روی کاهش ظرفیت تدریجی باتری هم تاثیرگذار است. بنابراین تا زمانی که بدنه گوشی خود را خنک نگه دارید و از داغ شدن آن جلوگیری کنید، شارژ باتری دستگاه هم دیرتر خالی می‌شود. اجرای بازی، تماشای فیلم های با وضوح بالا و غیره به شدت روی گرم شدن بدنه و قاب دستگاه تاثیرگذار هستند.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری با غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها یا ویبره

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های گوشی شاید کار جالبی نباشد و منجر شود که شما دیر متوجه دریافت پیام های خاصی شوید، اما از سمت مقابل این مسئله بر روی افزایش قدرت شارژدهی باتری دستگاه موثر واقع می‌شود. بنابراین اگر می‌توانید نوتیفیکیشن هایش گوشی را غیر فعال کنید، این کار را انجام دهید. همچنین غیر فعال سازی ویبره هم یکی دیگر از روش های خوب و کارآمد برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل خواهد بود. با غیر فعالسازی این ویژگی دیگر نیازی مبنی بر مصرف انرژی برای فعال کردن موتور ویبره در زمان هایی که نوتیفیکیشن ارائه می‌شود وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین برنامه دانلود از اینستاگرام

جلوگیری از خالی شدن باتری گوشی با آپدیت سیستم عامل

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

شرکت های گوگل و اپل همیشه سعی می‌کنند سیستم عامل های خود را به بهینه ترین شکل ممکن عرضه کنند تا شارژ باتری دستگاه کمترین مصرف را داشته باشد. به همین سبب همیشه در آپدیت های جدید این سیستم عامل ها سعی می‌شود تا بهینه سازی های بیشتری برای کاهش مصرف شارژ باتری گوشی انجام گیرد. بنابراین بهتر است همیشه سیستم عامل گوشی خود را به جدیدترین نسخه‌ای که برای آن منتشر شده آپدیت نمایید.

جلوگیری از خالی شدن شارژ با آپدیت اپلیکیشن ها

آپدیت کردن خود اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب است هم می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مصرف شارژ باتری  جلوگیری از خالی شدن آن داشته باشد. عموما در آپدیت های جدیدی که برای اپلیکیشن ها منتشر می‌شود سعی خواهد شد که عملکرد اپلیکیشن بهینه ترJ گردد و بدین صورت مصرف شارژ باتری آن کاهش یابد. بنابراین سعی داشته باشید که همیشه جدیدترین نسخه اپلیکیشن های گوشی خود را نصب نمایید و آپدیت باشید.

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری با ریستارت یا فورس ریست

آموزش جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون)

ریستارت کردن گوشی هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روی کاهش مصرف شارژ باتری تاثیرگذار باشد. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید بهترین بازده را با انجام این کار دریافت کنید، حتما دستگاه را فورس ریست (Force Reset) نمایید. نحوه انجام فورس ریست در گوشی های مختلف متفاوت خواهد بود، اما در تمام آن ها باید از فشردن دکم های ترکیبی خاصی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ برنامه قیمت طلا، نرخ ارز و سکه

جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی با تعویض باتری

ثبت سفارش تعمیر

باتری های لیتیوم یونی عمر مشخصی دارند و بعد از مدت زمان خاصی ظرفیت و توان شارژدهی آن ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که شما به مرور و با استفاده از گوشی خود کم کم متوجه می‌شویم که کیفیت شارژدهی باتری آن افت کرده و مثل گذشته نیست. متاسفانه وقوع این مسئله در باتری های لیتیوم یونی کاملا طبیعی است و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید باتری گوشی شما خیلی زود به زود خالی می‌شود، احتمالا زمان تعویض باتری دستگاه رسیده است. می‌توانید برای انجام این کار از سرویس تعمیرات موبایل شرکت موبایل کمک استفاده کنید و با خیال راحت باتری ضعیف گوشی خود را با یک باتری اورجینال و کاملا اصل جابجا نمایید.

به منظور ثبت سفارش تعویض باتری گوشی کافیست با شماره‌ی 75147-021 و یا نمایندگی های موبایل کمک تماس حاصل نمایید یا با مراجعه به صفحه ثبت سفارش تعمیرات موبایل در سایت موبایل کمک درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش حذف اکانت اینستاگرام

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی موثرترین روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری موبایل (اندروید و آیفون) پرداختیم. سعی کردیم در این راستا به روش هایی اشاره کنیم که هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل قابل استفاده باشند. امیدوار هستیم که از این مطلب آموزشی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

نظرات کاربران (215)

guest
215 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
سام
سام
1 سال گذشته

دوستان لطفا کمنت هارو ببینید و یا اگر هم می‌بینید ریپلای هارو تک تک ببینید و اگر براتون ضرری نداره تا تهش کامنت رو بخونید

سام
سام
1 سال گذشته

اگر خراب بود میتونید به مرکز گوشی فروشی اون شهر برید و تحقیق کنید برای قیمت ارزون مثلا تهران جمهوری و پایین شهرو….

سام
سام
1 سال گذشته

حتما برنامه نیترو شارژر و duo battery charger هم ببینید

سام
سام
1 سال گذشته

اگر نشد باتری هاتون رو عوض کنید

Zahra
Zahra
1 سال گذشته

گوشی من honor 8lite هستش و بیش از حد شارژ خالی میکنه،حدودا وقتی نت روشنه دقیقه ای دو الی سه درصد و وقتی نت روشن نیست دقیقه ای یک درصد تا دو درصد
شب ها هم ک بالای سرمه از صد درصد به نود درصد میرسه